[30 mars]
Född
som tredje barn i läkarhemmet på Kuddnäs egendom Felixdagen den
14 januari 1818, i midvintertid, under en lyckotydande stjärnkollektion,
växte och utvecklade sig gossen Zacharias,
kortare kallad Zachris och allra kortast Zacke i naturlig ordning som
alla andra barn, i hälsa och ohälsa, i dygd och odygd och åtnjöt
av sina goda föräldrar den bästa uppfostran man kunde begära.
Angående hans utseende som liten pilt kunna vi väl som den uleåborgska
författarinnan Sara Wacklin givit av Nykarlebygossens glada, ljusa ansikte
med de djupt liggande pigga ögonen, såsom »en väl gräddad
vetebulle med korinter i». [Citatet brukar tillskrivas Runeberg.] En bild
av honom vid 9 års ålder se vi på Carstens 1827 målade
familjetavla.
Det skulle föra för långt att här försöka
giva en utförligare karakteristik av gossens föräldrar, utmärkta
personligheter båda vardera på sitt sätt den från
Uleåborg bördige intelligenta och bildade medicine- och kirurgiedoktorn,
som i Sverige utbildat sig för sitt läkarekall och bl. a. praktiserat
som fältskär vid krigsflottan inom parentes sagt den främste
förebilden för sonens kända berättande
fältskär och så gossens förträffliga moder,
en borgardotter från Nykarleby med den tidens bästa och ortens bästa
fruntimmersutbildning, en sund livsåskådning och ett varmt hjärta.
Ja, om jag därtill ville beskriva deras vardagsliv, doktorns läkaremottagning,
distriktsresor, jordbruk och industriella experiment, eller värdinnans husesysslor,
familjeumgänget, utfärder till skärgården och dylikt, så
skulle dagens timmar icke därtill förslå. Jag vill blott i korthet
framhålla, att herrskapet Topelius levde ett lyckligt familjeliv, så
länge hälsans dagar varade, vidpass 8 lyckliga år, säger
sonen skalden. Jag nämner i förbigående, att musik och sång
icke voro främmande för detta hus, då doktorn spelade violin och
hans maka under sitt arbete okonstlat sjöng glada visor. Det är ock
känt, att båda makarna voro litterärt intresserade och hemmastadda
i tidens kända diktverk. Sådan var i kortaste översikt det hemmets
miljö, där Zachris växte upp, men i föräldrarnas outtröttliga
strävan för dagens id låg dem önskebarnets vård och
uppfostran varmast om hjärtat. Att de genom döden förlorat tvenne
tidigare födda söner i späd ålder, ökade deras omsorg
om den tredjes väl.
Då fadern doktorn i ett brev kallar pilten
Zacke vid ett par års ålder »vår lille trädgårdsmästare»,
så kunna vi i andanom se honom tulta omkring mellan trädgårdsparadisets
rosenhäckar och blomsterrabatter och med blommor i händerna framställa
sina förnumstiga funderingar för den svenska trädgårdsmästaren Zetterberg,
som där ordnade och planterade, han som hade förutspått
ett berömt namn åt den nyfödde. Något år senare får
pilten i faderns brev redan äran heta »lille karlen, som fostrar sig
väl», och som nu börjat röra sig på egen hand. Snart
har han i hemmet sina originella lekföretag. Om vintern gräver han i
trädgårdens snödrivor hemliga gångar och gömmer skatter
i dem, och med sin syster Sofie åker han kälke utför lekbergets
sluttning där. Men när han en kall vinterkväll ensam vill gå
ut, då säger hans finska sköterska Brita på sin brutna svenska
bevekande: »Sakarias pra kossen min, kå int ut! Arjin siter på
nysa'roen!» Vargar rörde sig närgånget där ute på
den tiden. Av tillåtna sommarlekar i det fria var väl båtskeppningen
på bäckens bruna böljor eller i kvarnrännan bland det roligaste,
särdeles när man hade kamrater med.
[6 april]
När Zacke var en helt liten pilt, kom hans barnkäre
unga styvmorfar Turdin ofta till Kuddnäs
på besök, och då vankades det alltid butikgotta, ty rådmannen
hade handelsbutik vid torget. Då tog morfar pojken på sitt knä
och förstod att göra åtkomsten av de väntande godsakerna
spännande genom att först upptaga ur sina fickor det ena intressanta
föremålet efter det andra, nästan alltid i samma ordning: kniven,
dosan, kammen och till sist [karamell]struten. Och då pojken fått
den åstundade struten i sin hand, kom genast därtill uppmaningen »skaka!»
