II
tenor: borgmästare Werner Strömmer, något under medellängd,
ofta med ett vänligt illfundigt leende i mungiporna; av hans röst
har jag intet minne. Tillhörde kvartetten, tills han bröts av
sjukdom vid sekelskiftet. [Se bild.]
I bas: provisor Julius Sandström,
”Julle” eller ”apotekarn” kallad. Medellängd,
rätt magerlagd, kvartettens mest musikaliska medlem och av en musikalisk
släkt. Tillhörde kvartetten till sin död.
II bas: lektorn, sedermera seminariedirektorn Gustaf
Hedström, lång och ståtlig, med mjuk och fyllig bas.
Tillhörde kvartetten så länge den ägde bestånd,
och överlevde länge densamma. Död år 1923.
Kvartettens ledare var Julle då så behövdes.
När hade denna kvartett bildats? Det är absolut säkert,
att den fanns till år 1885, och i den sammansättning som här
nämnts kan den ej heller vara äldre, emedan Strömmer först
det året blev borgmästare i staden. Själva kvartettsammanslutningen
däremot är troligen äldre. Strömmers stämma hade
tidigare kunnat sjungas av någon annan, och Wegge, vars tenor helt
visst ej blivit outnyttjad, hade bott i staden sedan c. 1880. Men ej heller
detta år behöver nödvändigt betraktas som någon
tidsgräns för kvartettens tillblivelse, ty före Wegges
tid fanns här t.ex. den med god I tenor utrustade ortsbon William
(”Willa”) Eng, som torde kommit ur leken vid den tid, då
Wegge flyttade hit. Och Sandström och Hedström bodde här
tidigare.
En liten händelse från min egen släktkrönika gör
mig böjd för att antaga, att kvartetten som sådan, d.v.s.
om man bortser från den naturliga personomsättningen, möjligen
är äldre än vad jag tidigare antagit, då jag daterat
den till början av 1880. En natt år 1877 hölls här
tvenne kvartettserenader föranstaltade av Gustaf Hedström, den
ena för hans kransbinderska vid samma års magisterpromotion
i Helsingfors, nykarlebyskönheten Hilma
Grundfelt, och den andra för hans blivande hustru Olga Häggblom.
Naturligtvis är det möjligt, att denna serenadkvartett varit
en tillfällig sådan, men otroligt är icke heller, att
en kvartett redan då ägde bestånd. Det vore naturligt,
om det i så fall varit Julle Sandström som varit dess egentliga
upphovsman, sedan Hedström genom sin utnämning till lektor vid
seminariet år 1876 blivit bofast i hemstaden. Båda var som
mycket intresserade sångare antagligen upphovet till 1880-talets
kvartett. På tal om nämnda serenad må som ett kuriosum
erinras om att den nuvarande Nykarleby Manskör höll serenad
för samma fröken Hilma Grundfeldt i det närmaste 60 år
senare, natten mot hennes 80-års dag.
Jag återgår till den kvartett, som närmast är föremål
för denna minnesskildring. Kvartetten sammankom hos medlemmarna.
Jag var redan under min tidigaste skolpojkstid i tillfälle att några
gånger höra den under dess sammankomster, och dess sätt
att öva har senare väckt min stora aktning för medlemmarna.
Tenoren kunde ju i regeln sin stämma, och de andra satt med ”Studentsånger”
eller andra noter framför sig och uttog sakta gnolande sina stämmor.
Naturligtvis tar jag dock för givet att det fanns fall, då
man fått sin stämma någon gång förberedelsevis
genomspelad; ingen av medlemmarna hade dock piano, så vitt jag vet.
Alltnog, det var då man gnolat genom stämmorna och konstaterat
att de gick ihop, som lystringsorden vanligen ljöd: ”Skål,
nu tar vi den”. Och så tog man sången samfällt första
gången. Det torde knappast behöva påpekas, att det hela
försiggick under gemytligt avdrickande av ett par toddar, sedan det
”välsignade teblasket”, som Julle kallade det, var undanstökat.
Stundom förekom smörgåsbord.
