Carl Synnerberg. |
Ynglingaår
Rosenqvist
berättar, att Synnerberg livligt intresserade sig för sin härstamning.
Han försökte genom brevväxling lösa släktgåtan,
som föreföll honom olöslig, men han lyckades inte. Han fick ge
tappt, men uttalade dock den teorin, att hans farfars far, häradshövdingen
i Österbottens nedre medledels domsaga, Johannes Synnerberg (17301803),
var född i Sverige, inte i Österbotten som källorna uppgav. Atle
Wilskman har bekräftat det riktiga i förmodandet. Släkten kan följas
till 1600-talets Skaraborg, där bonden Anders Svensson i Synnerby är
stamfar för en prästsläkt, som antog namnet Synnerberg. Carl Synnerbergs
farfar, Carl Reinholdt S.
(17631823) var kapten och prövade under 180809 års krig
på rysk krigsfångenskap. Hans far var sjökaptenen Carl Adrian
S. (180276). Kaptensexamen i Vasa var daterad 1826 och flera nykarlebyskepp
kom under årens lopp att stå under hans befäl. Rätt tidigt
övergav han dock sjölivet för att helt ägna sig åt sin
stadsgård i Nykarleby. Åkrar och ängar hörde också
till, och ett tiotal kor och några hästar krävde sin omvårdnad.
Kapten Synnerberg var gift med Anna Maria Rechardt (181482), dotter till
en handlande i Torneå.
Carl Synnerberg 1868. |
Carl Synnerberg föddes
den 10 september 1837 i Nykarleby. Han fostrades i tidens stränga stil, fick
i hemstaden förvärva sina första bokliga insikter, och kom som
tioåring till högre elementarskolan i Vasa. När han hösten
1852 var redo att börja sina studier i gymnasiet, hade staden utplånats
av den förödande branden den 3 augusti, och de följande skolåren
tillbragtes därför i Jakobstad. 1855 vid ännu inte fyllda
18 år blev Synnerberg student. De 33 bifallsrösterna och vitsordet
laudatur vittnade om att läroåren i Lars Stenbäcks och F. J.
Odenvalls skola inte slösats bort. Särskilt torde rektor Odenvalls glänsande
latinundervisning ha lämnat bestående resultat.
De känslor,
som bemäktigade sig den unge studenten Synnerberg, var visst icke olika jubelstämningen
hos alla andra i samma situation. Om detta ger följande anteckning vältaligt
besked
»Stora glädjedag! Säkert
skall du aldrig gå ur mitt minne, säkert skall jag aldrig mera njuta
en glädje så ren och obemängd. Nu är också den långa
mödans första, ljuvaste lön vunnen. Jag är student. Livet
ler så glatt, så glatt! Allt är iklätt hoppets färg.»
Höstterminen 1855 finner vi Synnerberg inskriven vid universitetet i Helsingfors.
Vårterminen 1856 gjorde han dock sina första lärospån som
pedagog, då han antog ett erbjudande att verka som t.f. andra kollega vid
Vasa högre elementarskola då
verksam i Nykarleby. Men sedan fortgick studierna i en följd utan avbrott
till kandidatexamen i maj 1860. Huvudämnen var latin och estetik med nyare
litteratur. För sitt skrivprov pro gradu fick han vitsordet laudatur, vilket
en av hans vänner betecknade som »något som endast i sagor från
urminnestider är känt förut».
Sina studieår synes
Synnerberg dock inte enbart ha tillbragt instängd i sin studerkammare. Med
liv och lust deltog han i den illegala österbottniska avdelningens verksamhet.
Han deltog i diskussioner, höll tal vid flera Porthansfester den 9 november
och redigerade Joukahainen.
