post- och televerket, till 1981 post- telegrafverket, leder
sitt ursprung från 1636. Då utfärdade drottning Kristinas
förmyndarregering en förordning om postbefordran, varigenom
detta område av samhällslivet för första gången
gavs en fast organisation. Till Finland utsträcktes denna verksamhet
1638. Postgången ordnades så, att särskilda postbönder,
som bebodde av kronan ägda och vid landsvägarna belägna posthemman, skulle sköta om posttransporten. Postbönderna
färdades först till fots, men blev 1646 beridna. Sedan postmängden
ökat, började man utnyttja fordon; efter 1817 förekom inte
längre postryttare. Flertalet posthemman indrogs 1845, varefter all
posttrafik mellan de större orterna skedde med gästgivarskjuts.
På landsbygden var allmogen till en början förpliktad
att frambefordra ämbetsmännens tjänsteförsändelser,
vilket med tiden blev en tung börda och därför avskaffades
efter hand som postförbindelser upprättades även med avlägsnare
bygder. Lantbrevbärare började ta hand om postutdelningen 1890.
En ny tid i posttrafiken bröt in 1836, då posten på
linjen ÅboStockholm började transporteras med ångbåt.
Regelbunden vintertrafik på Sverige kunde inledas på 1870-t.
(jfr Express). De legendariska postrotemännen, som sedan medeltiden
hade varit ålagda att föra post och resande över Ålands
hav (Grisslehamn-Eckerö) samt från Åland till Åbo,
kunde därefter småningom pensioneras (posthemmanen på
Åland och i den åboländska skärgården indrogs
1910). [Posttransport utfördes även över Kvarken.]
Denna forslingsskyldighet hade organiserats 1638 av Per Brahe enligt moderna
principer. 1862 började man frakta post med järnväg, från
1870 i särskilda postkupéer. På 1920-t. tog postverket
två nya trafikmedel i sin tjänst, bilen (se postbusstrafik)
och flygplanet.
Det finländska postverket blev 1890 i viss mån underordnat
det ryska (se postmanifestet), som från
början hade haft hand om telegrafnätets uppbyggnad i Finland
(jfr telekommunikationer). De båda verken sammanslogs 1927 till
ett enda, post- och telegrafstyrelsen.
I spetsen för p. står ett centralt ämbetsverk, post-
och telestyrelsen (se d.o.); därunder sorterar regionala och lokala
organ. Landet är indelat i nio postdistrikt, jämte ett
icketerritoriellt postkupédistrikt, och i tio teledistrikt.
Postdistrikten indelas i sin tur i postområden med var sitt
postkontor. Under postkontoren lyder postexpeditioner och poststationer.
Samtliga postanstalter är numera försedda med nummer (se postnummer),
vilket underlättar sorteringen av posten. Antalet post- och teleanstalter
var 1982 3 868. P:s personal uppgick samma år till 45 700
personer. Verkets anställda är fackanslutna främst till Postiliitto (gr. 1906, 18900 medl. 1981), ett förbund som
tillhör FFC genom sitt medlemskap i Tjänstemännens och
arbetarnas samorganisation TAS, och till Posttjänstemannaförbundet (Postivirkamiesliitto, gr. 1894,7600 medl. 1981), som tillhör TOC.
Om telegraf- och telefontrafiken, se telekommunikationer. (E. JutikkalaY. Nurmio-E. Osmonsalo, Suomen postilaitoksen historia 163801938, 3 bd, 1938;
Posti- ja lennätinlaitos, 1937; Post- och telegrafverket 194161,1962) |