F. W. Sundwall.
Jag har ännu en känsla av att en del av glansen
därvid förgick. Han mötte eleverna här på ett annat
område, där de åtminstone inom sig kunde ha en avvikande mening.
Och hans inflytande såsom lärare torde varit större än den
han utövade som direktor, om man finge döma efter en kort tids erfarenhet.
Det religiösa livets utbildning hos eleverna var hans A och O, och det föreföll,
som om allt annat skulle varit av underordnad betydelse. Han var i övrigt
något sluten, ehuru han djupt intresserade sig för ungdomen.
Men
visserligen var även han en betydande ledare med djupa kunskaper, klart omdöme
och stor självständighet. För religiöst anlagda har han förblivit
en obestridd auktoritet.
Det har förnummits, att någon spänning
i religiöst avseende skulle förefunnits emellan direktor Conradi, som
varit rationalist, och hans efterträdare, vilken var en levande kristen,
kanske med en lutning åt pietism. Såsom elev hade jag icke någon
känsla av denna motsättning, men vid en återblick kan jag finna
den sannolik. När direktor Conradi höll bön, valde han texter,
som etsade sig i minnet, och jag torde ej fara vilse, om jag säger, att hans
tema var: Icke kommer var och en in i himmelen, som säger till mig:
Herre, Herre, utan den som gör min Faders vilja; medan direktor Sundwalls
livsgrund uppenbarade sig i orden: Söken först efter Guds rike
och hans rättfärdighet, så faller eder allt detta till.
Att
direktor Sundwall med sin starkt manliga läggning lämnade i sin bästa
ålder Nykarleby seminarium, då frukterna av hans arbete ännu
icke hunnit mogna, synes nog oförklarligt för den, som ej känner
de inre drivfjädrarna. Vid Ekenäs seminarium, som fick göra sig
till godo hans mogna erfarenhet, har han vunnit namn icke blott som den djuptänkta
läraren, utan även som framstående organisatör.
Seminariets
två första direktorer voro personligheter efter icke alldeles vanliga
mått. Lärare, vilka dimitterats under deras tid, känna det som
en lycka att ha fått åtnjuta deras ledning.
Direktor Sundwalls
porträtt, utfört i olja av fröken Maria Wiik, har av seminariets
f. d. elever blivit skänkt i maj 1905 till läroanstalten, där
det utgör en prydnad och ett kärt minne av den värderade läraren
och direktorn.
[Läs mer: På
denna sida. Matrikel av Hagfors.
Av Einar Hedström.]
3. Direktor Zacharias Schalin tillträdde sitt ämbete sommaren
1886, då direktor Sundwall överflyttade till Ekenäs. Enligt 25-årsberättelsen
blev han, som just var utnämnd till lektor i religion vid seminariet i Ekenäs,
av Cygnaeus anmodad att söka den lediga direktorsbefattningen vid seminariet
i Nykarleby.
Z. Schalin.
Den nya direktorn var då blott 32 år gammal, utan
större erfarenhet som lärare, men hade såsom teologiekandidat
grundliga studier i sitt fack och mångsidiga ideella intressen, var botaniker,
trädgårdsvän och icke utan poetiska anlag, ett arv på mödernet.
Han hade vuxit upp i Larsmo prästgård, behärskade bygdens språk
och var väl förtrogen med den svenska allmogens liv och tänkesätt.
Direktor Schalin hade sålunda goda förutsättningar för det
kall, han tog emot. Men det heter i 25-årsberättelsen, att han mottog
kommandot på ett sjunkande skepp. Under mitt första år,
skriver han, hade vi dock ännu 37 elever, ehuru i första klassen
sutto endast 3 till en början. Men minimum inträdde 1889 om våren,
då antalet ordinarie elever sjunkit till 25, (1. Orsaken därtill angives
vara det starka missnöje, som då rådde bland de svenska lärarna
med lönevillkoren.) ehuru de officiella uppgifterna visa ett något
högre tal, då i dem ingå alla, som vid läsårets början
eller under dess lopp varit intagna i någon klass. Fråga uppstod
om seminariets indragning, och den 15 maj 1889 förordnade senaten, att ledigblivande
lärartjänster vid seminariet icke skulle ordinariter besattas. Ställningen
ljusnade emellertid, elevantalet begynte år 1890 stiga, och efter några
år (1895) fingo även lediga lärartjänster ordinariter besättas.