Av bevarade anteckningar kan vi få en
god bild av hur en österbottnisk student såg på förhållandet
mellan svenskt och finskt i vårt land för hundra år sedan
förrän det svenska nationalitetsmedvetandet på allvar väckts
till liv genom UV:s framträdande. Rosenqvist sammanfattar Synnerbergs syn
på det svenska språket vid denna tid:
»Vi, som nu leva, ha svårt att begripa det berättigade
däri, att den egentliga bildningen hos oss skulle ikläda sig en främmande
dräkt, och önska naturligt nog, att så snart som möjligt
avkasta densamma. Att den endast är ett övergående moment i vår
utveckling är klart; det kan icke heller annorlunda vara. Men emedan dess
uppgift är, icke att ur sig frammana ett nytt utvecklingsstadium, utan jämte
sig uppfostra en yngre broder till full mannakraft, för att, när denna
mission är fylld, själv sjunka undan och försvinna, måste
å ena sidan, så länge den än har rätt att leva och
verka, en utveckling försiggå inom dess eget område, men å
andra sidan gränsen för denna utvecklingsprocess vara vida svårare
än eljest under vanliga förhållanden att förutse eller påskynda.
»
Lärarår. Fortsatta studier
Redan under sina studieår
hade Synnerberg vunnit erfarenhet av hur lärarens arbete gestaltar sig, och
uppgiften tedde sig av allt att döma lockande. Under sin termin i Nykarleby
inledde han en rad experiment, för vilka han livfullt redogör för
sin studentkamrat A. Forsnäs, sedermera lektor i Uleåborg. Senare prövade
han på informatorns uppgift liksom så mången annan student i
flera familjer.
Från 1860 till 1869 undervisar Synnerberg i latin
vid Helsingfors privatlyceum, de tre sista åren dessutom i grekiska. Om
hans verksamhet här finns många samstämmiga, positiva uttalanden.
Hans undervisning var fängslande, disciplinen god. Det sätt på
vilket han behärskade sitt ämne väckte elevernas odelade respekt.
Hans fina och humana väsen kom till synes även på så sätt,
att han aldrig tillgrep någon form av kroppslig bestraffning. De erfarenheter
och rön Synnerberg samlade under sin praktiska lärarbana vid lyceet
skulle bliva av största betydelse för hans framtida livsgärning,
framhåller Rosenqvist.
Redan tidigt torde Synnerberg dock som mål
för sin framtida verksamhet ha uppställt en professur vid universitetet.
Jämsides med undervisningen fortsatte han därför sina studier i
den romerska litteraturen. Redan år 1865 hade han sin licentiatavhandling
klar, De clientele apud Romanos sub Caesarihus ratione och följande år
framlade han en avhandling för docentur, De temporibus vitae carminumque
D. Junii Juvenalis rite constituendis. Hans lärda bemödanden vann odelat
gillande, och den 16 juli 1865 blev han utnämnd till docent i romerska litteraturen.
Nu delade han sin tid mellan lyceet och universitetet. Till de mindre angenäma
sysslorna hörde rättandet av en mängd studenters latinska skripta,
»det mest andefattiga göra en person gärna kan få sig ombetrott»:
»Att döma av dessa skripta står det illa
till med klassiciteten i vårt land, och jag har redan uttänkt många
planer att göra slag i saken, som det heter. Ty få se om det ändå
ej går därhän, att jag stannar kvar vid universitetet.»
Om
Synnerberg som akademisk lärare skriver Fridolf Gustafsson:
»Synnerberg var tydligen man att fordra insikter, men
också den rätte att bibringa dem och ingiva kärlek till vetande
av vittnesgilla elever bedömdes hans föreläsningar,
särskilt i Livius, som i hög grad intressanta, rika på historiska
vyer och märkliga genom eleganta tolkningar av auktorerna.»
Vilja och förmåga fanns tydligen i rikt mått hos Synnerberg,
men framtiden vid universitetet tedde sig likväl mörk. Professorn hade
ännu ett decennium kvar till emeritusåldern, och dessutom fanns inom
samma disciplin en äldre docent, som måhända kunde tänkas
få företräde vid besättande av professuren. Inför sådana
framtidsutsikter sökte han lektoratet i latin vid gymnasiet i Vasa och utnämndes
till tjänsten 1867. Emellertid fick han tillstånd att kvarstå
som docent vid universitetet. Latinlärare i Vasa blev han aldrig.
I skolväsendets tjänst
Den uppståndelse som
utnämningen av den nya skolstyrelsens överinspektörer framkallade
berördes i inledningen. Visst är att föret i portgången var
motigt. Å ena sidan förnam man kylan utifrån, å andra sidan
fick man inom styrelsen kämpa en ständig kamp med den impulsive och
egenmäktige von Kothen. Inte desto mindre åstadkoms flera påtagliga
resultat under skolöverstyrelsens första år: gymnasierna och de
högre elementarskolorna förenades, de lägre elementarskolorna indrogs,
en ny skolordning blev färdig 1872 och nya läroplaner utarbetades. Vid
större organisationsfrågor var det i regel Synnerberg, som förde
pennan.
