Frågan om landningsplats å fasta landet för den tilltagande ångbåtstrafiken blev emellertid allt mera
aktuell. Det stora avståndet mellan stadens yttre hamn vid Alörn och Åminne, där de flesta större trafikanterna hade sina lastageplatser
och magasiner, föranledde omlastningar och lossningar, vilka i synnerhet för skrymmande varor drogo betydande kostnader. En kartteckning av E.
Davidsson uppgjord 1/9 1862 ger en bild av Åminne lastageplats
Plankarta över Åminne lastageplats. Avfattad och ritad av E. Davidsson l/9 1862. [ Plankartan bearbetad.] |
Förteckning över magasinerna å lastageplatsen: Stadens packhus (14), C. Grundfeldt (510), C. J. Berger
(1117). J. A. Lybeck (18), Alb. Dyhr (1923. A. G. Olson (24). E. A. Waselius (25). E. A. Rechardt (2628). K. V.
Sundström (29).
Det Sundströmska magasinet (29) var beläget mest i söder å stenmöljan från vilken via en körväg
från allmänna bryggan ledde uppför åbranten och vidare mellan magasinerna 3 och 4 till landsvägen. Efter Andrasjöns tillkomst
försåldes och borttransporterades det ena magasinet efter det andra så att vid tiden för sekelskiftet endast nummer 6 kvarstod. Detsamma
såldes 1910 till Ab Wilh. Schauman som använde det som barack för sina skogsarbetare.
Mittemot lastageplatsen, på andra sidan
älven kvarstodo vid tiden för plankartans tillkomst än nu resterna av det gamla beckbruket och 7 magasiner.
Isynnerhet
för trävaruhandeln kändes det betungande att först forsla virket den långa vägen till Åminne, därifrån det
med slupriggade lastbåtar fördes till Alörn för att på nytt omlastas. Denna tidsödande och dyrbara omlastning föranledde
en av de större avlastarna, ägaren av Keppo såg i Jeppo, patron O. von Essen att flytta
lastageplatsen för sina varor till Munkgrundet vid Bonäsfjärden. Han hade tidigare i bolag med kapten Frans Hedström och den mångsidigt
företagsamme affärsmannen och skeppsredaren Gustaf Mauritz Hedström här låtit bygga briggen »Toimi«, det första
fartyg som löpte av stapeln i Nykarleby efter branden. År 1863 upplodades under överinseende av lotsfördelningschefen överstelöjtnant
Lagerstedt, av lotslärlingarna Simon Ems och Gustaf Dahllund samt bonden Erik Bonäs en ny farled, som skulle leda från Thorsö udde
till Munkgrundet. I sin inlaga till direktörn för Lots och Båkinrättningen konteramiral Nordmann framhåller lotsfördelningschefen
att en boningsstuga borde uppföras å Kubban invid Romarskär, och 2 äldre lotsar och en lotslärling antagas med stationering där,
»ty lotsarna å Hällgrunds båk åtaga sig inte lotsningen å denna farled, ej heller kunna de se därifrån, när
lots genom signal fordras från fartyg, som ligga å Munkgrundsudden eller å andra ankarplatser då man däremot från Kubban
kan göra det.« Från Hällgrunds båk skulle de där boende lotsarna, (tvänne äldre lotsar och en lärling),
föra båtarna både till den gamla ankarplatsen vid Djupsten och till den nya farledens början där de nya lotsarna skulle emottaga
dem för lotsning till Bonäs fjärden.
I inlagan till lotsverket beskrives den nya farleden på följande sätt:
Den
begynner mitt emellan förut kända grunden Sjumansgrundet (Schjomansgrundet) vars vestliga sida är mycket oren och Lillgrundet
det förra i O från Aspskär och det senare i N från Enskär eller Alörns NV udde till sundet emellan Brudholmarna och
Enbjörken. [Karta över skärgården.]
Hällbåken tages i
N till O på kompassen och Enskärs eller Alörns norra udde i OSO 3/4º, sedermera styres S 3/4 V tills den nordligaste av Brudholmarna
kallad Limpan, som kan passeras c:a 10 famnar nära, kommer tvärs på 50 famnars avstånd och så vidare, med samma kurs, till Enbjörken
som jämväl kan passeras helt nära (denna genomseglade fjärd är c:a 3/4 italienska mil bred emellan remmarena och 1 1/2 mil
lång av 4 à 5 famnars djup utom vid närmandet av land på båda sidor) dock bör vid kryssning iakttagas att på
vestra sidan av Alörn är mera långgrundt och bör icke närmas på mindre än 1 1/2 kabellängd, ty på 3/4
kabellängd från Enskär finnes ett grund eller rättare »utsticker ett ref,« som har en sten, vilken synes vid lågt
vatten förövrigt är runtom den 9 fots vatten och vid en halv (1/2) kabellängd vesterut är redan 20 fot. Tio famnar från
Limpan är redan 4 famnars djup; på vestra sidan av denna fjärd finnes 2:ne grund, av vilka det sydligaste är övervattens stengrund,
på vars norra och södra sidor på 50 famnars avstånd redan finnes 4 famnars djup, i viken vid Kubban finnes 3 famnars djup med sandbotten.