Den
nya direktorns undervisning var, enligt avgångna elevers vittnesbörd,
intresseväckande, men skilde sig mycket genom detaljrikedom och historiska
förklaringar från föregångarens. Han ägnade som direktor
stor uppmärksamhet åt trädgårdsodlingen och anlade 1892
Skogsparken, som blivit en angenäm promenadplats höst och
vår för seminariets ungdom (se
närmare härom 25-årsberättelsen, sid. 20). Hans regemente
var i övrigt präglat av mildhet, godhet och strävan efter största
möjliga rättvisa, varför vederbörande parter i tvistemål
stundom fingo avgiva måhända väl utförliga förklaringar.
Och direktor Schalin förivrade sig aldrig. Vackert yttrade en lärare
i ett tal till honom vid 25-årsfesten, att han hade styrt seminariet i Topelii
anda.
Direktor Schalin hade otvivelaktigt en varm kärlek till sitt
modersmål, men det var för honom en olägenhet att han ansågs
vara finsksinnad eller i varje fall inte hörde till det svenska partiet.
Ett par lärares bristande förmåga att under sina lektioner upprätthålla
ordning orsakade honom dessutom allvarsamt obehag, och då en hjärtsjukdom
gjorde hans nervsystem ömtåligare, sökte han befrielse från
sitt tunga arbete och fick den 9 juni 1904 avsked med full pension från
den 1 augusti samma år. Han hade då under 18 år varit direktor.
[I Uppslagsverket Finland.]
4. Prodirektor Gustaf Hedström övertog nu seminariets ledning,
och när tjänsten anslogs ledig, söktes den av kollegan vid Borgå
lyceum Anders Allardt, rektorn vid elementarskolan i Gamlakarleby Johan Fredrik
Sandelin och lektor Gustaf Hedström, vilken sistnämnda erhöll första
förslagsrummet och blev till direktor utnämnd den 5 febr. 1905. Den
nye direktorn, vilken verkat som lärare vid seminariet sedan 1876, pick till
sitt värv med en rik erfarenhet. Han var kanske icke någon drivande
kraft och ej heller någon medryckande lärare, men han var redig och
klar, inskränkte sig till det väsentliga i sina fack utan att förlora
sig i teorier, för vilka han saknade intresse. Gustaf Hedström var den
man, som seminariet då behövde: måttfull, behärskad, objektiv
och praktisk, hade lätt att komma överens med sina kolleger och var
trots sin stora humanitet respekterad av eleverna. Med honom följde lugna
freds- och arbetsår, tills han 1910 bröts av sjukdom och erhöll
på begäran avsked med 1911 efter att i 35 år hava tillhört
seminariet.
Gustaf Hedström.
Han kvarstod emellertid som vikarierande lärare
ända till utgången av november månad 1922 eller i något
över 46 år.
Med åren växte hans intresse för
seminariet och hans kärlek till ungdomen, som utgjorde föremål
för hans sista rediga tankar.
Han dog d. 3 april 1923 och begrovs under
stort deltagande.
[Läs mer: Av Einar
Hedström. Matrikel av Hagfors.]
5. Direktor Viktor Karl Emil Wichmann blev efterträdare i egenskap
av prodirektor skötte han direktorsämbetet från den 1 sept. 1911
och blev såsom ensam sökande till den lediga tjänsten utnämnd
till direktor den 23 okt. 1912. Genom sin föregående verksamhet ända
från 1883 (se sid. 43) var han känd som en inflytelserik lärare
och flitig läroboksförfattare. Prövningar och år hade väl
småningom lagt sordin på hans ungdomliga hänförelse, men
icke på hans hjärtas värme. Då han som direktor besteg katedern,
talade han icke mera om Odin och Tor utan om den Gud, som har all makt i himmelen
och på jorden. Med sin rika erfarenhet och ideella livssyn hade han goda
förutsättningar att lyckas även som läroanstaltens ledare,
ehuru kansliarbete och allehanda praktiska bestyr lågo mindre väl för
en skaldenatur. Hans verksamhet som direktor blev emellertid icke lång;
han tog avsked från sin tjänst den 1 sept. 1916, då han kort
förut fyllt 60 år, och lämnade Nykarleby under stora hedersbetygelser
efter att ha verkat vid seminariet i närmare 34 år.