Sin syn på skolans uppgift under dessa brytningstider, klargjorde
Synnerberg vid Pedagogiska föreningens allmänna möte 1879:
»Jag tvekar icke, att vidhålla den åsikten,
att den högre skolbildningens uppgift i främsta rummet är att lära
eleverna förstå, att idén är en makt i livet samt att meddela
honom förmåga att eldas och hänföras av stora och ädla
idéer för att, när det så befinnes nödigt, för
dem kunna åsidosätta sin egen nytta, sitt eget jag. I enlighet härmed
bör skolundervisningen åsyfta tankens bringande till klarhet och skärpa,
viljans stärkande, känslans och fantasins förädling, eller
med andra ord: den mänskliga andens harmoniska utveckling ett uttryck
som man på många håll perhorrescerar. Och härtill har den
på de klassiska språkens grundval vilande språkundervisningen
visat sig såsom det säkraste medlet. Varför skulle man då
hos oss tveka att fasthålla detsamma? Det torde vara en allmänt känd
sak, att alla insiktsfulla och allvarliga män överallt i den civiliserade
världen äro ense därom att man, lindrigast sagt, icke ostraffat
kan övergiva detta medel.»
I Pedagogiska
föreningens tidskrift införde Synnerberg samma år en uppsats,
Skollärarmötet och latinet, i vilken han i polemik mot »latinstormarna»
försvarar den klassiska bildningen. Han protesterar mot, att man vill riva
ner det bestående för att bereda mera rum för det andra inhemska
språket: »Det är inför en sådan vändpunkt vi
nu stå, skuggan från dessa hotande, olycksdigra moln fördystra
för närvarande den finska skolans liv.»
Även senare
kämpade Synnerberg för latinundervisningens ställning i skolorna.
När Ivar August Heikel föreslog,
att översättningsövningarna till latin från modersmålet
skulle slopas, motsatte sig Synnerberg denna reform. Han möttes dock av så
energiska motsägelser, att han inte mera ansåg det vara mödan
värt att på denna punkt spjärna emot, när skolstyrelsen i
mitten av 1890-talet avgav sitt utlåtande om latinskrivningen i studentexamen.
Carl Synnerbergs hem i Helsingfors. |
Språkundervisningen
har alltid varit ett problem för det finländska skolväsendet. I
ett uttalande, författat av Synnerberg, och avgivet av skolstyrelsen 1901,
framfördes synpunkter, vilka ännu i dag har en viss giltighet, även
om ryskan inte mera är »riksspråk»:
»En huvudsvårighet, med vilken skolan i vårt land har
att arbeta och som måste tagas i betraktande vid bedömande av alla
reformförslag, är den mängd språk, som ingår i dess
läroplan och med nödvändighet betingas av de i landet rådande
förhållandena. Lika litet som någon annan bildad nation kunna
vi undvara åtminstone någon kännedom av de klassiska språken,
latin och grekiska, å ena sidan och de moderna kulturspråken, franska,
tyska och engelska å den andra. För dessa språk måste därför
ett visst utrymme reserveras i läroplanerna, om ej i alla, åtminstone
i ett antal läroverk. Men härtill komma ännu tvenne inhemska språk,
finskan och svenskan, som enligt erkända pedagogiska grunder måste
intaga ett framstående rum vid språkundervisningen, samt därtill
ännu riksspråket ryskan, vars nödvändighet härflyter
ur landets politiska ställning; sålunda sju eller åtta språk,
då skolorna i Ryssland arbeta med högst sex och i de stora västeuropeiska
kulturländerna med högst fem språk.»
Synnerbergs tid upptogs till stor del av inspektioner i skolorna. Ett inspektorsbesök
var en stor händelse på orten, och i tidningsnotiser gavs utförliga
referat över inspektörernas resor och de middagar, som anordnades gästerna
till ära. Synnerbergs inspektioner utmärktes av stor samvetsgrannhet,
varom protokollen i skolstyrelsens arkiv vittnar. Även om språkundervisningen
var hans främsta intresse, åhörde han undervisningen i alla läroämnen,
men råd och anvisningar utdelade han endast i fråga om språken.
