Färgargrundet
Färgargrundet kallas en gräsbevuxen
holme utanför norra parkstranden. Omkring år 1880 var holmen ej ännu synlig. Namnet Färgargrundet erhöll holmen på grund
av sitt läge utanför det förr på stranden strax nedanför norra tullen belägna färgeriet. Skämtsamt kallas den jämsides
därmed även Madagaskar. Också namnet Gräsgrundet förekommer stundom. Benämningen Färgargrundet, som hänvisar till
stadshistorien, bör väl anses vara den bäst funna. Platsen strax norrom holmen begagnades fordom som notvarpsställe.
Sid. 64.
[Kommentar i Norra Posten 1883. I boken kommer här Tullstranden och Ragnörn. Holmen på 1960-talet. Holmen 1973. Gräsgrundet var redan på
1980-talet nästan igenvuxet med fastlandet. Holmen blev en del av Ljusparken. På 1970-talet användes namnet Madagaskar.]
Lybeckska stranden och Nålörn
Lybeckska stranden kallas östra
stranden av viken norr om Ragnörn, mellan denna och Nålörn. Sitt namn har den fått efter handlanden Lybeck, som här hade två
upplagsmagasin, av vilka det sista bortflyttades på 1920-talet. Här finns ännu lämningar av en kort stenbrygga. Från landsvägen
ledde förr en körväg till stranden.
Sedan stadens hamn flyttats längre ut och Nålörn sammanvuxit med fastlandet, begynte
platsen omsider tjäna ortsborna såsom en närmare belägen hamn för det privata behovet, i synnerhet som uppfarten genom Ragnörns
fors på grund av dess uppgrundning blev allt besvärligare. Här hade man också en lämplig plats för vinteruppläggning
av båtar och deras utrustning för sommaren.
En synnerligen livlig verksamhet rådde på Nålörn sommaren 1854 under
Orientaliska kriget, då man här ombyggde, reparerade och utrustade båtar och mindre skutor för att med dem bryta den engelska flottans
blockad och företa handelsresor till Sverige. Som last medfördes tjära, och i Sverige inköptes
främst salt, socker, kaffe och andra kolonialvaror. Målet var Ratan eller Umeå. Denna smyghandel, i vilken både borgare och bönder
deltog, fortgick somrarna 1854 och 1855. I de flesta fall lyckades de små farkosterna nattetid ta sig förbi den engelska bevakningsflottan. Stundom
beslagtog dock engelsmännen både båt och last, men besättningen fick efter en kort fängelsevistelse på det främmande
fartyget bege sig hem den långa omvägen över Haparanda och Torneå.
Även efter det hamnen
flyttats till Andra sjön, har Nålörn bibehållit sin betydelse för ortsborna såsom det närmast staden liggande
stället vid älven, dit man obehindrat kan komma uppför älven med större båtar. Den ökade villabosättningen och
den allt allmännare användningen av motorbåtar, med vilka man snabbt kan ta sig fram längs älven, har gjort, att trafiken på
Nålörn under det senaste kvartseklet åter tilltagit. Som förtöjningsplats för båtar använde man förr den
skyddade viken mellan Nålörn och den s.k. Lybeckska stranden, vilket ställe dock numera blivit för grunt. Från början av
1920-talet utlägges därför årligen på stadens bekostnad en landningsbrygga vid Nålörn för de många ortsbor,
som ännu begagnar älven som färdväg. För båtarnas vinterförvar har två båthus blivit uppförda.
Den
sista i Nykarleby byggda skutan, galeasen Thor om 29 reg. ton, byggdes på Nålörn år 1890. I början av 1920-talet uppfördes
på norra udden en 2-ramig ångsåg, som dock nedbrann år 1926.
Sid.
6769. |