Efter fruntimmersskolans upphörande [1909]
saknade staden återigen en lärdomsskola, som kunde förbereda för inträde i gymnasiet. Först 1917 gjordes ett försök
att på nytt upprätta en sådan, närmast en mellanskola. För ”samskolekurser” intresserade personer kallades i febr.
d.å. till ett möte i rådhuset. Vad där beslöts är obekant. Kort därpå utbröt marsrevolutionen, varför
de politiska oroligheterna omöjliggjorde alla planer i nämnda riktning tills frihetskampen var över 1918 och en lugnare period inträtt
med möjligheter till nya frimodiga initiativ.
Vid ett nytt sammanträde den 9 mars 1919 återupptogs de tidigare planerna och en 13-mannakommitté
tillsattes med lektor Torsten Ström som ordf. med uppgift att skapa förutsättningar för en skolstart redan samma höst. Målet
var att inrätta en 5-klassig samskola i staden. Man beslöt att bilda ett aktiebolag AB Nykarleby samskola som stöd för skolan
och redan den 21 april kunde konstituerande bolagsstämma hållas.
I en första interimsdirektion invaldes fru Fanny Appelberg och hrr Hj. Björkvall, K. Lenander, S. Ollus, E. Sirviö, H. Wik och O. Wilkman. Ordf. var öv.lär. Hj. Björkvall och suppleanter fru Anna Bastman, hrr V.
Bergman och K. Laurell. Vid ordinarie bolagsstämma den 17 nov. s.å. valdes den första ordinarie direktionen: öv.lär. Hj. Björkvall ordf., kronolänsman Evert Sirviö, bankdir. K. F. Spolander,
apot. O. Wilkman, prostinnan Fanny Appelberg, affärsmannen Karl Lenander och bonden Gustaf Johansson (Grahn). Suppleanter
var fru Anna Bastman, bonden Simon Allus och handl. Wilhelm Fagerholm.
Efter Björkvall, som var ordf. till 1930, följde
på denna post fil. dr. Joh. Qvist 19301933, trädgårdsmästare V. Bergman 19331935, sem. direktor N. A.
Fougstedt 19351943, folkskollär. John Sundqvist 19441957 och från 1958 folkskollär., kommunalrådet Ture Granqvist.
Skolan började sin verksamhet med kl.
IIII den 1 sept. 1919 ehuru statsrådets sanktion gavs först den 18 och rättighet att inrätta en femklassig mellanskola först
den 25 i samma månad. Lokal upphyrdes i rådhuset, inventarier anskaffades, lärare
anställdes bland intresserade seminarielektorer, övningsskollärare m.fl. och elever värvades bland folkskolungdomen. Skolans första
föreståndare blev pastorn, fil. mag. Vald. Westberg. Dess första föräldraråd bestod av normalskollär. Alex.
Björklund, ordf., trädgårdsmästare V. Bergman, handl. Aug. Casén, fru Maria Nordling och lektor Oskar
Olin.
Redan följande höst kunde skolan flytta in i f.d. Carlssonska (Häggblomska) gården vid V. Esplanadgatan 10, där den sedan logerade. Här kunde 5 klassrum, ett lärarrum och en tambur inredas. Gymnastiken försiggick
på seminariet.
[Här följer några stycken med statistik som kan hoppas över.]
Under
de följande åren var elevantalet omkring 100 per läsår. Skolan började som treklassig och den första dimissionen ägde
rum 1922. Under skolans tre första år dominerade stadsbarnen. År 1922 var antalet elever 115, varav 72 eller 62,6 % från staden.
Åren 19231924 var av 101 elever 77 eller 76,2 % stadsbarn. Under de följande åren uppgick deras antal till omkring 40 för
att ibland stiga till 50, d.v.s. i medeltal hälften av eleverna.
[Samskoleelever 1926 med Unionbanken, senare Helsingfors Aktiebank med flera till vänster.
Ur Lars Pensars samlingar. (Inf. 2022-06-06.)]
Botten nåddes läsåret 19361937 med endast 29 inskrivna
stadsbarn.
Därefter steg antalet åter så att antalet stadsbarn 19561957 var 42. Procenttalet uppgick dock till endast 25,3,
vilket visade den ökade tillströmningen av landsortsbarn. Läsåret 19551956 var antalet stadsbor 58, men procenttalet endast 23,1.
Orsaken var, att parallellklasser inrättats, vilket ökade landsbornas möjligheter att besöka skolan. Läsåret 19691970
var 55 Nykarlebybarn inskrivna eller 21,7 %, vilket visar att c:a 1/5 av eleverna i allmänhet var från staden.
