Under denna sockensjälvstyrelsens nedgångsperiod begynte regeringen även visa benägenhet att för verkställandet av sina uppdrag anlita socknens kyrkliga tjänstemän. Dessa voro: präst, klockare, kyrkovärdar och sexmän; någon världslig sockentjänsteman fanns icke. Sedan tiondet blivit en ny inkomstkälla för kronan, begynte sockenrepresentanterna anlitas för uppbörden. Den närmaste uppsikten tillkom präst och kyrkovärdar. Johan III begynte anlita sexmännen. Genom Karl IX:s instruktion av år 1603 få sexmännen noggrannare föreskrifter beträffande tiondet.
Då säden var skuren, skulle sexmännen, var i sitt bygdelag, gå ut på åkern och räkna skylarna. Därefter företogs provtröskning, och sexmännen gav besked om dess resultat. Då sådana nya uppgifter genom kunglig befallning ålades sexmännen, syntes fara föreligga, att dessa sockenfullmäktige skulle förvandlas till konungens underfogdar.
Så blev dock icke fallet. Uppsala möte hade stärkt prästerskapets självmedvetande. Under församlingsherdarnas ledning erhöll sockensjälvstyrelsen en ny uppblomstring på 1600-talet. Därvid erhöllo sockenrepresentanterna såsom prästerskapets medhjälpare inom socknarna nya uppgifter.
Vid Uppsala möte hade krav framställts på skärpt kyrkotukt. Sockenmännen erhöllo därefter utvidgade befogenheter, sedan vid ingången av 1600-talet en väsentlig andel i kyrkotukten tillerkändes dem. Med stöd av sockensjälvstyrelsen ville prästerna tillsammans med församlingen och under dess medansvar genomföra den sedliga reformationen. Kyrkodisciplinen blev dock övervägande kyrkorådets sak. Kyrkliga böter kommo i bruk efter riksdagen i Örebro 1617.
Genom det handlingskraftiga prästerskapets initiativ utvecklades självstyrelsen inom socknarna. Rent kommunala angelägenheter blevo, såsom längre fram skall uppvisas, mera än förut föremål för handläggning. Det uppspirande kommunala livet erhöll slutligen en lagenlig sanktion från statsmaktens sida, då prästerskapets privilegier av drottning Kristina stadfästes den 28 nov. 1650. Enligt 23 § av dessa privilegier hade prästerskapet rätt att hålla sockenstämmor, vid vilka under kyrkoherdens ordförandeskap skulle förehavas både kyrkans ekonomiska angelägenheter och kyrkotuktsfrågan. Privilegierna bekräftades sedermera, visserligen efter motstånd, av Karl Gustav den 29 juni 1655. Av Karl XI bekräftades prästprivilegierna ytterligare den 1 okt. 1675, varvid ett viktigt tillägg intogs i desamma. Landshövdingeämbetet ålades att genom sina betjänten låta verkställa det, som sockenstämman eller fullmäktige beslutit. Detta kunde tillgå sålunda, att den brottslige antingen ställdes i förbättringsrum eller på annat sätt straffades.
Sedan staten sålunda auktoriserat den kyrkliga förvaltningen samt den rättsskipning, som utformat sig i socknarna, inträdde det märkligaste tidsskedet av sockensjälvstyrelsens utvecklingslopp. Med stöd av sina privilegier strävade prästerskapet att allt målmedvetnare utbilda sockensjälvstyrelsen och att utdana likartade arbetsformer. Den huvudsakligaste verksamheten förlades till sockenstämman, vilken i det följande skall utförligare behandlas i ett sammanhang.
d) Sockenstämmor.