En mycket värdefull tillökning i I tenoren fick kvartetten
i mitten av 80-talet, då provisorn, sedermera apotekaren Carl (Kalle)
Arrhenius var anställd på stadens apotek. Han hade en ljus
och hög tenor; jag konstaterade, då jag senare i livet
kom att sjunga med honom, att han tog höga c. Hans vistelse i staden
blev kort, c. halvtannat år, vill jag minnas.
Ett rikssvenskt sångarbesök år 1890 väckte livligt
intresse hos kvartetten och stimulerade densamma.
Det var en enkel kvartett, som på sin turné genom många
av landets kuststäder gav konsert härstädes. Särskilt
bifall tyckes ett humoristiskt nummer väckt, ”Pelies frieri”,
vars basinlägg: ”var bara modig, min son”, gnolades av
snart sagt hela staden. Av Julles och min fars resonemang uppfattade jag,
att de ansåg att hemligheten i den rikssvenska kvartettens sång
till stor del bestod däri, att den sjöng på konsonanterna,
nota bene då det passade med orden, och ej på vokalerna, något
som jag under min egen sångartid alltid påmint mig.
I
den här nämnda sammansättningen bestod kvartetten in på
90-talet, då Wegge flyttade till Vasa. Lyckligtvis fick man i hans
ställe en god I tenor i ortsbon Alex. (Sander) Björklund [fotografi],
lärare vid Forsby skola, men från hösten 1900 inflyttad
till staden som lärare vid seminariets normalskola. Han hade naturligtvis
tidigare sjungit med i seminaristkvartetten. I manskvartetten sjöng
han med, så länge den bestod. Han dog år 1934.
Tiden omkring 1900 blev för kvartetten kritisk. Strömmer hade
redan tidigare lagts på den sjukbädd, varifrån han ej
mera skulle uppstiga. Jag, som redan under min lyceisttid sjungit med
i I tenoren övergick till en början till II tenoren
i Strömmers ställe, men något helt blev därav inte,
då jag under större delen av året var borta från
hemorten. Strömmer dog år 1901. Och redan i början av
samma år hade Julle gått hädan. Kvartetten var
sprängd. [En anspelning på boken ”Kvartetten som sprängdes
(1924) av Birger Sjöberg”.]
Den hade sjungit för sångens och sin egen skull. Någon
konsert gav den mig veterligt inte, men den uppträdde villigt, då
det behövdes, vid soiréer och andra festliga tillfällen.
På den idylliska Brunnsholmen kunde man någon gång få
höra den, då dess medlemmar råkade sammanträffa
där. Om den som helhet uppträtt vid festtillfällen i Jakobstad,
minns jag ej, men av dess medlemmar medverkade i sången där
flere gånger åtminstone Julle Sandström, Gustaf Hedström
och Sander Björklund.
Kvartettens saga var all, som helhet betraktad. Av medlemmarna kvarlevde
i staden endast Gustaf Hedström och Sander Björklund. För
någon kortare tid kunde man ännu få ihop en fullständig
kvartett, då någon van kvartettsångare råkade
bli bofast här, men det varade ej länge, och någon kvartett
i den förra stilen blev det ej mera. Min tjänst tillät
mig visserligen efter några år att åter bo i staden
nästan halva året, och jag hade då sjungit med i Akademiska
sångföreningen och i kvartetter i Björneborg och Kristinestad,
men endast första tenor. Mellanstämmorna saknades fortfarande;
de som skalle haft röstmaterial därtill hade antingen ej tillräckligt
intresse eller tillräcklig tid för ordnad kvartettsång.
De tre Nykarleby-sångarna kompletterade emellertid utmärkt
Jakobstad, som på den tiden hade varken I tenor eller II bas. De
var även ditbjudna bl.a. till Runebergs 100-års fest för
att möjliggöra kvartettsång vid jubileumsfestligheterna.