I sundet mellan Enbjörken och den av Brudholmarna som kallas »Lukas« är även 4 famnars djup, men i mitten av sundet är ett
litet 10 fots grund som kan omseglas. Larsholmssidan är mera oren men den är ock utom farleden. Sedan man passerat mitten av sundet mellan Enbjörken
och Brudholmarna, där djupleken är 4 1/2 famnar, förändras kursen till S 1/4 O på kompassen eller rakt på Kråkskär,
tills man lämnat åt babord det förutnämnda lilla grundet, som kan omkringseglas och ligger SO vart från Enbjörken, samt
de båda grunden som ligga söderom samma holme och lämnas om styrbord det första c:a 75 famnar därifrån med sand-
och stenbotten och 8 fots djup, samt det andra omkring 600 famnar med 2 fots djup, och stenbotten då förändras åter kursen
till S t V, tills man passerat styrbords O pricken som står för ett stengrund, på mitten av Kråkskärsfjärden c:a 1/2 minut
från Kråkskär och 1 från Vexala östra udde, med 7 fots vatten. Såväl vid Kråkskärs västra som vid
Långörns SV strand, i Kråkskärs sund kunna fartyg lägga nästan i land, djupleken är 18 fot vid stranden. I Sandösundet
närmare Sandön 5 till 6 famnars djup och denna strand är även ren; Loppans bank är jämt uppgående, lägsta vattenståndet
är 6 fot. Ifrån Kråkskärsfjärdsremmaren tages kurs på mitten av Sandöns norra sida på kompassen S t 1/2 O, tills
man passerat Sandösundsremmaren N:o l, då kursen åter förändras till OSO 1/2 O, med denna kurs passeras Sandösundsremmaren
N:o 2 (båda lämnas åt babord ävensom Sandöbankremmaren N:o 6, som lämnas åt styrbord), då kan man ankra på
redden med 18 till 19 fots djup. Mindre fartyg kunna förändra kursen från sistnämnda remmare på Munkgrundet dock med iakttagande
av däremellan befintliga, den första väst- och den andre ostremmare, och gå till ankars på NV sidan c:a 25 famnar från
land på 14 fots djup (vid Sandö östra sida ett stycke från land är ett 8 fots grund och själva banken som är c:a 250
famnar i diameter har 10, 11 och 12 fot omkring det grundaste.)
Fartyg, som stävar till Kråkskärs sund, finna en ypperlig ankarplats
på 23 fots djup mitt i sundet emellan Kråkskär och Långörn med iakttagande av de 2:ne sydprickar som finnas vid den förstnämnda
holmens NO:stra sida. Smärre fartyg, ända till 13 fots djupgående, kunna inlöpa på redden mellan fasta landet och Långörns
östra sida observerande dock 3:ne N och 1 S-remmare, av vilka de två senare stå på 14 fots djup, dock bör icke stranden
åt Nykarleby närmas för mycket, utan sedan den 3:dje Nordpricken passerats, förändras kursen på Markusholmens östra
strand och gå till ankars mitt emellan dem, där 11 fots djup finnes. Anmärkningsvärt är att längs hela farleden finnes sandbotten
överallt, ypperligt att landa var man behagar.«
Denna kronolotsfarled från Thorsö redd till västra
sidan av stadens fasta land öppnades 1864.
Genom beslut av den 29 februari 1864 upplät staden södra hälften av holmen Kubban åt
lotsverket där en lotsstuga byggdes, (de första lotsarna voro Simon Söderlund och Nils Ranck).
Redan 1862 (3
nov.) hade handlandena G. M. Hedström och Elias Roos beviljats rättighet att anlägga en 12 alnar bred väg genom stadens utmark
från den s. k. Remahls backen till saltsjön vid Bonäsfjärden, dock utan förbindelse för dem att framdeles underhålla
vägen i vidsträcktare mån, än de funno sin egen fördel påkalla.