V. K. E. Wichmann.
Tacksamma f. d. elever ha låtit måla
hans bild, som avtäckes vid 50-årsfesten.
[Läs mer: På denna sida. Matrikel
av Hagfors.
I Uppslagsverket Finland.]
Den efter direktor Wichmanns avgång lediga tjänsten söktes av
lektorn vid Ekenäs seminarium Alfons Takolander, rektorn vid samskolan i
Kristinestad Torsten Ström och lektorn vid Nykarleby seminarium dr K. J.
Hagfors, vilken sistnämnda uppfördes i första förslagsrummet,
medan lektor Takolander kom i andra rummet med rekommendation och rektor Ström
i tredje rummet. Besättandet av tjänsten ansågs denna gång
så viktigt, att icke endast svenska folkpartiet i Wasa läns norra krets
diskuterade spörsmålet utan även de större tidningarna. Lektor
Takolander återtog emellertid sin ansökan, och blev fil. dr Karl
Johan Hagfors, som i egenskap av prodirektor handhaft befattningen från
den 1 sept. 1916, utnämnd till direktor den 2 maj 1917. Hans ställning
var icke angenäm, krig var i landet och tilltagande dyrtid, så att
elevantalet var i nedåtgående. Just då företogs dessutom
den omorganisation, varigenom ryska språket infördes som läroämne
och kursen blev 5-årig, vilket i sin mån påverkade elevfrekvensen.
Prövningarnas bägare var dock ännu ej tömd till botten; den
4 febr. 1918 fick den nya direktorn se sin skola tömmas, omgivas med stängsel
av taggtråd, bevakas av soldater med påskruvade bajonetter och gömda
kulsprutor; seminariets huvudbyggnad apterades nämligen till fångläger
för 1,000 ryska soldater.
K. J. Hagfors.
Men denna onda tid hade en ända. Följande höst
kunde undervisningen åter taga vid, och läroanstalten repade sig överraskande
fort. Nya intresserade lärare ha blivit anställda, och elever ha kommit
i ökat antal år för år, så att maximum uppnåtts
under seminariets femtionde läsår.
[Läs
mer: På denna sida. Matrikel
av Hagfors.
I Uppslagsverket Finland.]
Seminariets första lektorer.
Den 9 januari 1873 utnämndes
de 3 första lektorerna:
1. Josef Lindskog,
född 1821, svensk till börden, tidigare lärare vid Wasa tekniska
realskola, blev lektor i matematik, fysik och teckning, prodirektor 18731878.
Han hade till medtävlare läraren vid svenska fruntimmersskolan i Helsingfors
J. L. Boehm, som dock återtog sin ansökan.
J. Lindskog.
Lektor Lindskog var en kunnig matematiker, fordrande lärare
och respekterad i hög grad. Han hade för princip att förklara en
sak blott en gång, och det gällde då att följa med; de svagare
fingo merendels efteråt söka upplysning hos kunnigare kamrater. Dess
bättre verkställde han repetitioner rätt ofta. Undervisningen i
geometri bedrevs helst såsom fältmätning ute, så att en
del elever begynte under somrarna t. o. m. verkställa skifte vid
hemmansklyvningar i bygderna. Josef Lindskog talte föga, log aldrig, och
om han någon gång vredgades, blev han mörkröd i ansiktet,
men sade intet. Om nykomlingen såg honom på en soaré, kände
han icke igen sin lärare, ty han var älskvärd och strålande
glad i sällskapslivet.
Efter det han 1878 fått avsked, flyttade
han till sin hemstad Vänersborg i Sverge, dit han längtat under långa
år, men där han vid återkomsten befanns vara en främling;
ungdomsvännerna voro döda eller borta. Han återvände inom
kort till Finland och bosatte sig sedermera i Jakobstad, där han dog den
1 maj 1897 vid 76 års ålder. Han har genom en donation befäst
sitt namn vid Nykarleby seminarium.
[Läs
mer: Av Einar Hedström. Matrikel av Hagfors.]
2. Gymnastikläraren Viktor Heikel, född 1842, blev lektor i gymnastik,
populär anatomi och naturkunnighet. Medsökande var lärarkandidaten
Jaakko Rahm. Länge fick seminariet ej njuta av lektor Heikels intresserande
undervisning; han blev nämligen överlärare i gymnastik vid universitetet
1876 och har där utfört sitt livsverk.
