[Ännu i slutet av 1960-talet fanns vid Grisselören gistgårdar, d.v.s. ställningarna
där fiskarena torkade sina bragder. Foto: Leif Sjöholm.]
[Jerusalemkören från Socklot väntar den 24 juni 1928 på att få stiga i båten
vid Grisselören. Kören skall på utfärd till Tjuvhällan.
Foto: Selim Segerstam.
(Inf. 2006-02-11.)
[Jerusalemkören i båten. Förstoring.]
(Inf. 2008-11-15.)]
Leif
Sjöholm tillhandahöll de tre bilderna.]
Till byns skärgård hörde Sandön med Larshäll
och Sveaborg, Torsön, Hästbådan, Lodön, Vedön m.fl.
Många barndomsminnen äro förknippade med namnen Hästbådan
och Sandön. Mången Socklotflicka och -pojke har där sprungit sig
trött, när det gällt att söka hem korna under för- och
sensommaren.
Stora sumpmarker fanns det även
inom byns område. Vem kommer inte ihåg Träsket och Karviken.
Ofta hände det, att korna gingo ned sig i den bottenlösa dyn. Vilken
bybo har inte hört talas om Brudängen i Karviken och dess förrädiska
djup, i vilket ett helt brudfölje enligt sägnen skall ha förgåtts!
Nu finnas där odlade marker och bebyggelse. Där man för 40 år
sedan inte kunde gå, där kunna i dag plogen och slåttermaskinen
köras. Eller vem i Socklot har inte hört talas om Lillby Plottret. Där
var det inte heller lätt att ta sig fram. Nu har odlingen vunnit mark på
dessa ogästvänliga områden, som fäderna ansågo hopplösa.
Vajande sädesfält ser man i dag på de forna sumpmarkerna.
Förr
gick genom byn Socklotviken, som genom en fors Rivi föll ut
i Hästbådafjärden. Vid Rivi fanns en liten såginrättning,
som ägdes av kantor Nessler i Nykarleby. På hösten, när isen
låg blank, var viken pojkarnas förlovade land. Men för omkring
30 år sedan dikades viken ut. Liv och rörelse var det, när ”dikarfinnarna”
arbetade där. Odlingsbara marker utvunnos genom denna torrläggning.
Ungefär samtidigt torrlades Karviken och träsket. Många tiotal
hektar odlingsbara marker fogades härigenom till de tidigare.
Även
stora skogsområden hörde med till byn. Med en viss bävan gav man
sig in i storskogen, ”Myron”. Där kunde man gå vilse. Där
fanns det rikligt med villebråd för jägaren och bär för
plockaren. Ett annat väldigt skogsområde var ”Heidi”. Där
brändes tjära och kol. För tjärbrännarnas räkning
byggdes där bastur. Stora inkomster tillförde den skogen byns invånare.
Intressant var det, när tjärdalen lades. Då hölls arbetskalas.
Mat och dryck sparades ej vid sådana arbetsuppbåd. Äldre personer
kunna än i dag berätta roliga episoder från dessa arbets- och
festdagar. En dag, som varit särskilt tröttande, var till ända.
Tjärdalen var lagd. Arbetsfolket var på hemväg. En gumma var så
trött, att hon somnade, där hon gick. Då hon kommer till ”Heidisgrinden”,
räcker hon ut sina händer och säger: ”No ä jär grynen.”
Hon drömde, att hon rörde i gryngrötsgrytan.
Som barn hörde
man ofta Boxalskogen och Boxalmåsan nämnas. Man undrade, vad detta
var. Senare gavs upplysning om, att detta var byns utskog, som fanns nära
Markby. Från den skogen hämtades väldiga stammar.
Näringar. Invånarna i Socklot by livnära sig huvudsakligast
av jordbruk. Många goda hemman ha funnits och finnas väl än i
byn. Genom delning ha dock många hemman blivit så små, att bönderna
blivit tvungna att söka sig biinkomster. Med framgång brukades jorden.
Genom nyodlingar har denna tvingats att ge större avkastning.
Liksom
jordbruket omhuldades även boskapsskötseln. Man ville ha goda kreatur
som kunde ge god avkastning. Produkterna fördes främst till Jakobstad.
Byn hade också eget mejeri en tid. Boskapsskötseln gav en icke ringa
inkomst.
Emedan Socklot by ligger nära havet, har detta givit invånarna
en stor del av utkomsten. Yrkesfiskare har det alltid funnits i byn. Förr
fanns det dock ej så många som nu. Bönderna eller många
bland dem hade någon ryssja och några skötar och fiskade vid
sidan av jordbruket. En stor händelse var det, när man som pojke fick
följa med ut till havs för att vittja fiskredskapen. Trevligt var det
när skötarna lades ut. Man fick då vänta till morgonsidan
av natten på något grund eller ta i land vid något fiskeläge
och sova en stund. För pojkbytingen var det enbart intressant att bli väckt
så tidigt, att man hann i land med lasten till 4—5 tiden på morgonen.
