Eklund trodde att det första
alternativet var bäst. Det erbjöd de bästa utvecklingsmöjligheterna:
Den nya stadskommunen räknade, om sammanslagningen varit ett faktum, 7.550
invånare och 1990 enligt prognosen 7.400. Den hade ett stadsplanerat centrum,
Nykarleby, som bl.a. därför borde ha de största förutsättningarna
att bli den nya storkommunens centralort. Staden kunde få två järnvägsstationer
vid stambanan, Jeppo och Kovjoki, fina hamnar i Munsala (oljehamn i Kantlax och
en naturlig djuphamn i Monäs) samt goda landsvägsförbindelser,
riksåttan och stamväg 67. Samarbetet mellan kommunerna var redan nu
gott och en splittring borde undvikas, framhöll Eklund.
Flera talare
förenade sig härom. De perifera orternas service borde dock beaktas
vid sammanslagningen. Ett samarbete med Oravais borde etableras. Skulle denna
kommun anslutas till storkommunen bleve invånarantalet ca 10.400 personer.
De närvarande representanterna för Oravais kommun, styrelseordf. Thure
Hagberg och fullmäktigledamoten Sven Löfqvist anmälde dock betänkligheter.
Från norra Oravais var man kanske benägen att vända sig mot Nykarlebyhållet,
men södra Oravais vände sig hellre mot Vörå, framhöll
man. I sept. 1967 inlämnade kommunen dock en anhållan om att få
ansluta sig till den nya storkommunen.
Vid mötet den 20 febr. föreslogs,
att varje kommun skulle välja 3 personer till en kommitté för
utredning av alla frågor rörande kommunsammanslagningen. I Nykarleby
tillsatte stadsfullmäktige den 17 mars en utredningskommitté, bestående
av stadsfullmäktiges ordf. Bjarne Lundqvist, stadsdir. Eklund och stadsstyrelsemedlemmen
M. Nylander. Som suppleanter valdes fullmäktige K. Lobbas och T. Granqvist. 2)
För
Nykarlebynejden valdes en kommunplaneringskommitté med Ernest Eklund som
ordf. och socionom Sigvald Blomqvist som sekreterare. Denna avgav i sept. 1967
ett förslag till de berörda kommunerna, vari man förordade en radikal
sammanslagning av dem, inklusive Oravais. Den 4 sept. beslöt kommunalfullmäktige
i Munsala med 12 röster mot 3 att för länsstyrelsen föreslå,
att Nykarleby stad och landskommun, Munsala, Jeppo och Oravais kommuner skulle
sammanslås till en s.k. stadskommun enligt kommunreformkommitténs
i Nykarlebynejden förslag. Regionplanenämnden däremot hade föreslagit,
att Oravais skulle hänvisas till ett block tillsammans med Vörå
och Maxmo. De tre som röstade mot förslaget ansåg, att om Oravais
inte kunde lösgöras från Vörå-Maxmo skulle de båda
föreslagna Nykarleby- och Vöråblocken, en stad och sex landskommuner,
sammanslås till ett block med Oravais som centralort.
Den 8 sept.
1967 avgav stadsfullmäktige och fullmäktige i landskommunen inbegärt
utlåtande till regionplaneförbundet rörande dess förslag
till kommunsammanslagning. I utlåtandet framhöll fullmäktige,
att staden, Nykarleby landskommun, Munsala, Jeppo och Oravais borde bilda en gemensam
kommun med staden som centralort. Den 6 nov. 1968 inbegärde länsstyrelsen
i sin tur utlåtande rörande dess preliminära förslag i samma
ärende. Detta förslag var identiskt med regionplaneförbundets i
aug. 1967 framlagda 3), varför stadsstyrelsen ej fann anledning att
ändra stadens utlåtande. Man borde om möjligt med än större
kraft framhålla, att Oravais kommun borde överföras norrut till
Nykarleby. Oravais samarbetade redan på en rad områden med Nykarlebynejden
och Jakobstad, varför en sammanslutning vore naturlig. Om dessa fem kommuners
enhälliga önskan ej av länsstyrelsen kunde beaktas, framhöll
man i utlåtandet, motsatte sig Nykarleby stad varje form av tvångssammanslagning.
Nykarleby storkommun borde i ärenden på lägre än länsnivå
riktas norrut till Jakobstads storkommun.
Länsstyrelsen hade i sitt
förslag helt ogillat Oravais' kommuns överförande till Nykarlebynejden.