Sista gången tre av den kvartettens medlemmar ännu sjöng
kvartett tillsammans var en vacker sommarafton på Hedströms
villa på Långörn omkring 1910. Gäst var nykarlebysonen,
häradsskrivare Berndt Dyhr, säker II tenor I bas kommer
jag ej ihåg och medlemmarna var: Gustaf Hedström från
den gamla kvartettens äldsta tid, Sander Björklund från
mitten av 90-talet och jag från dess allra sista tid.
Min
förmodan att en stående manskvartett funnits i Nykarleby redan
före 1885 har jag numera funnit bestyrkt genom meddelandet att nykarlebybon
August Holländer, som var den första folkskolläraren i
Socklot, varje vecka var inrest till staden för att sjunga kvartett
under den tid han var i Socklot, läsåret 1883-84 samt en del
av höstterminen 1884. (H. var bror till en Holländer, som var
en av M. M:s förnämsta
II basar).
På tal om kvartettens sprängning vid sekelskiftet genom Sandströms
och Strömmers död må nämnas, att den vårterminen
1902 upplevde en kort glansperiod, om också ej sammansatt av enbart
egentliga nykarlebybor. Nämnda år auskulterade vid seminariet
studenterna Carl (Chali) Weckman I tenor, Uno Westerholm I tenor, Carl
(Chali) Widenius II tenor, Gustaf Andersson (sedermera Stormåns)
I bas och Oskar Blomqvist II bas. Weckman och Westerholm var sedermera
medlemmar i M. M. och särskilt Weckman en mycket uppburen sångare.
Jämte Gustaf Hedström, Sander Björklund och Karl
Spolander bildades då en dubbel kvartett, som sjöng flitigt
och synnerligen väl.
Om förekomsten av en blandad kör i Nykarleby i äldre tider
gäller vad som i det föregående sagts om manskvartetten.
Man vet i det närmaste, när den första blandade kören
av bestående art bildades, men inte om fyrstämmig sång
av damer och herrar möjligen tidigare utförts.
Den första blandade kören, som man med visshet känner,
daterar sig redan från senare hälften av 1870-talet. [Det fanns en redan före 1870.] Under
det man vet, att manskvartetten härstammade åtminstone från
1885, medan dess tidigare existens är ett antagande, kan man med
stor säkerhet påstå, att den här åsyftade
blandade kören inte utgjorde fortsättning på någon
annan. ”Stadens sångkör” sjöng på änkedoktorinnan
Sofie Topelius' [Z. Topelius mor] begravning i Nykarleby den 7 juli 1868.
Förmodligen blandad kör. Den var naturligtvis inte grundad på
samma breda bas som nutidens körer, utan sammansatt av damer och
herrar från stadens societetsfamiljer.
Jag har spårat namnen på körens första sammansättning.
Damer: sopran sjöngs av bl.a. fröknar Hilma Grundfeldt och Bertha
Grundfeldt, altstämma av bl.a. fröknar Josefine Hedström
och Lotte Dyhr. Vidare hörde dit fröknar Mimmi Lybeck och Lotta
Lindqvist och antagligen åtminstone ett par damer till. Herrar:
bas Julius Sandström och Gustaf Hedström. Övriga känner
jag inte.
Körens sammansättning i mitten av 1880-talet är däremot
fullt känd. Jag har nämligen i min ägo ett gruppfotografi
av densamma, taget i det fria under några björkar. För
den händelse att denna bild skulle finnas även i andra exemplar,
skall jag för efterkommande släkten identifiera personerna genom
att uppräkna dem i den ordning de finns på fotografiet.
|
Sångföreningen i Nykarleby på 1880-talet.
Sittande (på bänk): lektor Gustaf Hedström, fröken
Anna Nylund (gift Barck), fru Anna Olson (född Appelberg), fröken
Mimmi Lybeck, fröken Lotte Sandström, fröken Hilma
Grundfeldt, fröken Lotte Dyhr, telegrafchef Konstantin Wegge.
Sittande framför på marken: provisor Julius Sandström,
fröken Aina Forsius (gift Edgren), fröken Elna Grundfeldt
(gift Hellström) samt borgmästare Verner Strömmer.