Var där då något som skramlade i struten, karameller eller russin
och mandlar, hade lilla Zacke så roligt.
En annan idyll från
barnkammarlivet: Där sitter Zacke på en pall vid sin mammas fötter,
medan mamma under sitt sömnadsarbete berättar sagor för den lille,
om tuppen och hönan, om stadsråttan och landsråttan, om prinsessan
Pip och andra för barnets fattningsgåva lämpliga snillealster.
Senare kommo vildare sagor, om Lunkentus, om Carsus och Moderus, om rike Pehr
Krämer och många andra. Men om kvällen välsignade
mor sin son i bädden med »Gud, som haver» och »Fader vår».
Ja, jag talar här blott om gossebarnet, men hans enda syster Johanna
Sofia rönte ju samma vård och samma kärlek,
som han, och hon var hans ständiga trognaste lekkamrat.
|
Större bild av vindskammaren
som fungerade som minnesrum tills museet etablerades. |
Men då livet ju ej är idel lek ens för de unga, började
tidigt barnens undervisning, och vare det här genast sagt, att för båda
gick det jämförelsevis lätt att lära, emedan naturbegåvningen
var åtföljd av ett stort intresse att få lära sig. De elementäraste
grunderna till allt bokvetande fick gossen Zacharias genom sin första informator,
den 17 år äldre kusinen Frans Mikael Topelius, vilken bodde med honom i södra
vindskammaren, de år han hade anställning såsom präst i
församlingen. Denne ädelt anlagde unge man var särdeles avhållen
i familjen, och hans inflytande på gossen och ynglingen Zachris kom därför
att bliva djupt och varaktigt. Till honom har Zachris skrivit sitt
första brev, som även finnes bevarat, och hos »Bror Frantz»
så ville föräldrarna, att Z. för respektens skull
skulle titulera sin äldre kusin och preceptor [lärare] fick han
till sist åtnjuta skriftskoleundervisning på Orisberg i Storkyro, där Frantz då var anställd som brukspredikant och
skollärare, och där han dog ung 1836.
Sedan Fr. Topelius flyttat
bort från Nykarleby, fortsatte Zackes elementarundervisning i moster och
gudmor Sahlboms småbarnsskola, men fadren doktor Topelius skötte själv
om gossens förkovran i skrivning, och detta med sådant framgång,
att Zachris redan vid rätt tidiga år i de små skrifter han »utgav»
i hemkretsen visade en anmärkningsvärt tydlig och snygg stil och säker
rättskrivning.
Sedan fick Zachris från hösten 1826 sin andra
informator i den unge snickarsonen, sedermera läkaren Fredrik
Blank, och nu begynte den mycket omtalade vindskammarskolan 182629, som vi emellertid här ej hinna egna många ord åt.
Zachris var ej nu ensam lärjunge, kamraterna voro 4, näml. yngre syster Sofie samt kusinerna Rosa,
Alexander och Thilda Lithén. Alexander och Thilda, som då
nyligen hade förlorat sin moder, en syster till doktorinnan Topelius, höllos
som egna barn på Kuddnäs och tillbringade många dagar och nätter
där. Alexander sov då i samma lilla utdragssoffa med Zachris i vindskammaren.
Det var överhuvud goda grunder barnen erhöllo i denna förberedande
skola, under doktor Topelius faderliga övervakning. Zachris kom där
t. o. m. så långt, att han fick börja med latinet och
var således väl förberedd vid sitt inträde i Uleåborgs
trivialskola hösten 1829. Skolåren där måste vi förbigå
och hålla oss till Kuddnäs.
[13 april 2003]
Gossen Zachris hade särskilt genom historie och geografiundervisningen
erhållit rika impulser till självständigt tänkande jämte
ett för hans ålder avsevärt mått av vetande. Men då
i hans naturell fantasibegåvningen tog överhand över de övriga
anlagen, drevs han att omsätta sitt vetande och sina intryck dels i fantasifulla
lekar, dels i ett tidigt begynnande författareskap. Av lekar må jag
nämna hans skuggspel exeqverat som »ljudfilm» med hiskeligt paffande
och högljudda förklaringar bakom ett vitt papper, spänt på
en stolkarm, naturligtvis inför en intresserad publik i hemkretsen.
