Innan någon bro
ännu ledde över älven, förmedlades trafiken antagligen av
en färja. Olika antaganden, på vilka jag har inte skall ingå,
har framställts om var denna färja egentligen gick, men för min
del har jag inte övertygats om riktigheten av något av dessa, och jag
förmodar, att man knappast numera kommer att med säkra bevis kunna fastställa
platsen.
Storbron har, som väl de flesta stadsbor vet, tidigare legat
på ett annat ställe än nu. Spår efter forna landfästen
synes ännu på stranden vid vattenbrynet ett 50-tal meter söder
om bron. Alla vet också, att stadens bro uppbrändes av ryssarna under
1808 års krig. Men av dessa två fakta har allmänheten dragit
den slutsatsen, att det var bron på det förra stället ryssarna
uppbrände, och att bron, då den återuppbyggdes, flyttades till
dess nuvarande plats. Detta är ett misstag. Det framgår bl.a. av de
anteckningar, som en bonde (Johan Blåman f. 1773, död 1816) från Munsala kyrkoby förde varje dag under
tiden 17941816 och som ännu finns i behåll. Det heter där
bl.a: ”1804 i september lades grunden till Storbron på det nya stället”.
Och ”år 1805 den 6 april körde jag för första gången
över den nya Storbron”.
Bron var alltså
redan flyttad till den nuvarande platsen, då ryssarna midsommaren 1808 uppbrände
den. Den var då endast tre år gammal.
[”Dessin till Bro-Byggnad öfver Ny Carleby Elf i Wasa Län.” Daterad
22 febr. 1803. Underskriften oläslig. I mittspannet vid de streckade linjerna står: ”Högsta w och Lägsta watten.” Förstoring.
Notera att locket lutar upp mot mittspannet. Den vänstra delen visar elevation och plan och den högra sektion och plan genom brokistorna. Brokistorna är timrade och fyllda med stenar medan landfästena är rena stenkonstruktioner.
Bildtext: Plan för träbro i Nykarleby från 1806 [fel], men brändes av ryssarna sommaren 1808. Museiverket, [?] på Byggnadsstyrelsen, Stockholm.
Lars Pensar tillhandahöll.
(Inf. 2019-03-18.)]
Under sju år var
staden utan ”storbro”, men i stället för den uppbrända
bron byggde man en bro på bockar vid stadens kvarn och likaså en tillfällig
bro vid Ragnörn. Nedfarten till den sistnämnda gick strax söderom
den nuvarande gravgårdsmuren. Den nya Storbron på den nuvarande platsen
byggdes år 1815 under överinseende av baron
Carl von Rosenkampf. Under arbetet fäste han sig så vid arbetsledaren
nykarlebybon Josef Wervings både duglighet och karaktärsegenskaper,
att han tog båda hans söner till sig i huvudstaden och lät dem
studera till ingenjörer. Josef Werving [skall vara Carl von Rosenkampff]
var senare högsta ledare vid byggandet av Saima
kanal.
Stora
bron med den smalspåriga järnvägen.
För att nu blanda litet kärlek också
i en brobyggnadsfråga kan nämnas, att baron Rosenkampf här förälskade
sig sig i och sedermera gifte sig med Augusta Turdin, dotter till det enda kommerseråd
staden haft. Hon var halvsyster till Z. Topelius mor.
”Lilla
tåget”
Storbron hade ett
något annat utseende då än nu. Underlaget mellan de två
stenkistorna var av trä. Den mellersta järnkonstruktionen är ett
minne från den på den norra gångbanan anlagda järnvägsbron
under den smalspåriga järnvägens tid. Bron hade som nu tre trafikleder,
i mitten körbanan och på vardera sidan en gångbana. Vid brons
västra ända avskildes ingången till dessa banor av trästolpar.
Broräckena på båda sidor var likaså av trä med en
svagt rundad överkant. Där företog stadens pojkar balansövningar
redan vid tidiga år. De uppnådde i synnerhet barfota en aktningsvärd
skicklighet i att på åtta meters höjd över vattnet taga
sig fram över ån. Blev man rädd att förlora balansen, försökte
man återställa den genom att öka farten, vilket såg ganska
farligt ut. Det återstod ju alltid som sista möjlighet att hoppa ned
från räcket, och det lyckades man gudskelov göra till rätt
sida. Jag har aldrig hört att någon olycka skulle inträffat vid
detta oförsiktiga sportande, vilket lätt kunnat ske, i synnerhet vid
den chock man fick, då någon förbigående farbror plötsligt
röt: ”Ner med dej, pojkrackare!”.
Storbron 1946 ur ett lite ovanligt perspektiv. Notera hur mycket björkar det växte vid västra landfästet! Förstoring.
Foto: Nils-Ole Nordström.
Krister Nordström tillhandahöll.
(Inf. 2024-02-11.)
Räckenas övre
sida var till brons hela längd fullskrivna med namn och andra inskrifter
både på vers och prosa. Där fanns svärmiska utgjutelser
såsom: ”På denna bro jag mången gång har stått
och skådat ner och hört på forsens vilda sång o.s v.
eller hjärtesuckar: ”På dig Emilia, jag sorgsen tänker, när
jag ser månen, som i vattnet blänker”. Eller: ”Bro-Pell springer
fram och åter hela dan och förtjänar kopparmynt åt stan”.
Eller helt enkelt: ”Laka-Fi me lakona och
Trubbo-Mina me kakona.”
Broräckena var vitmålade, den övre
kanten senare täckt med galvaniserad plåt. |