Det hände rätt ofta, att faten och tunnorna skadades på
vägen, bröts upp och ”tullades” på en del av sitt
innehåll, men i allmänhet gick allt bra. Av den ovannämnda
transporten till Heinola försnillades t.ex. 30 kannor portvin av 55
i Anianpelto, genom att bleckplåten, varmed sprundet på vinkärlet
var täckt, lösbrutits och sprundet genomborrats. Parviainens ombud
i Anianpelto hade slarvat och ej infunnit sig för att mottaga varan
vid ångbåtens ankomst. Torparen Johan Honkapää hade
framforslat varan till Heinola. Han var närvarande vid mätningen,
och arbetskarlen Anders Eko och torparen Anders Maisneka, som åtföljt
honom, intygade, att portvinskärlet ej blivit på något
sätt rubbat under den tid det varit i Honkapääs vård. 78)
Vid en annan leverans till Heinola, handl. F. Lemström, i okt. 1866
försvann 43 kannor portvin ur ett kärl, troligen stulet under
transporten med hästforor till Jyväskylä. Lemström
ville ha vinet ersatt och var beredd att komplettera med cognac så
att det räckte till ett lass. Men han gick ej mera in på att
taga transporten över Jyväskylä utan ville ha den direkt
till Heinola. Fraktskillnaden betalade han gärna.
Lemström anmärkte även på att kärlen ej alltid
höll måttet. Han hade 1863 mottagit ett käril cognac av
Grundfeldt och då det nu var tomt, hade han fört det till bryggeriet
för att låta göra om det till ett ölkärl. Bryggaren
Lundholm frågade, om han mätt upp det, ty hans första
käril var 9 kannor mindre. Lemström lät genast mäta
upp kärlet, som ej befanns inrymma mera än 209 kannor, medan
räkningen upptog 212. Lemström ville bli krediterad för
skillnaden, och bifogade intyg av landsfiskalen. Två tappar i tunnan
hade befunnits vara nya, en var gammal och hade använts tidigare,
men ej under denna transport förrän i Jyväskylä. ”Nog
tar du äfven bra dåligt käril till sådant vin. Då
du skickar till S:t Michel, hvarför ej då lika gärna skicka
hit med en fora. När de byter om i Jyväskylä, gör
de ju hvad de vill”, skriver Lemström. Han skulle lägga
undan kärlen, tills Grundfeldt kom på besök eller förordnade
någon att undersöka dem, men över Jyväskylä
skulle han aldrig mera taga någon transport. 79)
Parviainen försäkrade för sin del, att han själv
varit närvarande vid inlastningen på Suomi, men ej funnit
något fel på kärlen och ej heller något läckage.
Ehuru kärlen ej varit alldeles fyllda, fanns inget kärl i hopen,
där det skulle ha fattats något betydligare kvantum. Kapten
C. A. Winsten, f.n. bosatt i Jakobstad, kunde närmare redogöra
för huru fororna avgått från Anianpelto och hr A. Westlin
skulle muntligen meddela Grundfeldt härom. 80)
Grundfeldt synes ha rättat till felaktigheten och med följande
transporter var Lemström mycket nöjd. 81) Nya kunder anmälde
sig även på orten, bland dem handl. M. Lindholm. 82) De
svåra tiderna gjorde dock, att större delen av affärerna
måste ske på kredit, vilket ibland vållade förluster. 83)
Kvaliteten på varorna var i själva verket ej alltid den bästa.
I nov. 1865 klagade handl. F. M. Possenius i S:t Michel över
att cognacen detta år ej var god. Den påstods rent av smaka
”något eklig och hafva bismak och dessutom är den bra
svag, den innehåller blåt 7 %.” Possenius som minutör
hade fått olägenheter av detta. Han hade återfått
sagda konjak från tre ställen, med tillsägelse att icke
lämna dålig vara härnäst. De andra varorna
var goda. 84)
De flesta av kunderna var emellertid nöjda. Sålunda bad Jeremias
Kalenius i Nyslott i jan. 1867, att Grundfeldt godhetsfullt ville avsända,
”om dett kan finnas, lika god Cognac som förra gången
med första lägenhet till Kuopio”. Det gällde 1 oxhuvud
av den bästa konjaken och 1 ters av den bästa arracen. 85)
[Oxhufvud, plur. äfven oxhöfden (ty. oxhoft, lty. oxhoofd), fordom brukligt svenskt rymdmått
för våta varor (vin och spirituosa), = 1/2 pipa = 90 kannor
= 2,85 hl. [=285 l] Jfr Hogshead.