Och ute på gården hade Zacke på det lilla spruthusets
[Skjulet där brandsprutan förvarades.] tak invid bagarstugugaveln riggat
upp åt sig ett fartyg med mast och roder, och där seglade han som kapten
och styrman i en person djärvt ut på inbillade världshav, till
de främmande länder han läst om i geografin, medan hans fader doktorn
vid sitt skrivbord tankfullt blickande ut genom fönstret, övervakade
sonens lek.
Bra tidigt utvecklade sig hos gossen ett visst krigarlynne,
en drift att få uträtta något stort i världen. Ett manlighetsprov,
som han gärna utförde var att beväpnad med en käpp störta
sig mitt in i ett buskage av brännässlor, där han vilt slog omkring
sig med käppen och sålunda nedgjorde sina fiender, räknande efter
slaget antalet brännknutar på sina händer. Inne ställde han
upp pappersgubbar i golvspringorna och sköt på dem med pilar. Ja, på
byråklaffen i sin vindskammare utförde han formliga bataljer med papperssoldater,
som han själv med en sax klippte huvud och lemmar av under ett som himlavalv
eller molnbank över slagfältet hållet pappersark. Dramatiskt!
Icke sant? Hand i hand med sådana lekar gick författandet. Klokt nog
inskränkte sig den unge författaren i början till reproduktion
av lästa berättelser, gärna med någon humoristisk poäng.
En mängd små av honom delvis illustrerade häften i omslag av brokigt
papper »publicerades» i hemkretsen, såldes eller utlånades
mot kontant ersättning av knappnålar, vilka ju behövdes i stor
mängd att sticka upp insekter på. Ty man skulle ju ock samla sådana.
Längre fram författades »Efemerider» eller små Kuddnästidningar,
som flickorna i umgängeskretsen torde varit särdeles snåla på.
Men de hörde till studenttidens nöjen. Jag behöver säkerligen
inte för herrskapet påpeka, vilken förberedelse vi i allt detta
finna till Zachris Topelius mångsidiga poetiska, historiska och dramatiska
diktargärning, sagoberättandet kanske framför allt.
En liten
vers, som påstås ha varit hans allra första rimsmideri, ännu
något torrt i tonen, lydde så:
»En
liten vers jag ville skriva
åt min syster och min mor.
Skulle nå'n
den versen riva,
vore skadan inte stor.»
Han
tänkte på att papperslappen, varå versen vore skriven, lätt
kunde rivas sönder, till föga skada dock för eftervärlden.
En annan vers, som tävlar med den nu citerade i ursprunglighet, var gravsången
över en död burfågel, den han älskat:
»Tippelill, var fri och glad,
flyg till Gud i gröna blad!
Tack för att du sjöng för mig!
Jag har ledsamt efter dig.»
Här
är tonen redan högre och diktionen mera poetisk. Till jul och märkesdagar
i familjen diktades sedan verser i överflöd, och förebilder saknades
icke: Z:s fader och moder skrevo vers, Frans Mikael skrev, och Z:s syster Sofe
var ej sämre än andra. Hon uppvaktade sin broder med verser på
hans namnsdagsbord. Alla små rimsmidare ha nu visserligen inte lämnat
något namn efter sig i världslitteraturen, men Zachris Topelius junior
var en av de få utvalda, för vilket barndomens övning i verskonst
i hemomgivningens befruktade jordmån med tiden växte till erkänt
mästerskap.
[20
april 2003]
Att Zachris far i någon mån skulle uppmuntrat sin
son till poetiskt rimmeri, det tror jag icke alls, men väl uppmanade han
honom ivrigt till att föra bok över allt sitt görande och låtande.
»En ordentlig karl skall leva med pennan i hand», sade han. Och »allt
vad du gör, gör det bästa du kan!» »Vinn över
dig själv!» var ett annat av hans kärnord. »Lär dig
att villigt försaka!» Det sista var nu inte så lätt för
en ibland nog självsvåldig ungherre. Men föra bok enligt pappas
mening och föredöme, det begynte den unge Zachris med i god tid. Han
skrev noga upp sina små inkomster och utgifter, t. o. m. antalet
fångade möss i egna fällor dag för dag. Och dagböckerna
sedan! »Journali eli Päiväkirja, ruotiksi Dagbok» betitlade
han högtidligt första försöket i den vägen. Med dagnotiserna
höll han ut till sin levnads sista dagar. Av faderns pedagogiska kärnord
var där ännu ett, som för gossen blev av stor betydelse: »Fläng
ögonen omkring dig!» D. ä. givt akt på din omgivning
allt vad där sker, och lär av allt!» Detta gjorde gossen även
med största intresse. Naturstudium blev ett älsklingsnöje för
honom under hela hans liv. Fadern ledde experiment med magnetism och elektricitet
och små kemiska försök, och informatorn Blank, kallad »insektskungen»,
lärde gossen förstå insekternas liv och att samla växter.