Sockenstämma skulle hållas i sockenstugan, som enligt § 23 i prästprivilegierna var förklarad för privilegierat rum. Då sockenstuga icke fanns, sammanträdde sockenmännen antingen i själva kyrkan, i prästgården eller i någon bondstuga i närheten av kyrkan. Kyrkoherden var självskriven ordförande. Med stöd av rikssvenska källuppgifter uppger Gullstrand, att om kyrkoherden av sjukdom eller annan orsak blev förhindrad att hålla stämma, så blev denna uppskjuten; i nödfall måste någon annan prästman träda i stället. I Österbotten har man emellertid på 1800-talet hållit sockenstämmor oberoende av om kyrkoherden varit närvarande eller ej. Vid kyrkoherdens bortavaro har sockenskrivaren, stundom länsmannen, lett överläggningarna. Enligt punkt 23 av prästprivilegierna skulle åtminstone en allmän sockenstämma hållas årligen, för att kyrkovärdarna skulle kunna göra sin räkenskap. I Österbotten synas sockenstämmor ha hållits mycket ofta under senare tid: 7 eller 8 gånger årligen i Nykarleby socken under förra delen av 1800-talet. Gullstrand uppger, att prästerskapet i främsta rummet ville, att de byggnadsskyldiga jordägarna skulle besöka stämmorna. Men då man gärna såg, att även torparna, inhysesfolket och andra kunde förmås att deltaga i besvären, kallades även de till stämman. Sockenstämmoprotokollen från Nykarleby och Munsala utvisa, att stämman i dessa socknar i allmänhet besöktes blott av de jordägande husbönderna.
Redan tidigt synes det ha blivit rådande sed, att böter skulle erläggas för bortavaro från sockenstämma samt för »otidigt bortgående». I en sockenstadga av år 1554 säges: »När socknastemma hålss, skall hwar wara tillstädes ved 4 öre straf». I en stadga från Rinna av år 1630 är bötesbeloppet bestämt till 1 mark, om man ej varit närvarande vid sockenstämma, samt till 4 öre, om man avlägsnat sig före stämmans slut.
I äldre tid rörde de viktigaste ärendena, som handlades av stämman, »kyrkobyggning» och socknens laga hus. Beträffande en senare tid visar sockenstämmoprotokollen från Nykarleby och Munsala, att de rent kommunala ärendena voro helt och hållet övervägande vid stämmorna, om man frånser de år, då »kyrkobyggnad» pågick. När kyrkligt ekonomiska ärenden behandlades av stämman, hade denna en viktig uppgift uti att fördela leveranser och dagsverken på sockenborna, vilket framgår t. ex. ur protokollen i Nykarleby kyrkoarkiv.
Ordnings- och kyrkotuktsmål behandlades ofta vid sockenstämma. Gullstrand anför, att i Västerås stift hölls sockenstämma i en del socknar varje månad, varvid undersökningar beträffande folkets leverne förekom. Vid sådana tillfällen ville man ha hela församlingen tillstädes. Mycken stränghet kunde ådagaläggas, då stöldmål handlades. Sockenmännen kunde helt enkelt driva tjuven ut ur socknen. Frågor om inflyttning i socknen behandlades även med stor noggrannhet. Tillstånd till inflyttning gavs vanligen »med hela församlingens vetskap och beviljan». Ett märkligt sockenbeslut, som är riktat mot inflyttande oroligt folk, finnes i behåll från Herrestad, där sockenmännen 1677 bestämde, att inga backestuver skulle (få) byggas på bysens ägor med mindre alla uthi byn boandes gifva sitt samtycke der till.» — År 1822 företogo sockenmännen i Nykarleby sig att vid sockenstämma ordna frågan om tjänstefolkets avlöning. Vid samma tillfälle uppsattes noggranna bestämmelser med syftemål att spara på skogarna. Vid hägnaders uppförande och reparerande skulle icke grantelningar nyttjas till bindor, utan grankvistar. Den, som försålde olovliga skogsprodukter, skulle förutom laga bot vara förfallen till 10 rubel silvers böter. Bekant är, att frågan om klädedräkten år 1793 behandlades vid sockenstämmor i hela riket.
Även humanitära frågor ägnade sockenstämman uppmärksamhet. Genom 1642 års tiggareordning var socknen skyldig att vid kyrkan bygga fattigstuga och underhålla de fattiga med allmosor. På stämmorna bestämdes, vilka som skulle anses för rätta allmosehjon. I sin bok »Svenska fattiglagstiftningens historia» uppger Dalberg, att i Johannis Gezelii »parbreves commonitionis» föreskrives, att det »måste slutas i sockenstämman, om någon (i fattighuset) antagas skall, att hela församlingen må vitna om dess tillstånd».
