Vid Wasa brand 1852 blev Wasa gymnasium och högre elementarskola
hemlösa. Gymnasiet placerades för en tid i Jakobstad, medan
högre elementarskolan från höstterminen s.å. provisoriskt
verkade i Nykarleby, där utrymme bereddes i stadens skolbyggnad.
Den gamla trivialskolan, som 1684 flyttades från Nykarleby till
Wasa, återvände således för en tid av fyra år
till sin gamla hemstad.
I Nykarleby hälsades skolan och dess lärare och elever med
glädje välkomna. Till en början synes man visserligen ha
befarat, att ”piltarne” skulle vända upp och ned på
den fredliga staden, men denna farhåga visade sig helt ogrundad.
I nov. s.å. meddelar en iakttagare, att lärare, piltar och
stadsbor levde i bästa endräkt. Överallt hade man tävlat
att erbjuda rum, så gott man kunnat, och därpå rådde
ingen brist. Däremot var bristen på skolböcker till en
början kännbar, emedan en väntad ”remiss” från
Helsingfors uteblivit. Behovet fylldes dock efter hand. 9)
Rektor för skolan var mag. Esaias Wegelius. Han var född
1804 i Kemiträsk, prästvigdes 1831 och blev magister 1832. Efter
prästtjänstgöring i Rovaniemi och Uleåborg blev han
kollega i sistnämnda stad 1838, konrektor i Tavastehus 1840 och i
Vasa 1845. Under Nykarlebytiden utnämndes han 1855 till kyrkoherde
i Kangasala och avgick från skolan 1856. Han blev prost 1865 och
dog den 22 mars 1875.
Den 48-årige rektorn karaktäriseras av den unge, tidigare
omnämnde t.f. andra kollegan Edvin Avellan (f. 1830, d.
1912) som genomhederlig och välmenande, men uttröttad så
att han förlorat all högre själsspänstighet. ”Är
nog mycket petrificerad [förstenad]”.
T.f. konrektor var magister Ludvig Björkman, f. i Satakunta
1818, fil. kand. 1844 och kollega vid Wasa skola 1846. Han blev ord. förste
kollega 1852 och konrektor 1857, men ställdes på indragningsstat
1874, då högre elementarskolan förvandlades till lyceum,
och dog den 27 jan. 1876. Han karaktäriseras av Avellan som
”ytterst torr och flegmatisk”.
Som t.f. andre kollega tjänstgjorde läsåret 18521853
magister Mathias Albert Laurén, f. 1816 i Vasa, fil. kand.
1843 och befullmäktigad andre kollega den 15 aug. 1853. Han bestred
förste kollegans tjänst 18551856 och blev kollega i latin
den 1 nov. 1856. Han prästvigdes 1863 och synes vid sidan av sin
lärarbefattning ha tjänstgjort som präst i Nikolaistad och Bergö under de följande åren. Avellan synes
ha uppskattat honom.
Tredje kollegan Gustaf Lönnmark (f. 1813, d. 1866) hade prästvigts
1837 och tillträtt tjänsten som kollega inferior vid Wasa trivialskola
1840 samt utnämnts till tredje kollega vid Wasa h. elementarskola
1841. Han blev kyrkoherde i Vemo 1848. Han karaktäriseras av Avellan
som ”blifven mekanisk och manererad. I vanliga lifvet synes han lifvlig
och smått treflig”.
Som rysk språklärare tjänstgjorde Gabriel Wilhelm
Passelberg, f. i Ingermanland 1825. Han blev student i Helsingfors
1845 och efter studier i ryska och tyska och tjänstgöring vid
olika skolor rysk språklärare vid Wasa gymnasium 18531854
och vid Wasa h. elementarskola i Nykarleby från höstterminen
1854. Från hösten 1856 tjänstgjorde han på nytt
vid Wasa gymnasium. Han avled i Vasa den 6 dec. 1866 i lungsot.
Enligt Avellan hade han ”ett halt och föga anknytande väsende”.
Skolan öppnades i Nykarleby den 11 okt. 1852 av gymnasiets rektor Lars Stenbäck 10) som var bosatt i Jakobstad. Från
Vasa hade 73 elever följt med skolan till Nykarleby. Under vistelsen
i staden inskrevs följande antal elever: 1852 9, 1853 27, 1854 20,
1855 23, 1856 49. Summa 128 elever.
