Blad
ur Nykarleby
stads historia.
av
P.
V. Lybeck
6. Nykarleby stad som
halfstapelstad 17651793.
De sista åren af den svenska tiden till
1809.
De källor som innehålla upplysningar om Nykarleby
stad under den tid, hvilken nu är i fråga, äro icke mycket givande.
Vid
riksdagen 1766 var borgmästaren i Brahestad, Samuel Lithovius, Nykarleby
stads representent och som sådan gjorde han följande andraganden:
1:o tackar han för den frihet staden fått i avseende å skeppsfart
och handel.
2:o klagar han öfver missförhållanden som uppstått
däraf att en del handelsmän genom sina förbindelser med stapelstadsborgarna
få sina varor billigare och draga all handel till sig.
3:o beder om
Kunglig Majestäts mellankomst, emedan de förmögnare vilja hindra
de fattigare borgarna att idka handel, därav stödjande sig på
en förordning för Gamlakarleby, hvari båtsmän och timmermän
förbjudas att drifva köpenskap. Likaledes försöka de rikare
förhindra de ringare borgerskapet att rösta vid borgmästare, rådmans
och riksdagsmannavalen, hvilka sistnämnda härleder sig däraf, att
de på att de vid senaste tider vid nämnda val fått befordra hvem
de velat.
4:o anhålles om att stadsfiskare som upptäckt något
godt fiskeställe, måtte få nyttja det utan afseende å hvem
som ägde stranden.
5:o anhålles om att stadsfiskarena måtte
få fiska vid holmen Stubben. Kantlax och Monäs byamän förklara
detta ställe för sitt fiskeområde, ehuru Hartvig Hindricksson
till Voltis låtit redan 1588 utlysa det som kronoallmänning m.m.
Hvilka
åtgärder dessa klagomål föranledde känner man icke.
Af Lithovius inlaga se vi, att ett visst spänt förhållande härskade
mellan den rikare och fattigare klassen i staden. En följd häraf är
väl den att stadens egna män en längre tid bortåt ej representerade
staden vid riksdagarna.
Af Lithovius anförande vid riksdagen, framgår
att Nykarleby stads köpmän begagnat sig af de fördelar i afseende
å handeln som 1765 kommit de österbottniska städerna tillgodo
bl.a äfven sålunda, att de gjorde sig till aktieägare i stapelstädernas
fartyg. De band som fängslade seglationen på utlandet voro emellertid
ännu besvärliga för att bäras utan knot. Redan år 1767
anhöll staden genom magistraten, att åtminstone utifrån kommande
skepp, måtte befrias från skyldigheten att inlöpa till Gamlakarleby
för att visiteras och förtullas. Genom skrivelse af år 1767 från
generaltulldirektionen bifölls denna anhållan, medan det förorsakade
tidutdräkt [fördröjuning]och kostnad att på detta sätt
segla förbi sin egen hamn. Dessutom hade äfven Jakobstad erhållit
samma rättighet.
Den sista riksdagspetitionen från Nykarleby
som vi känna, är från 1777. Vid detta tillfälle anhöll
nämligen staden att bliva befriad från del i stapelstadsanläggningen
för Kaskö, hvilket beviljades.
År 1777, som för de
österbottniska stapelstäderna var ett synnerligen lyckosamt år,
i det att de då äntligen erhöllo efterlängtad stadfästelse
på sin stapelrätt, var ej rätt gynnsam för Nykarleby. Visserligen
blef äfven dess rätt till delaktighet i Gamlakarlebys utrikesseglation
bekräftad, men däremot återtogs den 1767 beviljade befrielsen,
för från utlandet kommande skepp att anlöpa Gamlakarleby.
En
af kyrkoherde Forshaell i Åbo tidningar för år 1784 offentliggjord
uppsats, som delvis är en ordagrann afskrift af den tidigare nämnda
"Myrmans" koncept ger några upplysningar af intresse om Nykarleby.
Kyrkoherde
Forshaell berättar att folkmängden är i stigande. År 1770
hade staden 691 invånare och 1780 var deras antal 852, hvaraf 452 män
och 410 kvinnor och är dessa fördelade i 153 hjonelag. Samma år
föddes 34 och dog 22 personer och 10 par vigdes.
Staden hade 5 på
längden löpande gator, hvilka skurus af 6 tvärgator och gränder.
Stadens kyrka är 66 alnar lång och 43 alnar bred och har ett tennorgelverk.
[Flyttades 1910 till ändan av norra korsgången./LP] Vid den tiden funnos
162 med trähus bebyggda tomter, 2 tullar och 184 matlag (familjer).
Hamnen
hade blivit så grund att stora skepp måste lasta vid Alörn, en
holme som ligger längre ut än Djupsten, där den ordinarie hamnen
och varfvet befann sig.
Köpmännens antal är 18 och hafva
2 av dem öppna bodar. Handeln på Stockholm drevs med 5 skepp, 1 jakt
och 2 från annan ort befraktade fartyg. Den förnämsta exportvaran
är tjära, hvaraf 1782 förtullades 20 302 tunnor. Dessutom
utfördes 1101 lispund smör, 143 lispund talg, 308 tolfter bräder,
15 fat tran, 379 kimröksbössor m.m. Af särskilt intresse är
uppgifterna om den utrikeshandel som köpmännen i Nykarleby drefvo genom
Gamlakarleby.
