Nykarleby kyrka. Plan. Uppmätningsritningar av Raimo Parko
1957. I författarens ägo.
[Skalan indelad i enmeters intervaller. Vid renoveringen i början
på 1990-talet avlägsnades delar av bänkinredningen
för att förbättra tillgängligheten till bänkarna.
Kaminerna avlägsnades i samband med renoveringen 1963.]
Byggnadens uppförande kan främst följas med
tillhjälp av kyrkoråds- och rådstuguprotokoll, senare
förändringar dessutom på basen av räkenskaper fr.o.m.1747. 2)
Nybyggnadsfrågan dryftades första gången i rådstugurätten
24.1.1706 varefter borgerskapet 29.10.1706 tillsades att uppgräva
stenar till grundval åt kyrkan. På mötet 9.2.1707 beslöts
om nya kyrkans stockar, att de skulle fördelas efter röktalslängden
efter vars och ens förmåga. På kyrkorådsmötet
Dnca [Dominica, Herrens dag, benämning på söndag inom
den katolska kyrkan.] qvasimodogeniti [första söndagen efter
påsk] förehades viktiga ärenden. ”Då Proponerades,
att emedan gambla Kyrckian nu är nedertagen och en Ny i Herrans Nampn i stället skall Upsättias,
det wille Hr Borgmestar och Råd sampt församblingens äldste,
förena sig om et wist förslag huruledes den Nya Kyrckian byggas
skulle; H. Borgmestaren Falander framwijste en afrijtning som H. Assessoren Elias
Brenner honom meddelt sosom förslagswijs, att Kyrckian skulle
byggas med små Kårs ett på bägge Sijdor, om det
icke skulle blij fullkombl. Kårs Kyrckia, och en lijten Torn mitt
på Taaket; Men som så wäl H. Borgmestaren såm de
andre närwarande tyckte rådeligare wara att Tornet bygges på
gafweln med en god och stadig Tornfoot, så samtycktes att Kyrckian
bygges såsom en lång Kyrckia med Torn på Ändan
eller gafwelen, Men sosom hon intet Kan stoort Utwidgas till längden
för Klock stapelen skull [byggdes 1702], så bygges I det stället
halff Kårs på söder sida mitt Uti Kyrckian, så
att Kyrckian på de Kanter blifr något större, och låfwade
Byggmestaren förr än han lägger grundwallen, lägga
Uth Kårsen på bägge sidor, så att Hr Borgmestar
och Råd sampt Kyrckio Rådet sedan bättre kunna detta
af taga och widare här om sig utlåta till det förslag
som tieniigast wore. Så Resolverades och att de Timber Män
som här till blifa legde böra, När dhe sielfwa hålla
sig Kåst och wärcktyg åtniuta 1 Dr Koppr mt hwar Man,
Om dagen, och desse Timber Män Lönas och betalas af Kyrckians
Medeli efter det aftahl som Sahl H. Kyrckioherden Forsman utij tijden
med församblingen slutat.”
På kyrkorådsmötet Dnca Cantate [Fjärde söndagen
efter påsk.] 1707 påminte kyrkvärden Nils Brask om spik,
som skulle köpas i Stockholm för kyrkbygget, varefter man beslöt
att samma vår köpa 20.000 st. läktspik samt något
av större sort med kyrkans medel.
Själva byggnadsarbetet försiggick i huvudsak under år
1708. I kyrkorådet konstaterades 26.4.1708 i samband med en gravfråga,
att ”Kyrckian nu står i Bygning”. Något senare (Festo
S. Phil. et Jacobi) underhandlades om gravar, som låg utanför
nya kyrkan. Samtidigt nämndes södra korset och tornfoten. I
rådstugan beslöts 13.5.1708, att tobaksrökning skulle
vara förbjuden under sommaren på gatorna och i kyrkan. På
ett följande möte 7.9.1708 var man ej nöjd med två
snickare, som arbetat i kyrkan, varför man beslöt antaga Gabriel
Hansson Biskop från Kronoby till snickare. I kyrkorådet kunde
man Dnca 22 p. Trinitatis [Tjugoandra söndagen efter Trefaldighet.]
1708 anteckna, att ”Kyrckian nu igenom Guds bijstånd kommit
till sin fullkombl: bygnad så att man så snart Ven: Consistorii
tillåtelse ankomer, kan begynna der sammastädes hålla
guds tienst”.
Följande år 1709 gjordes viktigare kompletteringsarbeten.
Kyrkorådet kunde Dnca 1 p. Epiph. [första söndagen efter
Epifania] 1709 sammanträda i sakristian, varvid konstaterades, att
läktaren ännu inte var ”fullbygder”. Dnca qvasimodogeniti
[första söndagen efter påsk] 1709 rådgjordes om
kyrktakets tjärande samt snickarnas och smedens arbete på bänkdörrarna,
som skulle fortsättas tills bänkdelningen skett. Denna upplästes
på mötet Festo S. Joh. Bapt. [midsommaren] 1709 varvid även
påmintes om, att tjära runnit från taket på kyrkfönstren.
