Sjökapten Johan Lillkung står stadigt på jorden
Yvonne Granqvist
Tänk dig att segla på världens stora hav, att ha din favorithobby som ditt arbete, att göra det du helst av allt vill och dessutom tjäna bra med pengar på det.
Så har Smedsättlingen Johan Lillkung det. Hans arbetsgivare heter Geraldo Rivera och är en av de stora s.k. talkshow-värdarna i USA. Johan är kapten på Riveras segelbåt, som han använder i rekreationssyfte med sin familj några veckor om året.
Vi träffas en eftermiddag på en restaurang i Kungsträdgården i Stockholm. Johan Lillkung är hemma på några dagars besök i Sverige. Med på intervjun är döttrarna Nathalie och Josephine, födda 1988 och 1991, syster Erika samt vänner. Det gäller att ta tillvara all tid och träffa sina nära och kära, för dagen därpå bär det av till varmare breddgrader på semester med döttrarna.
Johans anor till Smeds går via släktnamnen Skeppar, Pedar och Gåll. Han föddes i Oravais den 19 augusti 1966.
Redan 1968 flyttade han med sin mamma till Västerås i Sverige. Han kom sedermera att bo i Finland än en gång – i Vörå – men familjen återvände till Sverige igen, till Östhammar. 1991 flyttade Johan till Stockholm.
Det slår mig så gott som omedelbart att jag har en mycket målmedveten man framför mig. Trots sin unga ålder har Johan hunnit med mycket. Han har bland annat varit produktchef, butikschef och – uppfinnare. Han uppfann en golvprodukt i betong som nu finns på tunnelbaneplattformarna i Stockholm.
Målmedveten
För cirka fem år sedan gjorde Johan något lika enkelt som genialt. Han satte sig helt sonika ner med papper och penna och listade det han helst av allt ville syssla med. På första plats kom segling, det var det han helst av allt ville ägna sig åt. Sakta men säkert började han arbeta sig fram mot målet, han gick kvällskurser i navigering och tog så småningom Skeppar A-examen.
Sedan reste han till Grekland, hyrde en båt och seglade turister. I februari 1997 anställdes han av Geraldo Rivera, en superkändis och dollarmilljnär i USA. Innan dess hann Johan bland annat med att återvända till Stockholm för en kortare tid.
Johan har bara gott att säga om sin arbetsgivare.
– Han är en väldigt bra och generös chef. Han betalar till exempel alla mina, mina barns, släktingars och kompisars flygbiljetter.
Johans döttrar bor i Sverige med sin mamma, men han träffar sina barn så ofta som arbetet tillåter.
Lillkung under semester i Stockholm i juni 2000.
Foto: Yvonne Granqvist.
Disciplin ombord
Att vara kapten i tjänst innebär knappast något liv i glitter och glamour. Det är ett ansvarsfullt arbete och minsta misstag kan få ödesdigra konsekvenser. Därför tillåts bland annat ingen alkohol ombord.
– Efter mörkrets inbrott är det också förbjudet att pinka i havet av den enkla anledningen att faller någon överbord, är chanserna små att vi kan plocka upp honom.
Det tar lång tid att vända den 22 meter långa båten och risken är överhängande att man aldrig hittar sin arbetskamrat.
En kapten skall kunna göra allt, till och med agera kirurg om situationen så kräver. Johan har hitintills inte behövt ta till skalpellen, men han skulle inte tveka om han blev tvungen till det.
– Vi har ett skeppsapotek ombord. Vi har läkarböcker och med hjälp av dem och radio- och satellitkontakt med en läkare skulle jag inte tveka, säger Johan.
Pirater
Johan har gjort en längre seglats som blev till en dokumentärfilm för TV-kanalen Discovery, filmen har nu visats uppemot ett tiotal gånger.
– Den rutten gick ”baklänges, från väst till öst”, säger han, med start i New York via bland annat Gibraltar, Suez, Nya Zeeland och Australien. Nu planeras ytterligare en långsegling. Denna gång går den till nordligare breddgrader, Grönland, Island, Spetsbergen, Åbolands skärgård(!), Östersjön och vidare till Sydamerika.
Förutom stormar och extrema väderförhållanden kan man råka ut för pirater. Johan berättar om en fruktansvärd upplevelse utanför Somalias huvudstad Mogadishu. Det var den 17 december 1998 och det höll på att gå riktigt illa. Johan och hans besättning blev jagade av pirater.
– Det vanliga är att de dödar besättningen, plundrar båten och sedan sänker den. Det blev en mardrömslik natt, men Johan och hans manskap klarade sig ur den livshotande situationen.
– Det var kolsvart, och vi lekte katt och råtta hela natten med dem. Men vi hade bättre radarutrustning, de kunde inte se oss lika bra som vi såg dem. [Artikel i The Guardian.]
Johan är glad att de klarade sig. Lagom dramatik är bäst, men loja dagar på däck när havet ligger spegelblankt är dock inget för denna österbottning. Nej, bäst mår han när det stormar, när han känner att han behärskar båten och kan hantera situationen.
– Jag får en adrenalinkick av det, säger han.
Ibland hyr man in extra manskap och Johan berättar att bland andra har pappa Nils seglat med honom. När Johan inte tjänstgör bor han på arbetsgivarens ägor utanför New York.
På väg ut från Eilat i Israel till Seychellerna i västra delen av Indiska oceanen.
Österbottnisk
Trots att Johan bott större delen av sitt liv i Sverige anar man ändå österbottningen i honom, och han förstår och kan också tala sin österbottniska dialekt om det behövs.
Kanske är den goda arbetsmoralen också typisk österbottnisk? Han har aldrig varit sjukskriven, inte en endaste dag. Men överlag har skandinaver gott rykte på sjön, säger han.
Johan Lillkung hävdar att han ”halkade in på ett bananskal” på sitt nuvarande jobb, men när jag synar det påståendet närmare visar det sig att Johan i själva verket personifierar en gammal sanning, nämligen: Vill man så kan man. Själv tycker han att det är bra att han kan försörja sig på det som han gillar allra mest. Lönen är bra. säger han och konstaterar sakligt att det är roligare att åka taxi än tunnelbana. Men – han tar ingenting för givet. En dag kanske han återgår till ett mera ordinärt arbete.
Kapten Johan Lillkung från Oravais står med båda fötterna stadigt på jorden.
|