3. Lektor i musik och sång blev Fredrik Vilhelm Illberg, vilken som
medtävlare hade läraren vid fruntimmersskolan i Helsingfors David Hahl,
stud. sångaren Lorenz Nikolai Achté, sångläraren vid elementarskolan
i Borgå Selim Gabriel Linsén och orgelnisten Carl Teodor Sörensén
(som dock återtog sin ansökan).
Lektor Illberg var född
i Fredrikshamn 1836, student från Borgå gymnasium 1854, hade avlagt
mindre kameralexamen och examen i ryska språket 1855, erhållit av
prof. F. Pacius intyg över skicklighet
och förmåga att bestrida sånglärartjänst vid landets
läroverk 1858, undergått orgelnist- och kantorsexamen för direktor
R. Lagi med vitsordet berömliga 1861, orgelnist och klockare vid ev.-lutherska
kyrkan å Sveaborg 1863, sånglärare vid växelundervisningsskolan
och söndagsskolan i Helsingfors 1859, befordrad till andra lärare vid
växelundervisningsskolan för gossar 1862, utnämnd till andra lärare
vid högre folkskolan för gossar i Helsingfors 1869, erhållit den
20 juni 1872 dispens för lärartjänster i sång och musik vid
landets seminarier.
Lektor Illberg var otvivelaktigt en duglig musiklärare,
kunnig och intresserad. Han följde E. Chevés metod, vilken han utbildat
enligt sin personliga läggning och lyckades även nå så goda
resultat i tonträffning, att han demonstrerade med sina elever sin metod
på ett allmänt skollärarmöte i Stockholm. Ehuru av ett ombytligt
lynne blev han omtyckt av sina elever.
De berätta gärna om hans
temperamentfulla uppträdande och hans originella uttryck. Han var med skäl
förargad, då man glömde boken. En gång sökte
en elev dölja sin förseelse och använde en annan bok. Men olyckan
fogade det så illa, att han stod i främsta raden, varför han ideligen
slog takt orätt. Lektorn, som satt vid pianot, gjorde upprepade rättelser,
men förgäves och bad slutligen den okunnige komma till pianot för
att få undervisning. Han gick inte, trots tillsägelser; men då
han märkte, att lärarens temperatur höll på att stiga, var
han nödsakad att foga sig och sade: Jag har Sundéns grammatik.
Då log lektor Illberg ett jättelöje och sade: ja, man lär
sig inte att slå takt efter Sundéns grammatik. Borta i klassen
sjöngo ett par andra ur Kockströms lärobok i finska språket,
men de redde sig bättre, emedan de hade kamraterna framför sig.
Lektor
Illberg såg gärna eleverna hos sig på Vilhelmsdagen, då
hans fru var en älskvärd värdinna. Hon trädde även i
övrigt i förbindelse med seminarister, i det hon ledde arbetet, då
det gällde att dekorera festsalen vid högtidliga tillfällen.
Efter
dimissionen gingo åtminstone de mera musikaliskt begåvade eleverna
gärna på avskedsvisit till lektor Illberg, som bjöd på ett
glas vin, och man fick därefter kalla honom farbror. Små mellanhavanden
glömdes snart, och då man återvände till seminariestaden,
sökte man gärna upp farbror Illberg, men inte just de andra lärarna,
inför vilka man kände sig främmande.
Men redan under förra
hälften av 1880-talet blev lektor Illberg ganska nervös, och eleverna
togo inte längre hans ojämna lynne humoristiskt, utan det uppstod ledsamma
slitningar. Nervositeten blev en sjukdom, för vilken han om somrarna sökte
bot, och han återvände om höstarna glad men glädjen räckte
blott några dagar. År 1897 erhöll han på begäran avsked
med pension och lämnade i tysthet och djupt förstämd Nykarleby,
där han verkat i 24 år och utfört en betydande lärargärning.
Han dog i Helsingfors den 23 jan. 1904.
[Läs
mer: Av Einar Hedström.]
4. Timläraren vid normalskolan i Helsingfors fil. mag. Fredrik Wilhelm
Sundwall, född 1843, blev utan medsökande utnämnd till lektor
i religion, psykologi och pedagogik den 6 mars 1873. Han undervisade därjämte
i svenska och finska (se sid. 31).
Lektorstjänsten i svenska och finska
blev anslagen ledig 1874, och anmälde sig som sökande fil. mag. Alexander
Hellgren, fil. mag. Nils Ferdinand Spolander, fil. mag. Otto Vilhelm Viktor Hohenthal.