Även folkundervisningen hade blivit en sockenangelägenhet, sedan kyrkan börjat framställa kravet på läskunnighet. Sålunda begynte sockenstämmorna redan på 1600-talet fatta beslut om »barnaskolors» uppförande.
e) Socknens förtroendemän.
Sockensjälvstyrelsen hade utdanat ett bestämt system med valda förtroendemän i socknarna. Prästen erhöll socknens anseddaste män till sina medhjälpare, då kyrkovärdar och sexmän av sockenstämman tillsattes för särskilda uppdrag. Kyrkovärdar omtalas redan under medeltiden. I den äldre Västgötalagen omnämnes »kirkiudroten», vilket ord av Schlyter översättes med kyrkovärd. Den yngre Västgötalagen bestämmer, att två skola vara kyrkovärdar, varjämte även prästen med hänsyn till den kyrkliga ekonomin skulle anses såsom den tredje kyrkovärden. Montan omnämner, att kyrkovärdarna tidigt kallades »kirkiuvaeriande», vilket av honom likställes med kyrkans försvarare. Gullstrand framhåller, att kykovärdarna tidigare alltid voro två och att de stundom utsågos för tre år i sänder, medan de stundom sutto vid ämbetet i årtionden. I Österbotten har det åtminstone i senare tid varit vanligt, att kyrkovärden valdes för en längre tid: på livstid eller tills han själv avsade sig ämbetet. Därför påträffas här och där i socknarna någon gård, som kallas »kyrkvärdens» efter någon hädangången kyrkovärd. Stundom bär även en hel släkt benämningen »kyrkvärdas folket».
Kyrkvärdarnas äldsta och viktigaste uppdrag var att uppbära kyrkans inkomster. Dem ålåg vidare att mottaga och förvara de materialier, som beviljats på stämma för kyrkas uppförande eller reparation, samt att tillse, att de kommo till riktig användning. Då kyrka skulle byggas eller repareras, tillkom det kyrkovärdarna att leda arbetet. De fingo även draga försorg om vad som behövdes för gudstjänsten, varför de t. ex. inköpte och förvarade nattvardsvinet. Gullstrand uppger beträffande Linköpings stift, att om kyrkan för kyrkovärdarnas skull led någon skada eller om något fattades vid gudstjänsten, så fingo kyrkovärdarna först svara för skadan med sitt gods och sedan plikta. I kyrkans räkenskapsbok läto kyrkovärdarna kyrkoherden uppskriva all uppbörd och utgift, varefter redovisning skulle ske årligen vid sockenstämma. Kyrkovärdarna åtnjöto i allmänhet icke någon direkt lön av sockenmännen, men erhöllo en viss av kvantiteten beroende det av kyrkofonden. I en resolution av den 2 mars 1660 på prästerskapets besvär heter det:
»Kyrkiowerderna skole efter gammal plägsed här efter som bär till njuta vanligt måhl eller dambspan, att dhe sitt embete desto troligare mage förätta». I ett kyrkostämmoprotokoll av den 4 juni 1769 från Munsala nämnes: »Kyrkovärden skall få 8 skilling om dagen, då han såsom uppsyningsman vid kyrkans reparation nödvändigt behöves». I samma protokoll har intagits den bestämmelsen, att kyrkovärden skall åtnjuta 3 riksdalers årlig lön av kyrkan. Senare än kyrkovärdarna begynna sexmän omtalas.
Gullstrand anser, att sexmannainstitutionen arbetat sig fram under medeltidens sista århundrade. Han ställer detta i samband med att söndagssammankomsterna vid kyrkan allt mer kommit ur bruk. Under 1600-talet blevo sexmännen fästade vid rotarna såsom tionderäknare. Sexmännen voro stundom sex till antalet i var socken och utsågos på sockenstämman till ett slags polismyndighet för kyrkotukt och ordning i socknen. De voro väktare över sederna inom sina distrikt, vilket säkerligen var en svår och otacksam uppgift. Genom resolution på prästerskapets besvär 1719 blevo sexmännen »tagne uti konungens besynnerlige hägn och försvar», varjämte de personer, som med ord eller gärning angrepo dessa, förklarades förfallna till dubbla böter. Ärenden som skulle behandlas av sockenstämman, förbereddes av sexmännen. Rörande obetydligare ärenden, såsom mindre reparationer och dyl., fattade de beslut på egen hand. Såsom socknens förtroendemän skulle sexmännen hålla vård om kyrkans och socknens byggnader.
