Den praktiska tillämpningen av byggnadsordningen medförde småningom förslag till ändringar.
Redan 1877
framförde drätselkammaren den åsikten, att byggnadsordningen i
flera avseenden var olämplig. Magistraten gav även kammaren i uppdrag
att utarbeta ett förslag till ändring. Som stadens representant härvid
utsågs rådman J.A.
Lybeck. 11)
Den 16 jan. 1877 inskränktes genom kungörelse
rättigheten att till taktäckning av hus och byggnader använda pärtor.
Ansökningar
gjordes emellertid att få detta förbud upphävt. En ovanligt talrik
mängd röstberättigade medborgare närvar, då saken upptogs
på rådhusstämman den 12 dec. Man ansåg, att då staden
var anlagd med breda gator och rymliga tomter, av vilka en mängd ännu
var obebyggda, och de flesta husen och byggnaderna alltsedan stadens planering
blivit försedda med pärttak, vilka hittills visat sig vara de mest ändamålsenliga
för orten, borde förbudet upphävas. Anskaffandet av asfaltfilt
hade redan medfört så svåra kostnader och olägenheter, att
om förbudet kom att fortfara, skulle hinder uppstå för bebyggandet
av de obebyggda tomterna. De ”fattigare folkklasserna” i staden, vilka
utgjorde övervägande antalet av stadens invånare, skulle härigenom
sättas ur stånd att förse sina hus och byggnader med nödiga
tak. Asfaltfilten uteslöt f.ö. icke eldfaran, såsom exempel från
andra orter visade. Taken i staden skulle även komma att bestå av olika
ämnen, en del med nyss lagda pärttak, andra med asfaltfilt eller annat
lovgivet taktäckningsämne, och därigenom bliva vanprydande. Härvid
blev det emellertid. 12)
År 1886 gjorde man ett nytt försök
att få byggnadsordningen reviderad. Bl.a. § 47 i byggnadsordningen
om förbud mot insättandet av eldstäder i vindsrum, borde ändras.
Nykarleby stad skulle, så länge järnvägen gick förbi
staden på 9 km avstånd, förbli en fattig och obetydlig ort utan
förmåga att locka till sig varken kapital eller trafik. Nybyggnader
inom staden kunde därför icke bära sig, vilket bäst bevisades
genom det gångbara priset på stadens gårdar, som utgör
omkring 1/2 av anläggningskostnaden. Bostadsbrist hade även gjort sig
kännbar genom seminariets förläggande till orten och några
civila tjänstemäns inflyttning. Därför vore en tillåtelse
till eldstäders inrättande i vindsrum en synnerlig lättnad för
stadens invånare. Förbudet, som tillkommit av överdriven försiktighet
efter stadens brand, sköt betydligt över målet. Ytterligare skäl
till ändring var att många hus inrättats med vindsrum med eldstäder,
innan byggnadsordningen förbjöd detta. Staden var dessutom mer än
mången annan stad skyddad mot större eldsvådor genom älven,
som flöt genom staden i hela sin längd, genom att Byggnaderna, med undantag
av seminariet, utgjordes uteslutande av envåningshus, genom sina vida tomter,
torg, esplanader, gator och brandgator samt genom sina talrika lummiga lövträdsplanteringar.
Brandstodsbolagen hänförde därför Nykarleby till de gynnsammaste
kategorierna.
I grannstaden Nikolaistad tillät byggnadsordningen vindsrum med eldstäder. Detta borde tillåtes
även i Nykarleby och ovannämnda § förändras i enlighet
därmed.
Ur § 51 mom. 6 borde den del utgå, som tillät
pärttak, emedan pärtor enligt senatsbeslut ej mera fick användas
till taktäckning. Däremot skulle mindre hus få täckas med
plankor eller bräder, på villkor att resningen av dylika tak ej gjordes
högre än 1/4 av husets bredd. § 52 d borde ändras i enlighet
därmed.
Detta förslag antogs av stadsfullmäktige den 13 mars
1893. 13) |