Motiveringen var, att den lilla tillökningen av befolkningen i Nykarleby
storkommun, som detta skulle medföra, ej motsvarade den inverkan åtgärden
skulle åstadkomma i funktionell splittring i fråga om Vasa stads influensområde.
Till detta anförde stadsstyrelsen, att Nykarleby storkommun ej ansåg,
att det vore av ringa värde, om kommunen tillfördes ett befolkningstillskott
om 2.5003.000 personer. Dessutom hade Oravais från både forn-
och nutid starka förankringar norrut mot Nykarleby och Jakobstad. Det kunde
ej vara riktigt att påtvinga kommunen en inriktning, som den ej hade, d.v.s.
en anslutning till Vörå och Maxmo kommuner. De sistnämnda kunde
söka samarbete med kommuner söderut, som tillhörde Vasa stads influensområde
och en livskraftig kommun därigenom bildas.
Stadsfullmäktige beslöt
att helt omfatta kommunplaneringskommitténs förslag till utlåtande.
Man konstaterade vidare, att varken landskapsförbundet eller regionalplaneförbundet
tagit hänsyn till kommunernas enhälliga önskemål i kommunplaneringsfrågan.
Då landskapsförbundet i ett flertal andra ärenden, bl.a. folkakademi-
och lärarhögskolefrågorna (seminariet) ej företrätt
Nykarlebynejdens intressen, gav stadsfullmäktige stadsstyrelsen i uppdrag
att noga följa med förbundets verksamhet och inkomma med förslag,
huruvida staden längre hade intresse av att vara medlem i förbundet. 4)
I
okt. 1967 hade samtliga kommuner inlämnat sina förslag i kommunreformsfrågan
till länsstyrelsen. Oravais föreslog efter omröstning med 122
anslutning till Nykarleby. I fortsättningen kämpade Oravais förgäves
för detta mål. Vid ett diskussionsmöte den 18 mars 1968 mellan
regionplaneförbundet och kommunalmän från Pedersöre- och
Nykarlebynejderna presenterade kommunen sina åsikter i 21 punkter för
regionplanekommittén och framställde därefter skarpt sina protester
mot en anslutning till Vöråblocket. Ca 8590 % av kommunens
invånare krävde att den skulle förenas med Nykarleby. Oravais
hade, framhöll man, endast medborgarskolan gemensam med Vörå och
även i fråga om detta samarbete hade man begärt utträde.
Oravais kyrkby utgjorde ett centrum för kommunen och hörde överhuvudtaget
ej till Vörås influensområde. Däremot var samarbetet livligt
med Nykarlebynejden och Jakobstad på en rad områden såsom sjukvård,
skolväsende o.s.v. Men protesterna hjälpte ej. I sept. 1969 insände
länsstyrelsen sitt slutliga förslag till kommunreform till inrikesministeriet.
Nykarleby stad, landskommunen, Munsala och Jeppo skulle sammanslås till
en stadskommun med Nykarleby som centrum, medan Oravais skulle bilda en gemensam
kommun med Vörå och Maxmo enligt regionplaneförbundets och länets
kommunreformnämnds förslag. Stadsfullmäktige beslöt att tillsammans
med de övriga kommunerna motsätta sig förslaget. 5) Någon
ändring fick man dock ej till stånd.
Vid ett informationsmöte
den 26 april 1971 i Nykarleby konstaterade verksamhetsledaren i regionplaneförbundet,
dipl.ing. Henry Holmlund, att den i betänkandet till regionplanelag föreslagna
Nykarlebygruppen hade passerat alla instanser oförändrad och att det
numera ej fanns några andra oklarheter rörande kommunsammanslagningen
än själva tidpunkten. En opinionsundersökning i Nykarlebynejden
utförd av SFP visade, att största delen av dem som besvarat det utsända
frågeformuläret trodde, att sammanslagningen skulle ske före år
1975. I juni s.å. tog landskommunen initiativ till ett representantskapsmöte
den 15 sept. för att diskutera en frivillig sammangång av kommunerna
i nejden. Tre representanter från varje kommun skulle utses till ett arbetsutskott,
som skulle utreda ekonomiska, juridiska o.a. frågor i samband med fusionen.