Sedan kyrkoråd inrättats, blevo både kyrkovärdar och sexmän självskrivna kyrkorådsmedlemmar. År 1642 organiserades det första kyrkorådet i Uppsala ärkestift. Detta uppslag föranledde, att kyrkoråd efterhand allt allmännare inrättades. Jämte kyrkovärdar och sexmän hörde även »andra socknens äldste» till kyrkorådet, där de skulle med sitt anseende stöda pastorn i hans gärning. I Nykarleby socken synes kyrkorådet ha haft vana att sammanträda fyra gånger årligen. Måhända får man anse som typiskt för kyrkorådets verksamhet under 1600-talet, att kyrkorådet i Nykarleby socken år 1698 beslöt, att skarprättarens barn och folk icke skulle tillåtas gå fram »till duuken vid H:s nattvard med annat ährligt folk», utan först när alla andra erhållit nattvarden. Då kyrkorådet huvudsakligast sysselsatte sig med den kyrkliga disciplinen, kan dess verksamhet här lämnas tämligen å sido.
f) 1686 års kyrkolag och sockensjälvstyrelsens senare utveckling.
Efter föregående skildring av sockensjälvstyrelsens organisationsformer skall framställningen av dess vidare utveckling här fullföljas. — Under 1600-talets förra hälft hade sockensjälvstyrelsen allt rikare utbildats. Vid århundradets mitt kännetecknades den av en ovanlig livaktighet och uppslagsrikedom. Enhetliga arbetsformer skulle sockensjälvstyrelsen erhålla genom ett särskilt sockenkapitel i den kyrkolag, som förbereddes. Löften i denna riktning erhöllos genom resolution på prästerskapets besvär 1664, vari säges; »Så ärnar H. K. M:t och låta upsättia en viss ordning om Sochnestämmor, på hvad sätt dhe hållas skole — hvilket och uthi dhen oftaberörde nya Kyrkio-Ordningen altsammans skal infördt blifwa». I de förslag till kyrkolag, vilka av olika kommittéer utarbetades under 1600-talet, hade även ingått bestämmelser, som utgjorde början till en sockenlag. Sedermera blev tiden ogynnsam ur synpunkten av sockensjälvstyrelsens utveckling. Envåldshärskaren på 1680-talet var icke böjd för självstyrelse i socknarna. År 1686 utfärdade Karl XI den nya kyrkolagen utan att något sockenkapitel intagits. Då var tiden försutten för sockensjälvstyrelsens anhängare, och det var för sent att tala om kyrkans frihet. Kyrkolagen underordnade kyrkan fullständigt under konungen. Sockenförvaltningen ställdes under kontroll av de administrativa organen. Endast få, spridda och liksom kvarglömda stadganden om sockenstyrelsen kvarstodo, varför professor S. J. Boéthius säger, att vissa delar av 1686 års kyrkolag dock böra anses vara av kommunallagsnatur. Någon egentlig ledning för sockenstyrelsens organisation gav kyrkolagen icke. Gammal praxis fick fortfarande bestämma de arbetsformer, som behövdes, och § 23 i prästprivilegierna fick utgöra den lagliga grundvalen för sockenstämmorna.
Den livaktiga sockenlagstiftning, som kännetecknat 1600-talet, fortgick endast i ringa utsträckning under 1700-talet. Några nya bestämmelser rörande sockenstyrelsen tillkommo Genom riksrådets resolution den 25 mars 1714 och medelst resolution på prästerskapets besvär 1719 erhöll prästerskapet laglig rätt att upptaga till behandling i sockenstugan sådana förseelser, som icke voro i allmän lag med något utsatt straff angivna och icke så grova, att de borde lämnas åt domares utslag. Såsom yttersta varningsgrad kunde den brottslige ådömas en eller två söndagars stockstraff. »Dessa nyheter», säger Gullstrand, »betecknade ett säreget drag i sockensjälvstyrelsen».