Från 1768 till 1782 hade handlandena i Nykarleby utrest
på Medelhafvet och Nordsjön 7 skepp af 100240 lästers dräghtighet,
3 af dem ha förolyckats, 2 sålts och två äro utgående.
Skeppsbyggeriet
hade blifvit en vinstgifvande näringsgren. Fartygen byggdes på stadens
eget varf eller i sjöbyarna i närheten, och försåldes i Stockholm
eller annorstädes. År 1783 försåldes 2 skepp och 4 voro
under byggnad, dels på eget varf, dels på varfen i Pedersöre
och Vörå. Marknaderna i grannsocknarna besöktes nästan alltid
av stadens köpmän, men någon marknad hålles ej i staden.
År
1784 funnos i staden 20 verkstäder. Såsom industriella företag
nämnas en vattenkvarn med två par stenar, beckbruket vid åmynningen och en såg högre upp i älfven. Fisket, som
tidigare varit gifvande, hade betydligt försämrats.
Stadens åkrar
utgjorde 201 tunnland och 10 kappland. Hvete odlades ej, däremot "jordpäron"
sedan 1773, då de första gången sattes i Nykarleby. Sedan begynte
de sås ganska allmänt.
Ängarna utgjorde 446 tunnland och
3 3/8 kappland.
Nykarleby stad aflönar, förtäljer Forshaell,
en stadsfältskär,
och helt nyligen har staden fått ett apotek. Den första apotekaren
torde en viss Anders Kihlgren varit. [Johan Julin var den förste, förteckning
över apotekare.]
Stadens borgare och andra som stå under
stadens försvar, är enrollerade i vissa kavalleri och artillerikårer,
alla välförsedda med gevär och andra tillbehör.
Bland
stadens märkvärdigheter nämnes en surbrunnskälla,
som i åtskilliga år med fördel blifvit nyttjad. I slutet av 1700-talet
och början av 1800-talet, var Nykarleby verkligen ganska besökt brunnsort,
dit personer,
främst från de öfriga österbottniska städerna reste
om sommaren för att roa sig och undergå oskyldig brunnskur.
Utom
den restauration, som fanns vid denna brunn, omnämner Forshaell ett kaffehus
och två gästgiverier med krögarfrihet. Vidare uppger han att på
orten finns 11 brännvinsutskänkningsställen. Många av stadens
mindre handlanden, hade i krogrörelsen funnit en lönande näringskälla.
En annan var salpetertillverkningen.F
Till sist nämner Forshaell ett
sorgligt faktum: alla gamla dokument, antikviteter och minnesmärken
som funnits i stadens rådhus och kyrkor, ha under stora ofreden af ryssarna
blifvit förskingrade.
År 1782 afled Nykarleby stads mångårige borgmästare Johannes Brinck och efterträddes av Johan Christian Gadd, som erhöll
avsked 1795. Borgmästare blef då Carl Johan Stenman, hvilken ännu
efter 1809 satt kvar som stadens styresman. Kyrkoherde var under slutet av 1700-talet
just samme magister Johan Forshaell, förut kapellan i Limingo, vars beskrifning
af Nykarleby vi här anfört. Som lärare vid pedagogien verkade vid
denna tid Johan Gabriel Toppelius.
Slutet av 1700 talet synes av allt att
döma, varit en jämförelsevis lycklig tid för Nykarleby. Folkmängden
växte småningom och välståndet torde ha varit i stigande,
och i arkiven träffar man icke de förut så vanliga böneskrifterna
från Nykarleby.
På slutet av 1700-talet representerades Nykarleby
vid riksdagen af ombud från andra orter. År 1778, 1786 och 1792 var
borgmästaren i Brahestad, Carl Mentzer, Nykarleby stads representant. År
1789 var rådmannen Johannes Malm från Jakobstad ombud för Nykarleby,
och år 1800 rådmannen Niklas Malm från Jakobstad.
Vad
de gjorde för staden känna vi icke, men tvivelsutan arbetade de också
för utvidgandet af stadens handelsfrihet. År 1793 erhöll Nykarleby
stapelstadsrättigheter. [Rätt att handla på utlandet.] Frukterna
av denna viktiga tilldragelse kunna dock icke skönjas under den svenska tiden,
som utgör föremål för dessa historiska anteckningar, men
under de första årtiondena af 1800-talet fick Nykarleby stads handel
en lyftning som den icke förut och inte heller senare haft.
Vi har
steg för steg följt Nykarleby stad från dess grundläggning
nästan ända fram till den svenska tidens slut i Finlands historia. Vi
har sett dess yttre livsvillkor, under hvilka den genom två sekler lefvat
och sträfvat. En enda fortsatt, med ringa krafter förd bekymmersam och
föga framgångsrik kamp för lifvet under hårda öden
och bistra konjunkturer, har Nykarleby stads hela tillvaro under dessa två
århundraden varit. I sin mån har den dock säkerligen bidragit
till den materiella och andliga kulturens höjande i sin landsända.
SLUT |