Viktigast lära sig
betjäna allmänheten


Att inte s
ätta tummen i kaffekoppen, att hålla skeden i skaftet och inte i bladet. Det är vad deltagarna i arbiskursen för barservitriser får lära sig i Nykarleby.

— Kom ihåg att ni har allas ögon på er, manar ledarinnan Leena Visa. Någon chans att glömma det hade inte de två som för tillfället övade dukning. 24 par ögon i nacken känns även om det bara är kurskamraternas och så kamerans förstås.


Hur viktigt det är att lära sig betjäna allmänheten betonar fröken Visa med skärpa.

— Det är ett yrke, säger hon och beklagar att barservitriserna oftast inte får någon utbildning innan de ställer sig bakom disken.

— Bar förresten, det är fel uttryck. Det är kaféer det är frågan om.

Högt upp med utsikt över Bottenvikens stormpiskade böljor, ljusen i staden och de ändlösa svarta skogarna, dvs i Panorama-kaféet i vattentornet hålls kursen. Andra kvällen fastnade några av flickorna i hissen som stannade halvvägs, men tog det lilla lugna och inväntade montörshjälp från elverket.

Av kursdeltagarna är ungdomarna i majoritet. De yngsta är 15-åringar. Två pojkar har också vågat sig med.



S
åhär ordnar man koppar och fat på en bricka, visar kursledarinnan Leena Visa medan Christer Sund hjälper till och tar lärdom. Christer går på hushållslinje i yrkesskolan på dagarna och är inte alls bortkommen i sammanhanget.


Det är naturligtvis mycket annat än detdär med kopp och sked man får lära sig. Första kvällen ägnades kaffet och deltagarna fick stifta bekantskap med de för kaféer vanligaste apparaterna, lära sig skilja på kaffesorterna o. dukningen. Andra kvällen ägnades på samma sätt åt te och denna vecka var det morgonsysslorna som behandlades. Fru May-Gret Björklund demonstrerade.

Alkohollagen, aktuell för barer som serverar mellanöl, hälsovårdsbestämmelserna och lite bokföring tas också upp. Fröken Visa ämnar be Alko-chefen redogöra för ölbestämmelserna och hälsovårdsinspektören för de fordringar han har på näringsställena.

— Det är trevligt att kursen kunde ordnas, säger Leena Visa, som försöker ge en så mångsidig kunskapsgrund som möjligt åt eleverna. Kursprogrammet är ännu inte helt klart och eventuellt skaffar man sig också någon bok i ämnet.

Det viktiga är att eleverna lär sig vad det betyder att betjäna allmänheten och vilka krav kunderna har. Fröken Visa menar att servicepersonal i allmänhet skulle ha nytta av att se sig omkring, resa och studera, hur andra har det.

33 timmar på sig under hösten har eleverna att lära bl.a. hur man dukar brickan — och bär den — utan att krossa den.


Inger [Luoma]
Österbottniska Posten 10 oktober 1969.
Från issuu.



Läs mer:
Visa drev Restaurang von Döbeln och Café Panorma i vattentornet.
Fler artiklar och notiser ur Österbottniska Posten.
(Inf. 2024-03-06, rev. 2024-03-06 .)