BRÄNNVINSLASTAD BIL
NED I NYKARLEBY ÄLV

     Natten till torsdagen körde åter en långtradare över broräcket och ned i älven vid Brostugan i Nykarleby. I hytten befann sig två personer, vilka som genom ett under räddades från att få några skador.

     Det var vid halvtvåtiden som olyckan skedde. Bröderna Timo och Eero Niemi, hemma från Brahestad, var på väg med en last om närmare 8,000 flaskor alkoholdrycker från Helsingfors till Uleåborg. Timo satt vid ratten, Eero hade frivakt och sov. Bröderna har under många år kört denna rutt och känner väl till kurvan vid Brostugan. Därför slog också Timo ned farten i god tid, men vid Brostuguhörnet var det helt enkelt så halt, att deras tungt lastade Scania-Vabis rände rakt mot broräcket, som gav vika och bilen dök ned i älven. Där slog den volt och blev stående med förarhytten mot bron.
     Timo fastnade bakom ratten. Eero tryckte ut en ruta och var först ut. Bröderna hade ingen kontakt med varandra förrän vid stranden, då det visade sig att bägge klarat sig undan äventyret utan skador. Seminör J. Swels som bor intill Brostugan vaknade av smällen och rusade ut och bistod bröderna Niemi.
     På torsdagen bogserades den svårt skadade bilen in till stranden vid Brostugan.



Österbottniska Posten november 1962. Olyckan skedde den 22.
Lars Pensar tillhandahöll.



Håkan Wenelius dokumentation


Från västra stranden mot öster. Gråstenskällaren skymtar i överkant. Notera gossen till höger!


Per-Erik Willman tillhandahöll bilder via Leif Sjöholm.



Holger Haglunds dokumentation


Inte bara broräcket utan även en del av stenbarriären åkte ner i älven. Förstoring.



En dykare skaffades fram för att bärga den värdefulla lasten. Förstoring.



Man tog sig ner till älven via nedfarten till Gråstenskällaren.



Bärgningsarbete. Holmströms magasin i vänsterkant.



Bärgningsarbete.


Bärgningsarbete.
Bärgningsarbete.


Räcket lyftes med en Pikku-Jussi.
Räcket lyftes med en Pikku-Jussi. Hur man fick upp lastbilen är obekant. Notera det provisoriska räcket!


Elisabet Sund tillhandahöll bilder.
(Inf. 2008-02-14.)


Enligt Roger Sund var det ett talesätt bland långtradarchaufförerna att: ”Bara man klarar Nykarleby utan att köra i diket, så går nog resan bra”. Ovan- och nedanstående är bra bevis för att talesättet var berättigat.


Läs mer:
Olycksfall med dödlig utgång, 1898.
Ansvarslöst bilkörande, 1926
Häst hoppade i älven. Olycka vid Stora bron, 1954.
Hotfull bilolycka, 1955.
Långtradare ned i älven, 1958.
Dödsfällan vid storabron blev ung chaufförs död, 1965.
Orange ljus vid Brostugan, 1965.
Bilolyckor vid esplanaden.
Tolkningstest.
Varningsmärke.
Redaktören blev bilist av Lars Pensar.
Ond bråd död.
Fler artiklar och notiser ur Österbottniska Posten.
(Inf. 2007-08-03, rev. 2022-02-03.)