Slutligen ha vi att nämna, hur hans föräldrar voro angelägna
om att motarbeta all slags klemighet för att göra sin älskling
till en härdad och stark man. Som avskräckande exempel berättades
för honom om Vidrock, som fullklädd gick på bastulaven. Tillfälle
till umgänge med hurtiga kamrater saknades icke heller. De strövade
omkring i skog och mark, lekte med båtar i bäcken, simmade vid Alesvaj,
åkte kälke och skridsko om vintern och övade sig i pojkars vanliga
lekar och konster. Skvaltkvarnen vid en backsluttning strax norrom gården var Kuddnäs-barnens förtjusning.
Att få se hur där malades höst och vår var ett särskilt
nöje.
Till Kuddnäslivets karakteristik höra ju även
skärifärderna till släktingarnas sommarstugor på holmarna,
då doktorn icke hade någon egen villa, utom andel i bolagsstugan på Alörns norra udde,
av Z. T. förevigad i den minnesvärda sagan »Gamla
stugan». Man besökte morfar Turdins stuga invid skeppsvarvet på
Djupsten, morbror Josef Calamnius' stuga på Kubban, bolagsvillan »Myggan»
och flera andra på Alörn, men tyvärr medger icke tiden någon
skildring av dessa mångomtalta uppfriskande sommarnöjen. Hela hembygdens
och särskilt dess vackra skärgårds väna natur blev skaldeynglingen
så kär, så kär; själva luften han där inandades,
föreföll honom angenämare, speciellare än luften i någon
annan del av världen, som han besökt. Redan den gav honom en jublande
hemkänsla var gång han återkom dit från södern eller
norden. Bruset från älvens forsar i stilla sommarkvällar var den
stämningsrikaste musik, som han också endast på hemstranden kunde
höra. Huru skönt var ej att dväljas i de gröna salar, mellan
björkar, alar, där naturens friska stämma talar!» Ja, där
lärde gossen sig älska sitt fosterland. Med särskild kärlek
omfattade han från sin tidiga barndom hemträdgårdens
aspar »vindens musikanter», kallade han dem som hade lärt
honom att sjunga Ja, själva byggningen, det vita huset, där hans
vagga stått, och allra mest den södra vindskammare, som ofta efter
skoltiden där, blev hans egen kammare, omfattade han med sitt varma hjärtas
rika kärlek. Och det är nog den kammaren, där i hans allom bekanta
novell i den historiekunnige fältskärn närmast en kombinationsgestalt av hans faders och hans egen genius
sitter och förtäljer sina berättelser för gamla vänner
och släktens ungdom! Den egna kammaren där uppe var som ett utsiktstorn,
därifrån han med allt mer klarnande blick såg ut i världen
omkring sig, och där han med sin rika inbillningskraft drömde sig in
i forntids och framtids osedda livsområden.
Så växte
gossen till yngling i det goda hemmets sköte, och diktarhågen drev
oemotståndligt till poetisk alstring, allt eftersom hans psyke utvecklades,
med alla de tusen växlande intryck, vilka här strömmat in i hans
själ som poetiskt material. Skolåren i Uleåborg 182932
gåvo ju ock betydande plus till hans vetande, och själsutveckling,
och stjärnfallet han där såg en tidig vintermorgon, stannade kvar
djupt inne i hans fantasi som ett varsel om en hög livsuppgift i framtiden.
[28 april 2003]
Men
livets verklighetskrav gjorde sig nu ock redan gällande, även i annan
form, än läspluggets börda. Hans goda faderns 10 långa sjukdomsår
och hans 1831 timade bortgång, då gossen var blott 13 år gammal,
väckte tankar på livets allvar, varom han visserligen redan förut
flera gånger blivit erinrad tidigast väl genom berättelsen
om hans två små tidigt bortgångna bröder, som vilade under
en rönn på gamla gravgården mitt inne i staden (ihågkomna
i den skönaste av Z. T. s alla sagor, den om »Björken
och stjärnan»), vidare genom en ogift fasters död på
Kuddnäs och gamla mormor Turdins i staden, henne, som han så förträffligt
karakteriserat i fältskärns berättelser. Men i sitt barnsliga sinne
förmådde han icke ännu fatta innebörden av den stora förlust,
som drabbat honom.