Då »stocken» flitigt användes, var denna ägnad att göra den senare tidens sockensjälvstyrelse föga omtyckt. År 1723 förnyades prästprivilegierna med vissa modifikationer och tillägg. Stämmans verksamhet inskränktes till ekonomiska angelägenheter, varemot kyrkotukten övergick till kyrkoherden med sextmännen och de förnämsta i församlingen. I anspråkslösare former än tidigare fortlevde sockensjälvstyrelsen 1700-talet igenom och under förra hälften av 1800-talet. I Österbotten synes sockensjälvstyrelsen, att döma av sockenstämmoprotokollen i Nykarleby, ha bibehållit full livskraft även på 1800-talet.
Efter mitten av 1800-talet kommo ändrade samhällsförhållanden att framtvinga nya former för den kommunala självstyrelsen. Sedan liberalismens inflytande hunnit göra sig tillräckligt gillande, erhöll Sverge sin kommunallag år 1862. I Finland utkom en förordning angående kommunalförvaltningen på landet den 6 febr. 1865. Märklig var då den utveckling, som hade danat grundvalen för de nya kommunallagarna.
Märkligt är också det faktum, att den tid, som betecknat sockensjälvstyrelsen avmattning, den senare delen av 1700-talet och förra delen, av 1800-talet, i Norrland och Österbotten hade frambragt och utvecklat en ny egenartad form av självstyrelse inom mindre områden än kyrkosocknarna, nämligen bysamhällena. Organisationerna i bysamhällena hade numera delvis begynt övertaga samma uppgifter, som tidigare genom sockensjälvstyrelsen tagits i vård.
II. SJÄLVSTYRELSE INOM BYALAGEN
I
NYKARLEBY OCH MUNSALA EFTER 1742.
1) BYSJÄLVSTYRELSE VID MITTEN AV 1700-talet.
a) Förutsättningarna för en utvecklad
självstyrelse inom österbottniska byalag.
Byalagen i svenska Österbotten ha att uppvisa en utvecklad självstyrelse, vartill någon motsvarighet icke finnes annorstädes på finlandssvenskt område. Uppkomsten av denna självstyrelse synes delvis ha berott på särskilda österbottniska förhållanden. Byalagen i landskapet utgöra på grund av Österbottens geografiska beskaffenhet jämförelsevis stora samhällen, i vilka något slags organisation av styrelsen, särskilt i äldre tid, var påkallad av samhällets egenartade beskaffenhet. Även det österbottniska folklynnet, som framträder i människornas böjelse för sammanhållning och i starka samhällsinstinkter, tyckes ha varit en bidragande orsak till självstyrelsens utveckling i landsdelens bysamhällen.
Redan tidigt spåras i Österbotten, såsom G. Nikander uppvisat, ansatser av bönderna själva att i samförstånd med de lagliga myndigheterna grunda en självstyrelse inom byalagen. Vid tinget i Vörå den 7 april 1629 gjordes överenskommelse om att 22 utsedda bönder skulle övervaka dikesgrävningen och hålla uppsikt över »åker- och Engesgårdar». År 1723 vid tinget i samma socken ledde sockenmännens uppträdande till att Häradsrätten tillsatte en bonde i var by för att hålla uppsikt över hela byns »giärdes gårdar» och för att på våren stämma grannarna till syn. Denna »upsyningsbestälning» skulle ombytas vart år samt gå byamännen emellan »efter hwarf». Vid samma tillfälle fastställdes föreskrifter för reglering av vissa mellanhavanden hos grannarna, föreskrifter, som årligen skulle uppläsas i »Sochne stugan».
En kraftigare utveckling nådde självstyrelsen i de österbottniska byalagen genom lagstiftningsåtgärderna på 1740-talet, som meddelade direkta förslag rörande byväsendets organiserande.
b) Byordningar enligt Kongl. Maj:ts brev av år 1742.
De gamla lagarna förutsatte, att grannarna själva skulle ordna en mängd angelägenheter, som på grund av grannelagsförhållanden och den rådande jordäganderätten krävde reglering. Sålunda stadgades t. ex. i Äldre västgötalagen förnämes balk 5, följande: »Köper man kreatur från farsotsby, driver det hem utan grannars lov, då skall den det nedhugga, som det påträffar».
