Som första stad i landet beslöt stadsfullmäktige i Nykarleby
den 5 april år 1966 hos statsrådet anhålla om befrielse från
att upprätthålla rådhusrätten och det kommunala exekutions-
och åklagarväsendet. Indragningen skulle innebära, att staden
från den 1 jan. 1967 införlivades med Pedersöre domsaga i judiciellt
avseende. Härigenom skulle även magistraten indragas och i dess ställe
en stadsordningsrätt införas med alla magistratens uppgifter utom exekutionsväsendet
och verkställigheten av straff. Dessa uppgifter jämte en hel del andra
skulle besörjas av länsstyrelsen och underlydande myndigheter.
Stadsordningsrättens
viktigaste uppgift skulle i huvudsak vara handhavandet av byggnadsärenden.
Ordförande i rätten skulle vara borgmästaren, som hade kompetens
för domartjänst. Borgmästartjänsten, som dittills varit huvudtjänst,
skulle nu kunna handhavas som bisyssla. Bisittare i rätten skulle vara två
rådmän.
De varje vecka hållna rådstugusammanträdena
skulle härigenom bortfalla och respektive rättsärenden i stället
tagas upp på tinget i Nykarleby tingslag. Lagfarts-och inteckningshandlingar
samt betalningsorder och liknande ärenden skulle förvaras i Pedersöre
domsagas arkiv.
På förslag av justitieministern skulle polisväsendet
i Nykarleby som en följd av reformen från den 1 jan. 1968 införlivas
med Nykarleby länsmansdistrikt.
Den 3 febr. 1967 besöktes staden
av landshövding K.G.R. Ahlbäck, länsrådet A. Vihanto och
polisinspektör E. Välmä från länsstyrelsen samt rikspolischefen
Fjalar Jarva och polisinspektör Veikko Kangas från Helsingfors. Mellan
dem och stadens myndigheter, representerade av stadsdir. E. Eklund och stadsfullmäktige
ordf., B. Lundqvist samt t.f. borgmästaren L. Johansson, fördes inofficiella
och sonderande diskussioner, i vilka även stadsfullmäktige genom viceordf.
Sigfrid Bertlin, lantmäteriing. S. Karlsson, polismästare C. Kronqvist
och länsman E. Ohls deltog.
Polisstationen
i Nykarleby. Foto E. Birck 1962. J.L. Bircks arkiv.
Som motivering för ett slopande av rådhusrätten anfördes
från stadens sida dels, att endast ett ringa antal mål handlades vid
domstolen, dels att rådhusrätten var ekonomiskt betungande. År
1965 kostade rätten staden 29.300 mk, medan en behållning om 24.000
mk uppkomme, om den slopades.
Mot förslaget hade Nykarleby landskommun
reserverat sig. Handläggningen av målen bleve långsammare i Pedersöre
domsaga med kansli i Jakobstad än vid magistraten i Nykarleby. Tingslaget
sammanträdde endast ett par gånger om året. Bland stadsborna
synes man ha varit helt oförberedd på åtgärden. De enkäter,
som gjordes från tidningspressens sida visade, att opinionen var emot reformen.
Man måste vinna rätt mycket ekonomiskt för att göra sig av
med en tradition, som grundats för 350 år sedan. Utan borgmästare
och rådsturätt skulle staden förlora sin värdighet, ansågs
det.
Från stadsfullmäktiges sida ansåg
man nu, att förslaget kunde vila tills man erhållit klarhet i huru
storkommunfrågan skulle komma att ordnas. Stadens polisservice skulle visserligen
ej försämras, ty polisstyrkan skulle liva densamma som tidigare. Polismästartjänsten
i staden skulle dock indragas, vilket ansågs innebära en nackdel för
staden. Ärendet bordlades i stadsrådet på stadsfullmäktiges
framställning. Som t.f. borgmästare förordnade hovrätten fortsättningsvis
vhd Lennart Johansson. Uppgiften sköttes som bisyssla. Rådmän
var Wäinö Kivinen och Georg Tarvos och från den 1 juni 1968 efter
den sistnämnde bankdir. John Strang. Utmätningsbiträde var polis
Teodor Lund, från 1968 Boris Bränn, och allmän åklagare
länsman Elof Ohls. Denne gick i pension 1973.
Den 17 mars 1967 avgav
stadsfullmäktige utlåtande om sammanslagning av stadens polisväsende
med länsmansdistriktet; utlåtandet gick i negativ riktning. I väntan
på att den nu aktuella kommunreformsfrågan skulle avgöras bordlades
ärendet i statsrådet, emedan frågan nära sammanhängde
med den om rådstuvurättens vara eller icke vara. Polisinrättningen
bestod sålunda fortfarande av en polismästare, tre poliser och en halvtidsanställd
sekreterare. I kostnaderna för avlöningar m.m. deltog staden fortfarande
med 1/3. Kostnaderna för 1967 steg till 21.034:34 mk. Härtill kom hyra,
värme och lyse.
Tillkomsten av nya lagar förändrade
emellertid inom kort situationen helt. I dec. 1974 avvecklades länsmanskontoret
i Nykarleby, och Munsala, Jeppo och Nykarleby landskommun överfördes
från den 1 jan. 1975 till Nykarleby polisinrättning. Länsmanstjänsten
indrogs och arkivet överlämnades till Vasa landsarkiv. Den 26 och 27
nov. s.å. hölls det sista tinget i Nykarleby, då häradsrätten
i Nykarleby tingslag sammanträdde med hov rättsauskultant J. Lindberg
som ordf. Som t.f. allmän åklagare tjänstgjorde länsman Ohls.
Endast obetydliga mål förelåg. Häradsrättens sammanträde
avslutades i närvaro av t.f. häradshövding A.O. Vanamo med en anspråkslös
ceremoni.
Från den 1 okt. 1977 övertog staten driftsutgifterna
för polisen i de gamla städerna, så även i Nykarleby. Då
staten även från april 1978 skulle övertaga driftskostnaderna
för rättsväsendet i staden, beslöt stadsstyrelsen i maj 1977
att ej anhålla om ombildandet av stadens polisdistrikt till länsmansdistrikt
och att återtaga den redan gjorda anhållan om att rådhusrätten
och magistraten skulle indragas och det lokala rättsväsendet införlivas
med Pedersöre domsaga. Staden skulle alltså fortfarande utgöra
ett eget polisdistrikt och behålla sin rådhusrätt och magistrat.
Så blev det emellertid icke. Rådstuvurättens uppgifter överfördes
på Pedersöre domsaga och magistratens på länsman och häradsskrivare.
Stadsfiskalstjänsten indrogs och åklagarsysslan överfördes
på länsmannen. T.ex. för lagfarter och inteckningar måste
Nykarlebyborna nu resa till Jakobstad. Nykarleby rådstuvurätt, som
verkat sedan 1620, stängde den 30 sept. 1982 sina dörrar för gott.
För Nykarlebyborna innebar reformen en avgjord försämring i rättsförvaltning
och juridisk service. 2) |