Synnerberg
vitsordas som en human visitator. Inte sällan ställdes han inför
svåra situationer, såsom då en omotiverad stränghet från
en lärares sida krävde ett ingripande från skolöverstyrelsen.
Redan under sin egen skoltid hade Synnerberg lärt sig ogilla kroppsagan,
och Lars Stenbäcks ibland obehärskade användning av »handplagg»
gjorde Synnerbergs omdöme om sin första rektor mindre gynnsamt. Vid
tillkomsten av 1872 och 1883 års skolordningar de mest betydande
aktstyckena i skolväsendets utveckling under Synnerbergs tid hade
Synnerberg också ägnat frågan om skolans inre liv sitt beaktande.
Inte utan orsak ansåg han sig vara den, som avskaffat kroppsagan i våra
skolor. V. T. Rosenqvist gör gällande, att Synnerbergs uppgift
härom bör anses vittnesgill.
Synnerbergs insats vid skolstyrelsens
överläggningar präglas av vidsyn och omdöme. Inte utan orsak
anses många utlåtanden och administrativa bestämmelser vara författade
av honom; bl. a. skrev han skolöverstyrelsens samtliga berättelser 187099.
Han var föga böjd att följa modeväxlingarna i opinionerna.
Gärna såg han, att skolväsendet förändrades på
grundvalen av vunna erfarenheter och genomförda experiment. En fråga,
som Synnerberg ägnade mycken uppmärksamhet, var reformen av kvinnobildningen,
och i besluten av år 1885 och 1886 tog han livligt del. Betecknande för
hans syn var dock, att han ställde sig tveksam till tanken att fruntimmersskolornas
fortsättningsklasser skulle ges rätt att dimittera elever till universitetet.
Närmast synes han ha befarat, att detta skulle medföra krav på
en sådan omgestaltning av fruntimmersskolorna, att dessa härigenom
skulle förlora sin särart.
I fråga om placeringen av de
svenska folkskollärarseminarierna synes Carl Synnerberg ha blivit tongivande,
när utlåtande avgavs till senaten i december 1870. Uno Cygnaeus hade
energiskt hävdat, att ett enda samseminarium vore tillräckligt för
den svenska lärarutbildningen, men hans röst vann inte gehör. I
K. J. Hagfors redogörelse för Nykarleby seminariums tillkomst refereras
Synnerbergs synpunkter på följande sätt:
»Skulle principen om ett gemensamt seminarium fasthållas, säger
han, borde det förläggas till Kristinestad, som ägde ett centralt
läge mellan de båda svenska befolkningarna; men då en sådan
anordning vore en orättvisa mot befolkningen i landets södra del, förordar
han inrättandet av två enkla seminarier, det ena i Nyland, helst i
Ekenäs, det andra i Österbotten, varvid Kristinestad icke kunde komma
i fråga, emedan befolkningen i Lappfjärd vore i sedligt avseende dålig,
och orten låge avsides för flertalet österbottningar. Men Wasa
och Nykarleby voro centra för Österbottens egentliga odalmannastånd.
Flere skäl gåvo företrädet åt Nykarleby, då enligt
Cygnaeus, ett folkskoleseminarium helst borde förläggas till landsbygden
i närheten av en mindre stad. I sedligt avseende vore Nykarlebytrakten en
av de bästa i landet. Bonden hade där en starkt utpräglad självständighetskänsla
och hade ingen lust att bliva jämngod med stadsbon och alldeles icke komme
att sända sina söner till staden för att göra dem till herremän.
Seminariet i Nykarleby borde bliva ett manligt
sådant, såväl med hänsyn till de många anlag och färdigheter,
vilka utmärkte Österbottens manliga befolkning, som med hänsyn
till folklynnet.»
Synnerbergs åsikt
segrade som känt, och Nykarleby seminarium kunde inleda sin verksamhet den
1 september 1873.
Publicistisk verksamhet
Synnerbergs
lätthet att formulera sina tankar och åsikter i skrift framträder
tidigt inom skolstyrelsen, men hans stilistiska förmåga räckte
till för en publicistisk verksamhet i många andra sammanhang. Redan
1871 invaldes han i redaktionen för Tidskrift utgiven av Pedagogiska föreningen
i Finland, till en början som en bland sex redaktörer, senare som huvudredaktör.
