Några Nykarleby-
minnen i Topelii
skrifter I.
Det finns en uppsats av Z. Topelius kallad Naturen och skalderna,
däri han skildrar den underbara makt, som hembygden framom allt annat
på jorden har över en människas sinne. Han prisar denna
hemlighetsfulla makt, som han kallar en själens tyngdlag, vilken
ständigt drar oss tillbaka till vår födelsebygd. Oaktat
de många förändringar den kanske efterhand har undergått,
dragas vi ändå alltid till den nejden. Och återvända
vi ej själva dit, så återvända dock våra tankar
gärna och ofta till detta minnesrika ställe, och våra
intryck bära livet igenom en färg av födelsebygdens stämning.
Vi kalla denna längtan barndomsminnenas
makt, men det är något ändå mer, säger skalden.
Det är vår själs blomma, som sammanhänger med
sin rot.
I Topelii skrifter finna vi många
bevis på det innerliga samband, som fanns mellan honom och hembygden.
Hans tillgivenhet för denna och de djupa intryck han har av densamma
framträda dels i direkta skildringar av de kära ställena,
dels däri, att de naturintryck, som han helst skildrar och som betyda
mest för honom, äro sådana, som han mottagit i sin barndoms
bygd.
Man återfinner sådana hembygdsdrag
såväl i Fältskärns berättelser, som i novellerna
och i sagorna. Och beträffande dikterna har det sagts, att intet
i så hög grad inspirerat honom till poetiskt skapande, som
den naturskönhet han i sin barndom och sedan varje sommar under många
år beundrat i den österbottniska havsskärgården.
Såsom man kan vänta av Topelii
religiösa läggning intager kyrkan en viktig plats i hans minnen.
I Ödemarkernas vår, (Fältskärns
berättelser), beskriver han hemstadens kyrka och livet på
kyrkbacken vid juletid, närmast efter ofredens slut.
Den 1707 uppförda kyrkan,
heter det församlade då, som ännu i dag både
stad och land till den stora högtiden. För första gången
på många år är åter ett gladare liv på
kyrkbacken. Man hörde åter, som i forna dagar, bjällrornas
muntra klang och hästarnas gnäggande under kappkörandet
på julmorgonen. Kyrkan strålade åter som förr i
ljus och andakt, genljöd av innerliga lovpsalmer. Det var likasom
en djup hänryckt känsla av tacksamhet och nyfödd lycka
återstrålat från församlingens allvarliga ansikten
upp till änglabilderna i taket genom stenhällarne ner till de
dödas grifter under församlingens fötter.
Berättelsen om beckbrännaren,
som alltid kom överst (Sägner i dimman) innehåller flera
skildringar från det gamla Nykarleby än kanske någon
annan av hans berättelser, och skildringarna återgavs med fotogradiskt
noggrannhet. T. ex. början: Bredvid den gamla rödmålade
kyrkan i min födelseort var en grön gräsplan, som i forna
tider varit begravningsplats. De dödas bostad hade under tidernas
lopp blivit allt längre makad åt sidan av de levande, som gerna
vilja syssla på jordens yta i fred för sorgen, innan de flytta
under henne. Doktorn påstod, att de dödas flyttning skedde
för hälsans skull, eftersom livet led av att bo vägg i
vägg med döden. Jag vet icke, det är väl möjligt.
Visst är, att de vördade förfäderna först fått
sin viloplats under kyrkans golv, därefter blivit avhysta till klockbacken
utanför stapeln, därifrån vidare förpassats till
en inhägnad kyrkogård vid stadens utkant, och slutligen funnit
sin fristad i en före detta åker, någon verst utanför
tullen (den n. v. begravningsplatsen). Klockbacken var nu en gräslinda,
där väktaren bärgade hö, och där stundom en benknota
fastnade mellan rävsans tinnar, men ingen vård eller gravsten,
icke ens ett halvmurknat kors ingav numera den nya tiden någon respekt
för de förgångna släkten, som lågo begravna
under det mjuka gräset.
Emedan det bofälliga [fallfärdiga]
skolhuset var beläget nära till kyrkan, funno skolpiltarna det
var bekvämast att använda klockbacken till tummelplats vid den
tid på året, när snön smält bort och marken
torkade upp för majsolens strålar. Än flög bollen
mot skyn, än snurrade trissan; än delade sig den stojande skaran
i turkar och kristna, vilka utan minsta försyn för gravarnas
nattro drabbade samman på den helgade marken. Gamle kyrkväktar
Wik tyckte ej om dessa upptåg, men så länge gräset
liknade de första fjunen på 16-åringens haka, och ingen
skada skedde på hans blivande skörd, lät han mycket passera,
som i hans tanke stred mot ordning och skick, under förbehåll
dock att klaga hos skolmästaren, därest sådant ofog fortfor
närmare midsommar.
Denna skildring är en noggrann beskrivning
på skollivet i början av [18]60-talet, då jag gick i
lägre elementärskolan. Anmärkas bör, att vårterminen
då slutade först den 13 juni, varför gräset hann
bli så långt att det verkligen kunde trampas ned av några
dussin pojkar. Även berättelsen om de dödas begravning
under kyrkgolvet och flyttning till andra platser är överensstämmande
med verkliga förhållandet.
Längre fram i berättelsen omtalas
den stora kyrkklockans omgjutning, samt att hon därefter hissades
av en ensam man, en magister Freytag, upp till bjälken i tornet igen.
Denne magister Freytag har även lämnat ett annat bevis på
sin styrka, då han reste upp en
större avlång sten vid Klockars och som ännu bär
hans namn i inskriptionen.
Berättelsen omtalar vidare, hurusom
de döda begravdes under kyrkgolvet, varest dock beckbrännaren
ej fick sin grav, utan under golvet i förstugan vid norra kyrkodörren,
där han låg i 40-50 år. Då revs den gamla kyrkan,
som stod något söder om den nuvarande, för att ge rum
för en ny. En del av de döda flyttades till den nya kyrkan,
andra stoftades ihop i ett benhus, och bland dem beckbrännaren. Men
där hölls han ej, utan han kom alltid upptill ytan. Kälen
sköt upp honom. Flera liknande företeelser minns jag från
mina skolpojksår, då skolgossarna ofta hittade människoben
på den gamla begravningsplatsen vid kyrkan, En gång kom t. o. m.
en hel huvudskalle upp, ett nog så intressant fynd för pojkarna
på en tid, då skolan ej var utrustad med annan åskådningsmaterial
än kartor. |