Borta är givetvis också ”Lama-Hannas grind” som fanns på vägens gamla sträckning mittför Idrottsgården. I min barndom på trettiotalet var det vanligt att tiotals av stadsbornas kor på kvällskvisten stod och råmade på ”sjösidan” av grinden väntande att deras ägare skulle komma och hämta dem hem. På morgnarna släpptes korna genom grinden för att vandra ner till lötena på stranden där betet var gott, och där de sörjde för att vass och sly hölls borta, till villabornas nytta. Någon mänsklig följeslagare var sällan behövlig på vägen ner, oftare då på återvägen. Före morgonvandringen fick många kor beta på torget mitt i staden och tjänstgjorde på så sätt som gräsklippare. Kornas vandring längs stranden var inte enbart av godo, då man ofta hade dem intill stugorna råmande och nedsmutsande. Därför hade alla villor staket runt tomterna. På väg ner till vattnet för att bada trampade man ibland i ”koplättar” om man inte såg sig för, vilket ju var mindre trevligt. Många av korna blev bekanta för en, exempelvis den folkilskna ”bräkuddon” som hade en brädstump hängande från hornen framför ögonen för att förhindra dess eventuella anfallsplaner, ”böulkuddon” som bölade oavbrutet för att den hade svalt en spik (trodde vi), och ”gälinkuddon” som bara var allmänt beteendestörd.
Kogrinden vaktades av Lama-Hanna, en liten lytt gumma som från morgon till kväll satt i en minimal gulmålad kur bredvid porten. Hennes ena arm var förlamad och handen hängde slapp. Hon var ytterst blid och vänlig, också mot oss cyklande småpojkar, och vi kände oss besvärade när hon måste halta ut ur sin kur för att öppna för oss. Själva fick vi inte öppna. För den som kom i bil hörde det till att kasta en slant åt Lama-Hanna, eller Grind-Hanna som hon också något finkänsligare kallades. I folkbokföringen är hon noterad som Johanna Holmbom, född 1873, död 1956. Hon var djupt religiös, och det sades att hon hade uppenbarelser i form av änglar och lysande guldskrift med bibelord ”i luften”.
Då jag genom åren färdats uppskattningsvis 12 000 gånger ner till eller upp från Andrasjön är givetvis varje meter av vägen bekant, och otaliga reminiscenser av större eller mindre episoder inställer sig när jag nu färdas där; några möten med älgar, kullkörning med cykel i barndomen resulterande i hål i huvudsvålen med ansenlig blodspillan, iakttagelser av ovanliga fåglar som nattskärra, varfågel, näktergal bland andra, och ormar, i synnerhet vid Halvvägsbacken, många i ett nystan en gång.
Ett lätt obehagligt ställe på vägen att passera när jag i tonåren cyklade hem till villan i mörkningen efter något rendezvous i staden var ”stadslindan”, strax före Halvvägsbacken. Ängen är sedan tiotals år bevuxen med planterad granskog. På lindan stod då en stor dyster ria vid vars vägg man hade arkebuserat ryska soldater år 1918, därav mitt obehag.
Den vägdel som löper utmed stranden från ”Kisors” norrut och nu heter ”Andrasjö strandväg” var på min barndomstid inte stort mera än en kärrväg, med en sträng av högt gräs på mitten och djupa hjulspår som efter regn var vattenfyllda.
Stadens köpmän och skeppsredare på 1860-talet väntade sig en livlig trafik till och från den nya hamnen, och därför byggdes på hamnkassans bekostnad en landningsbrygga under vintern 1864–65. Den gjordes av sten med en förlängning av trä och blev totalt 225 alnar (ca 135 meter) lång. Småningom flyttades därtill några packhus från den tidigare lastageplatsen till den nya hamnen. Det stora magasinet, ditflyttat 1876, renoverat 2001 och nu inhysande Café Tullmagasinet, är ett av dem. Bryggans trädel vilade på bastanta stockkistor fyllda med sten. I utrymmena mellan kistorna kunde man ro eller simma ”under tak” från den ena sidan av bryggan till den andra.
Ångfartyget ”Österbotten” fört av Nykarlebybon Carl Olson blev det första fartyget att anlöpa den nya hamnen. Såväl person- som godstrafiken blev till en början livlig, men började av olika orsaker avtyna redan på 1870-talet. För att åstadkomma en uppryckning planerade man senare att t.o.m. förlänga ångbåtsbryggan till Långörn, vilket dock inte blev godkänt av stadsfullmäktige. Däremot byggdes den smalspåriga järnvägen mellan Kovjoki station och staden ut ända till hamnen år 1899. Trots allt minskade ändå sjötrafiken, mycket beroende på landhöjningen och den därav förorsakade uppgrundningen av hamnen. Järnvägen från Kovjoki till Andrasjön blev olönsam och såldes år 1916 till affärsmannen Aleko Lilius, som demonterade rälsen och, som det sades, sålde den vidare till Ryssland. Ett stycke av banvallen mellan staden och Andrasjön togs sedan rälsen avlägsnats i bruk av skyddskåren som övningsbana för gevärsskytte. En kulvall komplett med markörgrav byggdes tvärsöver banan, och som småpojkar var vi ibland där och plockade kulor för att komma åt blyet. Den raka och ända till sjön rätt jämntsluttande banvallen blev, och är fortfarande, en omtyckt led för joggare, skidåkare och cyklister.
