Spöpålen, som före branden stod utanför rådhuset,
förvarades senare i farstun till sockenstugan. Pålen var försedd
med fot och portativ. Den flyttades ut på berget eller annan lämplig
plats, då någon till spöstraff dömd person skulle
avbasas, få ”ett kok stryk” på ryggen.
Spöpålen användes rätt flitigt. Fr. Edv. Henelius åsåg i slutet av 1860-talet en exekution, som han beskrivit
på följande sätt: 51)
Det var en kort, undersätsig karl, som den gången skulle slita
spö. Först måste han ”stå i halsjärn”
någon timme vid pålen. Den var då uppställd framför
sockenmagasinet. Någon barmhärtig stadsherre jämkade om
delinkventens skjortlinning, så att järnet ej skulle trycka
på bara halsen. Mannen var då ännu modig och ”kaverade”,
att han ej skulle komma att klaga under spöslitningen.
Men det blev värre än vad han kunde föreställa sig.
Han skulle få 40 par. När fångens utställningstid
var förliden, flyttades spöpålen närmare Herpes-potten och förberedelserna för förrättningen började.
Lärare och elever från den närbelägna skolan begav
sig ut för att se på exekutionen.
Skomakaren Grönlund från landsförsamlingen gjorde
tjänst som profoss eller spöare såsom varande f.d. underofficer.
Han hade vid sin sida en hel hög av vide- eller sälgspön,
vanligen tvågreniga i förändan, skurna av delinkventen
själv i profossens närvaro ute på någon äng
i stadens närhet.
Fången var nu uppställd framför spöpålen med
ryggen utåt, huvudet nedböjt mot pålen och händerna
fjättrade vid rep eller kedjor, som hängde ned från pålens
övre ända. Ortens länsman övervakade i egenskap av
kronans befallningshavande förrättningen, stående bredvid
profossen. Länsman uppläste fångens dom. Därpå
tog profossen tre spön i sin hand för att börja. Länsmannen
förmanade honom att icke slå mot kroppens sidor, utan endast
mitt på ryggen. Han stod sedan med uret i hand och räknade
slagen. Varje spöknippe användes blott ett par tre gånger
och lades sedan bort såsom odugligt för att ersättas av
ett annat. Efter varje rapp märktes en djupröd blödande
fåra snett längs ryggtavlan. Åskådarna, bland dem
skolpojkar, som trängde sig allt för nära, kunde därvid
få skinnslimsor och bloddroppar från spöen i ansiktet.
Det räckte ej länge, innan den arme delinkventen började
ropa: ”Armahtakaa, vallesmanni hyvä, armahtakaa!” Han höll
sedan på att förlora medvetandet. Då hämtades vatten
i en skål från potten och den stackars mannen fick dricka. Sedan
han kvicknat till, fortsattes exekutionen, tills alla slagen enligt lag
och dom var givna. Befallningsmannen hade ej rätt att pruta på
straffet. Delinkventen befalldes nu att lägga sig ned på mage,
varefter en ”fältskär” kom fram och prustade ett brännvinsregn
ur sin utspända mun över de svidande såren, tydligen för
att desinficera dem. Ryggen var då så söndersliten, att
ej ett helt ställe syntes på den. Sedan drogs skjortan över
mannens blodiga kropp och han fördes bort.
Gossen Frans Edvard Henelius åsåg under sin skoltid (186671)
ej mindre än tre sådana exekutioner. En lång hästtjuv,
som fick 12 à 15 rapp, avlät ej ett ljud under hela förrättningen.
En annan person hade blivit dömd att först stå i järn
och sedan slita spö. Medan han stod vid skampålen med järnet
om sin hals, kom hans för sin elakhet kända svåger och
påminde honom om vad som ännu förestod: ”Tiden lider,
tiden lider, käre svåger, att I skall få, vad edra gärningar
värda äro!” 52)
Arkitekt John Lybeck mindes ännu 1913, huru Tonaback-Jutt 1866 eller 1867 slet spö i Nykarleby. Han och Matts Holma hade förövat en svårare stöld. Holma slapp med böter
och dem betalade rådman Sundström, vars kund Hollma eller hans
far var. Jutt däremot hämtades på kärra såsom
fånge till spöplatsen. Pålen ställdes vid Sockenstugan,
då en stadsbo skulle agas. Var det fråga om en landsbo ställdes
pålen vid Sockenmagasinet. Lybeck mindes även, huru en annan
”finn” fick hela 40 par spö och huru han vrålade.
[Spöslitning 1876.]
Kvinnor kunde ådömas ända till 30 par spö, t.ex.
för stöld.
Grymma avrättningar var vanliga ännu under början av 1800-talet.
Bonden Johan Blåman omnämnde sålunda, att han den 30 mars 1805 bevittnade, huru
pigan Maria, hemma från Jalasjärvi, avlivades på Munsala
sockens avrättningsplats. Hon hade 1804 tjänat hos hattmakaren
Henelius i Nykarleby och födde ett foster, som hon avdagatog. Blåman
blev mycket upprörd över skarprättarens ohyggliga medfart
med ”dödsfången”. Han högg fem gånger,
innan huvudet skildes från kroppen. 53)
Från 1829 deporterades dödsdömda brottslingar till Sibirien,
varför några avrättningar efter den tiden ej förekom
i fredstid. Dödsdomar avkunnades ej ofta, vad själva staden
beträffar. Under förra halvåret 1848 fälldes dock
inom Nykarleby domsaga och staden hela sju dödsdomar och Nykarleby,
som ej haft en häktad person under de tre föregående åren,
hade fått uppleva ett rån och ett dråp på sina
gator. De hade visserligen förövats av främlingar, men
allt detta betraktades som något oerhört och bedrövligt. 54)
Fånglistorna för Korsholms kronohäkte för 18351840,
uppvisande alla de personer, som för olika brott varit insatta på
häktet dessa år, visar även för Nykarlebys del en
relativt fördelaktig bild i jämförelse med Gamlakarleby
och Jakobstad. 55)
|
1835 |
1836 |
1837 |
1838 |
1839 |
1840 |
Folk-
mängd
1841 |
Gamlakarleby |
26 |
31 |
19 |
27 |
20 |
20 |
2.165 |
Jakobstad |
12 |
2 |
13 |
18 |
11 |
13 |
1.451 |
Nykarleby |
15 |
5 |
14 |
12 |
5 |
7 |
1.011 |
Vad de kringliggande socknarna däremot beträffar, är
bilden mindre fördelaktig: |
|
|
1835 |
1836 |
1837 |
1838 |
1839 |
1840 |
Folk-
mängd
1841 |
Gl.kby skn |
26 |
25 |
19 |
20 |
12 |
8 |
9.192 |
Pedersöre |
22 |
13 |
18 |
36 |
27 |
29 |
9.682 |
Nkby skn |
73 |
43 |
56 |
65 |
81 |
62 |
6.779 |
|