Man uttryckte förhoppningen, att denna skulle ske snarast möjligt för
att utvecklingen i kommunerna ej skulle bli alltför mycket lidande. Många
nödvändiga uppgifter i de små kommunerna kunde samordnas genom
reformen, såsom brandväsende, vägar, vatten- och avloppsledningar,
byggnadsverksamhet, skolväsende, utvecklingen av näringslivet m.m. År
1973 mottog inrikesministeriet en av 8 personer i staden och landskommunen undertecknad
anhållan av den 20 mars om att sammanslagningen skulle ske redan den 1 jan.
1974. I fall Munsala och Jeppo inte nu kunde förena sig härom, borde
de få möjlighet att ansluta sig senare. Bakom skrivelsen stod socialdemokrater
i staden och landskommunen. I ett inbegärt utlåtande av den 24 maj
framhöll de fyra kommunerna, att den av dem tillsatta utredningskommittén
rekommenderat, att alla fyra kommunerna samtidigt skulle inlämna särskild
anhållan om kommunal samgång från nyåret 1975. Statsrådet
bordlade ärendet. I juni 1973 riktade fullmäktigledamoten i Nykarleby,
soc.dem. Alf Blomqvist en ny skrivelse till inrikesministern, vari han anhöll,
att överförandet av de tre landskommunernas områden till Nykarleby
stad omedelbart borde upptas till ny behandling i statsrådet. I aug. 1973
framlade utredningskommittén för frivillig kommunsammanslagning i
Nykarlebynejden sitt förslag till ansökan om kommunsammangång.
Varje kommun i nejden skulle inom aug. till statsrådet inlämna enskild
anhållan om samgång den 1 jan. 1975. Statsmakten borde härvid
garantera minst samma statliga service som hittills för regionen. I statsbudgeten
borde samtidigt upptas anslag för att möjliggöra en snar utbyggnad
av bl.a. skolväsendet samt sjuk- och hälsovården, som i anmärkningsvärd
grad släpade efter. Anslag för nödvändiga vägar och kommunikationernas
förbättrande var av allra största betydelse och borde även
medtagas. Detta var absolut nödvändigt för kommunens fortsatta
verksamhet, framhöll kommittén. Den detaljerade promemorian bakom
förslaget hade utarbetats av stadsdirektör Börje Nygård och
stadssekr. Bror Åström i staden, kommunalsekreterarna Sigvald Blomqvist
i landskommunen, Peter Portin i Munsala och Harry Grahn i Jeppo. Under aug. månad
inlämnade de fyra kommunerna enligt utredningskommitténs förslag
enskilda ansökningar om kommunal sammangång till en stadskommun den
1 jan. 1975. Nykarleby landskommun hade för sin del betonat, att kommunerna
skulle sammanslås, men ej att de skulle uppgå i Nykarleby stad. Redan
den 20 sept. 1973 beviljade statsrådet kommunernas ansökan. Statsrådets
beslut innebar inte, att någon ny kommun bildades utan endast att Nykarleby
stads område utvidgades. 6)
I slutet av år 1973 utsåg
respektive kommuner tre medlemmar till en organisationsnämnd, som ersatte
den tidigare utredningsnämnden. I den nya nämnden invaldes stadsdir.
Börje Nygård ordf., Alf Blomqvist (från juli 1974 Matts Riska)
och John Strang från staden, Eliel Eng, Gunnar Mäenpää och
Lars Smeds från landskommunen, Gustaf Fors, Alf Julin och Manne Nygård
från Jeppo samt Eric Fors, Anders Nordström och Willard Wallin från
Munsala ledamöter.
Organisationsnämnden stod inför krävande
uppgifter då det gällde att placera den nya storkommunens sammanslagning
och funktion. För ändamålet tillsattes tre sektioner, en för
centralförvaltningen och ordningsväsendet, en för hälsovården,
socialvården och bildningsväsendet och en för kommunalteknik och
byggnadsverksamhet. Varje sektion hade 4 medlemmar, en från varje primärkommun.
Ordf. i sektion 1 var B. Nygård, i sektion 2 E. Fors och i sektion 3 E.
Eng. Sedan den 18 febr. 1974 fungerade kommunalsekreterare Sigvald Blomqvist som
sekreterare i organisationsnämnden och i de av nämnden tillsatta sektionerna.