Då samskolan
började sin verksamhet var 20 elever från landskommunen. Läsåret 19231924 hade deras antal minskat till 10. Året 19301931
steg antalet till 32 av totalt 104 eller 31,7 %. Under den följande tidsperioden var c:a 40 elever från landskommunen eller 27,7 %.
Därefter stiger antalet så att landskommunen 19561966 hade 65 elever i skolan eller 25,9 %. Läsåret 19691970 var
antalet 57 eller 22,5 %, c:a 1 % mera än stadsbarnen. Staden och landskommunen var alltså jämnt representerade med en liten övervikt
för den senare.
Munsala, Jeppo och Oravais var till en början fåtaligt representerade. I början av 1930-talet ökade Munsalaborna
till c:a 12 per år eller 11 à 12 %. Efter kriget steg antalet raskt så att Munsalaborna något år t.o.m. utgjorde den
största elevkontingenten. Läsåret 19651966 var antalet 63 eller 24,5 % och läsåret 1969197053 eller 20,9 %.
Jeppo
sände under de första åren c:a 10 elever per år till skolan. Antalet sjönk dock under 1930-talet och nådde bottennivån
19351936, då endast en elev från Jeppo besökte skolan. Därefter ökade de på nytt. Läsåret 19481949
var antalet 14 och två år senare 18, läsåret 19561957 37 eller 22,3 %, läsåret 19651966 41 och läsåret
1969197034 eller 13,4 %.
Oravais företräddes till en början av rätt många elever, ibland ett tjugotal. Sedan
Vörå samskola blivit en dimissionsberättigad mellanskola sjönk antalet till under 10. Ännu 19651966 var Oravaiselevernas
antal endast 9, men läsåret 19691970 hade de ökat till hela 45 eller 17,8 %.
Även från
Vörå, Terjärv, Purmo och Pedersöre (Karby och Sundby) kom enstaka elever till skolan under olika år. Även Jakobstad var
företrätt av en del elever, främst privatister och sådana som önskat byta skola eller på grund av platsbrist i därvarande
samlyceum tillfälligt sökt sig till Nykarleby.
Skolans verksamhetsområde omfattade sålunda främst staden, landskommunen,
Munsala, Jeppo och Oravais samt de södra delarna i Pedersöre. Detta distrikt var tillräckligt för att bära upp ett fullständigt
läroverk, vilket enbart staden ej kunde.
Sammanlagt besöktes skolan under de första 50 åren av 2.029 elever. Av dem avbröt
c:a 30 % sin skolgång utan dimission. Skälet var ofta bortflyttning från orten, men även bristande fallenhet för studier,
sjukdom och död. Först under 1960-talet började ett ökat antal elever söka sig till fortsatta studier för studentexamen. År
1958 var deras antal endast 8 % men 1962 redan 20 av 41 elever eller nära 50 %. Sedan gymnasialklasser inrättats ökade antalet
helt naturligt, men stannade dock 1969 under 50 %. Av dem som fortsatte avbröt många sin skolgång före studentexamen. Flera av
dem fortsatte dock i skolor för praktiska yrken, såsom tekniska, handels- och sjuksköterskeskolor. En del blev även folkskollärare.
Bland de forna eleverna märks många med höga examina och lärda grader: teologer, jurister, medicinare, ingenjörer, agronomer,
professorer, forskare och författare.
Under depressionen på 1930-talet upplevde skolan sin värsta tid. Skolan hade stora svårigheter
med att hopbringa tillräckligt antal elever och fick ofta nöja sig med att taga in undermåligt elevmaterial. Privatskolornas understöd
minskades under krisen, för samskolans del till 35.000 mk, vilket bragte skolan i en svår ekonomisk situation. Även den privata offervilligheten
var ringa under depressionen. Man var som följd härav tvungen att indraga en del lärarbefattningar 1931. Även skolläkaren måste
man avstå ifrån följande år, liksom från lärarinnan i tyska. Det märkliga var att samtliga uppsägningar av ”finkänslighet”
verkställdes utan varsel, den sistnämnda sålunda tre dagar före vårterminens slut genom brev från direktionen, överbringat
av skolans vaktmästarinna! För de vid skolan kvarstående lärarna ökades arbetsbördan härigenom oerhört, varjämte
undervisningen på grund av bristande kompetens blev lidande.
Samma år beviljades samskolan rätt att utvidga sin verksamhet till fullständigt
läroverk, men planerna kunde ej realiseras på grund av bristande penningtillgångar och lågt elevantal (105 el.) 53)
Elevantalet
uppgick vårterminen 1932 till 101, fördelade sålunda: kl. 110, kl. II 24, kl. III 21, kl. IV 30 och kl. V 16 elever.
