Väguträtningen
Munsala — Nykarleby
skall igångsättas.
Kommunikationsministeriet har till väg- och vattenbyggnadsstyrelsens förfogande ställt ett belopp på 500,000 mark för att arbetena på uträtning och reparation av landsvägen mellan Vasa och Jakobstad skola kunna inledas på sträckan mellan Munsala och Nykarleby. |
Österbottniska Posten, 19 november 1937, nr 46, s. 2.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.
(Inf. 2021-11-24.)
* * *
DEN NYA VÄGEN MELLAN
Bonäs och Nykarleby stad håller på att fullbordas. Visserligen
är den ju inte ännu i trafikabelt skick, men i söndags befor jag
den jämte en kamrat [sannolikt som de första trafikanterna] med cykel.
Det gällde dock att bära cykeln snart ½ km. Det gick långsamt
fram, som det heter i visan. Ett stort arbete har förvisso utförts här
under senaste månaderna. Att det behövts tiotaltusen sprängskott,
kan man lätt förstå, när man ser över vilka moras vägen
ställvis löper. Den nybyggda vägsträckan lär vara 3 700
meter, och rät och fin blir den, endast ett par smärre krökar på
hela sträckan. Få se om inte vägen kan öppnas för trafik
redan denna höst. Mycket arbete återstår givetvis ännu.
Där vägen passerar Stennästräsket är nästan ingenting
ännu gjort; arbetet skrider dock framåt. Det
är nog en välsignad sak att slippa de många dödsfällorna,
men infarten till staden lider tyvärr, från skönhetssynpunkt sett.
Men kanske kunde eventuella planteringar vid Remalsåkern något upphjälpa
saken. Remalsåkern lär f.ö. vara påtänkt
som blivande sportplan. Annars har ju ”Tivoli” också brukat
acceptera platsen. Ganska lämplig plats för vrålet.
|
Tege (Ture
Granqqvist) i ”Bitar och stumpar” i Österbottniska
Posten nr 32 den 12 augusti 1938.
Lars Pensar tillhandahöll och berättade att
kamraten var hans far Axel Pensar.
(Inf. 2006-06-28.)
* * *
Landsvägen NykarlebyMunsala.
Arbetet
på den nya landsvägen mellan Munsala och Nykarleby, som pågått
under hela sommaren, blir inom närmaste framtid slutfört, så att
trafiken redan den 15 september kan insättas på hela sträckan.
I fjol blev ju som bekant sträckan NykarlebyBonäs
färdig. Arbetet har sålunda under sommarens lopp huvudsakligen pågått
inom Munsala kommun.
Den gamla vägen med
sina livsfarliga kurvor har helt och hållet övergivits. Bred och fin
har vägen dragits i rät linje mellan Nykarleby och Munsala. Den nya
riksvägen är första klass landsväg, och körbanans bredd
är 7 meter.
Vid landsvägsbygget har
i sommar 70100 man varit sysselsatta. Av dessa ha de flesta varit hemmahörande
i Munsala, Nykarleby och Jeppo. 12 lastbilar ha oupphörligt forslat fyllnadsjord
och krossten, och åtgången därav har varit enorm. Icke mindre
än 2,500 kbm krossten har förbrukats till vägbeläggning. Stenkrossen
har dagligen arbetat i två skiften. I sprängämnen har omkring
4,000 kg åtgått. Landsvägsbygget har dragit en kostnad av 1,600,000
mk. I dagspenning ha vägarbetarna erhållit 4050 mk.
Den
nya vägsträckan är 8 km lång och förkortar avståndet
mellan Munsala och Nykarleby med c:a 4 km. Vad detta betyder ur trafiksynpunkt
är uppenbart.
Arbetsledare har varit byggmästare
Berglund från Vörå. |
Österbottniska
Posten nr 36 den 8 september 1939.
Lars Pensar tillhandahöll.
(Inf. 2006-06-25.)
* * *
Bonäsvägens början. Notera rian och ladorna! Förstoring.
|
Marie-Louise Juthbacka tillhandahöll.
(Inf. 2013-11-30.)
* * *
|
Blått = |
gamla kustvägen (från 1500-talet?) som gick via Munsala kyrka, Lojlax, Lugnet, Bonäs och Juthas, Forsbacka och Juthbacka.. |
Rött = |
nya vägen byggd 1938–39. |
Grönt = |
anslutningen till nya infarten över Juthbackabron från 1986. |
(Inf. 2013-11-30.)
Läs mer:
Landsvägsbygget i Munsala kostar 1,600,000 mark i Hufvudstadsbladet.
Som ett minne av vägbygget uppsattes Stenhuvudgubben följande år.
Platsen där vägen
kom att ansluta till Juthasvägen.
Den hemlighetsfulla Bonskogen.
Vägväsen i Uppslagsverket Finland.
Fler artiklar
och notiser ur ÖP.
(Inf. 2006-06-25, rev.
2021-11-26
.)
|
I Engelska kanalen
(Köpenhamnssresan)
I Engelska kanalen där seglade en brigg,
och ruttna var dess master och trasig var dess rigg.
För kors i jisse namn vad det gick långsamt fram.
Vi hurra för den resan när vi kom till Köpenhamn.
Kajutan ombord, det var ett uselt skjul
och ratten den var gjord utav ett spinnerockahjul.
Men kors i jisse namn vad det gick långsamt fram.
Vi hurra för den resan när vi kom till Köpenhamn.
Kaptenen ombord, det var en sådan knöl
som jämt stod bakom seglet och pimpla i sig öl.
Men kors i jisse namn vad det gick långsamt fram.
Vi hurra för den resan när vi kom till Köpenhamn.
Vi hade inga segel, vi hissade en särk
och aldrig hade folket sett ett sådant underverk!
Men kors i jisse namn vad det gick långsamt fram.
Vi hurra för den resan när vi komtill Köpenhamn.
Vi hade ingen matsäck, vi åto bara ägg,
som värptes av en höna, som var målad på en vägg.
Men kors i jisse namn vad det gick långsamt fram.
Vi hurra för den resan när vi kom till Köpenhamn. |
|