År 1864 (31 okt.) anmälde G. M. Hedström
för magistraten att stadens handlande beslutat att på hamnkassans bekostnad invid Bonäsviken eller den s. k. Andrasjön anlägga
en landningsbrygga samt att den nya vägen skulle på samma kassas bekostnad försattas i farbart skick. Tydligen motsåg man genom
ångbåtsbryggans inrättande en starkt ökad trafik, varför den av Hedström och Roos anlagda vägen behövde förbättras.
Ångbåtsbryggan anlades på vintern, den var 225 alnar lång av sten med en förlängning av trä.
Bryggan som byggdes
på entreprenad kom att kosta 1,260 mk. Hedström, som var den egentliga initiativtagaren till hamnens flyttande, utsågs jämte handlanden
Alfred Häggblom, till ombud vid hamnbygget. |
Andrasjöbryggan år 1939. Amatörfoto Marita Hellström. [Beskuren.]
Upplagsmagasiner byggdes och stadsborna anhöllo om
rätt, att »samtidigt som stadens nuvarande lastnings- och lossningsplats vid Åminne bibehålles, staden förunnades rättigheten
att vid den s. k. Vestra sjön, få avlasta vanliga exportartiklar, samt att derstädes få lossa med ång- och segelfartyg
från ryska och finska hamnar inkommande gods, ävensom från utländska hamnar inkommande tullbehandling i packhus icke underkastade
varor«. Stadens packhus vid Åminne lastageplats flyttades sedermera till Andrasjön.
Stadens packhus som flyttades från Åminne lastageplats till Andrasjön. [Beskuren.] |
I avfordrat utlåtande
angående den nya farledens behövlighet uttala sig ett antal handlande, skeppsredare och skeppare från staden att, ehuru nyttan av densamma
till en början kan synas ringa, skall dess bekvämlighet framkalla en trafik, från vilken staden för närvarande är utesluten.
Isynnerhet ansågs den av vikt emedan den erbjöd ångfartygskommunikationerna en landningsplats på fasta landet. Den infordrade uppgiften
angående mängden av fartyg som hittills begagnat farleden ansågs ej kunna läggas till grund för beräkningen, då endast
en person (O. von Essen?) hittills och detta till följd av adliga privilegier varit berättigad verkställa avlastningar, vilkas antal 1863
uppgått till 4 laster.
Utlåtandet till Lots- och Båkinrättningen angående den nya farledens behövlighet var undertecknat
av följande personer: C. W. Sundström J. A. Lybeck handl. skeppsred. rådm., handl. M. Sandström, Alfred Häggblom handl.
skeppsred. handlande. A. Westlin G. M. Hedström handl. handl, skeppsred. J. T. Häggblom J. W. Lundqvist handl. handl. E. Roos E. A.
Waselius skeppsred. handl. skeppsred. J. H. Broman M. E. Sarlin skeppare, skeppare. E. Rechardt C. Synnerberg handl. skeppare.
Enligt statistiken
över tolagavgifterna för perioden 186065 utgjorde desamma:
År |
Ordinarie
tolag
Fmk |
Inkvarterings-
tolag
Fmk |
1860 |
893,28 |
513,60 |
1861 |
1,242,44 |
737,24 |
1862 |
1,295, |
693,88 |
1863 |
1,549, |
763,32 |
1864 |
1,515,60 |
749,08 |
1865 |
1,399 |
666,16 |
Mk |
7,894,32 |
Mk
4,123,28 |
vilka avgifter, fördelade på en tidrymd av 6 år, utgöra för ordinarie tolagen Fmk
1,315,72 pr år eller omtrent 2 3/7 proc av tullintraden.
Inkvarteringstolagen 687,22 mk pr/år eller cirka 1 1/4 procent av tullintraden.
Summan av vardera tullavgifterna utgjorde således efter beräkning av medeltullintraden för 10 år till 54,560 mk 3 2/3 procent
pr/år. Då såväl export som import belastades med 75 procent av tolagens belopp kommer nämnda avgift att av den beräknade
medeltullintraden utgöra Fmk 1,502:20 per år eller c:a 2 5/6 procent.
Det första fartyg som anlöpte
Andrasjöns brygga, var ångfartyget Österbotten som fördes av Nykarlebybon C. O. Olson, befälhavare
från 1857 under 16 år. Kusttrafiken, som omhänderhades av ångfartygen »Vasa«, kapten Liljeqvist, »Vega« kapten
Wilhelm Roos, »Avasaksa« kapten Tornberg. »Tärnan«, »Norden« och »Näcken« var ganska livlig.