I verkligheten redigerade Synnerberg tidskriften tämligen ensam under 29
år, från 1871 till 1899. Ända till sin död 1915 fortsatte
han att lämna bidrag till tidskriften, varför hans insats som pedagogisk
skriftställare omspänner en tid av 45 år.
I Pedagogiska
föreningens tidskrift skrev Synnerberg själv talrika artiklar från
sitt eget fackområde, den klassiska filologin. Inte sällan gav han
sig tid att utförligt redogöra för skolväsendets utveckling
i andra länder (Ryssland, Sverige, Preussen, Frankrike), och för skolväsendet
vid världsutställningen i Wien 1873. Han var sålunda en av de
första i vårt land, som intresserade sig för den gren av pedagogiken,
som i vår tid benämnes komparativ pedagogik. Också skolhistoriska
uppsatser av Synnerbergs hand ingår i tidskriften.
Om Synnerbergs
förtjänst vid utgivningen av Pedagogisk tidskrift skriver V. T.
Rosenqvist:
»Tidskriften var under årtionden
vårt enda pedagogiska organ för den högre skolan och bidrog sålunda
på sitt sätt till att hålla det pedagogiska intresset vid liv
och medverka till danandet av den pedagogiska opinionen. Det är kanske icke
för mycket att säga, att tidskriften på sitt område under
en viss tid var den förnämsta i norden; den hade även en icke så
ringa läsarkrets i Sverige. Synnerberg förmådde även påtrycka
denna publikation något av sin obiektiva och humana ande.»
Synnerberg framträdde också som läroboksförfattare. Ett arbete,
som upplevde inte mindre än fem upplagor, var Svensk ordlista för rättskrivning,
som av skolstyrelsen påbjöds till allmänt begagnande i skolorna.
Svenska litteratursällskapets sekreterare
Synnerberg hörde
till grundarna av Svenska
litteratursällskapet i Finland, och invaldes vid det konstituerande mötet
den 7 maj 1885 i sällskapets styrelse. Till sekreterare utsågs M. G.
Schybergson, men då denne från hösten samma år vistades
utomlands, valdes Synnerberg att sköta sekreterarsysslan. I tio års
tid handhade han sedan denna uppgift, och hans noggrannhet och omsorg framgår
med all tydlighet av de efterlämnade protokollen från denna tid.
Till
litteratursällskapets skrifter har Synnerberg inte lämnat många
bidrag. Därtill medgav tjänsteåliggandena i skolstyrelsen, Pedagogiska
förenings tidskrifts redigering och sekreterarsysslan i litteratursällskapet,
tydligen inte tillräcklig tid. Senare gav han sig dock tid att författa
några längre artiklar för skriftserien, en minnesteckning över
Wilhelm Lagus och en studie, Anteckningar rörande J. L. Runebergs episka
stil.
Insats inom den klassiska filologin
Trots att
Synnerbergs livsgärning i så hög grad var praktiskt inriktad och
hans tjänstgöring vid skolstyrelsen framför allt uppfylldes av
byråkratiska ämbetsgöromål, framstår han inför
eftervärlden dock i främsta hand som vetenskapsman. Redan hans licentiat-
och docentavhandlingar hade ansetts förebåda en lysande vetenskaplig
karriär. Att inte vetenskapen blev hans verksamhetsfält berodde, som
vi sett, på att inga vakanser syntes ligga inom räckhåll. Synnerberg
fick därför närmast ägna sig åt sitt huvudintresse,
den romerska litteraturen, såsom privatperson. Hans framträdande som
författare inom den klassiska filologin är mot denna bakgrund så
mycket mera imponerande både i kvantitativt och i kvalitativt hänseende.
Under årens lopp strödde Synnerberg omkring sig rikligt med kulturhistorisk
stoff, som vittnar om hans förtrogenhet med den antika världen och dess
förhållanden. »En dag i amfiteatern i det gamla Rom» (1868),
»En blick på Romarnes historiografi» (1862), »Det litterära
livet hos Romarna» och »De gamla Romarnas tidningar» (1864)
är några exempel på artiklar av denna art. Inför Finska
vetenskapssocieteten höll han ännu 1897 ett föredrag, »En
blick på den klassiska fornkunskapens utveckling och nuvarande ståndpunkt»,
i vilket han betonade latinets bildningsvärde och latinets vikt för
språkundervisningen.