Planeringsarbetet
inleddes med en inventering av primärkommunernas organisation, inrättade
tjänster, utrymmen, planeringsläge m.m. Man utgick härvid från
utredningskommitténs tidigare utarbetade rekommendationer och dess insamlade
undersökningsmaterial. Studiebesök gjordes i mars 1974 i Kristinestad,
där en motsvarande kommunsammanslagning gjorts 1.1. 1973, och i maj i Korsholm
för att studera biblioteksverksamheten där. Den 7 maj företog organisationsnämnden
en rundresa i den blivande storkommunen, varvid främst olika kommunala byggnader
och inrättningar besågs. Under det fortgående planeringsarbetet
kontaktades Stadsförbundet, Finlands svenska kommunförbund, justitieministeriet,
arbetarskyddsstyrelsen, länsbefolkningsinspektören, länsbrandinspektören
m.fl. Förslag till nya eller ändrade stadgar, reglementen och instruktioner
utarbetades, de olika förvaltningsgrenarna utplacerades och budgetförslaget
för år 1975 uppgjordes.
Bland de problem organisationsnämnden
hade att lösa var överföringen av tjänsteinnehavarna i de
gamla kommunerna till den nya ett av de svåraste. Inom centralförvaltningen,
brandväsendet, byggnadsväsendet, hälsovården, socialvården
och bildningsväsendet skulle 102 tjänsteinnehavare och 48 innehavare
av bi- eller deltidstjänster, d.v.s. ca 150 tjänster och befattningar
krympas till ca 101. Härtill kom 119 tjänster och befattningar inom
skolväsendet, som ej direkt berördes av kommunreformen. 7) För
bortfallna eller minskade statsunderstöd skulle sammanslagningsersättning
utgå ur statens medel till den utvidgade kommunen under fem år efter
sammanslagning enligt en sjunkande skala. Härtill kunde vid behov enligt
prövning erläggas statligt sammanslagningsunderstöd under tre års
tid.
Den nya storkommunens bärkraftsklass, grundad på bokförings-,
beskattnings- och befolkningsuppgifterna för de tre föregående
åren, fastställdes av bärkraftsklassificeringskommissionen till
4. Detta innebar en oväntad, men välkommen sänkning, medan bärkraftsklassen
för 1973 var 6 för staden, 5 för landskommunen, 7 för Munsala
och 5 för Jeppo. Dyrortsklassen fastställdes till 3 och utvecklingsområdeszonen
till 2.
För att underlätta medborgarnas kommunikation med centralförvaltningen
skulle byråer inrättas i Jeppo och Munsala, vardera med en kanslist
anställd på heltid. En lantbrukssekreterartjänst skulle likaså
allokeras till Jeppo och en byggnadsinspektörstjänst till Munsala.
Vad
brandskyddet beträffar skulle landskommunens allmänna brandkår
sammanslås med stadens halvordinarie dito. Avtalsbrandkårer skulle
upprättas i Jeppo och Munsala. Brandstationen i Jeppo, den enda som befann
sig i gott skick, skulle tillsvidare fungera som den nya stadens huvudbrandstation.
En
arbetsgrupp utsågs även för att bevaka frågan om kompensation
till staden för det indragna seminariet. 8) Överhuvudtaget stod
organisationsnämnden inför en mängd svåra och ibland övermäktiga
uppgifter, som den dock till största delen löste med framgång.
Kritik från allmänhetens sida saknades ej. I de tidigare landskommunerna,
som nu skulle förlora sin självständiga ställning, var man
misstänksam mot stadskommunen och angelägen om att ej förlora någon
av de fördelar självständigheten erbjudit i form av statsunderstöd
o.dyl. Man hade även olika åsikter om betydelsen av de investeringar
man gjort i skolbyggnader, ungdomslokaler, ålderdomshem o.dyl. Framför
allt var man orolig för att såväl den kommunala som den privata
servicen i de olika kommundelarna skulle försämras efter sammanslagningen
genom att administrationen, skolväsendet, arbetsplatserna, varuhusen, bankerna,
bostadsbyggandet o.s.v. koncentrerades till storkommunens centrum och de periferiska
delarna därigenom blev än mera isolerade.
Även inom de ledande
kretsarna var man hösten 1974 missnöjd. Efter kommunalvalet 67
okt. riktade organisationsnämnden vid en uppvaktning hos ministrarna C.O.
Homén och Ulf Sundqvist en framställning till statsrådet om
förbättrad statlig service och ökade subventioner för den
blivande storkommunen. Nykarlebynejdens primärkommuner borde prioriteras
vid fördelningen av anslag för skolor, hälsovårdscentral
och vägar. Man efterlyste också kompensation för förlusten
av seminariet och betonade, att om kommunerna i Nykarlebynejden framgent behandlades
lika styvmoderligt av statsmakten som hittills, kunde de ej avge något positivt
svar på andra kommuners förfrågningar om statsmaktens inställning
till respektive kommuner sedan samgångsbeslutet väl har fattats. Med
hänsyn till att kommunreformen genomförts frivilligt, borde de statliga
myndigheterna visa förståelse för kommunernas strävanden
eller också lägga fram egna förslag till lösningar, varigenom
man konkret kunde påvisa någon fördel med kommunsammangången.
