[Förmodligen fotograferat torsdagen den 28 april 1926 när dammen ännu hade nån dag att stå innan raset kom. Här syns stockrännan
som troligen for all världens väg när det rasade, skrev Lars Pensar som tillhandahöll bilden från Herlers museum. Nästa flottnngsränna byggdes vid östra landfästet. Förstoring. Stig Haglund tillhandahöll 2015-03-15 bild med högre kvalitet från Finlands svenska skolmuseum i Munsala. Bild efter raset.]
Isdammarna
vid Jeppo, Forsby fors och Rajån, Lappo och Kauhava stod ännu. Från Jeppo rapporterades samma onsdag en våldsam islossning. Två
mäktiga ispackningar hade bildat sig vid Vuoskoski och vid spinneriet, där de tornade upp sig till formliga isberg. Tre fjärdedelar av det
s.k. Långnäset låg under vatten. Vattnet hade inträngt i spinneriets maskinrum. Dynamitsprängningar företogs under tre dygn.
Faran för de över älven ledande broarna samt för spinneriet blev dock allt mera överhängande och onsdag e.m. anhölls
telegrafiskt om militärhjälp från Vasa. På kvällen avgick en bil med sprängämnen från Nykarleby, men den måste
vända om vid Haralden, där vattnet stigit häftigt och översvämmat landsvägen och fälten närmast stranden.
Tidigt
torsdag morgon den 29 april 06.30-tiden väcktes stadens invånare av klämtningar i kyrkklockorna. Isdammen i Jeppo hade äntligen brustit
00.30-tiden på natten och under nattens lopp hade isen samlat sig vid Forsby 1 1/2 km söder om staden. Där stötte den på den
ännu till stor del kvarliggande Rajå-isen. I arla morgonstunden samlades nu vid Rajån så gott som hela stadens befolkning. Skolorna
fick förmiddagslov. Anhopningen av ismassorna i den smala forsen vid Forsby var överväldigande. Ismassorna höjde sig avsevärt högre
än de höga älvstränderna. Vid Forsbacka hade isen tornat sig i meterhöga vallar, och om de skulle komma obrutna i stadsforsen,
skulle de fört allt med sig, i främsta rummet Stora bron, sedan dammen och kraftverket m.m.
Dynamitsprängningarna vidtog omedelbart
under byggmästare Kamis' ledning och isen rörde något på sig. Isblock av imponerande dimensioner, sköt upp på stränderna.
Ända från Härmä hade sex man med hästar på landshövdingens order åtföljt isen på dess färd för
att verkställa sprängningar vid inträffande stockningar. Sprängningarna fortsatte tills dynamiten tog slut fram på förmiddagen.
Man beredde sig nu på det värsta.
Vid 16.30-tiden brast äntligen isfördämningen och isen fortsatte, splittrad i ofarliga
stycken, genom stadsforsen bortåt åmynningen, dit isanhopningen nedanom Ragnörn redan kl. I5-tiden dragit i väg. En stor åskådarmassa
kantade bro och stränder. ”Stora bron darrade knappt för ismassornas tryck, människornas oro lade sig. Och nu brusar forsen som Imatra,
då vattnet störtar sig över den nybyggda dammen.”
I Jeppo hade kistorna på båda broarna blivit illa ramponerade.
Torsdag morgon hade någon norrifrån kommande landsbo spritt ut, att stora bron i Nykarleby gått all världens väg och att stadsborna
anhöll om hjälp. Ett antal Jeppobor ryckte ut för att finna att alltsammans var falskt alarm.
Landsvägen Nykarleby-Jeppo stod
flerstädes under vatten, och trafiken var omöjliggjord längs östra älvstranden. Stora isstycken låg uppkastade invid och
på vägen. Tack vare de energiska sprängningarna hade dock stora skador på landsväg, fält och byggnader undvikits.
Kraftverkets
dammbyggnad hade sålunda med heder bestått provet under själva islossningen.
Hagfors skriver den 2 maj, att ett under skett. ”Den
18 april hade vi full vinter med famnshöga drivor och metertjock is, den 28 april gick isen ur ån, tack vare välvillig hjälp av byggmästare
Kamis och dynamit
Jag kan förstå, att byggmästarn var lite rädd för dammbyggnaden och den nya kraftstationen, men de bestodo
hållfasthetsprovet på ett lysande sätt. Det var kanske en lycka, att byggnaderna strax fingo genomgå den hårdaste påfrestning,
ty sen veta alla att de hålla och att verket hedrar mästaren ...”
Faran var dock ej över utan växte
oavbrutet på grund av vattnets underminerande krafter. En vecka senare kom katastrofen. Onsdagen den 5 maj kl. 17-tiden spred sig i staden ryktet,
att dammen vid Nybroforsen plötsligt brustit. Två av de tjocka betongpelarna närmast seminariestranden hade störtat, landfästena
var avslitna och illa åtgångna.
[Islossning
i början på 1950-talet dokumenterad av Håkan Nyberg. Notera ”skuggpersonerna” på seminariestranden! Förstoring.
Birgitta
Nars tillhandahöll.
(Inf. 2008-04-30.)] |
”Kurre” gör ett P.S. till sitt tidigare citerade
vårkåseri: ”Då jag läser korrektur till denna krönika, ser jag, att folk springer ned mot ån. Den stora dammbyggnaden,
vår stolthet och glädje, har till en del ramponerats. Landfästet mot seminariet är ödelagt och ungefär en fjärdedel
av dammen. Den motstod isens tryck, men vattnet har underminerat grunden. Skall alltsammans gå??” Han tillägger: ”Vi äro inte
födda att göra affärer. Det är bäst, att vi bygga luftslott. De kosta inte så mycket, om de ramla.”
Orsaken till
olyckan ansågs i själva verket vara den, att de nedstörtande vattenmassorna bortspolat jordlagren nedanför dammens tröskel vid
västra älvstranden, där vattenhastigheten var störst och bottnens beskaffenhet lösast. Den 5 m breda dammtröskeln bildade
på dammens fallsida, d.v.s. norra sidan, en bred bottenplatta av betong, vars uppgift var att upptaga stötarna från det fallande vattnet
och förhindra utgrävning. På grund av den abnormt häftiga vårfloden hade vattenmassorna emellertid till stor del kastat sig över
bottenplattan och direkt på älvbottnen. En förstärkning av denna med en stenbeklädnad hann ej utföras till följd av
vinterns tidiga inträde.
Under det följande dygnet föll vattnet avsevärt, varför några ytterligare skador ej var att
befara enligt ”fackmän”, som efter olyckan inspekterade dammbyggnaden. Vattenmassan hade emellertid underminerat även en tredje dammpelare,
och denna sänkte sig måndagen den 10 maj. För att om möjligt hindra vidare bortspolande av jordmassorna vidtogs omedelbart en del förebyggande
arbeten. Krafthuset och de där inmonterade maskinerna, instrumenteringen m.m. hade ej skadats och tillvann sig de från olika orter tillstädeskomna
fackmännens fulla erkännande. Ingenjörsfirman Palmberg, som på uppdrag inspekterade olycksplatsen, berättades hava ansett själva
grunden för dammen fullt tillförlitlig. |