Nationellt intresse för grundande av folkskolor i vårt land
Det första konkreta förslaget till ett nationellt folkbildningsarbete synes ha framlagts av tidningen Suometar år 1843.
År 1859 föreslog Fredrik Cygnaeus, att studenterna skulle utge en tidning för allmogen i Finland för att sålunda ge folket ökade kunskaper och möjligheter att hålla sig kunniga om utvecklingen.
Tidningen startade två år senare år 1861. Den fick namnet ”Folkvännen”. Några år inpå 1860-talet blev det den nyländska nationens främsta uppgift att höja den svenska befolkningens bildning.
Efter debatterna i ovannämnda tidning om inrättandet av folkskolor tillsattes en folkupplysningskommitté, vars arbete indirekt ledde till utfärdandet av Kejserliga kungörelsen av den 19 april 1858 angående grunderna för anordnandet av folkundervisningen i storfurstendömet Finland. Denna kungörelse förordar inrättande av fasta folkskolor vid sidan av redan existerande byaskolor och söndagsskolor.
Folkskolan kommer till Nykarleby landskommun
Under den tid, då Finlands folk beredde sig att med glädje och tacksamhet fira 25:te årsdagen av Alexander II uppstigande på tronen, väcktes för första gången en allvarlig tanke på att i Nykarleby landskommun inrätta fasta högre folkskolor.
Den yttre anledningen därtill var en skrivelse från höga vederbörande om firandet av kejsar Alexanders II:s 25 års jubileum som regent.
I kommunalstämmoprotokollet av den 22 februari 1880 heter det, att ordföranden pastor Johannes Bäck föredrog en till honom från Helsingfors kommen skrivelse, jämte thy åtföljande förslag angående lämpligaste sättet för firandet af Hans Majestät, Kejsaren Alexander II:s den 2 nuinstundande Mars infallande regeringsjubileum.
I anledning häraf och frångående det uti förenämnda skrivelse väckta förslaget, vilket vad denna kommun vidkommer, ej ansågs lämpligt, beslöto de närvarande af kommunens medlemmar enhälligt, att till uttryckande af sin tacksamhet för de mångfaldiga välgärningarna Hans Majestät låtit komma vårt folk och fosterland till del äfvensom sin glädje över, att hans dyrbara lif härtills blivit sparat, att inom fem år, räknade ifrån och med den 2 mars 1880 inrätta tvenne högre folkskolor, af hvilken den ena placeras t. ex. uti södra ändan av Forsby bleve gemensam för denna äfvensom Kyrkoby och Ytterjeppo byar, medan åter den andra uppförd någonstans norr om staden å plats, hvarom annangång beslutas, bleve gemensam för Socklot, Kovjoki och Markby byalag, kommande således landsförsamlingen att sönderfalla uti tvenne skilda skoldistrikt.
I övrigt beslöts att de redan befintliga och odisponerade äfvensom framledes församlingen årligen tillfallande brännvinsbränningens arrendemedel skulle efter framtiden skeende fördelning emellan bägge skoldistrikten, användas till bemälde folkskolors uppbyggande och iståndsättande, hvarjämte kommunalnämndens ledamöter borde förståndigas, att detta år före den 2 mars och sedermera under de följande 4 åren å sistsagda dag, var och en i sitt distrikt insamla och förteckna frivilliga bidrag för de beslutna folkskolorna, hvilka medel sedan förvaltas af kommunalnämndens ordförande, som äger för dem årligen redovisa.
Över detta beslut anfördes besvär, vilket framgår av kommunalstämmans beslut av den 27 mars 1880, då det beslöts, att frågorna om inrättande av de beslutna folkskolorna skulle lämnas beroende, tills dess beslutet vunnit laga kraft. Frågan om inrättandet av skolorna fördes dock vidare, och på kommunalstämman den 2 november 1880 företeddes en av lektor Gustaf Hedström uppgjord ritning till skolbyggnaden för de tre norra byarna, vilken ritning även av stämman blev godkänd.
Emellertid uppstod på denna stämma en längre diskussion, under hvars förlopp bonden Johan Vilhelm Marken inlämnade en av kronolänsmannen Fr. Forsén författad och av åtskilliga medlemmar af Kovjoki och Markby byar undertecknad skriftlig protest mot all folkskolbyggnad, men kunde intet avseende fästas vid denna skrift.