Bland dessa elever var endast 6 från staden, medan c:a 13 var från
kringliggande orter. De sex från Nykarleby var rådmanssonen
Mathias Sandström (f. 1843), skollärarsonen Oskar Wilhelm Grönqvist
(f. 1840, stud. 1863, ändrade namn till Wilho, d. 1883), häradsskrivarsonen
Magnus Kjellman (f. 1843, magister, kollega vid realskolan i Åbo
1873), kapellanssonen Karl Johan Häggström, (f. 1842), organistsonen
Anders Wilhelm Gästrin (f. 1842, d. 1873) och sockneadjunktssonen
Oskar August Heikel (f. 1844, med.dr.). Någon större betydelse
ur utbildningssynpunkt för stadens ungdom fick skolan således
ej. 11)
Skolan hade följande antal elever: 1853 81, 1854 86, 1855 83 elever.
Antalet hade nedgått kraftigt efter flyttningen till Nykarleby,
emedan en stor del av eleverna från Vasatrakten och Sydösterbotten
uteblev. 12).
Skolan logerade såsom nämnts i det nybyggda
skolhuset (nuv. rådhuset), där stadens lägre elementarskola
även var inhyst. Under Krimkriget togs skollokalen dock såsom
nämnts i anspråk som gudstjänstlokal för den ryska
garnisonen. Högre elementarskolan synes dock ha samsats där
med ryssarna om tider och utrymmen, medan lägre elementarskolan inlogerades
privat.
På undervisningen och elevernas behandling anlägger Avellan
kritiska synpunkter. Lektionerna började kl. 8. Varje timme behandlades
ett särskilt läroämne. Avellan gillade ej denna läsordning,
emedan den splittrade undervisningen. I andra skolor, skriver han, fick
varje läroämne vanligen två lektionstimmar efter varandra.
Här däremot förekom ett utvecklat mångläseri,
vars följd blev ytlighet, ”bristande värme för sak”
och ”sura frukter”. Dagen började med 10 min. bön
och varje timme följdes av en kortare frist.
Varje klass var indelad i två läxlag. Vardera skulle ägnas
25 min:s förhör. ”Läraren måste försaka
varje förklaring av det lästa”. Han blev en läxförhörare,
ej annat, ty han var ju ej mer än människa. ”Namnet lärare”,
skriver Avellan, ”innebär numera en himmelsskriande lögn”.
Slentrianen och mekanismen var visserligen bekväma för den,
som själv saknade liv och samvete, men ej för någon annan.
Med kollegerna hade Avellan ej mycket gemensamt: de var alla så
mycket äldre än han själv. Med kollegan Björkman hade
han redan i början en dispyt om ”det idkeliga pluggandet”,
vilket rekommenderades som ett ”arcanum caeleste” (himmelskt
medel). Prygelstraffet utgjorde de facto nervus rerum gerandarum (drivkraften till resultaten) i denna skola. ”Ingen timme förgår
nästan”, skriver Avellan, ”utan att man ifrån
flera håll på ett obehagligt sätt störes af klobbans
slag”. Björkman skonade ej ens fjärdeklassisterna,
tillägger Avellan förtrytsamt. I sällskapslivet i staden
och på kringliggande gårdar deltog Avellan och de andra lärarna
av allt att döma livligt, såsom tidigare berättats (d.a.
II s. 259 f.).
Trots all välvilja från stadsbornas sida, erbjöd det
vissa svårigheter att få lärare och elever inlogerade
i staden. Detta framgår av att t.ex. Avellan till en början
tog in på gästgivargården, där han dock ”för
stoj och bultande fick ro hvarken natt eller dag”. Efter flera fruktlösa
försök lyckades han omsider hyra ett större, ljust och
glatt rum hos vaccinatören Enqvist i dennes nybyggda hus på
tomt 128 i Nystaden (d.a. II s. 105). Här betalade han 2 rbl sr i
månaden med möbler och ved. För uppassning och kaffe tillkom
1 rbl. Middag och kväll intogs på gästgiveriet för
7 rbl i mån. Lönen uppgick till 97 rbl 50 kop sr i terminen.
