Erratiska klippblock (af lat. Errare, irra omkring), naturl. kallas de på slättbygder befintliga block, som i urtiden
blifvit dittransporterade genom gletscher [= glaciärer] eller flytande isberg.
Främmande
ord och namn (1878).]
I Munsala skärgård
idkades fordomtima ett betydande sälskytte av socknemännen i Munsala
och kringliggande trakter. Om sälfångstens upphörande i Munsala
och dess närmaste grannsocknar Vörå och Nykarleby, lever i sägner
och anteckningar ett sorgligt minne. På vårvintern 1680 hade mer än
hundra fångstmän från dessa orter lägrat sig till vila i
skydd av ett isberg vid Helsingkallan, en klippa belägen 2030
km. utanför Munsala-kusten. Berget föll samman och krossade eller dränkte
därvid alla de vilande med undantag av ett enda båtlag, vilket, anande
oråd, hastat bort. Minst 50 (enligt sägnen endast i Vörå
70) av de omkomne efterlämnade änkor.
Åren 19151916
smögo sig många av våra blivande »jägare» ut
ur landet och undan de ryska spionerna från denna skärgård. Om
somrarna samlade de sig på någon avsides holme och inväntade
där en på förhand beställd motorbåt, som i nattens
dunkel förde dem mot väster, om vintern åter togo de sig i köld
och yrväder över Kvarken. Den som tröttnade, nödgades kamraterna
obönhörligt lämna åt ett oblitt öde och för dem,
som råkade i ryssarnas eller deras finska hantlangares händer, gick
det icke bättre. Under de senaste åren har en i stor utsträckning
bedriven smuggling ägt rum i denna skärgård. Vi fortsätta
förbi Forsbacka och Jutbacka till
Nykarleby.
Ankomst: Med buss till Salutorget, hållplats invid
Wik's hotell, med bantåg till Kovjoki st., varifrån buss till staden.
Banker: |
Filialer av AB. Nordiska Föreningsbanken,
Helsingfors Aktiebank och Nykarleby Sparbanks huvudkontor. |
Hotell och Restaurant: Wik's Hotell vid Salutorget. |
Café, Brostugan vid stora bron. |
Post
och telegraf samt lokaltelefon och fjärrtelefon. |
N y k a r l e b y s t a d anlades
1617, [Grundlades 1620.] erhöll stadsprivilegier först den 17 september
1620, blott några timmar tidigare än grannstaden Gamlakarleby. Namnet
är en ombildning av det ursprungliga »NieCarleby» givet efter
Karl IX åt den omgivande socknen. I början gynnades staden mycket,
erhöll i förläning Lappo by, som 1685 indrogs, fick 1641 [grundad
1640, invigd 1641] södra Österbottens första trivialskola, som
1684 flyttades till Vasa, och gjordes 1648 för någon tid till säte
för Österbottens landshövding, varefter staden 165274 var
huvudort i Clas Totts grevskap Karleborg, vilket omfattade Nykarleby, Vörå,
Lappo och Ilmola socknar. Denna tid kallades även själva staden stundom
Karleborg. Därjämte erhöll staden vidsträckta handelsprivilegier
till förfång i synnerhet för Jakobstad och även Vasa. Under
stora ofreden undgick staden att såsom övriga städer i landskapet
plundras, emedan här förlagda ryska krigsfångar, bland vilka en
furst Dolgoruki omnämnes, i
staden åtnjutit mycken välvilja. Staden gick efter fredsslutet
framåt; dess handel växte; år 1784 anlades ett beckbruk utanför
norra tullen samt ett tjärhov, från vilket årligen exporterades
1620,000 tunnor tjära, förutom bräder, smör, talg m.m.;
folkmängden uppgick då till 810, varibland 23 handlande
Efter Vasas brand var högre elementarskolan 185256 förlagd till
Nykarleby. Den 12 januari 1858 utbröt en härjande brand, som följande
natt förstörde den tätt bebyggda, av trånga och krokiga gator
genomskurna staden med undantag av kyrkan och några mindre kojor. Den n.v.
staden är uppbyggd efter denna tid enligt en mycket regelbunden plan.Kyrkanuppförd
år 1708, av trä, har intressanta takmålningar från Fredrik
I:s och Ulrika Eleonoras tid; under golvet ligga några av hjältarna
från Storkyro slaget begravna.