Nordisk familjebok (1914).]
Grundfeldts förtrogna ombud i Helsingfors var Carl Fr. Degener.
Denne gav honom en gång rådet att på nytt försöka
med import av madeira. ”Om den sedan icke vill gå, så
har man ju med Heinrich Heine den utvägen att man lägger i kärlet
sin egen Stöfvel, om man vill ha mörkt Sherry, och sin snälla
frus eller dotters nätta sko för att erhålla pale.” 86)
Knappast följde Grundfeldt rådet, men i dec. s.å. klagade
F. M. Possenius på nytt över en leverans. Konjaken och
arraken var goda, men då han öppnade portvinskärlet, fann
han, att något misstag måste ha begåtts, ”ty alt
annat kan det vara, men ej Portvin, ty det smakar högst illa”.
Det kunde ej säljas som bättre vin, och Grundfeldt skulle själv
få övertyga sig härom vid besök på orten följande
vår. 87)
Ibland synes Grundfeldt ha pressat på kunderna mera varor än
de beställt. J. Nasaroff i Nyslott klagade sålunda i juni 1866
över att Grundfeldt inkrävt en skuld på 5.410:50 mk genom
Föreningsbankens filialkontor i Viborg. Nasaroff hade inlöst
sin accept på förfallodagen, men fann handlingssättet
”mindre liberalt och än mindre affärsmässigt”.
Grundfeldt hade nämligen tillsänt honom 1/2 pipa cognac utöver
rekvisitionen. Nasaroff påstod sig ha accepterat fakturan i god
tro med förbehåll, att vid förfallotiden få prolongera
växeln. Oaktat varan fortfarande låg hos honom ovidrörd
och betydligt fallit i pris, hade Grundfeldt begagnat sig av hans godtrogenhet
och utpressat beloppet. Detta förfarande föranledde Nasaroff
till att, därest Grundfeldt ej godvilligt gottgjorde honom för
prisskillnaden och 9 månaders ränta på 1.972 mk, vidtaga
laga åtgärd för att åtminstone därigenom för
andra affärsmän till varnagel uppdaga Grundfeldts felaktiga
beteende mot honom. 88)
Parterna förliktes tydligen, ty affärerna fortsatte som förut. 89)
Någon gång synes Grundfeldt även ha lagt på några
rubel eller kopek mera än konkurrenterna på sina varor. I maj
1859 klagar Carl Schantz i Kuopio över att Grundfeldts konjak kostat
honom 2:90 kopek per kanna [1 kanna är ung. 2,6 l], medan handl.
Sneckenström endast tagit 2:75 kop. för fullt ut lika god vara. 90)
Forkarlarna var fortfarande ej alltid pålitliga, vilket bl.a. framgår
av ett brev från P. J. Molander i S:t Michel. Vid tömmandet
av ett konjakskärl han nyss erhållit, ”befanns i Tunnan
Halm-pipor, och ett båradt hål under bandet, som tydligen
Utvisar fohr karlarnas O ärlighet”. Molander anhöll därför
att förseglade provflaskor borde medfölja de rekvirerade våtvarorna,
varigenom man skulle ha en säker kontroll på forkarlarna. 91)
Dessa fyllde tydligen kärlen med vatten eller andra vätskor
efter att ha ”tullat” dem. [Tullningen med halmstrån i Som vallpojke och ”kuddhöling”
i Nykarleby på 1890-talet av J. L. Birck.]
Lemström förföljdes med otur vad svinnet beträffar.
