En epok avslutas
Säsongens huvuduppgift
kom att bli vårkonserten 1954, eftersom det då gått tjugo år
sedan kören debuterade och det artade sig till en mindre jubileumskonsert.
Man knogade på i lugn och ro och den 8 maj ställde man upp inför
fulltalig publik, som till fullo uppskattade resultatet. Lokaltidningen intygade
att kören väl följde dirigentens ledning, trots att många
sjungit med endast en säsong, och att basen var god till och med alltför
god i jämförelse med tenoren. Solister för kvällen var O.
Sund och S. M. Ingo. Repertoaren var traditionellt betonad genom att kvällen
hade karaktär av avskedsföreställning för dirigenten. Må
den här återges: Grieg Sangerhilsen, Frieberg Sångarfanan, Möller
Island, Josephson Serenad, Lindblad Sångfåglarne, Bellman Epistel
nr 9 (Käraste bröder) och nr 38 (Undan ur vägen), Alfvén
Kom sköna flicka, Geibel Vaggvisa från Kentucky, Åström
Hjärtats saga, Carlson Bön om ro, Kock Män från slätten,
Stenhammar Norrland, Grieg Landkjending.
Sollefteåveteranen Tyko Öberg berättar (1983) för NM-arna
Fjalar, Holger och Gustav om hur han håvade in sin utvalda vid SM:s första
visit i Nykarleby 54 år tidigare.
Vid en enkel
kaffesits efteråt i samskolan återgav dirigenten något om manssångens
historia i staden och körens utveckling. Under talet meddelade Sundkvist
att han på grund av ålder och sviktande hälsa inte mera mäktade
med dirigentuppdraget, fastän intresset för manskören fortfarande
var lika stort. Sången är evig men vi människor är tyvärr
underkastade andra lagar, yttrade han. Ordförande Granqvist kallade därefter
John Sundkvist till körens hedersdirigent.
Man kan ifrågasätta
om någon betytt mera för Nykarleby Manskör än John Sundkvist.
Fastän tyngd av många åtaganden, inte minst kommunala, gav han
sig alltid tid för kören och delade med sig av sitt stora kunnande till
dess gagn och förkovran. Det var han som lade grunden till körens traditioner
och utformade ideal, som ännu i dag kan omfattas. Dessutom en varmhjärtad
och ärlig kamrat, som kunde få den äkta sångarglädjen
att sprudla i vännernas lag.
Under året avled körens nestor,
tidigare sekreteraren Bergman, och sörjande vänner sjöng både
i kyrkan och vid gravläggningen. Valdemar Bergman ihågkoms med saknad
och tacksamhet som en av förgrundsgestalterna i annalerna.
Kören
förlorade alltså härmed ett par markanta profiler, och detta bidrog
i viss mån till minskat intresse bland medlemmarna.
Aktiva sångare 193484. Diagrammet påvisar efterkrigstidens entusiasm,
säkerligen bidrog också de första Sverige-resorna till vågtoppen.
195564 var det ebbtid: emigration, tevens intåg kan spåras här. |
Dirigent:
G Tarvos
Fjalar Zittra åtog sig vid vårens valmöte
ordförandeposten med Birger Ringvall som ersättare. Någon ny dirigent
kunde inte då skakas fram men i ett senare skede åtog sig Georg Tarvos
den musikaliska ledningen. Han tillhörde stamtruppen sedan länge och
hade tidigare varit vicedirigent. Tarvos var alltså väl inkommen i
arbetet och hade förmåga att förmedla sin goda musikkännedom
till adepterna. Tonbildningen var hans speciella skötebarn.
Tyvärr
blev avgången från kören större än normalt och med
endast två nya på inkomstsidan sjönk medlemsantalet till tjugofem
men närvaroprocenten steg i stället från 72 till 78.
Repertoaren
förnyades väsentligt i och med dirigentbytet och vintern förflöt
under målmedvetet arbete med sikte på årskonserten och den 15
maj släppte man ut vad som lagrats. Körens popularitet höll måttet,
salen var välfylld. Korister och ledare lyckades i stort sett utmärkt.
Till och med påstods det att klangen stundvis var mycket skön. Till
framgången bidrog i hög grad den från seminariekören lånade
tenoren John Storbacka, som med lyrisk stämma, utan åhävor lockade:
”Vill du komma med mig i den grönskande lund ...”
I
fager högsommartid var det treförbundssångfest i Karleby i sol
och regn, och rent hällregn var det på torget luciakvällen.
