Beträffande namnets
förra del framkastar prof. Karsten i ”Svensk bygd i Österbotten”
en förmodan, att den kunde härleda sig från fornsvenska vranger,
trång, där v-ljudet framför r skulle ha bortfallit, såsom
det enl. Freudenthal gör i vissa ord i vöråmålet. K. skriver
dock namnet ”Rangörn” och torde därvid stöda sig på
Rosberg i ”Bottenvikens finska deltan”. Samma skrivsätt förekommer
visserligen även i Forshaells stadsbeskrivning,
men beror tydligen på missuppfattning, ty redan långt tidigare, åtminstone
från år 1690, upptar Nykarleby domböcker namnet i dess nuvarande
form
Ragnörn betecknar i dagligt tal såväl den forna, numera
med fastlandet sammanvuxna ”ören” nedanom begravningsplatsen,
som själva forsen. En sagesman med kännedom om traditionen har berättat
mig att forsen kunde trafikeras med c. 5 fot djupgående farkoster. Strömmen
var så pass svag, att segling uppför forsen vid nordlig vind var möjlig.
Lastpråmarna var försedda med en mast med ett fyrkantigt (rektangulärt)
råsegel. Rån fästes på mitten vid fallet och seglets nedre
två hörn skotades med var sitt skot alltså den urgamla
formen för råsegel. Forsen blev emellertid genom uppgrundning alltmera
hinderlig för sjöfarten. Mindre forsrensningar blev därför
nödvändiga och synes ha förekommit redan i äldre tider. Så
omtalar Nykarleby domböcker år 1690, att ”borgerskapet förehölls
om farledens tillstånd vid Ragnörn, emedan där ligger några
stenar, som bör undanröjas”. Ännu i slutet av 1700-talet,
sedan fartygshamnen redan flyttats till Åminne, säger Forshaell, att
man för att göra varutransporten till hamnen i bekvämare borde
”använda nödig kostnad till att rensa Ragnörn ifrån
stenar”.
Stundom utgjorde de anordningar, som vidtogs för fisket
i forsen, hinder för fri genomfart. År 1698 klagade en Isak Bröms
enligt N:by domböcker, att ”då han varit ut till skutan, hade
han med största möda sluppit igenom Ragnören med sin båt
för det pålande och vassande en del av borgerskapet, dels ock bönder
och andra flera däruti samma Ragnörn föröva”. År
1699 förklarade länsman Matts Krickovius orsaken till, att ”en
del tjära senaste måndag blev ovrakad, nämligen att han icke längre
med båten kunde komma än till Isak Brömses skuta”. Orsaken
var antagligen densamma. Då klagomålen är daterade i början
av maj och i slutet av september, får man kanske dra den slutsatsen, att
dylika hinder dock främst förekom utom den egentliga seglationstiden.
Det
har här varit fråga om forsens huvudådra, ”Lillfaret”.
Detta har flere gånger upprensats och då kunnat erbjuda en stenfri
genomfart men på grund av sin ringa bredd endast för mindre båtar.
Faret har i synnerhet använts vid färd uppför forsen, emedan man,
gående på den kajliknande östra stranden, kunnat dra fram båtarna
med linor. Lillfaret har inte upprensats sedan år 1897 och är därför
åter ofarbart på grund av från stranden nedstörtade stenar.
[Lillfaret 1955. Förstoring. Foto: Holger Haglund.]
Även
vid västra stranden gick förr en ådra. Ännu mot slutet av
1800-talet fanns här en husbehovskvarn, som dock vid denna tid upphörde
att vara i bruk. Numera är ådran uttorkad utom vid vårflödet.
[Eliel Backlund trotsar Ragnören på 1940-talet. Förstoring. Kenneth Saarikoskis inlägg på facebook. (Inf. 2014-04-13.)]
Efter
överenskommelse med strandrättsinnehavarna företogs åren
19371938 på stadens initiativ och med statsbidrag en upprensning av
forsen. Detta skedde dock inte närmast för att göra den bättre
trafikerbar utan för att genom sänkning av vattenståndet upp till
kraftverket erhålla större fallhöjd vid dammen eller åtminstone
mindre bakvatten. Det var ursprungligen meningen att fördjupa faret till
0,7 m, men upprensningen blev mycket ojämn och har för båttrafiken
främst verkat, att man numera under sommarens lågvatten endast med
knapp nöd där kan ta sig fram med roddbåt. [I samband med kraftverksbygget
1984 gjordes en så grundlig rensning att forsen helt och hållet utplånades.]
Ragnörn
är numera den bästa platsen för ortens nejonögonfiske.
|