Nykarleby kyrka.
Stadens i tiden icke obetydliga handel, som
redan före branden var i nedåtgående, har sedermera icke tagit
fart. Dess olämpliga hamnförhållanden, vilka äro en följd
av den starka upplandningen, hava berövat staden dess betydelse såsom
sjöhandelsstad. Sedan staden genom en privat 8 km. lång järnväg
(upplåten för trafik år 1901) blev förenad med landets järnvägsnät
vid Kovjoki station, gick dess handel något framåt, men banan såldes
åt ryssarna. Den resande, som kommer med bantåg, måste nu taga
skjuts med postbilen från Kovjoki (9 km.). Staden har elektrisk
belysning och ett kraftverk, som förser staden och landsbygden med elektrisk
ström. Topeliusesplanaden [Inte dagens T. utan den esplanad som Lybecks-
och parallellgatan Topeliusgatan var en del av] som fanns har ovanligt vackra
hängbjörkar. Staden anses vara den täckaste, renligaste och prydligaste
av alla Österbottens småstäder. Invånarantalet utgör
c:a 1,300 personer. I älven fångas nejonögon (»nätingar»),
vilka i betydande kvantiteter utföras till södra Finland. John Joupers
fil- och automobilresorfabrik.
Staden har ett synnerligen naturskönt
läge vid Lappo eller Nykarleby älv, på vardera sidan om denna,
4 km från dess mynning, invid tvenne forsar, över vilka en vacker utsikt
erhålles från den över älven mellan forsarna slagna landsvägsbron.
Invid denna bro stod midsommardagen 1808 en häftig och uthållande strid,
då Adlercreutz och v.Döbeln fördrevo den här av en broskans
skyddade ryska styrkan under general Jankovitz befäl; grundfästena efter
den av ryssarna då uppbrända bron synas ännu invid den nya bron.
I sin harm över brobranden, som hindrade fiendens förföljelse,
red v. Döbeln ned i älven, där han höll på att drunkna
och ådrog sig en häftig förkylning, som fram på hösten
recidiverade och kastade honom på sjukbädden vid tiden för Jutas
affären. Traditionen utpekar som von Döbelns sjukhem fru Sundströms
f.d. gård tätt invid bron. Frihetskriget förgick utan något
blodbad, i det de här förlagda ryssarna utan motstånd sträckte
gevär. De i norra delen av landskapet fångna ryssarna höllos sedan
i fångläger i Nykarleby, tills de sändes över gränsen
till eget land.
Ovanom bron ligga de täcka Brunnsholmarna. En
angenäm promenad erbjuder den vid norra tullen belägna Topeliusparken med en porträttbyst av skalden, utförd av Ville Vallgren, mellan vackra
björkar och popplar.
På älvstranden strax norrom staden
ligger Kuddnäs gård, skalden Z. Topelius barndomshem. En allé
leder från landsvägen ner till gården, vars vita huvudbyggnad
med brutet tegeltak flankeras av tvenne flygelbyggnader. På norra sidan
ligger den gula bostadsbyggnaden och på södra sidan en rödmålad
bagarstuga. Kuddnäs hemman påträffas i tideböckerna
första gången år 1620. Under stora ofreden förhärjades
bebyggelsen, och först år 1804 återuppfördes mangården.
Stads- och provincialläkaren och runosamlaren Zachris Topelius d.ä.
inköpte Kuddnäs år 1813. Där föddes sonen Zachris år
1818, och där levde han sin lyckliga barndoms- och ungdomstid. Intrycken
från det kära barndomshemmet och dess omgivning ha lämnat många
spår i skaldens diktning. Vi nämna endast Fältskärns och
hans egen på vers och prosa mångbesjungna vindskammare. Gården
innehades av familjen Topelius ännu några år efter doktorinnan
Topelius död under det stora nödåret 1868, men såldes sedan.