Detta
år fyllde flera trogna gossar jämna år och uppvaktades enligt
gammal, god vana. Årets 50-åringar var Hugo Nybäck, som i det
närmaste togs på säng, Gunnar Segerstam i Socklot, där kören
var i det närmaste fulltalig, och Raoul Olson ute på Granskär.
Dit gick färden i motorbåtar, som i pampig fil drog in i sundet.
Den
tidigare omnämnda bristen på lämpliga samlingslokaler var fortfarande
påtaglig. För kamrataftnar, julfester o.d. hade man under årens
lopp fått lov att använda ex. Joupers
fabrikshall, samskolan, Bergfeldts affär,
normalskolans matsal, Glassbaren, Brostugan, Karleborg, hotellet, Hanséns
kafé. På sistnämnda lokus samlades man till årsmöte
i september 1955. Man verkställde alltså nu det gamla beslutet att
förlägga årssamlingen till hösten, vilket sen dess varit
gällande. Ledningen återvaldes med undantag av att Berndt Westerlund
steg till som viceordförande och klubbmästare. En festkommitté
under klubbmästarens ledning tillsattes nu för första gången.
Den
tolfte finlandssvenska sång- och musikfesten 1956 blev en huvudpunkt för
verksamhetsåret. Övningsmaterialet och också aktiviteterna i
övrigt fick Åbo-prägel. För att reducera reskostnaderna anordnade
man vid tiden för storstrejken en muntrationsafton på Karleborg och
sedan också i Juthas och fick en
stor del av resan betald. Tillställningarna gick i kabaretstil. Där
sågs bl.a. NM:s Elitgymnaster med pyramider som ”Havis Amanda”
och ”Absalom i eken”. Likaså var stadsfullmäktige i aktion
och företräddes av markanta profiler som Rörbock (Kurre S. [rörmokare]),
von Mullberg (Bror S. [seminarieträdgårdsmästare, senare stads-]),
Skakas (J. Jakas) och Kanelius (K. Wenelius). Ett viktigt ärende var en anhållan
från manskören, undertecknad av F. Gitarr (Zittra), angående
tilldelning ur alkovinstmedlen, som man ansåg sig berättigad till såsom
varande goda konsumenter. Inför hotet om strejk, som väsentligt skulle
minska statens inkomster och med beaktande av den kulturinsats kören gjort
vid utvecklande av Bellmans verk i teori och praktik, bifölls äskandet,
förhöjt med 50 procent.
Under våren gavs två konserter.
19 februari gästades Lappfors, där endast 49 personer infann sig i en
kall lokal, men sången klingade ändå. 12 maj var man på
hemmaplan, i Normalskolan. Åhörarna var också här färre
än vanligt, men de närvarandes varma bifall stärkte säkerhet
och självkänsla. Dirigenten fick bära fång av blommor med
sig till Topeliparken.
En god övning för Åbo-festen blev
sångfesten i Munsala den 3 juni. Manskörens säruppträdande
slog väl ut, fast blåsten tog finesserna. Perukerna hölls i alla
fall i styr av de nyförvärvade sångarmössorna, som här
togs i bruk och skänkte en viss festivitas.
Slutet av juni präglades
av Runebergsordens kör från USA, som var på besök och som
manskören samsjöng med vid dess konsert på seminariet, samt av
sångfesten i Åbo, dit man åkte i privata fordon. Där fick
kören uppleva en verkligt storslagen tonfest. Främst minns man förstås
manssångarförbundets 20-årsjubileumskonsert i Konserthuset, där
förbundsdirigent Fougstedt ledde sin sångarhär med sådan
färmitet och skicklighet att pojkarna baxnade. Bekantskapen med honom blev
verkligt inspirerande. Storslagen var också festkonserten i Idrottsparken
där de blandade körernas väldiga skara gjorde fint ifrån
sig. Det var en givande sångarresa.
Höstterminen -56 kunde sex
nya medlemmar enrolleras och totalantalet steg till trettio, men närvaron
var inte den bästa. Kören medverkade flitigt vid olika evenemang i stad
och bygd utöver de traditionella åtagandena och uppskattades som en
verklig tillgång. Några exempel från året: Röda Korset-soaré,
Frälsis musikafton, fest för Hbls Lucia, sommarfest på Grisselön.
Ytterligare hade man sina egna träffar som kamratafton på segelpaviljongen,
julfest på Glassbaren, födelsedagshippa hos Valfrid i Socklot ända
till gryningen ...
En ny solist steg fram. I-basen Helmer Sund fick
beröm för solopartiet i Den store hvide Flok vid vårens konsert.