Efter det att
ett elevhem inrättats 1933 för 15 elever i full inackordering ökade elevantalet åter. I aug. 1934, då Westberg för andra
gången valdes till skolans rektor, kan krisen sägas ha varit övervunnen, trots att elevantalet fortfarande rörde sig omkring 100. Westberg
var en outtröttlig kämpe för samskolans existens och utveckling. Han upptog planen på att inrätta en VI klass från hösten
1935. Hösten 1936 beslöts om tillbyggnad av skolans lokaliteter. Entreprenadanbud avgavs i dec. s.å. och sommaren 1937 tillbyggdes skolhuset
med en andra våning för 4 klasser, en fest- och gymnastiksal och en rektorsexpedition.
I direktionen för skolan invaldes i maj 1935
lärare J. Sundqvist för tre år framåt och lärare T. Granqvist i stället för G. Grahn. Till suppleant i direktionen
valdes lärare E. Kjellberg och till revisorer lär. T. Granqvist och handl. A. Pensar med lektor K. T. Oljemark och lär. E. Kjellberg som
suppleanter. 54)
Hösten 1938 inskrevs 40 elever, av dem 11 i kl. I 16 i kl. II, 7 i kl. III, 4 i kl.
IV och 2 i kl. V. Hela antalet
elever var vid höstterminens början 117. I seminariets normalskola var antalet elever 83 liksom under de fyra föregående läsåren.
I okt. s.å. avsynades tillbyggnaden av skolan. De gamla kakelugnarna hade avlägsnats och centralvärme installerats. Avloppsledning hade
grävts och bekostats av staden, som även installerat elektriciteten till självkostnadspris och beviljat 50 % nedsättning i strömavgiften.
Staden hade dessutom donerat 25.000 mk till nybygget utom det årliga bidraget till skolan om 15.000 mk.
Skolans vän
och gynnare i Helsingfors, f.d. Nykarlebypojken John Nylund hade donerat
30.000 mk till nybyggnaden och dessutom förbundit sig att årligen så länge han levde erlägga 6.000 mk till skolans kassa. En
firma i södra Finland, som ej ville bli nämnd, hade donerat 10.000 mk för tillbyggnaden. Direktör Nylund hade dessutom årligen
sänt garner och tyger till elevsyföreningen, som arbetade till förmån för skolan. Detta hade även firman Stockmann gjort
under de senaste åren. Syföreningen hade härigenom redan kunnat anskaffa stolar till skolans festsal och gardiner för nybyggnadens
samtliga fönster. Wasa spetsfabrik hade gjort en stor donation för sistnämnda ändamål. Så gott som samtliga affärer
i Nykarleby gav även bidrag till nybygget.
Statsbidraget hade 1938 utfallit med 217.000 mk. Från Kulturfonden erhöll skolan 10.000
mk och från Stiftelsen Brita Maria Renlunds Minne 30.000 mk till elevhemmet. Detta möjliggjorde, att elevavgifterna fortfarande kunde hållas låga och att några elever kunde beredas
frielevsplats.
Elevantalet steg nu år för år och var 1937 116 och hösten 1938 122 elever. Under vinterkriget låg skolans
verksamhet nere, liksom delvis under fortsättningskriget. [Statistiska centralbyrån höll till i lokalerna.] Läsåret 19451946
hade skolan 156 elever. Under läsåret 19601961 steg elevantalet till 215, det högsta dittills. 55)
Planerna på en
utvidgning av skolan till ett fullständigt läroverk tog småningom fart. År 1961 befullmäktigades direktionen av bolagsstämman
att överlåta skolan med alla tillgångar till staten med undantag för fonder, för vilka särskilda stadganden var gällande.
Tidigare hade direktionen fått i uppdrag att inkomma med förslag till ombyggnad av skolan för det planerade läroverkets behov. Stadsarkitekt
Egil Nordin i Jakobstad åtog sig att uppgöra ett förslag till om- och tillbyggnaden. Den gamla byggnaden skulle slopas och en nybyggnad
i två våningar anslutas till den nyare delen. Den gamla vaktmästarbostaden skulle rivas och en ny vinkelbyggnad anslutas till huvudbyggnaden.
Genom nybyggnaden skulle den 5-klassiga skolan få utmärkta klassrum och laboratorierum m.m. samt med lätthet kunna utvidgas till ett 8-klassigt
läroverk.
Budgetförslaget för läsåret 19611962 balanserade på 8.396.900 mk och elevhemmets budget på 1.612.000
mk. Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne hade beviljat skolan ett understöd om 200.000 mk för elevhemmet. Statsbidrag utgick d.å. med c:a
75.000 mk. Fordringarna för att erhålla det sistnämnda var minst 60 godkända elever. |