Synnerbergs egen forskning inom den klassiska
filologin inriktades på Horatius och hans oder. I Pedagogisk tidskrift publicerade
han 1877 en uppsats, som samma år utkom i bokform, Horatii oder och den
nyare kritiken. Studierna kompletterades ännu år 1891 med en uppsats
i Pedagogisk tidskrift. Professor Fridolf Gustafsson berättar i samma tidskrift
1915 om Synnerbergs forskningsmetod:
»Han
hade kraftigt anslagits av den högkritiska riktning, som i britten Bentley
hade en snillrik föregångare och långt djärvare fortsattes
av holländaren HofmanPerlkamp, men redan började övergivas
av den nyktrare tyska filologin, där den strängare och objektivare utforskningen
av handskrifterna och deras olikvärdiga klasser alltmer lades till grund
för textemendationen, såsom av Lachmann, likasom i Danmark av Madvig,
och flere andra filologer av första ordningen. Synnerberg utgick visserligen
från ett grundligt studium av den antika handskriftstraditionen, men tvekade
icke att, vägledd eller förledd av sitt logiska skarpsinne, sin fina
smak och sin historiska blick, ofta korrigera själva den antika skalden,
i stället för att blott emendera, d. ä. söka rätta
avskrivarfelen i hans text, att således icke taga och i det längsta
förklara skalden sådan han var, med hans poetiska begränsning
och hans påtagliga svagheter, utan i dess ställe t.ex. utelämna,
förändra och omställa ord, verser och hela strofer. Om nu ock detta
strävande icke hade fast botten under sig är det å andra sidan
obestridligt, att det var ägnat att sporra textinterpretationen till det
yttersta och fördjupa studiet av Horatius och hans tid, likasom det krävde
en hög grad av språklig och real insikt och framför allt estetisk
begåvning i högre mening.»
Textkritiska studier ägnade Synnerberg också Minucius Felix, den första
kristna författaren på latin, och Cornelius Nepos, den romerska hjälteskildraren
från förkristen tid.
Av stor betydelse blev Synnerbergs arbete
som utgivare av texteditioner för skolbruk och som läroboksförfattare.
Han lade ned ett noggrant arbete på textupplagor av M. Tullii Ciceronis
Orationes selectae XI (1878), av Q. Horatii Flacci Carmina selecta et de arts
poetica liber och Cornelius Nepos. Synnerbergs Cornelius-upplaga av år 1877
innefattade en alfabetisk ordbok med goda översättningsanvisningar och
används fortfarande i undervisningen såväl i de finska som i de
svenska skolorna i Finland. Inte ens Topelius' Boken om vårt land har kunnat
konkurrera med denna bok av Synnerberg i fråga om livslängd.
För
användning inom undervisningen utgav Synnerberg en omarbetad upplaga av Brunérs
latinska skolgrammatik 1884 och tillsammans med V. Hellman år 1891 en latinsk
elementarbok, Latinsk läsebok för nybörjare. Av stort värde
var också hans Latinsk övningsbok, 1888 och Kort handledning i latinsk
stilistik, som enligt Fridolf Gustafsson utmärkte sig genom »följdriktighet
och reda i uppställningen, precision och klarhet i reglerna».
Synnerberg som emeritus
Synnerberg gick ensam sin väg genom
livet, en omständighet som väl i viss grad medverkade till att han för
sin omgivning framstod som en bildningsaristokrat. »Det låg någonting
förnämt, någonting av stolt självmedvetande över hela
hans väsende. Att denne man icke skulle dagtinga med sitt samvete var givet.»
Omdömet är V. T. Rosenqvists, och i samma riktning uttalar sig
Fridolf Gustafsson:
»Han var av naturen
något reserverad, till och med kylig. Men i sitt gästfria hem var han
en trevlig värd. Där kunde han ofta värmas till stor öppenhjärtighet
och godmodig humor, särskilt då han skildrade sina svårigheter
med tröga och motsträviga lärare eller då han bedömde
den politiska chauvinismen och det sociala lycksökeriet. Han var själv
fri från nutidens jäktande och mångfrestande ävlan, lugn
och objektiv, kritisk och konservativ, men han visade ett öppet sinne för
alla reella framsteg, för varje fosterländsk vinning, för mycket
olika kultursträvanden, särskilt i skolväsendet och på folkbildningens
område, men även i konst och i skönlitteratur, den finska som
den svenska Hans sympatier i dagens strider vilseförde icke hans klara omdöme,
ej heller hans opartiskhet i sak och person.»