Stående bakom kören: normalskollärare K. F. Spolander,
tydligen körens ledare. Spolander kom till staden år 1884.
Antal sångare alltså 8 damer och 4 herrar. Att märka
är, att herrarna är desamma, som utgjorde manskvartetten
av 1885. |
Kören gav, så vitt jag vet, inga konserter, men den medverkade
vid festtillfällen. Åtminstone i den senare sammansättningen
brukade den sjunga på l maj.
|
Sångkören och hornorkestern i Nykarleby.
Stående
från vänster: tullförvaltare Albert Öberg, Werner
Lybeck, Hugo Grundfeldt.
Sittande framför hornorkestern:
fruar N. Grundfeldt, S. Spolander, R. Backman, och A. Olson, samt
fröken H. Grundfeldt och A. Nylund. På marken: länsman
Fr. Olson fröknar Jenny Nylund, A. Forsius, E. Grundfeldt, L. Dyhr och M. Lybeck; prov. J. Sandström, lekt. A. Backman, borgm.
W. Strömmer, lekt. G. Hedström, frk. Lotte Sandström,
norm. skoll. K. F. Spolander och Mikael
Lybeck |
Kören ägde möjligen med någon paus
bestånd ända till något in på 1900-talet och under
samma ledare, Spolander; sammansättningen var naturligtvis då
alldeles ny. Av här tidigare nämnda sångare sjöng
Sander Björklund och jag med i dess sista sammansättning.
Till ytterligare belysande av sång- och musiklivet i staden i slutet
av 1800- och början av 1900-talen må erinras om följande.
En manskvartett som ägde bestånd i flere år verkade
inom Frivilliga brandkåren. Den hade
en mycket god tenor.
Ett hornkapell var förenat med F. B. K. Det bestod av högst
12 man. Av dess medlemmar var två nykarlebybor (Grenman, Birck).
Ledare var en dansk musiker Sörensen, vars tvenne pojkar också
spelade med. Sörensen komponerade en honnörsmarsch för
horn för F. B. K. och satte melodi till en av lektor K. E. Wichmann
(Gånge Rolf) skriven lystringssång
för brandkåren. (Den musikaliska S. slutade sitt liv genom
att hänga sig i en basfiolsträng i Torneå). Hornkapellet
avlönades av staden; det bestod ännu någon tid såsom
stadens hornkapell, sedan det upphört att tjäna F. B. K:s
intressen, ehuru mindre manstarkt. Om somrarna gav det s.k. promenadkonserter
i Topeliusparken varje onsdag.
En stråkorkester bildades år 1900 av några av stadens
damer och herrar. Den ägde bestånd ett tiotal år. Ledare
var K. F. Spolander, och dit hörde under skilda perioder åtminstone
musiklektorn vid seminariet Ivar Forsman (senare Koskimies) och hans hustru
Hildur (född Sandström), musiklärarinnan Maria
Castrén, doktor Ernst V. Knape,
fröken Elna Spolander och fröken Astrid Grundfeldt (gift friherrinna
Cronstedt). Den uppträdde även offentligt.
Att en orkester, om också av minsta omfång, existerat i staden
i mitten av 1800-talet, kanske tidigare, har jag funnit belägg på
i en släktutredning,
där det om en Petter Olof Wahlberg heter att han spelat basfiol i
stadens av tre musikanter bestående musikkapell. W. var av Nykarleby-släkt,
egentligen hattmakare, född 1808, drabbad av slag 1876, död
1881.
Staden hade sålunda samtidigt en stående manskvartett, en
blandad kör, en särskild kvartett inom frivilliga brandkåren
och ett hornkapell, vartill kom en stråkorkester. Lägga vi
härtill, att staden av konsertgivare, som aldrig underlät att
på sina turnéer besöka orten, vitsordades som en synnerligen
musikälskande stad, där fulla hus kunde påräknas
med mycket större säkerhet än i den folkrikare grannstaden
i norr, så finner vi, att det på vår lilla ort levdes
ett mångsidigt och rikt
musikaliskt liv på den tid dessa minnen omfattar. |