Posten i Nykarleby
– en historisk tillbakablick
av
Folke
Holmström
Gatunamn och adresser hör definitivt
inte till mina starka sidor. Paradoxalt nog, kan man tycka, eftersom jag som barn
bodde vägg i vägg med ett postkontor. Ofta vaknade jag till dunket från
någon som stämplade inkommande och utgående postförsändelser.
Det monotona ljudet gick i tvåtakt till följd av ett slag på
stämpeldynan och ett på objektet i en rytm, som antydde huruvida arbetet
utfördes av en erfaren postiljon eller av en praktikant. Däremot lyckades
dunkandet inte slå in någon geografisk kunskap i skallen på
mig, vilket nog hade varit både praktiskt och nyttigt att få på
”köpet”.
|
Fältpost 1943.
Fältpost 1963. |
Posten har en lång historia.
Redan i antiken lär det ha funnits ett postväsen, men först mot
slutet av medeltiden utvecklades den reguljära postgången. Den gick
främst mellan städer och olika myndigheter och sköttes av s.k.
postbud. Att skicka brev förutsatte nämligen att såväl avsändaren
som mottagaren kunde skriva och läsa, vilket förbehölls endast
de högre samhällsklasserna. Först på 1600-talet, då
bl.a. Finland utgjorde en del av stormakten Sverige, blev postgången mera
regelbunden emedan behovet av snabba och viktiga meddelanden ökade. Dessa
transporterades med hjälp av kurirer likt ett budkavlesystem, där allmänheten
var skyldig att se till att posten fördes vidare. Den s.k. postbondens drängar
måste springande föra breven vidare till nästa posthemman och
vid framkomsten blåsa i ett posthorn för att uppmana nästa dräng
att göra sig klar för följande etapp. Posthornet har därigenom
blivit en symbol för Postverket och förekommer ofta som emblem på
t.ex. skyltar, stämplar och frimärken.
Officiellt grundades Finlands
postväsen 1638 av generalguvernör Per
Brahe. De löpande kurirerna ersattes med ridande och ungefär samtidigt
upprättades s.k. posthus i städer och på vissa större orter.
Dessa tidiga postkontor sköttes av en postförvaltare eller postmästare,
som i sin tur övervakades av en postinspektor. Något senare började
man anställa postiljoner för att sköta postföringen till häst.
De bar uniform och var beväpnade i händelse av rån och överfall.
Trots en del försök att reformera postgången förblev
det mesta sig likt även under det följande århundradet.
Posten 300 år 1938. |
|
Post
och gods transporterades även till sjöss, men detta skedde i början
med relativt små rodd- och segelbåtar som var mycket ömtåliga
för väder och vind, vilket postrodden över Ålands hav och
Kvarken kan vittna om. Färderna avdramatiserades väsentligt då
man mot slutet av 1800-talet tog i bruk motordrivna båtar som var säkrare
och bättre kunde hålla tidtabellerna. Till lands övertog järnvägen
en stor del av postdistributionen och vissa tåg utrustades med speciella
postvagnar som fungerade som rullande postkontor. Mellan orter där järnväg
saknades användes speciella postbussar.
|
Postbuss 1971. |
Någon brevutdelning förekom
inte, utan var och måste själv gå till postkontoret och kontrollera
inkommen post, som aviserades genom att postföraren blåste i sitt horn
när han anlände. Breven var ostämplade fram till 1812 och frimärken togs i bruk 1856, men blev obligatoriska först 1881. Posttaxorna, som baserats
på vikt och distans, reformerades och portot gällande brev och paket
standardiserades. I och med detta satte man också upp brevlådor så
att folk själva kunde frankera sina brev och sätta dem i lådan.
Redan
år 1642 fick Nykarleby Österbottens första postkontor. Det var
också ett av de allra första i Finland och torde i början ha fungerat
ungefär enligt modellen ovan. Mina personliga minnen av Posten är naturligtvis
av betydligt senare datum, nämligen från min barndomstid på 1940-talet,
då postkontoret var inrymt i Holmströms ”lilla
byggning” på Kyrkogatan 6. Postlokalen var redan från början
i minsta laget och bestod av tre avdelningar. Från gatan kom man in i en
”väntsal”, som beträffande inredning och funktion för
tankarna till gamla järnvägsstationer. Golvet var av sten och uppvisade
spår av sprickor, som vittnade om slitage från tidigare verksamhet.
På väggarna fanns skyltar för kundservice och aktuella reklamaffischer.
Dessa återanvändes ibland för att ”dekorera” väggarna
i personalens utedass!
Genom en öppning i väggen betjänades
kunderna av kvinnlig personal, som oftast var trogen sin arbetsgivare ända
fram till pensioneringen. Den manliga delen av personalen bestod av ett antal
postiljoner, även de ena riktiga trotjänare. Till deras dagliga arbete
hörde bl.a. att hantera in- och utgående post i utrymmet mot gården.
Utrymmet förstorades sedermera då den gamla kvisten revs och ersattes
med ett annex. Samtidigt gjordes en del omändringar i lokalen och golven
marmorerades. Postiljonerna skulle också ombesörja utdelningen av brev
och tidningar samt tömma postlådor. Dessa ”rakryggade” män,
med postväskan hängande på magen, kände man tydligt igen
på deras uniform bestående av rock, byxor och kokardförsedd postmössa.
En av dem var Arthur Löwing, min gudfar, som till glädje och förundran
ibland överraskade mig med ett rikligt frankerat och specialstämplat
postkort av sällan skådat slag.
|