Maria Castrén
Första
kvinnliga organisten
i vårt lands lutherska kyrka
Maria Castrén var en
märklig kvinna på många sätt. Runtom i våra svenskbygder
är det många som förknippar henne med Nykarleby seminarium där
hon tjänstgjorde som lärare i spelning och senare som lektor i sång
och musik. Därigenom kom hon att bli den första kvinnan i Finland som
innehaft ordinarie lektorstjänst i sång och musik vid ett manligt seminarium
och vid lärarseminarier överhuvud taget.
|
Maria Castrén |
Under 27 års tid var hon
den första och enda kvinnan i stadsfullmäktige i Nykarleby. Ekonomi,
socialpolitik och miljöfrågor låg henne varmt om hjärtat.
Hon var mycket språkkunnig, behärskade sex språk och läste
italienska ännu som 80-åring. Hon prenumererade på tidningen
Liv och spänst, trots fyllda 95 år med orden: ”Jag har alltid
tyckt om gymnastik och även undervisat i många år. Som ung vann
jag pris i dans.” Vem var Maria Castrén? Hon föddes år
1871 i Nedertorneå. Följande år flyttade familjen till Munsala.
Hennes far, häradshövding Alarik Castrén, blev domare på
Domarbacka gård i Vexala. Familjen bestod av föräldrarna och tio
barn, Maria var näst yngst. Castrénska släkten hade sedan 1600-talet
utgjorts av präster och jurister.
Hennes mor Marie var född Burman
och dotter till Tornedalens riksdagsman Fale Burman, ägare till stora Kopukka
gård. Hennes mormor kom från ett barnhem i Stockholm. Det är
troligt att musikaliteten har kommit från det hållet, eftersom den
inte kommit till uttryck i den övriga släkten.
[— Änkefru Maria Castrén, född Burman, har avlidit i Alavo, Finland, vid 81 års ålder. Hon var född i Haparanda och blev gift med den för sin oväld [omutlighet], sin rättrådighet och sin värdighet uppburne häradshövdingen Erik Alarik Castrén, som innehade först Torneå och senare Nykarleby domsaga. Han avled 1800.
Dagens Nyheter den 9 mars 1915, sid 5.
(Inf. 2020-05-21.)]
Kärleken till
orgelmusiken väcktes i Vasa under hennes skolflickstid. Hon satt ofta på
orgelläktarn och lyssnade till organisten Hasselblatt, en yngling, som lärde
henne spela orgel och som hon blev mycket förtjust i. Han dog en tragisk
död som helt ung, men Maria blev orgeln trogen hela sitt liv.
I Munsala
fanns en jämnårig organist. Han lärde henne orgelstycken och hon
undervisade honom i pianospel. Hon förälskade sig i honom, men han var
kär i prästdottern, obesvarad kärlek i båda fallen. Han tog
till flaskan och Maria började studera. Efter att ha fungerat som organist
i Munsala 18931895, studerade hon vid Helsingfors musikinstitut, nuvarande
Sibelius-Akademin under två års tid. Hon kallades som organist till
Nykarleby 1899, när gamle organisten Gästrin blev sjuk. Tjänsten lediganslogs, men Maria kunde inte söka den.
Enligt
kyrkolagen kunde endast lämplig man komma ifråga som organist i Finlands
evangelisk-lutherska kyrka. Hon har själv berättat i ett brev att kärleken
till musiken gav henne kraft att kämpa. Hon anhöll hos Kejserliga senaten
i Helsingfors om dispens från sitt kön.
Hon fick dispens den
20 januari 1902 och därmed blev hon den första kvinnan i Finland som
fick laglig rätt att söka en organisttjänst. Hon och en manlig
organist sökte tjänsten och Maria fick den, alltså blev hon den
första kvinnliga organisten i ordinarie tjänst.
Som organist spelade
hon i gudstjänster och vid förrättningar i kyrkan samt vid konserter.
Men enligt kyrkolagen fick hon inte sjunga, därför sjöng hon aldrig
med i psalmerna, trots att hon hade studerat solosång. Sommartid bodde hon
i sitt paradis Tunnholmen, balsam för själen enligt henne själv.
Från Tunnholmen till kyrkan gick hon ofta till fots, 35 km. Hon var född
före cykelns tid! Men ofta steg hon i en av sina segelbåtar och seglade
med koralböckerna på båtbottnen till Andra sjön. Ibland
råkade hon ut för stiltje och fick paddla iland t.ex. i Bonäs,
för att därifrån ta sig till kyrkan springande med långa
kjolar. Kondition, det hade hon.
Hon reste ofta utomlands och förde
med sig nyheter från kontinenten, bl.a. undervisningsmetoder och läromedel.
Hon var den första som ägde en riktig grammofon i Nykarleby. Den använde
hon i undervisningen vid seminariet. Dessutom ordnade hon grammofonkonserter till
förmån för hjälpbehövande i staden.
Hon
var även den första som hade en konsertflygel i privat ägo. Den
gav hon senare till sin elev och goda vän, Erik
Bergman. Sin cello gav hon till Pehr Tonberg efter
en konsert och violinen kom Holger Haglund att bli ägare till. Hon bjöd
gärna goda vänner hem till sig, i synnerhet vid fullmåne! Hon
serverade eget äppelvin och spelade Månskenssonaten medan månen
speglade sig i älvens vatten nedanför hennes fönster. |