Zachris Topelius var, klarsynt nog, genast från början emot hamnetableringen vid Andrasjön och skrev i samband med planeringen av järnvägen att ”ett parti ville föreviga dumheten med hamnen vid Andrasjön medels en järnväg”. Han förespråkade Torsöfjärden som lastageplats, vilket den sedermera också blev.
Ännu i min ungdom anlöptes hamnen och bryggan av seglande vedskutor. Det sista litet större fartyget jag såg ligga vid bryggan var Frälsningsarméns koster ”Ouchterlony”, benämnd efter Hanna O. som introducerade armén i Sverige. Båten måste ha varit ganska grundgående, då djupet vid bryggkanten rörde sig om högst halvannan meter. Från vår strand kunde man se när någon större farkost angjorde bryggan, och då hoppade man på cykeln för att åka dit och titta.
Ångbåtsbryggan var på 1800-talet inte den enda lastningsplatsen vid Andrasjön, eftersom G. M. Hedström lät anlägga en egen lastningsbrygga för sin privata export vid den strand som nu kallas ”Kisors”, med flera magasin och spår för rullvagnar. Pråmar och mindre skutor kunde direkt angöra bryggan medan större fartyg ankrade utanför på fjärden. Resterna av stenpiren är idag förlängda rätt långt ut för att ge läskydd åt utankrade småbåtar. Stranden på bägge sidor om piren har utjämnats och nya villatomter har inritats och bebyggts, inte många tiotal meter från vattenbrynet. Både vid ångbåtsbryggan och vid Hedströms brygga lämpade fartygen i tiden sin ballastsand på stranden i stora mängder. Som barn fann vi nöje i att plocka vackra kiselstenar och snäckskal av exotiskt, kanske tropiskt ursprung ur sanden. Vid Kisors har jag också hittat ett par kritpipor.
Jag gjorde med stöd av skriften ett försök att datera och närmare bestämma mina pipors ursprung, men kom inte längre än att de troligen är av engelsk tillverkning på senare halvan av 1800-talet. Men kanske det gjordes pipor i Sverige också, så vem ska veta.
Ångbåtsbryggan, eller ”storbryggan” som vi vanligen benämnde den, var en uppskattad badplats för pojkar och flickor på 1930- och 40-talen. Soliga dagar var det säkert att man där hittade sina kompisar, komna från villorna eller från staden på cykel. Ibland låg gänget i långa rader och soltorkade på bryggplankorna efter simmandet, och låg man över en lämplig springa kunde man se abborrar och annan fisk som stod och slöade i skuggan under bryggan. De kraftiga träpollarna vid bryggkanten passade utmärkt som trampoliner när man ville visa sin förmåga att dyka med huvudet före i en elegant båge. På kvällarna satt ibland metare på pollarna, och det berättades att man då och då till och med fått stora ålar, som tydligen trivts i bryggkistorna. Längst ut på träbryggan stod ett stort skjul som för oss tjänstgjorde som omklädningshytt, och vars innerväggar var fullklottrade med de för sådana utrymmen obligatoriska symbolerna, uppmaningarna och undervisande bilderna.
År 1946 byggdes på initiativ av Nykarleby Idrottsklubb en anspråkslös siminrättning med hopptorn i två våningar ytterst på träbryggan. Bryggans inre trädel gjordes med talkokrafter till dansgolv. Anläggningen invigdes högtidligt med tal av stadsfullmäktiges ordförande Karl Finnström och premiärhopp från trampolinen av en nioåring vid namn Mauno Huhtikangas. Dansgolvet nyttjades flitigt för sitt ändamål några somrar tills bräderna började ruttna. Alla dessa konstruktioner liksom själva träbryggan är idag borta, ersatta av en sten- och grusvall som en förlängning av den gamla stenpiren. Hamnen som helhet utgör nu en välutrustad marina, småbåtshamn, skyddad för alla vindar av såväl den gamla piren som av en nyanlagd söder därom.
Vill man veta mera om tillkomsten av Andrasjöns hamn, vägen, ångbåtsbryggan, järnvägen och fartygstrafiken, finns detaljrika uppgifter att tillgå i Nykarleby stads historia, del III. (E. Birck 1988), samt på Internet.