För sina medborgerliga förtjänster som ämbetsman och främjare
av vetenskaperna förlänades Synnerberg 1893 kanslirådstitel.
Tiden
kring sekelskiftet var en tung tid för tjänstemännen i vårt
land. De ständiga ingreppen i ämbetsverkens åtgärder och
den öppna nonchalans som de makthavande visade skapade en vitt utbredd olustkänsla.
Inom skolstyrelsen väckte senatens påbud om en intensifiering av undervisningen
i ryska stor oro sommaren 1901. I ett uttalande ville skolstyrelsen slå
vakt om de klassiska lyceernas möjlighet att på ett tillfredsställande
sätt fullgöra sin uppgift att bevara latinets och grekiskans ställning.
Utlåtandet slutar med en förhoppning, att vårt skolväsende
»icke skall underkastas några mera genomgripande ändringar som
skulle för framtiden omöjliggöra eller åtminstone i hög
grad försvåra dess jämna och fruktbringande verksamhet»
Synnerberg
fyllde 65 år den 10 mars 1902 och hade därmed uppnått pensionsåldern.
Även om hans krafter fortfarande var obrutna både till kropp och själ
ville han nu dra sig tillbaka till privatlivets lugn. Hans avskedsansökan
beviljades den 10 april 1902.
Vid en avskedskollation gav Synnerberg uttryck
för sina känslor vid uppbrottet:
»Det
är naturligt, att man med tungt hjärta och blott efter moget övervägande
lämnar en verksamhet, som fyllt största delen av ens liv. Det liknar
sig till ett uppgörande av sluträkningen med livet, det är liksom
ett språng ut i det toma intet, det är först på allvar av
vandringen mot det okända mål, som väntar oss alla. Jag delar
med många andra medvetandet att ha kunnat verka så oändligt litet
av vad jag velat och önskat. Men jag bevarar dock med tacksamhet mot Försynen
många angenäma minnen från denna verksamhet. Mina besök
i landets skolor erinrar jag mig med snart sagt oblandad tillfredsställelse.
Och när jag återvänt från dem, har jag alltid i eder krets
rönt välvilja, tillmötesgående och understöd. Det skall
bliva mig en tröst att minnas detta när jag tänker på det
bristfälliga i mitt arbete. Måtte en allgod Försyn vaka över
vårt skolväsende och måtte alla som därmed äga att
taga någon befattning, besparas alltför hårda prövningar.
Jag är övertygad att det engång segerrikt skall utgå ur
den kris som möjligen förestår»
Sin återstående livstid fram till 1915 utfyllde Synnerberg med träget
arbete. En stor del av hans skriftställarskap inom den romerska litteraturen
härstammar från denna tid. Han var även fortfarande en trägen
medarbetare i Pedagogiska föreningens tidskrift. Somrarna tillbragte han
på sin villa i Lovisa. Dit flyttade han tidigt på vårarna och
först sent på hösten återvände han till huvudstaden.
Petrus Nordmann berättar om hans liv och umgänge i Helsingfors:
»Han bodde sedan ett par årtionden tillbaka i
en gård vid Fredriksgatan, och i detta trevliga ungkarlshem, prytt av tavlor
och skulpturer, samlade sig ej blott på Karlsdagen den 28 januari, utan
ofta vid andra tillfällen en liten krets av äldre och yngre pedagoger,
som med vänskap och vördnad blickade upp till den ståtlige, fint
bildade gamle gentlemannen.
Undertecknad hade den lyckan att få räknas
till denna krets, och med tacksamhet minnes jag de oräknade gånger
jag suttit vid soffbordet i farbror Synnerbergs salong och lyssnat till hans ord,
där han rak och imponerande satt i sin gungstol och i valda ordalag uttalade
sig i dagens frågor.»