Fisken kördes till Nykarleby eller Jakobstad. Ofta hände det, att man
körde den till de kringliggande byarna eller socknarna. Den, som sålde,
hade med sig en springpojke, som färdades från gård till gård
och bjöd ut fisken. På detta sätt kunde man få se omkring
sig även i andra byar. Ibland voro fiskarna så tidigt i farten, att
de voro tvungna att väcka folket i byarna. Någon gång kommo uppköpare
till Grisselön och togo hand om en stor del av fångsten. Saltfisk bereddes
även både för eget behov och till avsalu.
[En bild som jag fotade på Grisselören nångång i början av 1970-talet. En strömmingsryssja har tagits upp på tork efter strömmingssäsongen. I förgrunden syns den grej som användes för att spänna ”jolorna”, de stora ringarna som hörde till ryssjan. Förstoring.
(Inf. 2008-11-15.)
Leif
Sjöholm tillhandahöll och berättade.] |
I gången
tid fanns det inte många obesuttna. De bodde företrädesvis på
den s.k. Valln. Under senare tid har dock den obesuttna befolkningen ökats.
Många bondsöner, som ej ansett sig kunna stanna kvar på gården,
ha byggt åt sig egna hem och givit sig ut på arbetsförtjänst.
Förut emigrerade de till U.S.A., Canada och Australien. När hemmet blev
för trångt, lånade man respengar och reste över till de
stora möjligheternas land i fjärran Västern. Nu är den möjligheten
stängd, varför det gäller att söka utkomst inom egna landamären.
Socklotborna reste ofta till Oregon i U.S.A. Det finns väl inte det hem i
byn, som inte har någon anhörig i det fjärran landet.
Hemslöjden
var under gången tid högt uppdriven. På vintrarna spunno kvinnorna
ullen, hampan och linet. Sedan vävdes tyg, mattor och bonader. Männen
fingo vadmal till vinterkläder samt hamp- och lintyg för sommaren. Även
kvinnorna uppträdde i hemvävda och hemsydda kläder. Genom spånadsarbeten
kunde några skaffa sig tillskott till inkomsten. Männen slöjdade.
För eget behov tillverkades redskap. Men även till avsalu förfärdigades
nyttiga ting. Smeder fanns det även. På flere platser i byn vittna
än i dag smedjor om att det funnits och finnes män, som kunna hantera
slägga och hammare.
Ännu en art av hemslöjd kunde nämnas.
I de gårdar, där man jämsides med jordbruket sysslade med fiske,
gällde det att under vintern göra redskapen fångstdugliga för
sommaren. Många flinka händer byggde söndriga redskap eller bundo
nya. Några av byns invånare hade detta slag av hemslöjd som inkomstkälla.
Även
båtbyggeri sysslade man med. Det fanns de, som byggde båtar även
till avsalu. Johan Haralds båtar hade gott rykte. De voro goda båtar,
som t.o.m. vunno pris vid kappseglingar.
Kyrkslädar tillverkades även
till avsalu. Jakob Snåres kyrkslädar voro kända och erkända
utom den egna socknens gränser.
I varje by finnes det säkert original.
I det gamla Socklot funnos många. I byn fanns en man, som var så begiven
på rusdrycker, att han redan vid 30 års ålder lade bort sitt
hemman och levde på undantag, för att han inte skulle slarva bort allt
genom dryckenskap. Han lär ha varit lätt på fot och kom snabbt
till staden, om han fick löfte om brännvin, när han kom hem. Den
mannen kallades sedan ”Sytninjin”.
Ett annat original var fiskaren,
som tyckte, att det inte var ”någon sötmjölk att bära
en kanna surmjölk till Grisselön”. Samma man lär ha sagt,
när han skulle lära sig de första grunderna i läsandets svåra
konst: ”Mamm', he val ba' sembär å sembär.” Detta uttryck
går fortfarande i byn.
Ett original var väl han, som sade: ”Karan
kan ju ta se' in ströming. Kvinnfåltje bärgar se' utan.”
Men
även mera kända personer framträdde. Gamla Smeds-gubben var en
duktig jordbrukare, men samtidigt en skicklig stenarbetare. ”Rivas-Eirik”
var en mångsidig man. Han var jordbrukare, fiskare och kommunalman.
En
man, som var mycket känd i byn för 50—60 år sedan, var ”skolmästar”
Olin. Under många år var han byns andliga ledare. I hans skola lärde
man sig läsa i bok. Bibliska historien och katekesen måste kunnas utan
prut. Gamla personer minnas honom än i dag med vördnad. De kunna med
hänförelse tala om skolmästarens ypperliga textförklaringar
på lördagseftermiddagarna. Då voro även andra än eleverna
närvarande. När en sådan man har hand om det växande släktets
fostran, sätter det spår i livet.
Sedvänjor.
Socklotbon var religiös. När söndagen gick in, drog far fram söndagsåkdonet
och körde sin familj till kyrkan. Var det så, att man av en eller annan
anledning ej kunde bege sig till kyrkan, lästes söndagsevangeliet i
hemmet. Barnen fingo även lov att hålla sig inomhus under gudstjänsttid.
Nog hann man springa omkring i byn andra dagar. Söndagen var en helgad dag.
