Nykarleby Frivilliga Brandkår på 1890-talet.
Stående från vänster: Fritz Winqvist, Fritz Olson, Alfr. Gyllenberg, Alfr.
Salin, Markén, Reinh. Holmström, Otto Nordling.
Sittande: Ahlstedt, V. K. E Wichmann, Ekroth och Sörensen.
Sittande: Grenman.
Kåren utvecklade en otrolig aktivitet under Wichmanns ledning. Han var med överallt, hann med allt och var outtröttlig.
Planen på ett eget hus kunde efter flere års energiska ansträngningar från kårmedlemmarnas sida realiseras, och i början
av 90-talet uppfördes den planerade byggnaden. Den fick namnet ”Asgård” (gudarnas boning) på
förslag av Wichmann beundraren av allt det fornnordiska. Brandkårshuset, som det i praktiken kom att kallas, är det nuvarande Missionshuset,
sedan år 1907 i friförsamlingens ägo.
På 90-talet florerade nöjeslivet i staden i en utsträckning, som våra
dagars ungdom ej kan göra sig en föreställning om, och därvid utgjorde brandkårshuset den centrala punkten. Där gavs teaterföreställningar,
av vilka jag erinrar mig den dåtida succépjäsen ”Andersson, Pettersson och Lundström”. Vanligen utgjordes de uppträdande
av amatörer, men även kringresande professionella teatersällskap likasom också artister i andra branscher gav sina föreställningar
där. Fester av olika slag såsom lotterier och baler förekom titt och tätt. Det gällde nämligen att få in pengar till
täckandet av de skulder kåren ådragit sig genom bygget.
Om somrarna anordnades folkfester i det fria. Jag minns en sådan på
Andrasjö-löten. Där förekom tal, sång och musik. Det intressantaste för en pojke i min ålder utgjorde dock tävlingarna:
kappspringning i säck, d:o med ett ägg i en sked, balansgång på en lång, sviktande stång, stövelkastning, envig på
bock med stoppade säckar o.s.v.
På tal om sång må här nämnas, att Gånge skrivit en
lystringssång [Skall vara Marsch för ...]för brandkåren, till vilken kapellmästare Sörensen satt musik. Jag citerar
första strofen:
”En ovän, den värste av alla,
har dragit emot oss med flammande svärd.
Till hjälp höres klockorna kalla,
till hjälp för den hotade härd.
Den ovän, som hemmen föröder,
på
kraft och på mandom han likväl ej rår.
Till kamp mot honom I bröder,
och segern en gång skall bli vår”.
[Hela
sången.]
När brandkåren höll parad, när den med flygande fanor och klingande spel drog fram
längs stadens av beundrande åskådare kantade gator, rådde feststämning i staden. Främst red Gånge, den borne ledaren,
närmast följd av ovannämnde Sörensen och hans hornkapell, som levererade musiken.
En kulminationspunkt utgjorde paraden i samband med det stora brandkårsmötet, som hölls under pingsthelgen
i juni år 1895, då staden gästades av kårerna från Gamlakarleby i norr till Vasa med Replot och Björkö i söder.
Programmet upptog exercis, avprovning av utställda redskap, tal, sång, musik och deklamation samt första dag pingst på kvällen
dans i brandkårshuset. Samtidigt gav en cirkustrupp i sitt tält på torget uppvisningar och gjorde i braskande annonser reklam för
sig. Stadens ungdom har väl aldrig bjudits så mycket på samma gång. En av festtalarna, en nykarlebybo, som läspade och även
något skorrade, gjorde ett oförglömligt intryck på mig, då han i sitt föredrag ideligen upprepade ordet ”assuransspruta”.
Ur lärare Emil Forsanders humoristiska skildring av den oförgätliga brandkårsfesten citerar jag:
”Det
oändligt långa festtåget paraderade med vajande fanor, blänkande kaskar och uniformer med stram militärisk hållning under
trummornas dån och hornmusikens smattrande toner längs stadens huvudgator. I spetsen red lektorn och skalden såsom den segervane härföraren
med eld i blick och hug och sist, men icke sämst, dinglade bemärkt stadens fete och kortbente hovskräddare på sin istadiga kamp [häst],
i full uniform och dito full feststämning, martialiskt [krigiskt] vridande sina långa knävelborrar [mustasch]”.
”Hovskräddaren”,
som hette Ahlstedt, var sannerligen en kostlig figur. Också han var brandman av själ och hjärta liksom chefen eller ”sefen” såsom
han själv sade. Finskan var nämligen hans modersmål och det svenska uttalet beredde honom svårigheter. Han var synnerligen förtjust
i sin uniform, vars glans ytterligare förhöjdes av ett par eleganta blanklädersstövlar han i egenskap av ”pefääl”
skaffat sig. I den munderingen stoltserade han med förkärlek både i helg och söcken. Den som en gång sett den jovialiske, korpulente
Ahlstedt kan aldrig glömma honom. Han var alltid densamme lika ivrig att släcka en eldsvåda som den törst han kanske väl
ofta besvärades av. En samtida krönikör skrev, att Gånge föreställde sig himmelriket som en enda stor brandkårsfest.
De orden hade lika väl kunnat sägas om hans trogne drabant.
Tiderna förändrades emellertid, och intresset för stadens en
gång så omhuldade brandkår avtog alltmer i slutet av 90-talet. Som orsak härtill uppger Wichmann i sin bok ”Hågkomster
från min Nykarleby-tid” brist på medel och anslag, men framför allt de ryska myndigheternas fientliga inställning till den frivilliga
brandkårsrörelsen. Kårens verksamhet upphörde h.o.h. under förra hälften av år 1899. För sista gången kallades
dess medlemmar till övning genom en i Ö. P. för den 23.1. införd annons. Brandkårshuset uthyrdes till Friförsamlingen
i april och övergick slutligen i postiljon Herman Häggströms ägo den 18 juni år 1900.
|