Mot slutet
av sommaren 1915 insjuknade Synnerberg. Redan 1908 hade han besvärats av
magsår, och samma onda ledde nu efter endast några dagars sjukdom
till döden. Sitt sista vilorum erhöll han på Lovisa vackra begravningsplats.
Jordfästningen
förrättades av kyrkoherden Ivar Nikander, som i sitt tal framhöll
»hans varma religiositet, stora hjälpsamhet och deltagande för
medmänniskors väl samt hans fosterländska sinnelag». Kapten
L. Laurent »gav i varma och stämningsfulla ord uttryck åt de
känslor av saknad och tacksamhet släkt och vänner hyste».
Hans vän och medarbetare, rektor V. T. Rosenqvist talade på flera
korporationers vägnar. Sitt långa tal avslutade han med följande
karakteristik:
»Det låg över
Synnerbergs hela väsende något av den klassiskt bildade karaktärsfasta
mannens stolta självmedvetande, någonting förnämt, som kanske
kunde synas en och annan i någon mån högdraget. Men de som kände
honom närmare och han hade intill det sista flere trofasta vänner
visste, att där klappade ett varmt och för andras väl deltagande
hjärta i hans bröst.
Nu har Carl Synnerberg fått sin sista
vilostad på denna fridfulla plats ett stycke från den sommarbostad,
dit han städse under vinterns mörka dagar längtade. Men vi som
stå samlade omkring hans grav, få icke glömma, att vi nu bäddat
i jordens sköte en märkesman från en viktig period av vårt
lands nyare historia.»
Den svenska
odlingens framtid i vårt land hade med åren blivit en hjärteangelägenhet
för Carl Synnerberg. I sitt testamente förordnade han föreningen Svenska folkskolans
vänner till universalarvinge. Räntorna av Carl Synnerbergs fond
skall enligt bestämmelserna användas »för föreningens
syften». Att det växande släktets väl låg den gamle
skolmannen varmt om hjärtat, bekräftas även av tvenne andra fonder,
om vilka Synnerbergs testamente innehåller förordnande: Nykarleby seminarium
erhöll 5.000 mk till en stipendiefond för »välartade och
medellösa elever från Nykarleby stad och landsförsamling»
och Lovisa stad fick en lika stor fond för stipendier åt elever vid
stadens svenska folkskolor.
I en tid, då betingelserna för kulturlivet
ständigt förändras och då skolväsendet som en följd
av tidens krav i grund omvandlas, kan det vara skäl att bli erinrad om hängivna
insatser av den art Carl Synnerberg ägnade uppbyggandet av undervisningen
i våra skolor. Den angelägna iver, med vilken han försvarade en
plats för den klassiska bildningen inom våra läroverk, är
värd att minnas också i dagens och morgondagens reformarbete.
Källor och litteratur:
Riksarkivet: Meritförteckningar, Genealogiska Samfundets avskriftssamling. |
Brages urklippsverk: Biografica-samlingen. |
Helsingfors
universitetsbibliotek: Register till Finlands tidningspress. |
Eliel
AspelinHaapkylä, Alfred Kihlman II, Hki 1918. |
F.
Gustafsson, Carl Synnerberg, Tidskrift utgiven av Pedagogiska föreningen
i Finland VVI, 1915. |
Ibid, Carl Synnerberg, Minnesord,
Öfversigt af Finska Vetenskaps-Societetens Förhandlingar, Bd. LVIII,
19151916, Afd. C, Hfors 1916. |
K. J. Hagfors, Nykarleby
seminarium 18731923, Minnesskrift, Nykarleby 1923. |
P(etrus)
N(ordmann), Carl Synnerberg, Svenska folkskolans vänners kalender 1915, Hfors
1915. |
V. T. Rosenqvist, Carl Synnerberg, Förhandlingar
och Uppsatser 29, Skr. utg. av Svenska litteratursällskapet i Finland 129,
Hfors 1916. |
Ibid, Carl Synnerberg, Tidskrift utgiven av Pedagogiska
föreningen i Finland VVI, 1915. |
Uno Cygnaeus, G.
Frosterus, Julius Bergroth och Carl Synnerberg |
V. T. Rosenqvist,
har i en över 100-sidig studie i litteratursällskapets Förhandlingar
och uppsatser tecknat Synnerbergs liv. |
|