Den s.k. vaktstugan, som än idag står i sin s.g.s. ursprungliga skapnad invid vägen nära ångbåtsbryggan, har genom tiderna hyst hamnvakten, ibland med familj. Under tiden för tågtrafiken tjänstgjorde den dessutom som järnvägsstation. Av de vakter jag minns är ”Pitterkonckon” den tidigaste, en mycket originell och amper tant, redan till åldern kommen. Hur det märkvärdiga öknamnet tillkommit vet jag inte. Hennes riktiga namn var Maria Pettersson, och hon hade i yngre år tjänat som kock på större segelfartyg och därigenom fått se mycket av världen. Som tonåring satt jag många kvällar i stugan och lyssnade på hennes skrönor från gångna tider. Hon var en god berättare med en förkärlek för kusligheter och övernaturliga företeelser.
Därtill påstod hon sig vara synsk, och kunde skrämma mig till en rysning i kvällsmörkret med sina historier. En åldrig vän till henne vid namn Mats Nyberg hade vid den tiden dött i Nykarleby, och gumman sade sig ha vaknat mitt i natten av att det knackade på vaktstugans fönster. Hon steg upp, gick till fönstret och fick se Nyberg stå där utanför, lätt diffus i konturerna. Vålnaden vinkade långsamt med handen åt henne, vände sig om och vandrade iväg mot staden. Hon förstod genast vad synen betydde, och fick bekräftelse följande dag på att hennes gamla vän hade dött samma natt, och att han på detta sätt velat säga farväl till henne.
Redan som barn hade hon vetat med sig att hon besatt en övernaturlig förmåga. Sålunda hade hon stått på stranden i sin hemby, någon kustby söderöver, samma kväll år 1874 som tragedin med ångfartyget ”Österbottens” brand inträffade på Bottenhavet utanför Räfsö, miltals utom synhåll för henne. Till sina föräldrars förvåning hade hon gång på gång sjungit en strof med orden ”skeppet brinner på havet ...”
Om jag minns rätt, efterträddes ”Pitterkonckon” först av Ossian Östman och sedan av Hjalmar Sund som ”hamnkapten” (som sysslan faktiskt benämndes i stadsmyndigheternas protokoll). Sund bebodde vaktstugan med hela sin familj flera somrar, tills han avlöstes av Mauritz och Tekla Söderlund. Stugans huvudingång från vägen hade nu stängts och ersatts med ett gångfönster, därifrån Tekla sålde läskedrycker och snask samt sina goda hembakta munkar som man minns med välbehag. Numera är stugan i privat ägo.
Vattnet i Andrasjöfjärden har de tre till fyra senaste decennierna varit dåligt till sin kvalitet, men alltid ändå dugligt att bada i enligt de mätningar som regelbundet gjorts. Man minns med nostalgi hur man metade abborrar på två och tre meters djup på trettiotalet, och såg när de slök kroken med agnet. Siktdjupet idag är i bästa fall en meter, men ofta, i synnerhet på vårarna efter islossningen, bara tio centimeter. Huvudorsaken är givetvis älven, som vid nordliga vindar fyller hela fjärden, ibland hela skärgården med sitt vatten som efter alla sentida utdikningar och utsläpp från jordbruk, pälsdjursfarmer, frysanläggningar och svinhus m.m. antagit en färg av humlestarkt öl. Vid ihållande sydvindar åter, som gör att älvvattnet pressas ut i havet genom passagen norr om Alörn och att skärgården i övrigt fylls av havsvatten, kan Andrasjöfjärdens vatten bli relativt rent.
Man måste ändå komma ihåg att älvens vatten alltid varit mer eller mindre humushaltigt eftersom redan Topelius för 170 år sedan beklagade sig över dess färg. Att fjärdens vatten trots det var klart ännu på trettiotalet, antyder att någon förändring har skett senare. Troligen har bottnen i närheten av älvmynningen grundats upp av slammet på ett sådant sätt att strömmarna lättare leds inåt fjärden. Landhöjningen kan också ha bidragit.
En obehaglig konsekvens av älvvattnets intrång på fjärden är att de långgrunda stränderna försumpas i allt ökande omfattning, och att eutrofieringen i vattnet tilltagit till den grad att motorbåtsfärder besväras av att man måste rensa sjögräs från propellern med jämna mellanrum. Strandvassarna som nu står i täta ruggar på andrasjöstranden fanns överhuvudtaget inte i min barndom, kanhända till en del tack vare boskapen som betande vandrade längs lötet och höll växtligheten i schack. Något som också påvisar det nutida skrala läget i fråga om vattnets kvalitet är att spiggen helt lyser med sin frånvaro, och att löjorna som tidigare snurrade på i stora stim nära vattenbrynet minskat avsevärt. Andra fiskarter, abborre, gädda, lake, braxen och mört finns däremot i ganska normala mängder, vilket ju antyder att föroreningen i huvudsak består av humus som inte är giftig, men som vissa fiskarter inte tål. |