1734 års lag ägnar överhuvud byalagens förhållanden ringa intresse. Vissa stadganden i byggningabalken förutsätta dock, att grannarna i ett byalag skola i särskilda fall fatta beslut i gemensamma angelägenheter. Emellertid lämnade lagen frågan om formerna vid beslutens fattande alldeles öppen. Mot denna bakgrund bör man se de strävanden till byväsendets ordnande, som framträdde i förslagen vid 1740—41 års riksdag om byordningars införande. Dessa förslag synas grunda sig på förebilder från Danmark samt från Skåne och Blekinge. I Danmark, där byväsendet av ålder var rikt utvecklat, hade byordningar tidigt kommit i bruk. I Skåne och Blekinge antogos tidigt liknande överenskommelse i byalagen. Även från Mellersta Sverge, nämligen Hargsby i Uppland, finnes en gammal byaordning, »Orde Vicinalis», av år 1653 bevarad.
I mars 1741 kom frågan om byordningar till behandling i riksdagen. Tvenne initiativ i sådan riktning togos, dels genom kapten Roxendorff i ekonomieutskottet, dels på grund av § 43 i Bondeståndets allmänna besvär, vari spåras de sydsvenska riksdagsböndernas sakkunskap.
Frågan ledde till att Ekonomieutskottet författade ett projekt till byordning. Detta genomgicks av Ekonomiedeputationen, som kom fram med anmärkningar och gjorde ändringar i förslaget. På grundvalen av ett sålunda tillkommet betänkande behandlades frågan om byordningar av de olika stånden. I bondeståndet var frågan uppe den 25 och 27 juni samt den 13 augusti, då projektet till byordning av detta stånd godkändes. Så hade tidigare skett i de övriga stånden. Riksdagens byordningsprojekt var ett utförligt förslag till byordning och var utarbetat i 37 paragrafer. Det är delvis en sammanfattning av vissa lagbestämmelser i den nya lagbokens byggningabalk. Vissa stadganden tyckas grunda sig på den gamla landslagens föreskrifter. Typiskt för »Nyttans tidevarv» år att ständernas förslag till byordning också vill vara ett rättesnöre för böndernas hushållning samt meddelar jordbrukstekniska föreskrifter. Rörande byordningarna utfärdades redan den 1 sept. 1741 en kunglig förordning, ur vilken följande märkliga ord må anföras: »Kongl. Maj:t samtycker, det ey allenast de på åtskilliga orter redan författade Byordningar, utan ock de, hwilka hädanefter inrättas kunna, måga av wederbörande domare stadfästas, samt för lag uti Bye skrån wara gällande: Låtandes Kongl. Maj:t igenom trycket nu utfärda en allmän Byordning, hwaraf hwarje Sokn et Exemplar skal tilställas, hwilken Byordning dock, efter orternes särskilte beskaffenhet, förbättras må».
Ett brev från konungen, benämnt »Kongl. Maj:ts Nådige Bref till Samtelige Landshöfdingarne Angående Lands-Culturens uphjälpande och förbättrande» utgick den 20 februari 1742 och åtföljdes av den genom Ständerna författade byordningen. Genom detta brev ålades landshövdingarna att »draga behörig och skyndsam försorg» därom, att den nya byordningen, lämpad efter lokala förhållanden, skulle komma till användning i byalagen. I Österbotten, där av ovanberörda skäl förutsättningarna för en utvecklad bysjälvstyrelse voro gynnsamma, lyckades landshövdingen i Korsholms län Piper leda det därhän, att byordningar allmänt blevo antagna i byalagen.
c) Byordningar antagas i Nykarleby och Munsala.