Alla tre sökande hade vitsordet laudatur i finska, Hellgren därjämte
i historia, geografi och statistik lubenter approbatur, i latin approbatur, i
grekiska cum laude, i estetik och modern litteratur samt tyska och franska approbatur.
Hohenthal anmälde sig icke vilja avlägga det praktiska lärarprovet.
De två andra avlade det vid Nykarleby seminarium den 14 och 15 dec. 1874
i närvaro av kyrkoherden K. E. Stenbäck, som representerade överinspektorn
för folkskolorna. Därvid underkändes mag. Spolanders prov i svenska
vid folkskolan (röstetal 2/30), men vid seminarium fick han i svenska 6/30,
i finska vitsordet cum laude (25/30); mag. Hellgrens prov i svenska vid folkskolan
blev bedömt med vitsordet cum laude (20/30), vid seminarium med cum laude
(16/30), i finska med cum laude (25/30), och visade han sig sålunda stå
framom medtävlaren. Han hade också andra vägande meriter.
5. Fil. mag. Alexander Hellgren blev den 30 dec. 1874 utnämnd till
lektor i svenska och finska språken, och sedan utnämningen blivit lagstånden,
förordnad den 1 mars 1875 att under två provår bestrida tjänsten.
Född i Loppis 1834 hade han blivit student 1857, fil. kand. 1863,
varit under 10 år t. f. lärare vid lägre elementarskolan
i Helsingfors och sedan den 15 sept. 1873 lärare vid högre folkskolan
för gossar. Han saknade sålunda icke meriter.
Men det föll
sig icke bättre, än att den nya lektorn i svenska hade finska till modersmål.
Han talade dock ledigt svenska, om ock med ett finskt tonfall, och eleverna skulle
knappast märkt brytningen, om inte orden fyra och fjorton
skulle berett honom svårigheter. Lektor Hellgren var en för
sin tid väl kvalificerad lärare, om ock icke någon drivande kraft.
Han skötte med aldrig svikande punktlighet sin tjänst, var vänlig,
human och så finkänslig, att han kapslade in anmärkningarna, då
han rättade uppsatserna, för att de inte skulle såra. Då
en elev, som tyckte om att använda främmande ord, skrev, att Lotta
Svärd var ett schema för fruntimmer så sade den vänliga
läraren: Såsom Bergman här skriver, lär man nu kanske
inte kunna uttrycka sig; schema kan väl möjligen i vissa fall betyda
mönster, men . Varpå följde en rättelse i vackra
ordalag. Lektor Hellgren var omtyckt av eleverna för sin flärdlöshet
och välvilja, och även om någon andlig kraft icke strålade
ut ifrån honom, tyckte vi att han var en god lärare.
Resultatet
av hans undervisning var ojämnt. De begåvade och intresserade lärde
sig bra nog, men den goda lektorn hade icke hjärta att underkänna de
svaga. Snart hördes anmärkningar av utomstående, att de unga lärarna
voro okunniga i modersmålets skriftliga behandling. Överinspektör
U. Cygnaeus skrev tröstande till direktor Conradi, att anmärkningarna
saknade fog; men överinspektör C. Synnerberg klagade (1891) för
den, som skriver dessa rader, att de svenska lärarnas skrivelser till skolstyrelsen
voro fulla med ortografiska fel och att fordringarna måste ställas
mycket högre. En väsentlig orsak till det mindre goda resultatet var
nog även den, att seminariet den tiden fick taga emot mycket illa förberedda
elever.
Redan i mitten av 1880-talet begynte lektor Hellgrens hälsa
vackla, och han, som varit så lugn och trygg, blev retlig. Han längtade
efter pensionstiden, då han skulle kunna draga sig tillbaka till sin villa
i Loppis. Den 1 aug. 1890 fick han på begäran avsked med pension, men
det blev icke en ljuvlig vila på Ihantola utan på ett sjukhus i Helsingfors,
där han dog den 4 september samma år. Det var sagan om den sommar,
som aldrig kom.
Dessa voro jämte direktor Conradi seminariets första
lärare. De bevaras nu i kär hågkomst av en glesnande skara grånade
lärjungar, vilka i dem se banbrytare och förebilder.
[Läs mer: Av Einar
Hedström. Om monument vid Juthas.]
|