Solifer 4-speed 72 hösten 1980

Det är rent av otroligt hur allt och alla hänger ihop!


Fredrik Liljeström vid Gustav Adolfsgatan 41. Dagny och Erik Saarikoskis i bakgrunden. Hade slutat att köra med moppen, men jag ville dokumentera den innan den såldes.
Foto: Doris Liljeström.


Heimo Oksanen från Munsala (vars far Sulo var medlem i fotoklubben) var förste ägare till ovanstående moped av 1972 års modell, inköpt från Mattssons i Jakobstad. Sixten Nyman i Nykarleby blev förmodligen ägare 1975 eftersom han det året fyllde femton.

Komplettering av Sixten Nyman i september 2010: Jag köpte den av Heimo 1976. Då jag körde hem den från Munsala stannade den till min förskräckelse efter bara körda 5 kilometer på rakan mittemot Bonäs, men det vara bara ”låppån” på tändstiftet. Sen gick den fint.

Hösten 1978 sålde jag prenumerationer för Österbottniska Posten och lyckades skrapa ihop 600 mark. För den summan blev jag ägare till ett, som jag tyckte, något för långsamt fordon. För att råda bot på missförhållandet:
- byttes ”kroken” och ”avloppet”
- borrades förgasaren av Ole Haglund (som sedermera bidrog med fotografier)
- planades topplocket och
- ändrades utväxlingen till 13-32.

Rätt snart efter att jag köpte moppen, rullade jag den till ”ana sidån åen” för att kunna köra Bådarundan. Vi trodde att det var mindre risk att bli tagna av polisen där, även om vi visste att de brukade ta sina rundor. Allt nog så första gången vi skulle köra runt, brände jag på på raksträckan vid Höglunds lindor och så dog den. Jag hade aldrig hört talas om låppån och blev väldigt  besviken. Men kompisarna visste bättre och visade hur jag skulle fixa saken. Efter det gick den igen som en dröm.

Tanken sprutmålades av Bjarne Fors vid Fors verkstad med färg som blivit över efter att Peter Sandås Datsun Cherry hade målats om.

Peter Karlström (med vars bror Stefan jag gjorde ”Den sista färden”) köpte mopeden hösten 1980 och när han lämnat mopedåldern var det dags för Johan Palokangas att träda in. Senast jag fick rapport om mopeden fanns den i ett uthus i Forsby eller Ytterjeppo.


Läs mer:
Skit i förgasaren.
Heimo Oksanens QSL-kort.
Innehållsförteckning till kapitlet Fordon med mera.
(Rev. 2024-03-02 .)