Kovjoki och Markby ledamöterna besvärade sig mot folkskolbyggandet av den anledningen att deras byar blivit förda till norra distriktet och avståndet mellan dessa byar var alltför stort.
På grund av att bonden Mickel Nikonen från Socklot by vid denna stämma föreslog, att en ny stämma skulle utlysas för att behandla frågan, huruvida inte kommunen i sin helhet ville gemensamt uppföra bägge skolorna och därtill använda de befintliga brännvinsskattemedlen utan fördelning per arvslott och mantal, lämnades frågan för denna gång beroende till nästa stämma, vilken hölls den 28 december 1880.
Då segrade Mickel Nikonens förslag med stor majoritet och stämman beslöt, att bägge skolorna skulle uppföras gemensamt med brännvinsskattemedlen och till lika belopp för varje skola.
Även platsfrågan för den norra folkskolan behandlades vid denna stämma. Mickel Nikonen meddelade stämman, att Socklot vid den s. k. Aspas åbro invid den allmänna landsvägen, erbjuder kostnadsfritt 20 kappland åkerjord för skolans behov, samt dessutom beslutit, att såframt skolan därstädes placeras på egen bekostnad lägga den grundval och uppföra dess stenfot. Ett likadant erbjudande gjordes av bonden Johan Johansson Lukus, vilken å kovjokibornas vägnar tillförsäkrade skolan cirka ett tunnland mark om skolan skulle uppföras i Kovjoki.
Lukus meddelade att kovjokiborna, såframt skolan bleve i Socklot placerad, skulle avsäga sig allt deltagande däri. Innan frågan om platsen slutligen skulle avgöras, anhöll Kovjoki byamän om uppskov till en annan stämma med platsfrågan. Stämman avslog dock detta med 387 röster mot 361 röster. Vid omröstning om skolans placering segrade Socklot med 411 röster mot Kovjoki, som erhöll 366 röster. I denna sega strid om platsen för norra folkskolan tyckes kommunens medlemmar allmänt ha deltagit, om man dömer av de avgivna rösternas antal.
I och med detta beslut var det avgjort, att en folkskola skulle byggas i Socklot. Kovjoki- och Markbyborna nöjde sig inte härmed, utan anförde besvär över beslutet. Först på stämman den 19 juni 1882 meddelade ordföranden, att Nykarleby landskommun erhållit utslag af H.K.M:ts nådiga resolution af den 16 sistlidne December med Socklot byalag som plats för folkskolan.
Enligt denna resolution förkastades sålunda Kovjoki och Markby byalags besvär. Härmed var motståndarna till skolan i Socklot inte nöjda utan ingick till Guvernören i Vasa län för utverkande av en ny kommunalstämma, vilken skulle behandla skolfrågan på nytt. Denna anhållan avslogs av Guvernören.
Den 20 november 1882 ålade kommunalstämman, medlemmarna av kommunen, som till kejserliga senaten skola hava ingivit besvär över guvernörens resolution, att inom trettio dagar efter det protokollet blivit justerat, till kommunalstyrelsen inkomma med diariebevis ifrån kejserliga senaten deröfver att besvär, ”därstädes” verkligen blivit anförda.
Vid denna stämma väckte Johan Lukus d.y. ett förslag, att Kovjoki och Markby byar skulle avskiljas till ett skilt skoldistrikt, men förslaget förkastades av en ny stämma, som hölls den 29 januari 1883, ehuru ordföranden Johannes Bäck mycket varmt förordade densamma. Men frågan upptogs redan den 29 mars 1883 av ordföranden. Till denna stämma var alla kommunens medlemmar uppbådade.
I protokollet heter det: ”Efter en mycket långvarig och ’högst liflig diskussion’ tillerkände äntligen kommunalstämman med 527 rösters pluralitet (i det att vid efter årets röstlängd anställd omröstning uti i hvilken äfven obesutna deltogo; 756 avgavs för och 228 röster emot förslaget) nämnda tvenne byars rättighet att bilda ett skilt folkskoldistrikt. ”
Därmed var också tvisten i skolfrågan bilagd och stämman kunde enhälligt besluta om en indelning av kommunen i tre folkskoldistrikt:
Socklot distrikt, till vilket hänfördes även Jeansborg, Kuddnäs och Frill hemman i Kyrkoby; Markby och Kovjoki distrikt samt Forsby distrikt.