År 1750 antogos byordningar i flertalet byalag i Nykarleby socken och dåvarande Munsala kapell. Därom berättar domboken för höstetinget nämnda år. Kantlax byordning, antagen den 25 sept. av samtliga byamän och företedd av »theras i detta år utvalda ålderman» stadfästes, enligt uppgift i dombokens 22 §, med häradsrättens dom, »då de närvarande bysborna ej hade något att erinra». Karby byordning — byn är numera överförd till Pedersöre socken — hade antagits den 25 oktober, den stadfästes, vilket i dombokens 23 § uppgives. Byordning för Överjeppo by, vilken by numera tillhör Jeppo socken, inlämnades av åldermanen. Den hade antagits den 3 juli av samtliga byamän och stadfästes av häradsrätten, vilket uppgives i dombokens 33 §. Kovjoki byordning hade antagits av »samtelige Bysboerne», varefter desse, såsom domboken förmäler, »låtit sina namn underskrivas samt självhändigt underristadt sina bomärken». I dombokens 34 § angives, att byordningen blev med »Härads Rättens dom fastställd». När Kovjoki byordning antagits, är icke uppgivet i domboken, ej heller lämnar själva byordningen, nu förvarad å Kovjoki folkskola, upplysning därom. Ett tillägg i byordningen är emellertid daterat den 2 dec. 1747, varav framgår, att Kovjoki byordning är den äldsta kända byordningen från Nykarleby förra storsocken. En tryckt finskspråkig översättning (Kylän-Asetus) är vidhäftad Kovjoki byordning samt försedd med anteckningen: »Ankom den 16 april 1757. Monäs byordning, antagen den 22 sept., stadfästes, vilket uppgives i dombokens 38 §. I dombokens 36 § nämnes, att Hirflax byordning stadfästes. Dombokens 35 § omtalar, att Vexala byordning, »som samtel: Wexala boer antagit» erhöll häradsrättens stadfästelse. Den finska byn Wuoskoski, som tidigare tilhörde Nykarleby storsocken, men numera överförts till Alahärmä socken, hade antagit byordning den 23 juli. Byordnings stadfästelse är intagen såsom § 37 i domboken.
Två år senare fastställde häradsrätten Mono byordning 1752, vilket framgår av domboken för nämnda år. I domstolsutslaget ingår den märkliga uppgiften, att fastställelsen skedde på grund av att »the flästa» i byn samtyckt till vad i byordningen är utsatt. Den 13 nov. 1818 fastställde häradsrätten Soklot byordning, som enhälligt antagits av byamännen den 4 nov. samma år. Kyrkobyn i Nykarleby socken erhöll den 28 nov. 1821, enligt uppgift i dombokens 213 §, stadfästelse å den byordning, som byamännen antagit den 28 juni 1817 och den 10 nov. 1821. Tidigare hade Kyrkoby en äldre byordning, av vars innehåll något är bekant genom uppgifter i ett bystämmoprotokoll från Kyrkoby av den 6 maj 1801.
Sedan byamännen antagit byordningar och dessa blivit »gillade och fastställda med Härads Rättens dom», erhölls en fast grundval för självstyrelsen i byalagen. Att byamännen själva fattade saken på detta sätt framgår av några uttalanden i det protokoll, som fördes, då Vexala byamän antogo byordning. Det uppgives, att de antogo byordningen, tillökt och försedd med utsatta bötesbelopp, »på thet att egennytia och sielfswåld måtte tymedelst uhr wägen rödjas; god ordning i Byalaget hållas, samt Byamännen iginnom wåhl grundad ord(ning) och sieltagen Lag, måtte kunna handledas till thet, hwad till Landets ophielpande, thes Hemmans förbättring och egen fördehlachtigheet kan vara ländande.»
I sammanhang med skildringen av ovannämnda byordningars antagande förtjänar även att omnämnas, att byamännen i Ytterjeppo by i Nykarleby socken år 1865 gjorde ett fåfängt försök att införa byordning i sitt byalag. Den 3 mars hade byamännen vid allmän bystämma antagit ett förslag till byordning. Men vid sökt stadfästelse hos »Guvernörs Embetet» förklarades nämnda förslag vara inblandat med stadganden, »som hörde icke till en stadga om ordning i by, utan till den allmänna lagstiftningen», varför den sökta stadfistelsen avslogs. Förfaringssättet att söka stadfästelse hos guvernörsämbetet i stället för hos häradsrätten blev genom 19 mom. 28 § i instruktionen av 29 december 1894 påbjudet i Finland.
