Bar Janne Lybeck under en längre tid på sin kärlekssorg,
så lät han dock knappast sin omgivning märka mycket därav.
Kort efter återkomsten från sin andra utrikesresa (1838) stod han
ju som värd vid den i Nykarlebys annaler namnkunniga och i Topelius' dagböcker
utförligt beskrivna fest som bär namnet »Janne Lybecks rådmanskalas».
Det var, säger Topelius, »ämnat att inviga vår liberale
väns nyss inredda lokal», men det var samtidigt hans rådmanskalas,
ett motstycke till de »rådmansöl»,
om vilka det i forna tider hette att värden då måste göra
av med hela sin första årslön och en god del av den följande!
På det lilla torget utanför den ståtliga rådmansgården
samlades folk som ville uppfånga en skymt av härligheten. Och den glädjen
blev dem ej förmenad. »Rullgardinerna fälldes icke», berättar
Topelius, »insikten var fri som på ett bröllop; det var icke
ledsamt på gatan utanföre; oss roade det att betraktas och utan
tvivel beundras». I runda tio timmar tråddes dansen: »flickornas
lockar raknade, kinderna voro röda som skyn när den bådar storm,
ögonen lysande transparenter». Först kl. 5 på morgonen avblåstes
balen, sedan man dansat 22 danser, valserna inberäknade. Men därmed
var festen ej slut. »Vi stanna», säger Topelius, »större
delen ungkarlar och ett halft dussin gifta, vi poculera och sjunga Jovial».
I dionysisk yra rinna morgontimmarna hastigt undan. Värden vill ej höra
talas om uppbrott, Topelius' stackars brunte som stått nersnöad hela
natten skickas hem, och i den första grå gryningen samlar man nu sina
livsandar till en sista festlig charge under den nye rådmannens nyinvigda
tak. Det blir stoj och rumor som på en gammal nederländsk tavla
ser man det hela för sig i Topelius' målande beskrivning:
Frukostbord dukas, man valsar med jungfrurna kring borden. Östman valsar
med gamla Lisa under allmän applaude. Äntligen tågar man i formlig
procession med näsdukar som fanor, under anförande av Lybeck som öfverste
och Backman som adjutante, högtideligen ett slag kring frukostbordet
det commenderas fyr, brännvinsbrickan eröfras och tömmes, faten
anfallas tappert Champagne och Bourgogne flöda det är
ett lefverne sedan gymnastiserar Lybeck äntligen adieu och
viel Dank, min liberale bror! Hejko och jag åka ett par slag omkring för
att svala oss. Man är redan uppe hos Lindqvistens, Turdins
öfverallt. Kl. är 10 måndags f. m.
Veckor i förväg
hade man talat om Janne Lybecks rådmanskalas och länge dröjde
det också kvar i minnet. När Topelius följande år kommer
till tjugondagen den 13 januari, karakteriserar han den som årsdagen av
den stora Lybeckska balen och tillfogar: »den hade sin egen färg, denna
bal skiftande i rosenrött och var väl bland de varmaste och vackraste
under min tid». En glans av detta varma och glada rosenröda breder
sig för våra ögon kring Janne Lybecks hela levnadsfriska ungkarlstid,
den som redan var till ända när rådmanskalasets och många
andra festers minnesrika skådeplats försvunnit i 1858-års
eldhav. l)
1) Om denna legendariska tid drömmer
Margit Schrowe i Allas vår Margit [av Mikael Lybeck] om dess både solida och vilda fester med dans
och champagne, i den stora vinkelbyggnaden vid det lilla torget.
Av
den tiden i faderns liv fingo de yngre sönerna kanske blott någon enstaka
gång uppfånga en skymt. Men jag skulle tro att Mikael Lybeck igenkände
något av sig själv och sin egen ungdom, när han i Topelius' dagböcker
läste om trettioåringen Janne Lybeck den bästa valsören
i Nykarleby och den liberale värden vid det celebra rådmanskalaset
han som i stövelkadriljer och gymnastiska kraftprov kunde röja
så mycken pojkaktig uppsluppenhet och med understöd av champagne- och
bourgognebuteljers batterier visa en uthållig bravur i den festliga attacken. |