Brännvinsarrendemedlen fördelades i framtiden även lika på varje distrikt efter mantalen. Så bilades tvisten i denna segslitna skolfråga, äntligen till allas fördel. Under hela den tid skolfrågan varit uppe satt som ordförande i kommunalstämman pastor Johannes Bäck, som med varmt intresse och med stor klarhet förde frågan till en lycklig lösning.
Den första, folkskolan i Socklot trol. 1886.
Socklot skola
Stämman utsåg samma dag en folkskoldirektion för Socklot distrikt. Till denna hörde som ordförande kyrkoherden W. Wallin, kapten C. O. Olsson, nämndeman M. Nikonen, sexman E. Ahlnäs, samt bönderna Jakob Harald och Johan Andersson Nybonde. När dessa direktionsmedlemmar var valda, överfördes alla folkskolärenden rörande Socklot från kommunalstämman till distriktets direktion.
Under ledning av den nyvalda direktionen vidtog Socklot skoldirektion omedelbart åtgärder för att bygga ett skolhus i byn. På distriktssammanträdet å Nikonen hemman den 14 maj 1883 beslöts enhälligt, att en folkskola, såframt förhållandena sådant tillåter, skulle i Socklot by uppföras.
Som tomt för skolan utsågs nu ½ tunnland jord å Ahlnäs hemman mittemot Nikola. Lön och naturaförmåner bestämdes åt läraren. Stenfoten skulle enligt beslut läggas redan hösten 1883. Under vintern 1883—84 släpades virke till platsen, så att byggnadsarbetet i tid skulle kunna påbörjas.
Till byggmästare valdes bonden Jakob Harald och till kassör kyrkoherden, direktionsordföranden W. Wallin. Den tidigare av lektor Hedström uppgjorda ritningen godkändes med mindre ändringar på sammanträdet den 30 september 1883. Skolsalen gjordes så stor, att den skulle rymma 60 elever, emedan man konstaterat att i distriktet fanns 100 i skolåldern varande barn.
Byggnadsarbetena gick raskt undan och själva skolhuset var färdigt på hösten 1884. Uthusbyggnaden finge enligt protokollen anstå till hösten 1885 med lärare Frostes medgivande.
Den 3 november 1884 företräddes räkenskaperna och ansvarsfrihet beviljades kassaförvaltaren. De kontanta utgifterna stego till Fmk 2.989. Det mesta byggnadsmaterialet hade distriktets medlemmar levererat gratis, liksom en hel del dagsverken.
Byggnadsskulden skulle inte uttaxeras utan tillsvidare balanseras och löpa med 4 % ränta. Skolhuset brädfordrades år 1897 och år 1905 uppfördes en s. k. bagarstuga på skoltomten.
|
Bref från Soklot
Soklot den 22 october 1884
Folkskolan härstädes har i denna höst haft nöjet börja sin verksamhet i egen, under detta år uppförd, lokal. Den nya folkskolbyggnaden, belägen i s. k. ”Storsoklot” by å Ahlnäs skattehemman mark är ganska rumrik och bekvämt inredd för både lärare och elever. Efter slutad ”småbarnsskola”, som räkte från den 20 augusti till 27 september, vidtog sjelfva folkskolan med sin verksamhet den 3 oktober, då 63 elever inskrefvos och fördelades på trenne afdelningar nämligen, 36 på 1:sta, 9 på a: dra och 18 på 3:dje afdeln.
[Fler artiklar ur samma nummer.] |
Annons i Österbottniska. Posten nr 42/1884.
|
Folkskolbyggnaden blef, enligt annonsen i föregående N:o af detta blad, högtidligen invigd söndagen den 19 oktober på eft.m. Festen var mer än talrikt besökt af personer från staden och landet. Efter afsjungandet af ps. 239 öppnade skolans inspektor pastor Sandström från Pedersöre, festen med bön. Skolans invigning förrättades av kyrkoherden W. Wallin, vilken med varma och välvalda ord tolkade dagens betydelse, skolans nytta och ändamål etc. etc. Ett fördrag om uppfostran hölls derpå af skolans lärare N. A. Holländer. Festen afslutades med ”Vårt land”, uti vilken sång alla närvarande stående instämde, samt derpå med välsignelsen och ps 413.