En god röst, som särskilt i fortepartierna klingade mycket vackert,
skrev ÖP. Det kunde ha varit mera folk på åhörarbänkarna
men det var inte bara en lokal företeelse, också andra körer klagade
över minskat publikstöd.
Både ordförande Zittra och
sekreterare Wenelius avgick 1957 efter några arbetsamma år i styrelsen.
Bror Sandström nyvaldes som ordförande och Karl Åke Åström
som sekreterare. Den senare avvek emellertid från staden och ersattes med
Börje Haglund.
Hedersdirigenten John Sundkvist avled i december. Vid
jordfästningen sjöng kören Mörkgrön granskog (Aftonstämning)
enligt den avlidnes önskan.
|
Carey Lillkung leder vårkonserten 1959. |
Omväxling i övermått
År
1958 blev det dirigentbyte. Stadssekreterare Tarvos hade förtjänstfullt
skött sysslan i fyra år och ville stiga av. Seminaristen Carey Lillkung
hade utmärkt sig som solist vid vårens konsert och vid sångfesten
i Oravais och kallades nu att ta hand om takt och ton. Det var en lyckträff.
Carey hade trots sin gröna ungdom ledarrutin från seminariets konventskör
och solokvartett, och var försedd med musikkänsla ända ut i fingerspetsarna.
Med sin gåpåaranda fick han gossarna att ta sig i kragen och både
numerär och närvarostatistik krökte uppåt.
I mars kunde
man ge konsert i Kantlax. Signaturen TB i JT skriver om en angenäm upplevelse
och ett väl sammansatt program, samt att en stor del av äran måste
tillfalla lär.kand. Lillkung, som inspirerade kören till en del verkligt
fina prestationer. Det blev repris i Vörå den 21 april, också
här med mycket välvillig kritik. I synnerhet Vårregnet och Ungkarlsvisa
slog an och så en Sund solist igen. Denna gång var det I-tenoren
Einar i ”Tänker du att jag förlorader är”. På hemmaplan
den 25 april blev det ytterligare rosor, och minsann, man lyckades dra publik
nästan som förr i tiden. Uppåt igen!
Den 10 oktober firades
den tordönsmullrande II-basen Valters 50 år. Han firade nog grundligt
själv också, för sidokamraten Henry fick efteråt höra
ett något ovanligt bocca chiusa, ljudande ungefär så här:
ooo ”vann ä vi no?” ooo ...
Sedan
var det dags att utse dragare för fortsättningen. Viktigast var att
skaffa ny dirigent, då Lillkung fått tjänst i Jakobstad och genast
haffats av JSB [Jakobstads sångarbröder]. Efter påtryckningar
åtog sig Gunnar Segerstam uppdraget. Han hade länge varit vicedirigent,
var kunnig, intresserad och hade körens fulla förtroende. Per Lillhannus
valdes till hans ersättare. Ny ordförande igen: Emil Forsells. Allmänt
taget kan sägas att kören skulle ha mått bättre av större
uthållighet på ordförandeposten under denna tid. Omsättningen
var för stor, kontinuiteten blev lidande. Forsells, som alltså valdes
1959, var redan den åttonde efter kriget.
Under året konserterade
man i Kimo och Kovjoki, där man mötte tacksam publik. 24.4.1960 var
datumet för den årliga examensprövningen i Normalskolan. Vi citerar
ÖP: ”Dirigenten Gunnar Segerstam skötte taktpinnen utomordentligt,
solisten Oskar Sund sjöng utmärkt. Och utmärkt sjöng hela
kören. En lyckad vårkonsert, som gav vid handen att Nykarleby Manskör
alltjämt med heder bär upp sina stolta sångartraditioner.'' Kvällen
avslutades med sits på nya restaurang
von Döbeln, som sedan dess kommit att bli ett hem för körens
festligare samvaro.
I början av 60-talet nödgades man fortfarande
konstatera, att intresset för verksamheten inte var tillfredsställande.
Medlemstalet sjönk igen och uppgick våren 1961 till endast 24 aktiva.
En
egen fana hade länge stått på önskelistan och den tanken
förverkligades nu. Fru Forsells utformade mönstret, sömnaden utfördes
av damerna, och så kunde den överlämnas vid en liten högtidlighet
på Brostugan den 26 juni. Vid sångfesten i Vasa den 2 juli kunde så
kören sluta upp efter egen fana i festtåget.
På hösten
var det igen dags för ommöblering. Då valdes Erik Westerlund till
ordförande, Hugo Nybäck till sekreterare och Paul Forsgård utsågs
till ordinarie dirigent. Kantor Forsgård hade redan under den gångna
säsongen delat sysslan med Segerstam och välkomnades nu ”på
riktigt”. Han hade dessutom varit uppskattad solist under året.