Nykarlebynejden ansåg sig nu inte ha vunnit gehör för något
framlagt förslag. Inställningen hade snarast varit den motsatta.
Organisationsnämnden
framförde även till generaldirektör Mikko Laaksonen på skattestyrelsen
ånyo kravet på att ett nytt skattedistrikt, omfattande det utvidgade
Nykarleby, skulle bildas från den 1 jan. 1975.
I dec. 1974 biföll
statsrådet även den blivande storkommunens anhållan att få
bilda ett eget skattedistrikt. Staden och landskommunen hade tidigare tillhört
Pedersöre skattedistrikt, medan Jeppo och Munsala sorterat under Oravais
skattedistrikt. Den nya skattebyrån inrymdes i landskommunens tidigare kommunalgård,
som med en golvyta om 154 kvm tillsvidare ansågs räcka till. Däremot
lyckades ej försöken att få bilda ett eget vägmästardistrikt.
Dittills hade staden och landskommunen tillhört Jakobstads och Jeppo-Munsala
Oravaisdistriktet. Nu överfördes hela det utvidgade Nykarleby i jan.
1975 till Oravais vägmästardistrikt. En ny depå skulle upprättas
i Ytterjeppo. Inom den utvidgade staden fanns sammanlagt 480 km allmänna
vägar, av vilka landsvägarna utgjorde 332,6 och bygdevägarna 147,4
km. Biltätheten i området var ovanligt stor: 4.200 motorfordon på
7.133 invånare, d.v.s. mera än 1/2 motorfordon per person (nov. 1974).
Planeringen
av ordningsväsendet, befolkningsskyddet, lantbruket, hälso- och sjukvården,
socialvården m.m. måste på grund av utrymmesbrist förbigås
här. Skolväsendet och befolkningsutvecklingen har behandlats på
annan plats. Några sifferuppgifter rörande den nya storkommunen skall
ytterligare anföras.
Stadens landareal omfattade efter sammanslagningen
693,5 km². Härtill kom en vattenareal om 121 km², varför totalarealen
således uppgick till 814,5 km². 9) Folktätheten per km²
beräknades 31.12.1975 ha uppgått till 10,6. 10) Av arealen upptog
åkern år 1969 13.501 och skogsmarken 30.890 ha. De förvärvsarbetande
uppgick 1970 till 45,8 % av totalbefolkningen. Av dem arbetade 52,8 %
inom jord- och skogsbruk och fiske, till vilken grupp även pälsdjursnäringen
räknades. Lägenheternas antal var 1.188, av vilka 23 % hade en
areal om 14,99 ha, 50 % 514,99 ha, 15 % 1519,99 ha,
och endast 12 % 2049,99 ha. Ingen lägenhet var över 50 ha.
Den nya staden var sålunda en utpräglad småbrukarbygd, där
skogsmarken dominerade.
Inom industrin arbetade endast 13,1 % av befolkningen,
inom byggnadsverksamheten 5,7 %, handeln 10,1 %, samfärdseln 5,1 %
och servicenäringarna 12 %. Industrialiseringen var sålunda obetydlig.
Antalet industriföretag var 18, inklusive 5 pälsdjursfarmer och 4 foderkök.
Antalet arbetsplatser inom dessa var 565, av dem 267 eller 47,26 % inom pälsdjursbranschen.
De största industriella företagen var Oy Prevex Ab plastindustri med
83 och Mirka Oy Keppo Ab slip- och pappersindustri med 72 arbetsplatser. 11)
Den
31 dec. 1974 kl. 24.00 utvidgades så det gamla Nykarleby och blev Finlands
sjunde stad vad ytarealen beträffar. I fråga om invånarantalet
förblev staden dock fortfarande en av de minsta i landet.
Kommunfusionen
firades i enkla former i 7 graders kyla och kall blåst på stadens
torg. Landshövding Martti Viitanen var inbjuden och deltog tidigare på
nyårsaftonen i en middag på Juthbacka tillsammans med styrelse- och
fullmäktigordförandena i de fyra kommunerna. På torget spelades
grammofonmusik i fackelsken och i Normalskolan bjöds på saft med bulle.
