Josef Herler kulturbärare
och teatermänniska Vid min vandring på Nykarleby
gravgård finner jag mig plötsligt stående framför den Herlerska
släktgraven, där namnet Josef Herler också står inetsat
på en av gravstenarna. Hans tid här på jorden varade mellan 1886
och 1968.
Jag blir stående här en lång stund, medan minnesbilder
från hans levnadsår rullar fram för min inre syn. Jag ser honom
stående bakom disken i sin bokhandel i dåvarande Holmströmska
gården, nära älven, mitt emot kyrkan. Bokhandeln var hans
levebröd. Sina trogna kunder hade han i seminaristerna, medan staden då
ännu sov sin törnrosasömn. Men Josef hade många andra intressen
som han ägnade sig åt under sina verksamma år. Detta gjorde honom
känd vida omkring i bygderna. Teatermänniska och konstnär
Mina
första minnen av Josef Herler går tillbaka till 1930-talet. Då
besökte han Lappfors ungdomsförening, för att regissera ett teaterstycke
som hette ”Folket på Sörgården”. Det var unga teaterintresserade
aktörer som medverkade. Uppförandet i Lappfors ungdomshus blev en framgång.
Publiken uppskattade både syn- och hörbart ungdomarnas agerande, med
Josef i bakgrunden, som höll i trådarna. Med samma teaterstycke besökte
man även andra ungdomsföreningar, där Josef även var med.
År 1939 hade vi teaterintresserade inövat en pjäs: ”Helsingarna”.
Meningen var att kalla på Herler som regissör. Men så fick vi
manliga inkallelseorder till militärtjänst, då vinterkriget bröt
ut. Det grämde oss att vi inte hann uppföra stycket som då kom
att förfalla. Josef Herler kom även att medverka i andra program, som
föreningen arrangerade. Han var en mästare i att recitera dikter. Vem
minns inte hans förmåga att tolka: ”Lille Karl-Johan” eller
”Erk Du, Maja Du”. Strax efter kriget inövade vi en ny pjäs
kallad ”Ungkarlsflickan”. Den kom att regisseras av Konrad Häll,
inspirerad av Josefs tidigare besök i vår förening.
Måla och slå vakt om det gamla.
Josef Herler var även
skicklig att teckna och måla tavlor. Efter min ankomst till Nykarleby 1945,
såg jag honom ofta stå bakom sitt staffli och måla gamla hus,
som fanns invid älven. Det gamla i staden låg honom varmt om hjärtat.
När det gamla
Kisors handelshus revs, så kom jag att bevittna, när Josef stod
bedrövad och åsåg bedrövelsen, medan han yttrade: ”Det
är synd och skam att ett sånt här gammalt handelshus skall förstöras.
Det borde inte få ske. Man skulle ha renoverat det och bevarat det åt
eftervärlden”. Josef skulle säkert också i dag
varit en hård försvarare av de gamla apoteksbyggnaderna.
Hade han levat då när kraftverksdammen
höjdes och därigenom dränkte den
gamla stadskvarnen från 1600-talet [skall vara 1759], samt Brunnsholmarna,
kyrkkällaren
och det Herlerska
bryggeriet, som kom att rivas [redan i slutet på 1960-talet]. Ja, då
hade nog Josef gråtit. Josef Herler återupplivade även
den venetianska
traditionen, med program i Topeliusparken, med lyktor längs med älvstranden
och i träden, samt gnistrande fyrverkeri mot den mörka hösthimlen. Sin
sommarstuga hade han i Soklot, vid Grisselön [Skall vara Nätören.]
Byggd på samfälld mark. Det var ingen lyxvilla, utan liknade mera en
torpstuga av den gamla modellen, med verandan omgiven av gamla trodor, med gamla
möbler därinne. Men det var så han ville ha den. En tid efter
hans död skötte Soklot Marthaförening om så att den inte
skulle förfalla. Men numera är den riven och dess saga all. [Lite rester
finns i Smeds gårdsmuseum.] |