Utom det att seminariets direktor och lektorer hedrade festen med sin närvaro, var seminariet representeradt af en enkel ”qvartett” hvilken lemnade icke litet bidrag till festens högtidlighet.
Så ha nu äfven Soklot byamän genom ihärdigt arbete och varmt intresse för den allmänna bildning, hvilken de, i motsats till många andra byamän, gerna unna sina barn, förskaffat sig en tidsenlig bildningsanstalt.
Måtte deras arbete bära frukt i välsignelse!
N.A.H |
(Ur Österbottniska. Posten nr 43/1884)
Skolhållning, lärare och elever
Ehuru lokal för skolan uppfördes först till hösten 1884, vidtog dock Socklot folkskola med sin verksamhet vårterminen 1883. Inskrivningen försiggick den 18 januari och läsningen började den 21 januari i bonden Erik Sigfrids storstuga. Det står antecknat att denna skolstart var mera eller mindre provisorisk. Inskrivna var i början av terminen 36 elever och som lärare tjänstgjorde tidvis Nils August Holländer och troligen Lena Isaksdotter Snåre. Lärare Holländer handhade undervisningen till den 1 nov. 1884. Som lärare anställdes från den 1 nov. 1884 Matts Villiam Froste, som innehade denna tjänst till den 1 oktober 1915; alltså under 31 års tid.
Redan läsåret 1885—86 steg elevantalet till 86 elever. På våren 1886 dimitterades de första eleverna och dessa var: Johanna Wik, Albertina Harald, Johanna Smeds, Amanda Smeds, Sofia Nylund, Johanna Nylund, Amanda Nikola, Vilhelm Gertruds, Adolf Gertruds, Johannes Hemming, Karl Wik, Vilhelm Mickelä, Matts Rank, Johan Ahlnäs, Henrik Wik, Matts Ahlnäs och August Nikonen.
Många elever i lärare M.W. Frostes skola. [Förstoring.]
Det höga elevantalet, 86 elever, föranledde dåvarande direktionsordförande pastor J. F. Hellman, att för distriktsstämman den 30 september 1886 föreslå med hänvisning till gällande folkskolförordning att en biträdande lärarinna skulle anställas vid skolan. I protokollet härom heter det: ”Sedan härom diskuterats, stannade de närvarande enhälligt vid det beslut, att åtminstone tillsvidare låta denna sak anstå af orsak att medlemmarna i skoldistriktet, de äro alleredan mycket betungande genom de utgifter skolans iståndsättande och fortfarande underhåll kräfva och framledes kräfva, under närvarande, betryckta penningetider, ej se sig i stånd att kunna ikläda sig ytterligare utgifter, som anskaffande av en biträdande lärarinna komme att medföra!”
Dåvarande folkskolinspektören godkände inte heller att så många elever skulle undervisas av en lärare, varför distriktsmedlemmarna, på uppmaning av folkskolinspektören, blev kallade till ett nytt sammanträde för behandling av frågan. Ehuru inspektören uppgav, att staten kommer att betala det väsentligaste av lärarinnans avlöning och framhöll att elevantalet inte får överstiga 50 och att de övriga eleverna måste avvisas från skolan, vidblevo distriktsmedlemmarna sitt tidigare fattade beslut i frågan. Följden av detta var att en stor del elever måste sluta sin skolgång, huvudsakligen var det flickor, emedan man ansåg att gossarna hade större nytta av sin skolgång, om inte för annat så för att få kortare militärtjänstgöring.
Lärare Frostes sista elevkull 1914. [Förstoring.]
Med detta höga elevantal arbetade M. W. Froste hela sin lärartjänstgöring, tills han den 1 okt. 1915 avgick med pension.
Matts Froste var läraren, som kunde göra skolan intressant. Visserligen har det sagts att skoldagen kunde variera i fråga om tid. Mitt på dagen kunde eleverna gå hem för att äta. På eftermiddagen började undervisningen på nytt och slutade på kvällen kl 10 en del kvällar, när t. ex. slöjden var på programmet. Man bör även lägga märke till, att lärare Froste fick rätt av skolmyndigheterna på ett sammanträde den 16 okt. 1901, att han skulle få hålla fortsättningskurser i skolan på kvällarna med äldre elever och ungdomar.