Stadsborna
begynte efter hand bygga sig villor vid Andrasjön. Redan förrän vägen dit anlades, hade handlanden G. M. Hedström byggt sig
en sommarstuga därstädes (sedermera Rooska villan, numera Viks). En liknande stuga hade häradsskrivar Källman byggt sig på Juthbacka
hemmans mark på berget söder om ångbåtsbryggan.
Efter hand läto stadens handlande vid Andrasjön uppföra magasiner,
vilka snart sträckte sig på båda sidor om vägen från ångbåtsbryggan ända ungefär till den n. v. vaktstugan
(som en tid var järnvägsstation).
Handlanden G. M. Hedström lät för sin privata export bygga en egen lastningsbrygga,
vid sin senare villa (n. v. Thors), med spår för rullvagnar och flera magasiner. Där kunde skutor och pråmar lägga till,
under det fartygen lastades på fjärden där utanför.
De första villorna vid Andrasjön voro, räknade
från norr till söder: konsul P. A. Lybecks, (flyttad till staden; på denna
tomt byggde sedermera familjerna Andersson (Andell) och Mattsson (Löwing) tvenne sommarstugor), konsul Carl Grundfeldts, flyttad till Östermyra,
(nuv. apotekare Wilkmans tomt) [nuv. Gunnar Grahn], apotekar Nils Malmbergs, (nuv. Henrikssons), handl J. W. Lundqvists, (nuv. Kisors), handl. G. M
Hedströms nya, (nuv. Thors), sjökapten C. P. Lövbergs, borta, (nuv. frk. Ch. Rosenblads tomt), konsul Alfred Häggbloms, (nuv. dr
Roos'), handl. Elias Roos' (nuv. Viks) [riven, nuv. Sparvboet] och sjökapten Herman Backmans på berget söderom ångbåtsbryggan,
(nuv. prof. Wold. Backmans). Alla dessa villor byggdes på 1860 talet. Dessutom lät handl. R Ahlqvist uppföra ett sommarvärdshus (nuv. Nylundska villan).
Namnet Västra sjön, som var ämnat för den nya hamnen,
vann ej burskap, utan i dess ställe skapade det allmänna talesättet benämningen Andrasjön i motsats till första sjön,
som ju låg vid Åminne. Ungefär vid samma tid och på liknande sätt fick hamnen i Gamlakarleby namnet Yxpila, vilket namn ju är
sammansatt av det svenska ordet yxa och det finska pila, pilata = förstöra. (Den fina sanden förstörde nämligen timmermännens
yxor vid hamnbygget, därav namnet).
Hamnbygget vid Andrasjön saknade inte sin stora betydelse för staden. Det igångsattes vid
en tid, när sjöfarten ännu var ganska betydande, och åstadkom under de första tiderna en allmän uppryckning.
Att hamnen
sedermera ej kom att motsvara förväntningarna, berodde såväl på den fortgående uppgrundningen som på flera samverkande
omständigheter. Att det ej saknades röster, vilka utsatte hela företaget för kritik, visar bl.a. ett något känslobetonat
brev av Z. Topelius av den 28 juni 1894, vari han säger, »att ett parti ville föreviga dumheten med hamnen vid Andrasjön medelst en
järnväg«.
Ångbåtsbryggans förlängning till Långörn en idé som undertecknad hört
framkastas under seklets första år i samband med fullbordandet av Nykarleby järnväg skulle väl skapat gynnsammare hamnförhållanden
vid det djupa Kråkskärssund. Nykarlebys betydelse för kustsjöfarten hade emellertid vid denna tid för länge sedan upphört.
För trävaruavlastningen använder man sig sedan gammalt av Thorsö redd.
Källor:
V. K. E. Wichmann: Nykarleby stad 16201920.
Gustaf Hedström: Anteckningar om
Nykarleby skärgård och skeppsbyggeriet i Österbottniska Posten 1920.
Einar Hedström: Opublicerade anteckningar.
Muntliga
meddelanden av professor Wold. Backman och hr Ossian Sund.
Tillägg till artikeln om Hilda Olson: Ett antal tavlor
tillföllo vid hennes död genom testamentarisk donation Svenska Folkskolans Vänner i Helsingfors.
[SLUT]
|
Torkel Hellström (1939) Från gångna tider i Nykarleby I. Övertryck
från Österbottniska Posten.
Stig Haglund digitaliserade och tillhandahöll.
(Inf.
2004-05-18.)
Läs mer: Andra sjön av Erik Birck. Andrasjön i kapitlet Fakta.
|