Carey Lillkung.
Dirigent 195859, 197175. |
Paul Forsgård.
Dirigent 196171. |
Paul Forsgård
tar över på skutan
Den nya körledaren visade
sig vara en krävande karl. Med sin musikutbildning visste han hur han skulle
bota förekommande brister och göra det bästa möjliga av det
material som fanns att tillgå. Sångprogrammet utökades direkt
och något senare tillsattes en musiknämnd, som utformade detta i samråd
med dirigenten. Litet mera ”kuri” tycktes vara en hälsosam medicin
och från 1962 började medlemstalet sakta men säkert krypa uppåt.
Också konsertpubliken ökade i antal; våren -62 var det nästan
fullt hus. I ortspressens recension användes ord som ”synnerligen välsjungande ...
dirigerades med bravur”. Närmare tjugotalet sånger inrymdes i
programmet, som tidigare getts i Pensala.
1963 blev ett mellanår då
man konsoliderade ställningarna och fick trimma i lugn och ro. Utöver
det normala programmet gavs en improviserad konsert i Monå uf-lokal. I Jeppo
medverkade man på lokalförbundets sångardag, och både kören
och solisten Paul lyckades alldeles utmärkt av de ovationsartade applåderna
och golvstampningarna att döma. Forsgård kom dessa år att ofta
nog sköta solistuppgifter med kören, som då leddes av vicedirigent
Segerstam.
Följande års vårkonsert lockade rekordpublik.
Vasabladet noterar att kören fått bra tillskott i tenorstämmorna
av yngre röster och att basarna borde få tillskott av djupa, fylliga
röster för jämviktens skull. Bland speciellt lyckade nummer nämns
Hannikainens Bastuvisa och Fougstedts Skaparegestalter. Den 7 juni medverkade
kören med en avdelning vid nejdsångfesten i Kantlax.
John Storsved
hade övertagit ordförandeskapet föregående år och ledde
sålunda årsmötet 1964. Här behandlades ett angeläget
ärende, nämligen frågan om medlemmarnas anslutning som elever
till ortens arbetarinstitut.
Det blev ett enhälligt ja, då kören på detta sätt kunde
befrias från det årliga dirigentarvodet och lokalkostnaderna för
övningarna. Dirigentarvode hade erlagts från 1946 (3.000 mk) ända
till 1964 (200 nymark) och tidvis utgjort ett visst bekymmer. En avgjord förbättring
alltså, i synnerhet som man gratis fick tillgång till Normen som övningslokal.
En annan uppmärksammad sak vid mötet var att trogne skattmästaren
Reinhold Blomqvist avgick och lämnade över räkenskaperna åt
Ole Fagernäs. Bankdirektör Blomqvist hade då suttit i körstyrelsen
sedan 1945 och haft hand om ekonomin med fackmannens skicklighet under två
decennier. Han blev ordförande efter kriget, fungerade senare som viceordförande
och hann dessutom sköta vicedirigentuppgifter ett antal år. All heder
åt en sådan man! |
Stadsvapnet ingår i körfanan, invigd 26.6.1961. |
De första
trettio firas ...
Egentligen skulle NM ha firat 30-årsjubileum
1964, men av någon anledning kom man inte ur groparna i tid och så
blev det 1965 i stället. Året kom naturligtvis att domineras av förberedelserna
för evenemanget i fråga. Den 24 april var kören rustad till tänderna
och klar för inmarsch till öronfägnad för storpublik och speciellt
inbjudna. De mera långväga gästarnas intryck av idyllen Nykarleby
tolkas i Kvartetten nr 2/65:
|
”Sedan storindustrin bemäktigat sig
Nådendal har Nykarleby ingen konkurrens längre om ställningen
som landets minsta stad. Staden är sig alltså lik. Söndagspromenaden
kan företas på välkrattade gångbanor, småflickorna
niger blygt när de möter en farbror och lärkan överröstar
obesvärat den svaga trafiksusningen. Ty om buller kan man inte tala. Nykarleby
är staden utan nerver.
Men man skall akta sig för att se Nykarleby
över axeln. Stan har två manskörer och det har inte alla städer.
Och när Nykarleby manskör gav 30-årskonsert den 24 april räknade
den över 200 åhörare närmare 20 procent av stans befolkning
(knappt 1200). Ett rekord som torde stå sig länge. Och dock begav det
sig så illa att den andra manskören, seminariets konventskör,
samtidigt gav konsert i Jakobstad, vilket visserligen inte inverkade på
NM:s manskapsnumerär, men däremot nog kan man förmoda
på publiktillströmningen.” |
Numerären
var 27 vid konserten, som med säker stilkänsla leddes av Forsgård.