I dec. 1868 anmälde han, att arrac stulits genom sprunden [tapphålen]
på kärlen under senaste transport. Ett sherry- och ett arracskärl
visade sig vid mätning i forkarlarnas närvaro ej inrymma mera
än 41 kannor, d.v.s. 1 kanna för litet per tunna. Ett kärl
med portvin var 4 kannor fått. Ett konjakskärl visade sig likaså
vid mätning vara 4½ tum undermåligt, varför det
innehöll 5 kannor för litet av varan. Lemström skulle låta
sin byggmästare [bRyggmästare?] med två karlar som vittne
mäta upp kärlet, sedan det tömts. Han förmodade, att
Grundfeldts mätningsman mätte alltför knappt. 92)
Att det kan ha varit något fel på Grundfeldts kärl,
framgår bl.a. av att Parviainen i aug. 1868 ”af en händelse”
kom att låta mäta upp en del av de konjaks- och vinkärl
han nyss erhållit. Till sin ”största förvåning”
kom han till resultat, att undermått ägt rum om 2 kannor och
mera. Kärlen blev så fullmätta, att ingen skvalpning kunde
äga rum, varför Parviainen tillät sig i högsta grad
misstänka, att alla kärl han fått från Grundfeldt
varit knappt mätta. Han anhöll vänligast att sådant
icke måtte äga rum i framtiden. 93) Tydligen tog Grundfeldt
detta ad notam, ty något senare intygade J. G. Grönfors
i Tavastehus, att han mottagit varorna i täta och goda käril. 94)
Ännu 18/1 anmärktes dock på bristande vikt hos ett arrakskärl,
mottaget av C. G. Carén i Heinola. Det var 13 lisp. för
lätt. Arraken beräknades väga 6 lisp. per kanna el. 10
mk kannan, frakten inberäknad. 95)
Sådant var dock vanligt inom denna bransch. Ett brev i jan. 1859
från Rob. Nettelbladt i Stockholm i anledning av klagomål
från Grundfeldt på en leverans, är upplysande. Vid uppmätningen
i Nykarleby hade ett svinn på 7 kannor i den ena och 5 i den andra
lägeln konstaterats. Nettelbladt framhöll, att Grundfeldt måste
inse, att det var omöjligt att från Nettelbladts sida väcka
några anspråk hos säljaren på något slags
gottgörelse för denna differens, som enligt hans åsikt
ensamt var ett vanligt läckage. Från fastagen [större
fat] hade avdragits 3 i fakturan upptagna kannor, en på varje fastage,
och efter denna reglering rättades betalningsskyldigheten. Säljaren
var h.o.h. likgiltig för läglarnas längre eller kortare
transport och några anspråk på gottgörelse för
differensen kunde ej ställas på honom, eftersom den, under
förutsättning av ärlig behandling, måste hänföras
till ett vanligt läckage. 96)
Bristen på kontanter förorsakade att affärerna gjordes
i växlar med minst nio
månaders kredit, vilket givetvis ökade riskerna. Redan 1859
klagar handl. C. J. Hildén, en av Grundfeldts större
kunder i Tammerfors, sålunda över penningbristen: ”Vi
hafva redan 2 månader en förfärlig penningbrist, handeln
är nästan ingen, eller knappast 1/3 af hvad den var i fjol,
och ingen betalar sina räkningar, ty alla äro utan penningar”,
skriver han. 97)
[Ny Carleby den _________ 18
_________ Behagade H. H. mot denna _________ Wexel
______________ betala till _______________ Eller Ordres
Valuta ____________ som ställes i räkning ________ Advis
No. _________ i _________
År 1946 dog Torkel Hellström och en tid därefter hölls auktion på på gårdsplanen till den mångomskrivna ”läkargården” på hans efterlämnade tillhörigheter. I en skräplåda hittade jag en bunt växelblanketter specialtryckta vid Hermberg's Druckerei i Lübeck för den tidigare ägaren till gården, Carl Grundfeldt, storkändis på 1800-talet. Storlek ca 15,2 x 6 cm. Förstoring.
Karl Wenelius tillhandahöll.
(Inf. 2008-12-14)
]
I dec. 1866 gick handlanden A. Malin i Heinola i konkurs. Skulderna upptog
60.534:75 mk, varav till Grundfeldt 5.777:6 mk. Fordringsägarna erbjöds
och accepterade 30 %. Tillgångarna uppgick till 32.022:50 mk.
Enligt försäkringar av handl. Lemström var ”gubben
Malin säker, är kanske den rikaste karl i vår stad”, 98)
varför Grundfeldt kände sig något lugnad trots sin stora
förlust. Under åren 186669 [nödåren]
inträffade f.ö. den ena konkursen efter den andra bland Grundfeldts
affärskontakter, såsom C. J.