Från sekelskiftet användes gårdens byggnader som kommunalhem
för Nykarleby landskommun, men år 1933 inköptes mangården
jämte trädgård och närmaste jordområde av Stiftelsen
Z. Topelius barndomshem, som lyckats återförvärva största
delen av hemmets forna inredning. Efter omfattande restaureringsarbeten bevaras
nu skaldens barndomshem som ett museum. Tillträde dagligen. Föreståndarinnan
bor i Gula byggnaden. Utanför Kuddnäs är upprest en minnessten,
som förkunnar för vandraren, att det var här den frejdade skalden
och barnavännen-sagoberättaren föddes.
Kuddnäs.
[Reklam för Kuddnäs. Eftersom samma bild fanns
i texten, fann jag för gott att sätta in den här.]
Till
detta sitt barndomshem återkom skalden med sin familj varje sommar ända
till sin moders död 1868 och tillbragte då alltid några veckor
i en liten fiskarstuga Majniemi, på Alörn holme utanför älvmynningen,
belägen omkring 5 km. från Kuddnäs. Denna sommarbostad har senare
blivit ånyo återställd genom Nykarleby seminaristers åtgörande
och skänkt åt Nykarleby stad. Där finnes turistbok, och stället
utgör en verklig sevärdhet tack vare de minnen, vilka äro förknippade
därmed.
Roddare eller motorbåt kan fås från Kuddnäs
till Majniemi genom att vidtala föreståndarinnan.
F o l k
s k o l l ä r a r e s e m i n a r i e t, svenskt, grundlagt 1873, är
beläget väster om staden, ett stycke utanför denna på den
s.k. residenstomten. Norrom seminariet Kristliga folkhögskolan.
På
denna plats stod i tiden drottning Kristinas gunstling, den sköne och stolte
Clas Totts residens Karleborg, uppfört troligen 1648 till landshövdingsresidens.
Av denna byggnad utplånades de sista resterna, då seminariehusen uppfördes.
[Källaren finns kvar under f.d. stadsträdgårdsmästarbostaden.]
Under grevskapet Karleborgs tider (155274) beboddes residenset av grevens
hauptmän Peter Johansson Värn och Johan Forsman.
Söder om
staden visas Ebba Brahes ruddamm, en numera
nästan uttorkad damm, vari, enligt traditionen, Ebba Brahe, Gustaf Adolfs
ungdomsbrud och gift med Jakob de la Gardie, låtit uppföda rudor, en
på den tiden mycket värderad fisk.
Omgivningarna kring staden
erbjuda på havssidan många fängslande utsikter i den vackra skärgården.
Här hava stadsborna sina sommarvillor på holmarna Långörn,
Alörn, Djupörn, Skadörn, Sandön m.fl. Den
n.v. hamnen är belägen väster om staden vid »Andra sjön»,
som står i bussförbindelse med staden. I historiskt avseende är
dock den intressantaste punkten Jutas slagfält, vilket uppnås längs
landsvägen, förbi Juthbacka gård med karaktärsbyggnad
i gammal, svensk herrgårdsstil, söderut på älvens västra
sida, 5 km. från staden, där tvenne i klippor inhuggna äldre inskrifter
och sedan år 1885 ett värdigt monument (enligt ritning av D. Nyblin),
ett väldigt stenkummel och på detta en hög bautasten, med von
Döbelns medaljongporträtt, bevarar minnet av »Döbelns dag».
Från höjden, där monumentet står, utbreder sig en vacker
tavla över den odlade ådalen till vänster, det vida slagfältet
och bakom detta ett skogsparti. Strax utanför staden passeras på vägen
hit Forsbacka hemman, v.Döbelns högkvarter under Juthas strider,
varifrån även hans rapport är dagtecknad.
Reträtten
mot norden hade för andra gången begynt i följd av motgångarna
på den östra linjen; redan hade armén lämnat Alavo, under
tapper strid dragit sig genom Kuortane till Lappo och därifrån vidare
längs Kyro älvdal till strandvägen och längs denna mot norr
till Oravais, där Adlercreutz intog en fast position. På den genare
vägen längs Lappo älvdal sände emellertid den ryske befälhavaren
Kamenski en avdelning upp mot Nykarleby för att här i Adlercreutz' rygg
avskära reträttlinjen. Hela hären hade nära nog blivit tvungen
till kapitulation, om icke v.Döbeln, företagsam såsom alltid,
mött fienden förrän denna nått vägkorset strax söder
om Nykarleby. Den 13 september stod han vid Juthas 2 km. från väggrenen
in på sidovägen från Lappo, och slog fienden tillbaka med den
framgång, att huvudarmén hade vägen fri. Följande
dag levererades det avgörande slaget vid Oravais.
b) NykarlebyJeppoOravais.
