Folkskolinspektör Joh. Åbonde hade gjort upp ett förslag till arbetsprogram för den planerade treåriga mellanskolan.
Detta godkändes av ombudsstämman. Enligt Åbonde omfattade distriktet en yta av 674 km² med en befolkning om 7.851 personer vid årsskiftet
19601961. Av dessa var 92,6 % svenskspråkiga. Vid skolbyggnadsplaneringen borde man enligt Åbonde redan nu taga sikte på ett
samordnat högstadium och dess speciella behov av lokalutrymmen även om man med hänsyn till den ännu gällande lagstiftningen måste
använda benämningarna medborgarskola och mellanskola.
Befolkningsunderlaget på över 7.000 svenskspråkiga var tillräckligt
stort för att bära upp ett fullt utbyggt högstadium. På tre årskullar kunde man beräkna att få 327 elever, av vilka
132 i mellanskolan och 195 i medborgarskolan. Förutsättningar fanns sålunda enligt Åbonde i Nykarlebynejden för utbyggnad av
en nioårig grundskola enligt den statliga grundskolekommitténs förslag. En total eller partiell centralisering av den egentliga folkskolan
hade redan börjat i alla delägarkommunerna. I Nykarleby hade man den väl utvecklade sexklassiga seminariefolkskolan, som i många avseenden
utgjorde en god förebild. Hösten 1966 skulle en nybyggd centralfolkskola tagas i bruk i Jeppo, varigenom de sex tidigare folkskolorna skulle elimineras.
I Nykarleby landskommun skulle folkskolorna sammanslås till större enheter och i Munsala hade nio skolor sammanförts till tre större
med minst tre lärare.
Frivillig undervisning i finska hade redan meddelats i ett tiotal år, men nu kunde denna undervisning göras
obligatorisk i klasserna 36. Läroplanskommissionens för de kommunala försöksskolorna betänkande med förslag till undervisningsplan,
kunde enligt Åbonde tillämpas från och med läsåret 19661967.
Byggnaderna för högstadiet borde uppföras
i Nykarleby stad eller dess närhet. Närheten till seminariet var av stor betydelse; de blivande lärarna kunde auskultera i denna skola. Den
längsta skolvägen bleve 25 km. Försöksverksamheten skulle gå ut på att samordna treårig medborgarskola och mellanskola
till ett enhetligt högstadium med minst tre studieriktningar. Finska språket skulle bli obligatoriskt i alla klasser och engelska minst inom
två studieriktningar. Ett nära samarbete med yrkesvägledningsbyrån i Jakobstad förutsattes.
En hjälpskola eller specialklasser
ingick i planeringen som en förutsättning för skolförsöken. Ett nytt gymnasium borde vidare byggas på grundskolans högstadium
och inrättas i Nykarleby.
Hösten 1966 skulle endast 10 elever gå i kl. VIII i landskommunens ettåriga medborgarskola, varför
man planerade att nedlägga denna och överflytta eleverna till seminariets medborgarskola. Detta blev dock ej av. I juli beslöt kommunalfullmäktige,
att klasserna VII och VIII skulle undervisas som sammansatt klass från hösten.
I maj s.å. uppvaktade beredningsutskottet undervisningsminister
Grels Teir och generaldirektör R. Oittinen i grundskol- och gymnasiefrågan. I uppvaktningen deltog M. Nygård Jeppo. E. Fors Munsala, O.
Fagernäs Nykarleby och S. Blomqvist, Nykarleby landskommun. Något besked erhöll man givetvis ej. 3)
Såsom tidigare nämnts
(kap. om Samskolan) beviljade statsrådet emellertid den 12 maj dels Nykarleby samskola rätt att successivt utökas
till ett fullständigt läroverk, dels tillstånd att grunda en treårig svenskspråkig försöksmellanskola. Ett gemensamt
högstadium av grundskolan skulle även byggas upp och en hjälpskola inrättas.
I slutet av okt. 1966 beslöt stadsfullmäktige
i Nykarleby slopa det anslagstak på 100.000 mk, som man tidigare bestämt som övre gräns för stadens andel i byggkostnaderna för
mellanskolan. Fullmäktige erbjöds nu en hel del förmåner, om skolan byggdes i staden.
Beskedet om stadens utfästelse bidrog
till att lugna den oro som uppstått i landskommunerna, särskilt Jeppo, rörande skolbyggnadsfrågan. På den mellankommunala ombudsstämman
den 16 nov. 1966 godkändes stadens anbud och beslöts definitivt, att den planerade interkommunala medborgar-, mellan- och hjälpskolan skulle
placeras i Nykarleby. Byggnadsprogrammet och ritningarna fastställdes s.å. Skolan skulle vara färdigt byggd den 1 aug. 1968. Enligt beräkningarna
skulle skolan mottaga c:a 90 elever varje år. I hela området fanns vid denna tid 7.268 personer.
Meningen var att byggstarten skulle ske
den 1 sept. 1967 och skolan börja ett år senare.
