[Bryggeriet skymtar bakom lövverket i vänsterkant. Stadskvarnen, Herlers
och Engs gårdar och slutligen lövverk på Brunnsholmarna i högerkant. Ovanför Engs taket på den gamla kommunalgården. Detalj ur vykort från 1950-talet, Josef Herlers Bokhandel. En av de första serierna
med kort i A6-format.]
I den gamla kvarnens dunkla, dammiga innandöme fanns utrymme
ej blott för böndernas mödosamt hopbragda spannmålssäckar, utan även för fantasins tomtar och kvarnspöken.
Kvarnkammaren var inte inbjudande för pojksinnet. Där satt ofta mahorkkarökande, brännvinsdoftande gubbar spottande och skroderande.
Men kvarnmystiken trängde sig på och Mjölnars-Maris spökhistorier, som hon brukade servera oss barn under gemensam väntan på
kvällssena kor i vaktkojan vid Andrasjövägen, började dyka fram i minnet, då man befann sig i kvarnen. Och att tänka på
att tillbringa en natt i kvarnkammaren var för en drömmarpilt lika omöjligt som att sova en natt i kyrkan.
[Det vita Tingshuset, Bryggeriet, Engs och Stadskvarnen. Akvarell av Josef Herler, Nykarleby museum. Förstoring.
(Inf. 2020-02-08)]
Mitt vanliga kvarnärende
var att köpa en säck sådmjöl till kostförstärkning åt Stjärna och Krona i min mammas fähus. Backen,
som ledde från kvarnen förbi bryggeriet upp till Nygårdsvägen, var otrevligt hög och lång för en tungt lastad
kärra eller kälke. Svetten pressades fram och kvarnmystiken dunstade bort innan man nådde backens krön, där man stannade och pustade
ut.
[Bryggeriet och Stadskvarnen med omgivningar. Oljemålning av A. A(ndersson). Tillhör Kalle Andersson. Förstoring.
(Inf. 2019-02-10.)]
Den gamla sockenstugan tronade i sin dåtida fula rödgrå färgpatina
högst på hälleberget invid Nygårdsvägen Säkert hade den bergbacken varit sockenstuguplats och spöplats och en menighetens samlingsplats så länge socknen funnits till, så lämpligt placerade för sitt ändamålet är den
av naturen. Vi pojkar hade inga ärenden till sockenstugan förrän vi placerade oss på dess simpla träbänkar några skriftskolveckor
höst och vår. Skriftelärare sådana som Karl Viktor Petrell och Werner Bengs förmådde både upplysa och värma
mottagliga sinnen, så stugan obekväma bänkar och nakna stockväggar kunde förgätas och berget utanför fick tycke av ett
förklaringens berg. På backsluttningens norra sida har många skriftskolårgångar ställt upp för fotografering, och
de korten, bland många andra, skulle förtjäna att samlas och dechiffreras.
[Bryggeriet och Stadskvarnen med omgivningar 1938. Förstoring.
Foto: Gunnar Rosenholm 1938.
Från Finna.fi, Svenska Litteratursällskapets samlingar. Upprätad, beskuren och något restaurerad.
(Inf. 2022-04-06. Nu finns det inte plats för fler bilder ...)]
[Det fanns plats för en till ... Ungefär som i Atomubåtsman Lindeman vid 1,20.Testade en kolorering av ovanstående. Förstoring.
(Inf. 2022-10-09.)]
|