[En rönnbärsdignande rönn på gravgården. Förstoring.
Foto: Lars Pensar den 12 september 2014.
(Inf . 204-09-12.)]
Jag har hittills icke särskilt talat om det djupa
inflytande som gossens moder utövat på min älsklings karaktärsdaning
och kan ej mera ingå på detta rikhaltiga kapitel. Vare det här
sagt, att hon efter mannens bortgång blev gossens allt i alla, hans kärleksfulla,
förståndiga och allvarsamma uppfostrarinna, och när hon i hans
redan hunna mannaålder år 1868 gick
ur tiden, då anade han djupet av sorgens mysterium, då var det
som om för hans hjärta en sol gått ner!
Student 5/6 1883
vid blott 16 år, efter information hos skaldemästaren Runeberg var unge Zachris ännu för barnsligt omogen att bestämma sitt rätta
blivande genus vitae, eller att kunna med nödig framgång bedriva de
akademiska studier han till en början ägnade sig åt på naturvetenskapernas
område, i akt och mening att ägna sig åt hans faders yrke, läkarens,
det fadern dock varit nog förutseende att icke påyrka. Men snart blev
det likväl historiens studium och litteraturens, som mest anslog. Om studenttidens
stora betydelse för den unge Topelius' utveckling, hans kamratumgänge,
hans resor till och från hemmet, hans studier och nöjen i huvudstaden
och hemma under ferierna lämnat lämna oss hans dagboksskildringar rundligt
besked. Jag måste hänvisa till dem.
Nu var också det riktiga
ungdomssvärmeriets tid i förälskelsens tecken för honom inne.
Vilket förtrollande skimmer spred icke kärleken över livets alldaglighet,
men huru ofta slocknade det icke åter i djupa skuggor! Det idealistiskt
artade flammandet för barndomsvännen och kusinen Tilda L. tillfredsställde
ju icke i längden. Men sedan vår unge diktare efter mera tillfälliga
svärmerier, än för den ena, än för den andra, slutligen
vunnit Emelie Lindqvists varaktiga kärlek, då hade han ock funnit en
fast punkt i sitt hjärtas oroliga värld. Och då han med henne
i förening byggde sig ett eget hem i huvudstaden, blev barndomshemmet i norden
ingalunda av det nya hemmet bragt i glömska. Tvärtom steg det, så
länge hans innerligt älskade moder levde där i sin ensamhet, för
den fjärran boende sonens sinne i allt högre glans. Och först då
förstod han, vad ett gott och älskat barndomshem är värt.
Ärade
församling!
Jag måste här avbryta min högst ofullkomliga
skildring, dessa Kuddnäs-minnen från 100 år tillbaka, huvudsakligen
enligt vad jag hört min moder och min mormoder berätta om vår
avhållne Z. Topelius', skaldens, sagoberättarens och barnavännens
utveckling under hans uppväxtår. Mitt syftemål var att därmed
i görlig mån klarlägga detta barndomshems betydelse för honom
själv, för hela hans diktning och därmed kort sagt
för oss alla.
Man har allmänt vant sig att tala om Topelius såsom
den »blide» skalden, och det är ju sant, att i hela hans apparition
[framträdande] var något blitt och ljust och människovänligt.
Men blidheten var dock icke det enda lynnesdraget hos en person, som under sin
tid utfört ett så duktigt mannavärv, som han. Faktiskt är,
att Topelius alltid beundrade »mandom, mod och morske män» och
ringaktade det vacklande och fega. Om hans poesi har man sagt, att den mest handlar
om »sol och vår och luft och ljus», men tillägg även
blommor och kärlek. Genom själsstrider redan i ungdomen hade också
han nödgats kämpa sig fram, tills den fromma barnatron vann fullständig
seger. Med det i grunden barnsligt goda och älskvärda, som hörde
till hans väsen, erövrade han särskilt barnvärlden omkring
sig. Med rörande ödmjukhet bekämpade han på dödsbädden
sin ringhet inför Gud med de sista framstammande orden: »Ett litet
barn kom hit till världen, ett litet barn går bort i Jesu namn»
Och Guds lov och pris var hans svanesång. O, att det skulle bli allas vår
svanesång, då vi en gång skola lämna detta jordiska.
* * *
|