Hej!
Tänkte berätta att Paikkatietoikkuna för en tid sedan publicerade äldre flygbilder. På bild från 1943 syns ”Oma” fortfarande, med fören ovanför vattenytan. År 1945 har vraket
försvunnit under ytan. Kanske har virke nu bärgats från vraket? [Antagandet stämmer bra.] Ingen direktlänk tyvärr, men välj Kartlager/Flygbilder och
ortofoton/Historiska flygbilder.
1943. Här hade jag ringat in det som jag tyckte såg ut som ett vrak och där det enligt mina minnesbilder fanns vrakrester i början på sjutiotalet. Förstoring.
1945. Förstoring.
1943. Men Thobias Ågholm som hade kört över området med sidescanner höll inte med och inte heller Conny Segervall. Också enligt Markus Ahlvik hade jag missuppfattat. Vraket finns en bit längre söderut. Jag bad Thobias att vid tillälle scanna området uppe i viken, så får vi kanske så småningom klarhet i om det finns något där. Notera ”lindorna” och ladan i övre vänstra hörnet!
Förstoring. (Inf. 2022-09-18.)
1945. Förstoring.
Positionen midskepps är (WGS84) 63° 31' 38,75"N, 22° 26' 44,65"E,
fören pekar mot NNW. Detta är ca 130 meter från den plats bl.a. Museiverket anger, baserat på handritade kartskisser.
Med hjälp av tidningsnotiser på Nationalbibliotekets digitala samlingar försökte jag
även utreda när fartyget kommit till Nykarleby, samt tidigare äventyr.
Blev något luddigt då flera fartyg har samma namn, varav minst en
annan galeas.
Rätt säkert är att ”Oma” ännu 1911 ägs av familjen Hilska från Koivisto, och mest fraktar vete och kli från St. Petersburg till södra Finland. Senast 1914 är Fridolf Hilska kapten på en större galeas, "Osmo". Efter detta finns notiser om galeaser "Oma" från Åland och Ekenäs. Kanske har fartyget bytt ägare ett par gånger innan Gustaf Höglund köpte det?
Senast oktober 1919 finns fartyget i Nykarleby. Har seglat från hemorten till Jakobstad med brännved för mekaniska verkstaden. Kaptenen heter J. Karlsson.
|