Sporrad av framgången gav kören konserten också i Hirvlax men
fick inte den kassaförstärkning man hoppats på.
Treförbundssångfest
avhölls i juni i Nykarleby. NM och i synnerhet dess duktiga damer stod för
det praktiska arbetet och kunde i stället här få ett gott netto.
Från
året 197273 kan noteras att hela sex sångare närvar vid
samtliga övningar. Också förut hade enstaka 100-procentare förekommit,
men detta var rekord. För att sporra intresset hade vid årsavslutningarna
börjat utdelas minnesstävor för dylika prestationer och det har
resulterat i en prydlig rad för åtskilliga under årens lopp.
I
december var kören gäster hos Nykarlebyvännerna i Vasa.
Kvällen
flöt hastigt iväg med sång och historier från hembygden.
Premiär för NM i teve var det på luciakvällen i Idrottsgården.
Årets
sångprogram gick i den lättare stilen. Här märks ett arrangemang
av folkvisan ”Det gingo två flickor”, som var signerat Rafael
Ahlbeck. Den f.d. musiklektorn vid seminariet hade nu fått tid att börja
med arrangemang och kompositioner för manskör och NM har sedan dess
haft stort utbyte av denna hobbyverksamhet.
Profilerna Rafael Riissanen
och Bror Sandström noterades som nya 50-åringar med uppsjungningar
i Nystan hos Bror fick basarna pröva ”I djupa källarvaalven ...”
Tyvärr
måste kören också vidkännas förlusten av två
ivriga och idoga kamrater. Birger Östman och Raoul Olson följdes på
den sista färden av manskörens sång och varma ord av tacksamhet.
I
årsberättelsen för följande säsong (7374) framhåller
sekreteraren den goda sammanhållningen inom skaran ”ett föredöme
för andra föreningar som idkar kulturell verksamhet” och delar
ut en vänlig klapp på axeln till II tenor och II bas för
mönstergill närvarofrekvens. Litet senare klappades Damberg själv
om mångfalt då han nådde de femtio.
Gänget filade
träget och framgångsrikt vid notbladen och vårkonserten gick
över förväntan. Annars var det årets sångarfärd
till Sollefteå som blev höjdpunkten. Där gavs huvudföreställningen
på Hullsta gård lördagen den 29 juni inför en stor och närmast
begeistrad publik. Fortsättningen utspelades på Hallsta hotell. På
söndagen stämde kören upp i kyrkan i Ådalsliden och i Ramsele,
och besöket avslutades på Färnlöfs. Stämningen var på
topp och sångerna rungade. Det hade vid det här laget hunnit bli mycket
gemensamt att skratta åt.
Under sommaren hann kören ännu
medverka vid Runebergsordens emigrantfest i Nykarleby samt vid Segelsällskapets
Ägirs 90-årsfest på Loppan.
Egentligen skulle körens
40-åriga tillvaro ha firats 1974, men liksom tio år tidigare kom jubileet
att flyttas fram ett år. Det blev igen trassel med att få någon
att åta sig ordförandeskapet och räddande ängel blev till
slut än en gång trygge Fjalar Zittra. Allan Erlund efterträdde
Damberg som sekreterare, som undanbett sig återval efter sjuårig möda.
En sida ur vardagen
Jubileumskonserten
blev så klart årets målsnöre. Intresset var gott och hela
42 sångare ställde upp för körens bästa.
Som alltid
måste det till extra övningar för finslipningen. Från en
av dessa gjorde red. Moliis i Vbl ett reportage som egentligen borde återges
helt och hållet, då det så på pricken fångar en
körövning. Vi saxar ett urval:
”Dirigenten
Carey Lillkung klappar i händerna. Fyrtio man fyller lungorna och river i
gång.
”Österbotten,
Österbotten ...”
Sakta,
sakta!
”land vi ha ändå ...”
Nej, vi börjar om. Nog måste man
kunna sjunga sin landskapssång någorlunda.
”Österbotten,
Österbotten ...”
SKRIK INTE!
”land vi ha ändå ...”
Hälften
räcker!
Ueber
allén Gipfeln. Spända sångare. Bistra miner. Man bjuder till
så det knakar. Hela tiden haglar förmaningarna.
Ni får inte andas där pojkar. Det låter inte bra.
Pass på! Se till att vi får det där crescendot här!
Sen haltar man i början på Majvals.
”Nu dansar Maj på grönan äng
...”
Nej. Vad i helskotta är
det här nu då?
”Nu dansar Maj
...”
Nej. Det är nån
som sjunger första tenor och tar för lågt. Det får ni låta bli.
Daniel, vi borde ta de
där två solosångerna också.
Daniel
kliver fram. Med en väldig pärm i handen. Text och noter. Harklar sig.
Per Svinaherde i arrangemang av Rafael Ahlbeck.
Fantastiskt.
Andlös tystnad efteråt.
Ett
halvt steg har det fallit. Det far på slutet. Du tar för stora steg.
Lalla-lalla-lalla-laj. Så. Vi tar den andra.
Jag
väntar vid grinden åt havet ...
Kan
inte hjälpas. Fast man inte begriper sig på körsång. Det
här är underbart. Jätteskönt.
40-årsjubileet
firades
den 26 april 1975 med konsert i hemtama Normens festsal.
Den stora Dagen
till ära var kören uppklädd i ny, enhetlig sångardress: ljusa
byxor och gul skjorta till grön kavaj. Som sig bör var salen packad
nytt publikrekord!
Som så ofta vid jubileer var programmet
traditionellt betonat:
S. Segerstam
R. Ahlbeck, ärr.
R. Ahlbeck (uruppf.)
L. Madetoja
L. B. Söderlund
N-E Fougstedt
U. Moring
F. Pacius
O. Lindblad
H. Palm
G. Linsén
E.F. Braein
Ur Rangarvallasyslu
C. M. Bellman
C. M. Bellman
E. Taube, arr. Widner |
Majvals
Per Svinaherde
Jag väntar vid grinden
Hämärän ääniä
Fly, fly från dig själv
Gårdagstango
Österbotten
Suomis sång
Stridsbön
Vid älvmynningen
Wanderers Nachtlied
Skraeddarsveinen
Hér sit èg ein à stokki
Aldrig en Iris
Undan ur vägen
Så länge skutan kan gå |
Solo D. Lindgrén
Solo D. Lindgrén |
Förutom Lillkung medverkade forna dirigenterna Mikael
Stark och Gunnar Segerstam.
I gratulantraden återfanns bl. a.
representanter för staden och manskörerna i Sollefteå, Kronoby
och Jakobstad. De sistnämnda frambar också FSMF:s hälsning. Tillsammans
med Stark hyllade körens första ordförande Ossi Andersson dagens
jubilar i varma ordalag.
Körledare och sångare kunde gotta sig
åt ovationer i salen och beröm i pressen. Signaturen OJ i Jakobstads
Tidning är imponerad: ”Kören har de senaste åren haft en
jämn och bra nyrekrytering som nu ger goda utslag den här kören
börjar bli en av landsdelens bästa speciellt om man ser till stämbalansen,
målmedvetenhet i arbetet med körklangen och viljan att ha bredd i repertoaren.
Rec. vill placera Ahlbecks komposition bland manskörslitteraturens pärlor
och delar ut rosor åt en underbar text (Österling), en härlig
melodi, ett säkert arrangemang och så en bra solist, en bra kör
och en driven dirigent med modern och intensiv tolkning. Ännu ett erkännande
får kören för att den genom åren hållit ut och hållit
måttet i konkurrensen med det utvalda materialet i seminariets konventskör. |