I Nykarleby hade man hoppats på ett snabbt beslut i skolstyrelsen. Därav blev
dock intet. Först i okt. 1967 kunde insp. Åbonde meddela, att skolstyrelsen fastställt byggnadsprogrammet så gott som fullständigt
enligt det insända förslaget. För en del utrymmen skulle statsbidrag ej utgå utan kommunerna skulle få bekosta dem. Detta gällde
bl.a. högstadiets rum för häften, prov och korrigeringar, grupp- och arbetsrum, matvrå och väntrum för hjälpskolan,
vinterträdgård m.m. Insp. Åbonde föreslog därför vissa omändringar och strykningar i skolbyggnadsprogrammet. Målet
var nu en funktionsduglig skola till så låga totalkostnader som möjligt. Arbetsutskottet godkände ej alla strykningar. De fyra grupprummen
för högstadiet borde bibehållas för att möjliggöra arbete enligt det nya skolsystemet, liksom arbetsrummet för hjälpskolan
samt dess matvrå och väntrum. Stadsfullmäktige ställde sig helt på arbetsutskottets linje. Beslutet insändes till skolstyrelsen
för fastställelse.
Överhuvudtaget tvekade kommunerna rörande sin andel i finansieringen av den interkommunala mellanskolan. Bygget
skulle kosta c:a 2,6 milj. mk och statsbidraget var ej fastställt, men skulle dock bli högst 20 % utom lån à 3035 %
av kostnaderna. Landskommunerna var ekonomiskt trängda och därför tveksamma. I maj 1968 inlämnade staden dock anhållan om statsbidrag
och lån för Nykarlebynejdens kommunala mellanskola. Man hoppades nu att bygget skulle kunna påbörjas hösten 1968.
I juni
s.å. beslöt kommunalfullmäktige i landskommunen att godkänna förslaget om att centralisera skolväsendets lågstadium.
Kovjoki och Markby skolor skulle indras från hösten 1969 och eleverna koncentreras till Soklot och Ytterjeppo. 5)
Nykarlebynejdens försöksmellanskola inledde även sin verksamhet den 2 september 1968, men i provisoriska utrymmen, vilka i hast tillbyggdes
vid stadens Idrotts- och Ungdomsgård. Lektor Valdemar Westerlund var ordförande
för direktionen. Bengt Kummel fick den svåra uppgiften att bli skolans första rektor.
I budgetförslaget för Nykarlebynejdens
kommuner för år 1969 reserverade dock endast staden pengar för skolbygget. Staten beviljade för sin del 145.000 mk i byggnadsanslag
för skolan, men dessa medel räckte ej till för att igångsätta bygget. Den kommunala försöksmellanskolan arbetade fortfarande
i spridda lokaler. Endast ett fåtal elever från staden besökte den, varför driftskostnaderna till största delen låg på
landskommunerna.
Ehuru skolbyggandet i Nykarlebynejden sålunda ej kommit ur planeringsstadiet anhöll städerna Nykarleby och Jakobstad,
såsom tidigare nämnts i febr. 1969 hos skolstyrelsen att den blivande lärarhögskolan skulle placeras i Nykarleby med hänsyn
bl.a. till de båda städernas och den kringliggande landsbygdens redan väl utbyggda skolsystem! 6) Påståendet
var måhända riktigt vad Jakobstad beträffar, men i Nykarleby kunde endast seminariet ställa nybyggda eller nyrenoverade lokaler till
förfogande efter indragningen. Dessa lokaliteter var dock ej avsedda eller lämpliga för grundskolans undervisningsmetod och således
redan föråldrade. Allt hängde i själva verket fortfarande i luften vad skolbygget i Nykarleby beträffar. 78)
Den 6
maj 1969 beslöt stadsfullmäktige att hos de statliga myndigheterna anhålla om att medborgar-, mellanskol- och hjälpskoldistriktet i
Nykarlebynejden ombildades till ett grundskoldistrikt enligt Folkskollagens 14 a §. Grundskolprincipen borde genomföras så snart
nödiga byggnader uppförts och till en början som försöksgrundskola, ifall det ej var möjligt att genast börja med en
ordinär grundskola. Samtidigt beslöt man anhålla om fastställelse av folkskolstadgan rörande det finskspråkiga medborgar-
och hjälpskoldistriktet samt av förslaget till folkskolstadga för Nykarleby stad.
En interkommunal skolplaneringskommission tillsattes
under året på förslag av sem. lärare Pehr Tonberg för att planera de gemensamma skolfrågorna. I denna kommission
skulle alla berörda kommuner ha två representanter var. I Nykarleby utsågs lär. Tonberg och dir. Allan Blom till ledamöter.
