Allmänt
Något samband mellan namnet och holmen är numera svårt att finna.
Holmen var ursprungligen ett stengrund, och namnet förskriver sig tydligen
från den tid, då detta icke ännu täckts av något jordlager.
I en skrivelse av år 1681 (visserligen från Jakobstad) kallas
stället ”Djupstenarna”, och det är möjligt, att denna
benämning är den ursprungliga (sedermera förkortat till Djupsten).
Namnet Djupsten var allmänt åtminstone redan mot slutet av förra
hälften av 1700-talet. Om namnet givits efter en särskild sten, är
det antagligen efter det c. 3 meter höga klippblock, som ligger på
holmens södra del. Djupet österom holmen var fordom rätt stort,
i synnerhet jämfört med älvmynningens, och möjligen fanns
där även något särskilt djupt ställe, som åsyftas
i namnet. Strax österom holmen och i jämnhöjd med nyssnämnda
sten finns ännu en sänka, som ligger avsevärt djupare än den
övriga bottnen.
Omkring år 1750 var Djupsten skilt från
det dåvarande åminnet genom en c. 2 km lång fjärd, och
i början av 1800-talet for man ännu där ”med knapp nöd”,
men redan år 1850 var holmen sammanvuxen med Läppogubben genom ett näs. Djupsten anses i nuvarande tid sluta vid den genom näset
i tiden grävda, ovannämnda ”Kanalen”.
Holmen är helt bildad av svämsand, som lagt sig över det forna
stengrundet.
Sedan älvens uppgrundning lett till, att fartygen ej mera
kunde fullastas inom hamnområdet, blev Djupsten stadens uthamn. I den förutnämnda
skrivelsen från Jakobstad göres gällande, att fartygen redan den
tiden, alltså under senare hälften av 1600-talet, kunde fullastas först
ute vid Djupsten. Detta var fallet åtminstone i mitten av 1700-talet. År
1759 talar Myrman om Djupsten som uthamn. Redan år 1784
säger Forshaell, att endast de mindre fartygen, som ej låg djupare
än 12 fot, kunde fullastas där, under det att de större lastades
vid Alörn. Officiellt kvarstod dock Djupsten länge
som hamnplats, och år 1859 sålde staden på auktion trävirket
till den redan förfallna landningsbryggan, ”då något behov
av möljan icke ansågs förefinnas”, men en väldig förtöjningspållare
för fartygen fanns ännu kvar på östra delen av holmen.
Skeppsbyggeri
Även skeppsbyggeriet hade förflyttats från Åminne till Djupsten.
Om där redan på 1700-talet byggts fartyg, kan jag i avsaknad av nödiga
källor ej uppgiva. Det egentliga uppsvinget inom skeppbyggeriet daterar sig
från omkring år 1830.
Stadens skeppsvarv låg på
holmens norra hälft, där enstaka, i jorden ruttnande stockar ännu
påminner om dess plats.
I förteckningen
över i Nykarleby byggda fartyg upptas som det första på Djupsten
byggda barkskeppet ”Jupiter” om 138 läster år 1829. Ett minne
därav återfinnes ännu i den s. k. Jupiter-fonden, en understödsfond
för köpmansänkor i Nykarleby. På 1830-talet byggdes på
Djupsten 11 fartyg, av vilka två år 1835 och två år 1836.
Inalles byggdes på Djupsten åtminstone 14 fartyg, av dem 9 fregatter,
2 barkskepp, 2 briggar och 1 galeas. Det sista fartyget, fregatten Adolf, som
även var det största (350 läster), byggdes år 1840. Därefter
drog sig fartygsbyggeriet till Alörn.
[Läs mer: Djupstens
varv under 1800-talet av Erik Birck.] |