Under sitt sista levnadsår tecknade Zachris
Topelius en minnesbild av hemstaden under 1800-talets första
hälft.1) Småstaden i min barndom, skriver han, hade för
sin tillvaro att tacka den store Gustaf
Adolf, som efter Stolbovafreden fick en kort tids andrum att skapa
för framtiden. Hans utsäde liknade skriftens, somt föll
på vägen, somt bland törnen, somt i god jord, men vartenda
frö i Finlands jord fick historisk betydelse.
Den obetydliga handelsplats, skriver Topelius, som växte upp vid
mynningen av den då vattenrika Lappo älv, utbredde kultur och
välstånd vid älvstränderna långt upp till ödemarkerna
vid västra sluttningen av Suomenselkä. Tjärflottorna nedförde
20 mil utför forsarna skogarnas märg i utbyte mot Portugals
salt, Amerikas kaffe och tyskarnas varor på nio månaders kredit.
Staden hade efter stapelfriheten år 1765 fått egen handelsflotta,
liv och rörelsekapital. Dess handelsvägar sträckte sig
långt in i Savolax, dess marknader besöktes av långväga
resande. En pedagogi sörjde för den tidens mått av kunskaper,
bland vilka katekesen och quattuor species [de fyra räknesätten]
intog främsta rummet.
Älven, fortsätter Topelius, den lilla stadens moder och amma,
var också dess livsåder. Natt och dag brusade älven från
söder mot norr, och sjöng profetior från släkte till
släkte. Forsen i söder, Juthforsen, var 1808 års krig,
som skulle omstörta allt dittills bestående, forsen i norr,
Ragnörn, var den okända framtid, som i sina dagar skulle göra
stränderna oigenkännliga. Mellan de två forsarna, älvens
sista ungdoms äventyr, utbredde sig ett djupt lugnvatten, såsom
den flyende dagens omärkliga strömdrag. Men
varje år i maj steg vårfloden högt över sina bräddar och ryckte med sig stycke efter stycke av strändernas lösa sandjord.
Staden skulle uppleva sitt 188:de år, innan en större brand
inträffade: ryssarnas
brännande av stora bron midsommardagen 1808, och sitt 238:de
år, innan lågorna
sopade bort den från älvens stränder. Långa,
krokiga gator slingrade sig mellan låga, röd- eller gulmålade
trähus, och där stundom en boning djärvts höja sig
i två våningar mot himmelen, hände sig, att kringresande
lindansare på sina styltor promenerade längs gatorna och oförskämt
tittade in genom övra våningens fönster. Nästan varje
gård höll en eller flera kor, vilka i all menlöshet vandrade
längs gatorna morgon och afton till eller från beteshagarna.
Endast svinen förvägrades denna naturliga frihet. Det fanns
ju en enkom anställd svinstickare, som hade sin sportel [bi-inkomst]
av varje förseelse mot den stränga ordningsstadgan.
Under svenska tiden uppbars landtull eller accis av alla inkommande varor.
Fördenskull bevakades stadens ingångar från söder
och norr av höga, gulmålade tullportar med fällbom och
ovanför porten påminde stadens målade vapen,
en brinnande tjärtunna, varje främling att hava respekt för
privilegierna. Borgmästaren med sina rådmän och stadens
äldste hade till sitt biträde en myndig fiskal och en eller
två stadsbetjänte. I bottenvåningen av det med torn och
normalur prydda rådhuset fanns en kurra
för illgärningsmän. Morgon signalerades klockan 6 och afton
klockan 9 med ringning i rådhustornets klocka. För allmänna
kungörelser brukades en trumslagare, som egentligen tillhörde
borgargardet. Denna obligatoriska 2) ”milis” från
tidigare århundraden fortfor med sina paltiga uniformer och tafatta
exerciser att vara gatpojkarnas förtjusning ända till 1808,
då den upplöstes såsom obehövlig.
Det lilla, trånga vardagslivet rörde sig mellan tullarna,
den ena dagen ungefär som den andra. Posten med avisorna försåg
staden en eller två gånger i veckan med nyheter från
den omgivande världen. Tidningarna cirkulerade månadsgamla
i bolag och alla annonser lästes; man hade ju betalt dem. Skeppen
och sjömännen hemförde frisk luft och Indiens kryddor från
världshaven. Stockholm var metropolen och mönstret för
all finare umgängeston; från Åbo fick man endast studenter,
präster och finska almanackor. Och konkurrensen med grannstäderna
satte handel och skvaller i gång, hemmet var fäderneslandet, familjen var folket, grannarna samtalsämnet.
Vad mer, om tankar, intressen och tillvaro rörde sig inom trånga
cirklar. Lyckliga stad, lyckliga folk, de begärde ej mer, och de
slöt sig sammans i fröjder och sorger med gammaldags enkelhet,
slutar Topelius sin återblick.
|