De antagna byordningarna ha i flertalet fall kunnat igenfinnas, antingen i byarkiven eller på annat håll. Huvudparten av byordningarnas innehåll utgöres av den tryckta normaltexten. Bötesbelopp äro utsatta på därför avsedda ställen. Böterna för samma brott äro i de särskilda byordningarna bestämda till rätt så olika belopp. Vexala by, ett samhälle, som än i dag är känt för sin fridsamhet, har bestämt låga böter. Kovjoki byamän ha utsatt höga bötesbelopp. I Kyrkoby yngre byordning, som bestämmer böterna i rubel och kopek, finnas några alldeles obilliga bötesbelopp utsatta. De tilläggsparagrafer, varmed byamännen utökat det ursprungliga projektet till byordning, äro ur vår synpunkt särdeles värdefulla, emedan de äro lokalt betonade och ge en bild å ena sidan av byamännens rättsuppfattning och samhällsanda, å den andra sidan av det dåtida näringslivet.
Flera uppgifter i protokoll från byamännens sammanträden i skilda byalag visa, att byordningarna tid efter annan upplästes för de församlade byamännen, synbarligen för att innehållet ständigt skulle hållas i friskt minne.
Vid sidan av byordningarna både inom en del byalag antagits även andra stadgar och överenskommelser, som blivit stadfästa av häradsrätten. Ofta äro sådana i och för sig av intresse.
Med ledning av ett häradssyneprotokoll av den 3 juli 1817 samt på grundvalen av anteckningar i byordningarna meddelas några äldre uppgifter om byalagens storlek.
- Kyrkoby jämte Forsby: 16 1/24 mantal; år 1817: 24 hemman, 69 rökar, 41 torpare och inhyseshjon; inalles 350 personer, år 1821: 23 bönder.
- Soklot by: 8 1/3 mantal; år 1817: 20 hemman, 80 rökar, 20 torpare och inh.; inalles 404 personer.
- Kovjoki och Strömmens by: 10 3/4 mantal; år 1817: 15 hemman, 55 rökar, 16 torpare och inh; inalles 350 personer.
- År 1747 hade Kovjoki by 11 bönder.
Ytterjeppo by: 15 1/24 mantal; år 1817; 26 hemman, 45 rökar, 22 torpare och inh.; inalles 612 personer.
- Kantlax by: 5 5/24 mantal; år 1817: 31 hemmansrökar, 7 torpare och inh.; inalles 214 personer.
- Mono by: enligt byns tidigare omfattning 7 5/6 mantal; år 1817: 56 hemmansrökar, 14 torpare och inh.; inalles 421 personer.
- Monäs by: 4 23/24 mantal; år 1817: 26 hemmansrökar, 5 torpare och inh.; inalles 210 personer.
- Vexala by: 9 7/24 mantal; år 1817: 45 hemmansrökar, 29 torpare och inh.; inalles 286 personer. — År 1750 hade byn 20 bönder.
2) Organisationsformer.
Antagandet av byordningar i byalagen i Nykarleby och Munsala var av stor betydelse med avseende å utvecklingen av byväsendets organisationsformer. En jämförelse mellan dessa österbottniska byordningar och motsvarande stadganden i Sverge och Danmark visar, att förhållandena inom vitt skilda byalag i många avseenden voro ensartade. Då hithörande förhållanden, särskilt i Sverige, ännu icke blivit tillräckligt undersökta, är det svårt att avgöra, om sådana likheter i byordningarnas föreskrifter bero på gemensam härstamning från fornnordisk tid eller om likartade förhållanden på skilda orter gett upphov till likadana åskådningar.
Vissa paralleller i Sverge och Danmark till företeelser inom byalagen i Nykarleby och Munsala skall i den följande framställningen dock uppvisas, emedan de i detaljer låta likheter i rättsuppfattning framträda.
a) Åldermän och bisittare.
Genom den 1 paragrafen i 1742 års byordning åläggas byamännen att utse en s. k. ålderman i byalaget. Därom stadgas följande: »På thet så mycket bättre ordning må uti Byelag kunna hållas, så skal i hvar By en Ålderman tillsättas, på et eller flere År, alt som Byemännen sig therom förena, och bör then, som the flästa rösterne fallit på, sig therifrån icke undandraga.» |