Festo Visit. Maria [Jungfru Marias besök hos Elisabeth, den 2 juli]
1709 beslöt man fortsätta med kyrkobyggningen nästkommande
vår ”och förfärdiga Tornet som ännu är
obygt”. Tornets ”Hana [tupp] och Knåppar” skulle förfärdigas av koppar
och beställas från Stockholm. Dnca 17 p. Trinitatis [17 söndag
efter Trefaldighet] anmäldes, att ”hanarn” och knopparna
nu var från Stockholm lyckligen ankomna. I rådstugan beslöts
8.11.1709, att dessa förgyllda detaljer tillsvidare inte skulle uppsättas
utan att tornarbetet skulle anstå ”till dess som bättre
tid blir”. Emellertid beslöts 5.2.1710, att ”nya tornet
som (Gud ville) i vår opbyggias skall”. Kyrkorådet för
sin del ansåg Dnca 4 p. Epiph. 1710, att emedan tornfoten ej var
väl täckt och det till platsen redan förlidet år
framkörda virket blir obrukligt och förruttnade, borde tornet
byggas färdigt nästkommande vår. På mötet 8.5.1710
talades dock endast om kyrktakets tjärning på södra sidan,
varjämte man hänvisade till, att det varit missväxtår.
I verkligheten uppsköts tornhuvsbygget till långt efter Stora
ofreden.
På basen av bevarade byggnadsformer och arkivuppgifter kan vi skissera
upp följande tolkningsförsök.
Elias Brenners ritning har sannolikt omfattat två alternativa förslag,
en långkyrka med små korsarmar på bägge sidor och
en fullständig korskyrka med litet centraltorn. Kyrkorådet
ville likväl ha en lång kyrka med västtorn. Klockstapeln,
som var byggd redan 1702 under gamla kyrkans tid, 3) omöjliggjorde
likväl ett på längden alltför tilltaget långhus,
varför man önskade åtminstone på södra sidan
ett halvt kors, och ett likadant skulle försöksvis utstakas
även på norra sidan: Kyrkans ursprungliga konstruktioner visar
likväl, att båda korsarmarna byggdes samtidigt och att den
norra ej, som man trott, 4) var senare tillfogad.
Trots kyrkorådets ståndpunkt torde man likväl ha tagit
avgörande intryck av Brenners ritning. Från denna har man väl
härlett särskilt korsarmarna, yttertakens resning och avvalmning
samt valvets form. Korets polygonala form kan lika väl härstamma
från den föregående kyrkan. 5) Som helhet tyckes
byggnaden således vara en kompromiss mellan traditionell blockpelarkyrka,
den föregående kyrkans polygonkor, Brenners idéer och
kyrkorådets synpunkter. Brenner kan alltså inte ensam vara
upphovsman. 6) I slutresultatet ingår givetvis också
drag, som borde kunna betecknas som byggmästarens insats.
Borgmästaren Isak Falander var sedan 1702 gift med den 1701 avlidne
företrädaren Jacob Bockmöllers dotter, vars mor Margareta
Brenner var syster till Elias Brenner. 7) Det kan väl anses
för givet, att Isak Falander på grund av detta släktskapsförhållande
vänt sig till Brenner för att erhålla ritningar.
Kyrkoherden Johan Forsman (i tjänst 16941707) 8) hade
avtalat med församlingen om timmermännens avlönande, men
han hade dött före det avgörande mötet. Då följande
kyrkoherde Samuel Alanus (i tjänst 17091741) tillträdde
först 1709, 9) kan det tänkas, att Isak Falanders agerande
i ritningsfrågan delvis berodde på att ordinarie kyrkoherde
saknades.
Byggmästaren, omtalad i det avgörande kyrkorådsprotokollet
utan namn, går inte att pålitligt identifiera. Till stadens
byggmästare utsågs vid rådstugumöte 7.5.1706 tjänstens
tidigare innehavare Johan Berendtsson för ett år framåt,
men 6.5.1707 valdes till samma tjänst Samuel Hendersson, varvid beslöts
att han skulle slippa ”dagsvärcken och Rädfördell”.
Samme man utsågs till byggmästare ännu 1708, 1709, 1710
och 1711, varemot tjänsten 1712 lämnades obesatt. Ingenting
säges likväl om att just stadens byggmästare lett kyrkbygget.
Vid tidpunkten för kyrkorådsmötet Dnca qvasimodogeniti
[första söndagen efter påsk] 1707 borde Johan Berendtsson
ännu ha innehaft tjänsten. Med hänsyn till kyrkans stadiga
tekniska lösningar är det nog skäl att räkna med en
ovanligt skicklig byggmästare.
Oberoende av dessa bakgrundsuppgifter och partiella slutledningar finns
det skäl för misstanken, att den generella förebilden för
både kyrkans slutliga gestalt och Brenners första alternativ
varit S. Klara kyrka i Stockholm. 10) Denna hade murats på
uppdrag av Johan III omkr. 157790 och möjligen med konungen
själv som viktigaste idégivare. Kyrkan har polygonalt kor,
västtorn och små korsarmar med karaktären av ett tvärskepp.
Korsarmarna anslöts 1649 till långhuset genom rivning av mellanväggarna
och försågs med läktare. Före branden 1751 var byggnadens
utseende starkt medeltida och på en del punkter snarast nederländskt. 11)
S. Klaras efterverkan kan iakttagas även i själva Sverige, där
Mariestads domkyrka från 15931619 är det förnämsta
exemplet. 12) |