Så många som möjligt borde ta del i söndagens gudstjänst.
Hade man inte möjlighet att med häst fara till kyrkan, promenerade man
den 6 km långa kyrkvägen. Sommartid vandrade man barfota. Vid Fattigårdsrian
[rian vid Kuddnäs] klädde man skorna på sig. Detta var före
cykelns tidevarv. Som särdeles intressanta och ljusa framstå för
minnet färderna till hemförsamlingens sköna tempel. Särskilt
minns man julottefärderna. Då var kyrkan så överfull, att
det var svårt att få plats för dem, som kommo senare. Även
midsommargudstjänsterna med skriftskolungdomens konfirmation minns man gärna.
Det var ingen liten skara socklotbor, som varje söndag deltog i gudstjänsterna.
I kyrkan hade var och en sin bestämda plats.
Bostadsförhållandena
på en ort ansluter sig nära till den kulturella nivån på
orten i fråga. Gårdarna byggdes så, att där funnos framstuga,
stuga och en eller två kamrar. Framstugan och stugan voro stora rum. Kamrarna
voro däremot ganska små. Gården byggdes i en våning. De
flesta gårdarna i Socklot voro vända med långsidan mot vägen.
I synnerhet Storsocklot är en typisk radby. Mitt i byn stodo gårdarna
mycket nära varandra. Underligt, att inte hela byn brann ned vid eldsvådor,
som då och då uppkommo. Det hände någon gång, att
hela gårdar med alla inventarier och uthus och kreatur brunno ned.
I vinkel med mangården byggdes ladugården med ena kortsidan mot vägen.
Mitt emot ladugården fanns på de flesta ställena stallbyggnaden,
omfattande stall, bod och loft. Loftet tjänade gårdens flickor eller
tjänarinnor som sommarbostad. På andra sidan vägen lågo
vedlider, redskapshus, tröskhus och spannmålsbod. Detta byggnadssätt
gäller i främsta rummet Storsocklot. Lillsocklot by var byggd i gårdsgrupper
efter hemmansnumren. I Storsocklot kunde man tala om en bygata, som gick genom
hela byn. [Trots skiftet finns fortfarande karaktären av radby kvar.]
Socklotbornas bostäder ha alltid skvallrat om en viss välmåga.
Ladugårdarna med de höga stensocklarna tala även om för besökaren,
att det bor ett företagsamt folk i byn.
På julmorgonen skulle
alla, som blott hade tillfälle därtill, vara med om ottesången,
som hölls kl. 6, senare kl. 7. Det var bjällerklang, när de många
hästfororna satte i gång. Då var det inte trevligt att vara fotgängare.
I synnerhet återfärden var bekymmersam. Det gällde för bönderna
att komma fort hem. Den, som var först hemma, skulle först få
sin skörd inbärgad under sommaren. Därför blev det ett väldigt
kappkörande. Hästarnas snabbhet prövades den dagen.
På julaftonen ”hissades” lanternor i flaggstången, som tidigare
på dagen iordningställts. Lanternorna voro tillverkade i olika färger
och lyste vackert under högtidsaftonen. Julmorgonen hissades de åter.
Likaså ställdes ljus i fönstren. Det var festligt upplyst i alla
gårdar, när kyrkfolket körde till kyrkan. Lanternorna hissades
varje högtidsafton och -morgon under hela julhelgen.
Bjudning till
bröllop och begravning framfördes muntligt av någon släkting
till dem, som ställde till kalaset. Bjudningen skulle ske senast på
torsdag kväll. Bjudningsbiljetter funnos ej. När det sedan ställdes
till kalas, om det då var bröllop eller begravning, fördes en
kanna mjölk och en assiett smör till kalasgården från alla
de hem, därifrån någon var bjuden. Den, som kom med denna förning,
bjöds på kaffe med dopp. Det var trevligt att få vara ett sådant
bud.
En gammal socklotbo, som efter en lång bortavaro kommer hem,
känner ej i dag igen sin egen hemby. Så många gårdar äro
bortflyttade. Byn ser ut, som om ett värre bombardemang hade gått fram
där. Nyskiftet har åstadkommit denna förödelse. På
grund av kriget har arbetskraft ej kunnat lösgöras för rensningsarbeten
efter utflyttningarna. Därför äro rester av gårdar, lider
och ladugårdar kvar. Skall man söka en familj, som bott mitt i byn,
får man söka den vid Gråsön, Vestanträsk, Karviken
eller annorstädes. Man känner sig ej mera hemma. Allt har blivit så
främmande och annorlunda. Kanske ha bönderna fått det bekvämt
och bra, vad jordbruket och hemmanen beträffar. Byn är dock sig icke
mera lik. Socklot har blivit något helt annat än vad det var förut
en verklig by med bygemenskap. Bygemenskapen kan ej längre vara, vad
den var tidigare. De, som flyttat ut, ha fått långt till skolan, obekväma
vägar, långt till grannarna. Kanske sakna de det gamla, trots att de
fått det bekvämare i många avseenden. Nyskiftet har inte fört
bara gott med sig; där möta också många nackdelar. Man hör
folk tala om den gamla goda tiden.
|