Dessutom erhöll han 5 rbl i hyresmedel från staden. Stadsborna
hade nämligen för att få behålla skolan i Nykarleby
anslagit 100 rbl per termin som hyresmedel till lärarna. Stadsborna
själva fördelade pengarna så, att rektor fick 25 rbl,
Björkman 20, Laurén 20, Lönnmark 15, Passelberg 15 och
Avellan, den yngste, bara 5 rbl. Detta ansåg han orättvist
och skamlöst. ”Ehuru t.f. behöfde han ju rum lika väl
som de andra. Lärarebröderna medgåfvo det”.
Ganska snart fann han bostaden otrevlig. Den var fuktig, men blev torrare
sedan man i mitten på sept. börjat elda dagligen. Maten på
gästgivargården beröms dock som färsk, kraftig och
”tämligen snygg”. Som enda bordskamrat hade han den på
annat ställe (II s. 485) nämnde
löjtnanten Krook, som hade befälet över 10 man indelt militär
och 40 ryssar. Maten var bättre här än i Åbo, där
han betalt 18 rbl sr för logiet.
Rummet var emellertid fuktigt och osunt, ehuru huset bara var två
år gammalt. Taket var otätt och läckte vid svårare
regnväder. En morgon i slutet av sept., då han vaknade, var
tapeten vid dörren våt från tak till golv, längs
taket rann en biflod till höjden av skrivbordet och ett vattenfall
ned på Avellans över bordet utbredda papper. Även sängen
fann han senare på dagen ”vara föremål för
takets givmildhet”.
Husvärden lät visserligen reparera taket, men Avellan ville
flytta. Men vart? Rummet var hyrt för hösten. Avellan menade
att om han av hälsoskäl måste flytta, ”må
borgmästaren skaffa rum, emedan Nykarlebyborna förbundit sig
att hålla husrum lärare och elever tillhanda”.
Avellan bodde kvar, men besvärades av hosta och insjuknade i nov.
i stark scharlakansfeber och måste stanna i Nykarleby till in på
vårterminen, skött av modern, som rest upp till staden från
hemmet i Vittisbofjärd. 13)
Den unge Avellans belägenhet torde ha varit typisk för inackorderingsmöjligheterna
i staden. Den påminner starkt om situationen ett par decennier senare,
då seminariet började sin verksamhet. Staden var, som det förefaller,
lika litet 1852 som 1873 beredd att taga emot en högre läroanstalt.
Då Högre elementarskolans återflyttning till Vasa blev
aktuell våren 1855 utbröt en polemik i tidningspressen, som
fortsatte ännu 1856. I Vasa var meningarna om att på nytt taga
emot skolan delade bl.a. på grund av brist på skollokal och
bostäder. Det nya Vasa var ännu ej byggt. Även lärarna
synes ha varit tveksamma, sedan Nykarlebyborna givit dem lockande anbud.
Elevantalets minskning under skolans Nykarlebytid talade dock för
att den borde återflyttas till Vasa, där elevtillströmningen
varit god.
Sedan ett nytt skolhus blivit färdigt hösten 1855, önskade
Vasaborna livligt, att gymnasiet och h. elementarläroverket skulle
återvända. I jan. 1856 insändes dock från Nykarleby
till Helsingfors Tidningar en artikel om fördelarna av att skolan
kvarstannade i denna stad. Den infördes ej. Topelius som var redaktör
för tidningen, intog dock i mars 1856 en resumé av de grunder
insändaren åberopade för sin åsikt. De var:
1) |
brist på rum i Vasa för lärare, elever
och de familjer, som åtföljde en del skolbarn, |
2) |
svårigheter för lärare och elever att
bo i provisoriska och till följd därav fuktiga eller mindre
väl försedda hus, |
3) |
svårigheten av en ny flyttning till det nya Vasa, |
4) |
att Vasa var parlamentärort (ort, där underhandlingar
föres under krig) och att dess trängsel måste ökas
av en större militärstyrka, så länge kriget fortfor, |
5) |
att Nykarleby var känt som
en av de sundaste orter, varemot Vasa var beläget i en osund
trakt. |
Skolinspektorn i Vasa, Benjamin Frosterus, tog avgjort parti för
en återflyttning och i okt. 1856 hade skolan återvänt
och flyttat in i den nya skolbyggnaden. 14) [Beslut sommaren 1856.]
Någon saknad tycks den ej ha efterlämnat i Nykarleby, och
två år senare nedbrann
staden, varför skolan i alla fall hade blivit hemlös där. |