Bergers och M. Sandströms konkurser i Nykarleby och A. Löfgrens,
A. H. Nymans och Carl Spolanders i Jakobstad. 99)
Kassabrist uppstod även då och då, såsom i juli
1869, då en större sändning varor ankommit. Tullen på
enbart vinerna steg till 3.547:92 mk och betalades. Därmed var Grundfeldts
kassa nästan tom, varför P. Aug. Lybeck som vanligt vände
sig till ”Farbror Lybeck” (J. A. L.) för att
få låna i brist på andra pengar. Lybeck lånade
endast ut hypotekssedlar, som sedan diskonterades i Föreningsbanken.
Hela tullen för de ankomna varorna beräknades stiga till c:a
18.600 mk, ”så du kan vara lung (!) som en filbunke, att alt
som skall uträttas går i lika god ordning som när du är
hemma!!! Kanske för mycket sakt i broskan”, skriver P. Aug.
Lybeck med sin dåliga ortografi. 100) Grundfeldt befann sig
då med sin hustru i Tyskland, Langen Schwalbach. Det visade sig,
att hela tullräkningen för starkvarorna steg till 13.073:76
mk. P. Aug. Lybeck lånade nu 3.300 mk av telegrafchefen Malmberg
och 7.000 mk i hypotekssedlar av J. A. Lybeck, varjämte Grundfeldt
själv hade 5.400 mk i hypotekssedlar. Alltsammans tog ”Farbror
Lybeck” med till Vasa för att diskonteras i Föreningsbanken
där. ”Jag har måddas jöra på så sätt
för Sjö Assurans föreningen har äfven jort en uttaxering
på Mk 6000:”, skriver P. Aug. Lybeck.
Tullen på starkvarorna uppgick till 16 mk per lispund [8,5 kg],
men återbäring var att vänta, när den nya tullen
blivit fastställd av tulldirektionen. Vad livsmedelssituationen beträffar,
meddelade Lybeck i samma brev, att utsikten för den nya skörden
ej var allt för dålig, men varan skulle ej på långt
när bli så god som föregående år. Priset skulle
väl bli 1820 mk tunnan. Gammal råg såldes nu på
torget för 25 mk, men Lybeck ville ha 27 mk och hade ej fått
någon köpare, varför han hade sina 200 tr råg kvar.
Kornet hade han lyckats sälja till 22 mk fritt ombord utan säckar.
Tjäran hade under hela sommaren betalts med 14 mk per tunna.
Smöret betalades nu med 12:50 a 12 mk per lispund. 101)
Spritvarorna var emellertid efterfrågade, och trots att kalamiteter
[olyckor] av olika slag inträffade, faten läckte eller gick
sönder, vinet skvalpade om och förlorade i smak och bouquet
under de långa transporterna, gick affärerna blomstrande. Grundfeldts
förmögenhet skall redan på 1860-talet ha uppgått
till omkring en miljon mark och ökade senare till flera miljoner,
en vid denna tid enorm förmögenhet.
Huru besvärliga transportfrågorna kunde vara belyses av följande
exempel. Nykarleby Warfsbolag hade 1864 införskaffat en ångmaskin
för ett planerat ångbåtsbygge. Detta blev ej av, varför
bolaget i mars 1865 sålde maskinen till handl. W. Moldakoff i Kuopio
för 7.800 mk. Maskineriet var bristfälligt och måste först
sändas till Tammerfors mekaniska verkstad för komplettering
och reparation, vid denna tidpunkt den närmast belägna vad Österbotten
beträffar. Moldakoff sände sin maskinist Unéus till Nykarleby
för att mottaga och sortera maskineriet och avsända det till
Tammerfors. Pannan skulle enligt Moldakoffs önskan sändas till
Åbo eller Helsingfors med ångfartyget Österbotten, kapten Olson. 102) Föret tillät
nämligen ej mera transport landvägen, och risken fanns, att
pannan skulle bliva på vägen, då det var svårt
att få den till Kuopio på kärror.