Inför
seminariets förestående indragning rekommenderade kommittén, att seminariets lokaler skulle upplåtas för samskolan och medborgarskolan
och betjäna såväl gymnasiet som grundskolans högstadium. Härmed skulle lokalbehovet för dessa skolor vara löst. Även
på annat håll började det röra på sig i skolfrågan. Den 29 jan. 1970 hade stadsstyrelsen till folkskolinspektören
i Jakobstads distrikt, dit Nykarleby med omnejd hörde, inlämnat kommunernas anhållan om övergång till grundskola. Den 21 maj
1970 beviljade statsrådet Nykarleby stad och de tre grannkommunerna rätt att från läsårets början 19701971 inrätta
en skola, där medborgarskolan och mellanskolan, som ju byggde på folkskolans 6. årsklass, sammanslogs till ett 3-årigt högre
stadium av grundskola av enhetstyp. 9) Den 16 juli 1970 fastställde skolstyrelsen den av stadsfullmäktige den 19 maj s.å. antagna folkskolstadgan.
Enligt denna skulle folkskolans kl. IVI från staden och från landskommunernas Kyrkobydistrikt sammanslås till ett distrikt och sammanföras
till Nykarleby Centralfolkskola. Kl. VVI från landskommunens andra folkskoldistrikt skulle sammanföras med Nykarleby stads centralfolkskola.
Detta med verkan från höstterminens början 1970.
Den 23 juli 1970 fick staden mottaga seminariets övningsskola
med tomt och inventarier som donation av staten. Gåvobrevet undertecknades av skolrådet Magnus
Kull som representant för skolstyrelsen och statsmakterna, biträdande avdelningschefen vid länsstyrelsens skolbyrå Harri Hoffman
och inspektör Samuel Lindgren för länet samt av stadsdir. Ernest Eklund och stadssekr. Bror Åström som företrädare för
staden. Offentligt köpvittne var polismästare Carl Kronqvist. Donationen var ”dyrbar” för staden i dubbel bemärkelse. Som
stadsdir. Eklund framhöll vid överlåtelsetillfället skulle det bli dyrt för staden att upprätthålla skolan.
Det som konsul Carl Grundfeldt på sin tid hade varnat för hade inträffat: staden hade mist seminariet med övningsskola och i stället
fått stora kostnader för skolväsendets utveckling och underhåll.
Den 13 aug. s.å. godkände stadsfullmäktige
hyreskontraktet med staten om beredande av utrymme för grundskolan och medborgarskolans kl. VIII i seminariebyggnaderna (samlyceet). En skolplan antogs
för Nykarleby stad den 17 dec. s.å. liksom en folkskolstadga för staden, landskommunen, Munsala och Jeppo kommuners högstadium. 10)
Av
den planerade pedagogiska linjen vid gymnasiet blev såsom tidigare nämnts intet. I stället inrättades från läsåret
19711972 en musik- och en teknisk linje.
Läsåret 19701971 och 19711972 arbetade grundskolans högstadium och kommunala
mellanskolan ännu i hyrda lokaliteter i ungdomsgården. Rektor var från ht 1971 lär. Helge Hedman. Elevernas antal var vid höstterminens
början 1971 260. Direktionsordf. var nämndeman Eric Fors.
Till allmän besvikelse övertog staten såsom tidigare nämnts
ej högstadiet i grundskolan och överlämnade snart även gymnasiet till det kommunala skolväsendet. Skolplanen måste nu omarbetas
och kommunerna ställas inför tvånget att själva bygga den nya högstadieskolan i stället för staten, som man hade hoppats.
Högstadiet befann sig hösten 1971 såsom tidigare nämnts i en mycket besvärlig situation i omoderna lokaliteter.
En skolsekreterartjänst
i Nykarlebynejden hade varit lediganslagen två gånger utan att någon sökande anmält sig. Man beslöt därför inrätta
en skoldirektörstjänst från den 1 jan. 1972. Till innehavare av tjänsten utnämndes lär. Pehr Tonberg. S.å.
inrättades ett skolkansli med en kanslist. Skoldirektören ålåg bl.a. att leda den administrativa och pedagogiska utvecklingen
inom stadens och nejdens skolväsende samt att bereda och verkställa skolorganens beslut.
Nykarlebynejdens högstadieskola hade läsåret
19721973 sammanlagt 251 elever, av vilka 92 från Munsala, 67 från Nykarleby landskommun, 56 från Jeppo och 36 från Nykarleby
stad
Enligt den omarbetade skolplanen skulle grundskolan införas från den 1 aug. 1973. Det i staden verkande statsläroverket skulle
från samma dag överföras till kommunens skolväsende, d.v.s. Nykarlebynejdens högstadiedistrikt. Samtliga lärartjänster
indrogs som följd härav i maj s.å. och nya lärartjänster inrättades vid gymnasiet och Nykarlebynejdens högstadium från
förstnämnda tidpunkt. 11)
Från aug. 1973 sammanfördes som följd härav eleverna från högstadiedistriktet,
mellanskolklasserna och gymnasiet i seminariets lokaliteter. Deras antal uppgick till c:a 430, varav 150 på gymnasiet. I hela Nykarlebynejden uppgick
elevantalet till ett tusental. Högstadiets gymnastik skulle fortfarande hållas i ungdomsgården och huslig ekonomi i fastigheten Älvbrantens
byggnader. 12)
Älvbranten tjänstgjorde som kosthåll och internat först för seminariet och sedan för gymnasiet.[Vykortet ingår i serie 2225.]
|