Mellan ett- och tvåtusen personer hade samlats, då den officiella
delen av programmet inleddes kl. 23.15. Nykarleby manskör sjöng och
stadsdirektör Nygård höll ett anförande, vari han betonade
vikten av samarbete och hälsade alla invånare välkomna in i den
nya gemenskapen. Stadens blåsorkester spelade Vasa marsch. Därefter
talade landshövdingen och framförde en hälsning från statsmakten.
[Landshövding Martti Viitanen talar.
Foto: Lars Pensar.]
Han
framhöll, att man med kommunreformen avsett att överflytta beslutanderätten
från centralförvaltningen till den regionala på länsnivå.
Beslutanderätten i frågor, som berörde kommunerna och invånarna
i dem, skulle så vitt möjligt överföras på de kommunala
förvaltningsorganen. Gynnsamma förutsättningar hade härigenom
skapats för en utveckling inom samhällslivets olika områden. Nu
berodde det på invånarnas egen aktivitet, huru dessa komme att utvecklas.
Landshövdingen tackade till sist å statsmaktens vägnar för
det arbete, som utförts av förtroende- och tjänstemännen i
de olika kommunerna och tillönskade det nya Nykarleby och alla dess invånare
den bästa framgång. Som tack överlämnade stadsdirektören
till landshövdingen ett praktfullt rävskinn, en symbol för det
utvidgade Nykarlebys ställning som ”världens största pälsdjursavelsområde”.
Rävskinnet hade m.a.o. ersatt den brinnande tjärtunnan som sinnebild
för stadens nya status och strävanden.
[Martti Viitanen samtalar med stadsdirektör Börje Nygård som är
i färd med att överräcka landets största rävskinn flankerad
av en tillbakadragen stadssekreterare Bror Åström.
Foto: Lars Pensar.]
Då nyåret ingick ringdes det i kyrkklockorna och ett
fyrverkeri avbrändes, varpå de nya stadsborna skingrades och festen
var över. Jakobstads Tidning summerar: ”Det blev ingen förtätad
stämning vid övergången från det gamla till det nya året,
med allt vad det denna gång innebar av historia för nejden. Snarare
var det nog lite marknad över samlingen, men stämningen var god och
glad ...”.
[Fyrverkeriet. Foto: Lars Pensar.] |
I ungdomsgården
firade samtidigt ca 2.000 ungdomar det nya året och sin nyvunna värdighet
som stadsbor i Stor-Nykarleby på sitt eget sätt med dans och kolifej.
Den
gamla staden hade upplevt 354 år, ett långt liv i en finländsk
stads historia. Den hade genomgått växlande öden, småningom
nått rangen av sjö- och stapelstad, utplånats genom branden 1858,
men återuppstått i en vackrare skepnad än någonsin tidigare.
Staden hade fått namn om sig som ett hemvist för skalder och lärda
män och skulle nu förvandlas en gång till, men denna gång
till en jordbrukarstad med pälsdjursavel som huvudnäring. Till sin yttre
skepnad skulle staden småningom helt omskapas, från en för sin
anspråkslösa men behagfulla skönhet och sin rogivande stillhet
lovsjungen trästad i enkel, men värdig empirestil till en modern glas-
och betongstad med asfalterade gator, pampiga bankhus, industrihallar och stormarknadshus
samt tung och bullrande genomfartstrafik, alltsammans insövt i den föga
behagliga lukten från minkfarmerna, stadens ekonomiska ryggrad jämte
kraftverket, vars damm enligt planerna snart skulle byggas upp till tidigare oanade
och för äldre generationer otänkbara höjder. Den mångbesjungna
älven med sina forsar skulle förvandlas till en insjö, storbron,
Carl Rosenkampffs stolta skapelse från 1817 ombyggas och själva Sancta
Birgittas ärevördiga helgedom hotas i sina grundvalar av vattenmassornas
tryck. En fullständigare omvandling, åvägabragt under djupaste
fred, kunde knappast tänkas än den som nu väntade den gamla skalde-
och lärdomsstaden Nykarleby.
Infarten
till Nykarleby söderifrån omkr. 1950.
[ Förstoring (625 kB). Eftersom byggnadsarbetena för Liljedahls affärshus vid Bangatan 9 (lokalförsäkring år
2005) precis inletts,
kan kortet dateras till år 1958.]
|