Grundfeldt avsände i början av mars de för Tammerfors
bestämda delarna med foror. För transporten av pannan sände
han samtidigt Unéus och ett ombud från bolaget till Lappo
för att betinga hästar, men detta lyckades ej. Ett par veckor
tidigare hade det lyckats, men nu såg det mörkt ut med hänsyn
till det dagligen avtagande slädföret. En bonde från Lappo
hade dock rest ned till Nykarleby för att bese pannan, och förklarade
sig möjligen hugad att mot 1 rbl sr per häst för dagen
åtaga sig släpningen av pannan till Kuopio. Grundfeldt ansåg,
att detta vore det bästa för köparna, även om kostnaden
skulle stiga till 300 rbl sr. Kapten Olson ville nämligen ej lova
att taga emot pannan på Österbotten utan att fråga direktionen
för rederiet. Detta skulle leda till tidsutdräkt [fördröjning]
och ev. avslag eller också till att frakten sattes så högt,
att det knappast bleve möjligt att acceptera den.
Om bönderna i Lappo i alla fall avsade sig, så var tanken
på landtransport detta år omöjliggjord. Då fanns
enligt Grundfeldt ingen annan råd än att i Nykarleby köpa
en s.k. förnings- eller lastbåt, inlasta pannan i den, anbringa
ett provisoriskt däck på båten och medsända tre
man, som inomskärs skulle avsegla med båten till Viborg. En
sådan båt (gammal) kunde köpas för 100150
rbl och kunde väl, enligt Grundfeldts tanke, efter lycklig framkomst
begagnas på något ställe i Saimen som lustbåt (!).
Warfsbolagets intressenter tyckte f.ö., att maskineriet sålts
alltför billigt, varför de ej ville åtaga sig några
ytterligare utgifter.
Moldakoff tänkte sig även att sända en last kalk om 500
tr från Viborg, eller en last mjöl från S:t Petersburg
till Nykarleby eller Jakobstad, varvid pannan kunde tagas som returfrakt
för billigt pris. 103)
Huru panntransporten slutligen ordnades är obekant, men brevväxlingen
belyser problemen i handelsutbytet mellan österbottniska kusten och
inlandet vid denna tid. Stora förhoppningar knöts därför
till Grundfeldts petition om Lappo älvs upprensning. Vintern 1867
var kall och snörik. ”Här har vi ännu allt full vinter
och godt före efter Elfven, alltifrån Lappo och till vår
hamn genom alla forsar går vägen så att de icke behöfver
alls köra på land. Detta är någodt som jag vet alldrig
för inträffat, men kanske det förebådar någonting
bättre, jag menar Elfvens upränsning, som gifvit redan Dig så
mycket bråk, men skulle afären lyckas, så tror jag det
blefve en god källa för vår stad”, skriver C. W.
Sundström till Grundfeldt i april 1867. 104)
Grundfeldt företog under sommaren 1867 som vanligt en rundresa till
sina affärsbekanta och kommissionärer i östra Finland för
att skapa sig en säker bild av situationen, tydligen med gott resultat.
En av dem som var missnöjd över att ej ha träffat honom
var handl. P. Kiuru i S:t Michel: ”Jak roka vara bortta då
som du var sågod och besöka”. Han beställde dock
”1/4 pipa Cognack” och 1/4 pipa ”bortvin”, och tecknar
sig ”Sanna Wennen och Broder P. Kiuru”. 105)
All korrespondens med inlandet gick på svenska, vilket ej synes
ha berett de ofta finskspråkiga kommissionärerna och kunderna
några större svårigheter. Någon gång kom
en finskspråkig order, såsom följande:
”Mikkelissä
Syyskuun 2. päi: 1868
Herra Carl Grundfeldt
Ny
Carleby.
Jos HH on niin Hyvä ja Lähettää minun Lukuuni
160 Kannun Paikoile Hyvä Cognackia siltä Ehtolla kuin viimen
Mikkelissä tarjositten 11. Markkaa kannu 9. kuun Ajalle ja Puolen
Rahtia H.H. ja Puolen Rahtia miun.
Kunnioituksella
Joh.
Pylkkänen.”
En annan kund, som korresponderade på finska, var Matts Paulin
i Jyväskylä. l06)
En av Grundfeldts viktigaste leverantörer av spirituosa var den
tidigare nämnde grossisten Carl Nettelbladt i Stockholm, som
i sin tur köpte spriten från Tyskland, Holland, Frankrike o.s.v.
107) Grundfeldt hade även direkta förbindelser med vin- och
spirituosagrossisterna i nämnda länder, såsom med G.
Lipman & Geffeken i Hamburg (spannmåls- och potatissprit,
Batavia Arrac, cognac) och Lorenz Harms & Söhne i Lübeck
(alla typer av spirituosa och viner). 108)
|