Det allra första ölet torde ha bryggts i området mellan floderna Eufrat och Tigris, nuvarande Irak. Landet hette på den tiden Mesopotamien och befolkades av sumerer. Där har arkeologerna funnit lerkärl från ca 4000 f. Kr. innehållande en ölliknande vätska. Det äldsta receptet på öl härstammar också från sumererna. På en lertavla från ungefär 1500 f. Kr. har man lyckats tyda framställningsmetoden i en hymn till bryggargudinnan Ninkasi. Genom att följa receptet försökte man återskapa det öl som bryggdes av sumererna på sin tid, vilket också lyckades! Resan gick sedan vidare från Mellanöstern där ölet på 700-talet fick ge vika för Koranens nykterhetskrav till trakterna norr om Alperna. Där förbättrades ölets kvalitet avsevärt tack vare det arbete som munkarna lade ner på både humleodling och förbättrade bryggmetoder. I gengäld gav detta betydande inkomster till klostren. I stället för pors tillsattes nu humle för att göra ölet mera hållbart och välsmakande. Under medeltiden grundades många nya städer i västra och mellersta Europa. Bryggeriindustrin utvecklades i samma takt och det bildades bl.a. gillen, där man samlades för att dricka öl i stora mängder under rituella former. Dessutom firades bröllop, dop och begravning med dryckeslag, som påminde om hedendomen. Den dagliga ölkonsumtionen var imponerande, vilket framgår av vissa klosterregler som föreskrev att dagsransonen för en nunna var hela 5 liter! Till fest drack man betydligt mera öl än så, men det var knappast särskilt starkt, ungefär som dagens svagdricka. I Bayern upptäckte man omkring år 1300 att skummet på jäsande öl, som stod i svala källare, småningom sjönk till botten. Därigenom skyddades jästen från mikroorganismer, som speciellt sommartid förorsakade att jäsningen ibland slog fel. Sålunda uppfanns det s.k. lagerölet som hade renare smak och innehöll mera kolsyra. Denna tillverkningsmetod, underjäsning, spred sig långsamt och slog igenom i övriga Europa först i mitten på 1800-talet.
Vanligt folk fick så småningom också rätt att brygga öl, vilket skedde med skiftande kvalitet. För att höja anseendet på det bayerska ölet utfärdade därför hertig Wilhelm IV år 1516 ett påbud, Reinheitsgebot, där texten föreskrev att endast korn, humle och vatten var tillåtna ingredienser. Jäst nämns inte eftersom man vid denna tid inte ännu kände till den process som omvandlade vörten till öl. En gång i tiden fanns också ett sällskap som kallade sig Lederhosen. Medlemmarna kontrollerade ölkvaliteten genom att iklädda läderbyxor sätta sig på en träbänk som fuktats med ett stop öl. Om bänken följde med, då man reste på sig efter en timme, var ölet godkänt! Det var bl.a. denna kunskap om tillverkning av bayerskt öl som Josef Herler d.ä. förde med sig, då han i början på 1860-talet reste till Skandinavien. Där hade man under vikinga- och medeltiden druckit mjöd ett slags ”lyxöl” vars originalrecept fortfarande saknas. Av arkeologiska fynd från tiden 1500 f. Kr. vet man dock, att drycken innehöll vete, bär och pors samt pollen av lind, vilket tyder på att honung ingått i drycken. Enligt den fornnordiska litteraturen spelade såväl mjöd som öl en viktig roll som rituella drycker, men de användes också till vardags och fest. Dryckerna ansågs ha en gudomlig kraft, som genom förtäring övergick på människan. I Havamal säger dvärgen Allvis till guden Tor: ”Öl bland människor, bland asar bier och vigd brygd nämns det av vaner, malthav bland jättar, mjöd i Hel och dryckjom bland Suttungs söner.” (Övers. Åke Ohlmarks, 1948) För övrigt torde öltillverkningen i Norden ha genomgått ungefär samma faser som i övriga Europa och ölet hade stor betydelse även i Finland redan på 1300-talet. Brännvinets starka frammarsch på 1700-talet bröt dock folkets uråldriga ölvanor. För att stävja finländarnas omfattande spritmissbruk förbjöds hembränningen år 1866 och dryckesvanorna styrdes mot svagare drycker, främst öl. Många nya bryggerier grundades och efterfrågan på duktiga bryggmästare var stor.
En av dessa var Josef Herler d.ä. som 1863 hade flyttat från sin hemstad Eichstadt i Bayern till Sverige. Från Umeå kom han efter en något dramatisk båtfärd över Kvarken till Nykarleby hösten 1865 och fick anställning som bryggmästare på Nykarleby ölbryggeri (Saarela bryggeri), grundat 1864. År 1868 gifte han sig med Karolina Silferberg (18441943) och flyttade samma år till Gamlakarleby, där han arbetade som mästare på Gamlakarleby ölbryggeri, som han sedan köpte 1871. Efter försäljningen av bryggeriet 1877 flyttade familjen till Kuopio och återvände 1880 till Nykarleby, där han inköpte Nygårds bryggeri. Gamle patron Herler karakteriserades som ”en skicklig yrkesman, till naturen gemytlig och hjälpsam, en human och god husbonde för sina anställda, omutligt redbar och omtyckt av alla”. Dessa egenskaper kom väl till pass i kampen mot lagar och förordningar som på olika sätt hotade näringens lönsamhet. Dessutom försökte ortens nykterhetsförening med sin propaganda begränsa rusdryckshandeln, som faktiskt var stadens största inkomstkälla vid denna tid. Sammantaget ledde detta till att starkölets avsättning började minska och bryggerierna måste lägga om sin produktion för att ha en chans att överleva i den hårdnande konkurrensen. |
|
||||
|
|
Nya vattenfabriken Emil
Ströms bryggeri | ||