Från Nykarleby kan man
med JakobstadVasa linjebilen resa till Jeppo. Landsvägar leda längs
båda stränderna av Nykarleby älv till Jeppo. Vi följa högra
älvstranden. Ådalen är tätt bebyggd med prydliga bondgårdar,
som ligga inbäddade i planteringar. På långa sträckor är
vägen kantad med björkar. Vi komma efter 12 km:s färd fram till
Jeppo centrum Jungar vid Handelslaget, där vägen till vänster tar
av till Jeppo station (c:a l km). Vägen till stationen kallas av Jeppo-borna
»Storgatan». Vid denna »gata» finnes S. Ströms och
O. Sundells affärer, Finne's Café och Helsingfors Aktiebanks filial.
Bussen sättes i gång och rullar förbi Jungdels [?] gästgiveri
och ungdomsföreningshus till vänster, till höger Jungar mejeri
och Nyman & Co:s nya av tegel uppf. affärsgård till höger.
Bron över Jungars fors passeras och Holmen, en stor ö mitt i ån,
så få vi sikte på f.d. Jeppo ullspinneris stora fabriksbyggnader
vid Mjölnars fors, nu kvarn och kraftverk. Den mellan Härmä och
Nykarleby ledande landsvägen korsas. Jeppo kyrka till höger. Till vänster
c:a 3 km efter vägen till Härmä Keppo gård, som nu äges
av Evangeliska folkhögskolan. Vägen fortsätter härifrån
över den stora Kilismossan genom den stora Pensala by, med storartade mossodlingar,
till Oravais, varvid Oravais fabriks stora anläggningar passeras. På
Kullas backen förenar vägen sig med den tidigare beskrivna Norra Strandvägen
från Vasa. Under färden norrut kan resan ordnas så, att Jeppovägen
passeras på återfärden.
c) NykarlebyJakobstad.
Landsvägen
från Nykarleby norrut åtföljer Lappo älvs högra strand
förbi Kuddnäs till den forna älvmynningen. Vid Gamla hamnen öppnar
sig för den resande enutsiktöver havet och Nykarleby Skärgård,
varefter vägen böjer sig åt höger och fortgår i nordostlig
riktning genom Socklotby, 5 km. från Nykarleby, till vänster
om vägen. Tre km. längre fram går vägen över Tattarb
acken, där törstiga resande i äldre tider brukat dricka »kungens
skål» vid en till vänster om vägen stående bägarformig
sten, som kallas Kungsstenen. Även på denna väg känner
man i luften havets närhet och ser på landskapets profilering, klippornas
slitning, stenarnas färg m.m., att man färdas på upplandad havsbotten.
En km. norr om Sundby förgrenar sig från stora strandvägen,
som vid Bennäs station, 7 km. längre fram, åter tangerar järnvägen.
Vi fortsätta rakt åt norr till Jakobstad, 8 km. Vägen går
igenom en ganska tät skog, kallad Sandåsen, där man enligt
folktron ej bör yttra ett ord, för att det ej må gå illa
den dagen, varefter Stranden, såsom Pedersöre bygden kallas
redan i 1413 års skattebok, utbreder sig för ögat. De många
väderkvarnarna i trakten tilldraga sig den resandes uppmärksamhet, och
i synnerhet Pedersöre sockenkyrkas höga såsom landkänning
av de sjöfarande kända spetsiga torn, vilket småningom träder
fram mellan backar och björkdungar. Slutligen passeras Lannäslund,
en av höga björkar bevuxen kulle med Pinnonäs ruiner till
vänster om vägen och kyrkan, varefter en inbjudande alle leder in på Jakobstads huvudgata i stadens bäst bebyggda stadsdel. |