Han sjöng dessutom solot i ”Vill du komma ...”.
I den
sista avdelningen ledde forna dirigenterna Stark, Tarvos, Lillkung och Segerstam
var sitt nummer och kören var då förstärkt med ett tiotal
f.d. aktiva.
Programmet i sin helhet:
|
Fougstedt | Sångarhälsning |
Carlson | Goternas sång |
Palmgren | Säv säv susa |
Ralf arr | Vackra Manja | Bull (arr. Alfvén) | Säterjäntans
söndag | | |
Hassler | Dansvisa | Fougstedt | Sjunger
i stilla kvällar | Fougstedt | Det
går en liten speleman | Järnefelt | Vill
du komma med mig | Paulsen | Naar
Fjordene blaaner | |
| Moring | Österbotten |
Bellman | En tillfällighetsdikt N:o
6 | Fougstedt | Skaparegestalter |
Molander | Aftonstämning |
Pacius | Suomis sång |
NM:s sångare vid 30-årsjubileet 1965. Första raden fr. v.:
R. Damberg, F. Zittra, B. Söderlund, G. Bergfeldt, E. Sund, R. Carlstedt,
K. Udd. Andra raden: H. Stenvall, G. Segerstam, G. Lassander, R. Riissanen,
E. Sund, R. Carlstedt, B. Sandström. Tredje raden: S. Hermansson, H.
Hellström, B. Haglund, T. Johnson, K. Sund. Fjärde raden: H. Nybäck,
D. Lindgrén, V. Sjöblom, B. Westerlund, R. Carlstedt, K. Svensson,
G. Stenvall.
Under konserten fick jubilaren mottaga hyllningar av FSMF
genom ordförande Urbans, körens första ordförande Ossi Andersson,
representanter för stad och landskommun, Arne Ekman och Tyko Öberg från
Sollefteå manskör, grannkörerna m.fl.
Sången mottogs
med brakande bifall av publiken, som krävde bisseringar och extra nummer,
och manskören vann här ytterligare sporrar till fortsatt framgångsrik
verksamhet.
I JT:s recension anser OJ att körens styrka ligger i rytmisk
säkerhet och föredömligt textuttal, men anmärker på
en viss obalans i stämmorna: basen är för stor, tenoren måste
tidigt ta till falsett, de vackra mellanstämmorna dämpar sig i onödan.
Solisterna får ett extra plus. JSB:s Gösta Storbacka sjöng solot
i Säterjäntans söndag.
Efter traditionsenlig hyllning i Topeliparken
pustade man ut vid borden i restaurang von Döbeln, där firandet fortsatte
”i animerad stämning”. Mellan verserna höll Reinhold Blomqvist
en översikt av öden och äventyr under de gångna åren
och Fjalar Zittra höll på sitt oefterhärmliga sätt talet
till Qvinnan.
Ordförande Storsved och sekreterare Nybäck kallade
fram pionjärerna Einar Sund, Gunnar Segerstam, Raoul Olson, Gideon Stenvall
och Valter Sjöblom och tackade dem för trogen tjänst. De begåvades
med minnesplaketter som praktiskt uttryck för körens erkänsla och
sådana överräcktes också till gästerna från Sverige,
förbundsordförande Urbans samt till Paul Forsgård som tack för
hans avgörande insats under året.
Det var trångt men hjärtligt
under dansen, 121 personer hade stuvats in i den lilla restaurangen.
Övrigt
notabelt under året:
- |
f. d. musiklektorn Maria
Castrén donerade stipendium för dirigentelev med anledning av
jubileet. |
- |
Reinhold
Blomqvist berättade på julfesten om Z. Topelius' och Mathilda Lithéns
ungdomssvärmeri, Emil Forsells skildrade Gånge
Rolfs tid i Nykarleby. |
- |
deltog
kören 17 mars vid lokalförbundets sång- och stråkträff
i Oravais. |
- |
uppvaktningar
vid Kronoby manskörs 20-årsjubileum 13.3, GM:s 50-årsjubileum
27.3 och JSB:s dito 4.4. |
- |
medverkan
i treförbundssångfesten i Jakobstad den 13 juni. |
|
Lars Edman (1984) Nykarleby manskör r.f. 19341984.
Stig Haglund digitaliserade. Fortsättning: ...
och sollefteågossarna kommer igen. (Inf. 2005-08-02.)
|