Lärare Froste var också föreningsmänniska och kommunalman, föreningslivet, sången och musiken fick liv under hans tid. Redan år 1897 var Froste med sin sångartolva i Socklot till sångfesten i Åbo. Sockot ungdomsförening grundades och fick sitt eget hus ritat av läraren själv. I detta föreningshus försiggick en livlig verksamhet såsom teaterspel, gymnastik, idrott, stråkorkesterspel. Orkestern verkade långt fram i tiden och efter den fortsatte en hornorkester att spela på festerna i Socklot.
Lärare Frostes handstil ur dagboken. [Förstoring.]
Småskollärarinnor anställs och tvenne småskolor bygges i byn.
Det höga elevantalet i skolan under lärare Frostes tid avlastades något år 1910, när kyrkan anställde en småskollärarinna, som skulle ambulera mellan Socklot och Forsby byar. Vald till denna tjänst blev lärarinnan Nanny Ragnhild Andersson, gift Sundkvist.
Lärare Nanny Sundkvists småskolklass. [Förstoring.]
Denna småskola, utan egen lokal, arbetade i någon bondstuga eller som i Socklot i ungdomsföreningshusets serveringsrum. Lärarinnan fick själv också bo i detta hus. Det gällde för eleverna och lärarinnan att såga ved och elda, städa och skaffa nödigt skolmaterial för skolhållningen. En elev berättade, att när kölden blev för svår, fick eleverna springa sig varma och sedan fortsätta skolarbetet på nytt.
När skolterminen var till ända i Socklot, fick lärarinnan packa sina kappsäckar och flytta till Forsby, där det var samma förhållanden för småskolan.
Det verkar som om socklotborna inte var nöjda med en ambulerande småskola. I Lillsocklot hade eleverna dessutom en lång skolväg till ungdomsföreningshuset, som för övrigt av en del personer i byn ansågs som en olämplig skolplats.
På initiativ av bonden Vilhelm Harjulin sammankallades lillbyborna till ett möte för att diskutera skolfrågan. Protokoll från detta möte saknas, men enligt berättelse erbjöd bonden Vilhelm Harjulin en skoltomt på Hintzas backen, där byborna sedan byggde en liten småskola. Till arbetsledare utsågs Alfred Sundlin, som med hjälp av skickliga timmermän gjorde skolan färdig till hösten 1914. Kvinnorna i byn samlades till symöten och sparade ihop penningar för inköp av pulpeter, bord, bänkar och ett orgelharmonium, som ännu fungerar på skolan.
Lärarinnan flyttade in i lärarbostaden och på hösten vidtog skolarbetet.
Nu hade man trott att småskolfrågan var löst, men byborna i Storsocklot ville, att deras barn borde få gå i skola i Storsocklot på grund av lång väg till skolan i Lillsocklot. På grund härav var lärarinnan tvungen att ambulera på nytt mellan de båda byarna. En termin höll lärarinnan skola i Lillsocklot och den andra terminen i Storsocklot i den Lindströmska gården. Detta måtte ha varit en tung lärartjänstgöring. Sedan hon gifte sig med lärare John Sundkvist, tjänstgjorde hon inte längre.
Småskolan på Valln.
I hennes ställe valdes lärarinnan Judit Mårtens, gift Harjulin till småskolans lärare. Till dess Judit Mårtens kunde övertaga sin tjänst, var Sofia Frilund f. Harjulin t.f. lärarinna.
Med detta arrangemang mognade småningom tanken på en egen småskola i Storsocklot. Bonden Jakob Smeds samlade byborna kring ett beslut att en småskola skulle byggas på ”Walln''. Till byggmästare utsågs Axel Nylund. Byggnadsarbetet vidtog 1920 och till julen 1921 kunde skolan flytta in och fira julfest i den nya skolan.
Till lärarinna för denna skola valdes den 15 augusti 1921 Helga Cecilia Björklund, som kom att tjänstgöra på denna skola till 1937 då hon överflyttades till Forsby småskola. Denna överflyttning berodde på ett för litet elevantal för tvenne småskolor i Socklot.
Nu verkade under många år tre skolor i byn: Två småskolor, en i vardera byn samt högre folkskolan, vilken var gemensam för båda byarna.
[Inf. 2008-12-11.] |