ORKESTERMEDLEMMARNA
I
violin
Fride Lindskog [Ägde det gula snickeriet vid korsningen Jakobstadsvägen-Kvarnvägen.]
Emil Fors [Ägde Fors järn och glas på Bangatan mitt emot församlingshemmet.]
Torsten Jonsson [Var med och byggde den sista
skutan på Åminne.]
Yngve Svarvar [Lärare vid Normen i
början på 1970-talet.]
Sten Gripenberg [Studiehandledare vid högstadiet
på 1970- och 80-talen.]
Birger Harald
Christine Julin [Ledare för Jepo-Kryddona]
Lars Harald [Pälsfarmare från Socklot]
Sven Nordqvist
Robert Hjulfors
Peter Högväg [Tandläkare.]
Kontrabas
Raymond Fors
Björn Nylund
II violin
Gunhild Kronqvist
Ragnar Dahlstedt [Lärare vid Kyrkoby skola.]
Einar Blomqvist
Bengt
Enqvist
Ingmar Ekström
Elis Andersson
Britt-Mari Fogström
Ethel Nukala
Birgit Renvall
Cello
Pehr Tonberg
Fredrik Smedman [Lärare vid gymnasiet under 197090-talet.]
Jarl
Nyman
Håkan Sandvik
Klarinett
Runar Tonberg
Rafael
Sjöblom
Yngve Lund
Altviolin
Gunnar Thors
Rafael
Sjöblom [Fotograf.]
Einar Pollars
Harry Erikslund
Piano
Ture T. Sandvik
Ola Herler
Ulla-Maj
Julin
NÅGOT OM REPERTOAREN
Folkmusik
Arrangerad folkmusik har hela tiden hört till den stående repertoaren.
Bland arrangörerna kan nämnas: Rafael Ahlbeck, Lars Ryde, John Rosas,
Alfred Andersson, Selim
Segerstam, Sigurd Snåre, John Granlund, Hugo Alfvén, Näs-Erik
Olsson, Immanuel Sikström m.fl. Folkmusik har ingått i alla sång
& musikfesters program.
Större verk
Vivaldi, Concerto
Grosso a-moll med solister
Corette, Konsert f. cembalo eller piano
Händel,
Concerto Grosso d-moll
Mozart, Kyrkosonat D-dur
Beethoven, Sonatin
Haydn, Symph. nr 45 med valthorn o. klarinett
Bach, Preludium och Fuga F-dur
Stamitz, Adagio med soloviolin
Stradella, Concerto Grosso D-dur
Mindre
verk av
Bach, Händel, Mozart, Haydn, Sibelius, Corelli, Roman, Kjeldaas,
Gluck, Grieg, Alfvén, Purcell, Fordell, Bartok, Sinding, Telemann, Melartin,
Novacek, Mårtensson, Hare.
Den folkliga musikkulturen har en djup
förankring i folksjälen. Den är något för det finlandssvenska
eget och omistligt. Vi vet att den lever farligt vid sidan av den kommersialiserade
underhållningsmusiken i dag. De seriösa komponisterna har i alla tider
hämtat inspiration och impulser i folkmusiken världen över. Som
exempel på sådana komponister behöver vi endast nämna Dvoràk,
Smetana, Glinka, Schubert, Söderman, Merikanto o.a. Även inom den s.k.
popmusiken finns upprepat inslag, som härledes från äldre musik.
Blåsmusiken
har stark medvind bland ungdom i dag. Stråkmusiken i folklig tappning lever
vidare inom spelmanslag och stråkorkestrar. Sådana verkar ännu
i Nykarlebynejden, i Pedersöre, Solf och i Karleby. Även på några
orter i södra Finland.
HUR SER FRAMTIDEN UT
Många äldre ser med oro på
framtiden. I Resonans nr 2/94 skriver Åsa Forsman (f. Ahlbeck) om de s.k.
klassiska amatörerna att de ”dels är på varierande teknisk
nivå, dels är inriktade på fiolen. Bristen på cellister,
basister och altviolinister har, så länge jag kommer ihåg, varit
kronisk i Svenskfinland. Därför saknar många för närvarande
en regelbunden orkester att spela i. Åsa ser därför en utmaning
i att etablera kontakter med sådana ungdomar som t.ex. i musikskolor spelat
instrument under kortare eller längre tid. Generationsproblem kan förekomma.
”Här”, menar Åsa, ”ställs orkesterledarnas fantasi
och kreativitet på hårt prov.” Till detta kunde man mot erfarenhetsbakgrund
framhålla, att varje medansvarig borde vara en ”själa-vinnare”.
En del av ansvaret måste även läggas på komponisterna, som
har svårt att se pedagogiskt och framsynt i dessa ting.
VI VILL LEVA VIDARE
Nykarleby stråkorkesters
grundare, Rafael Ahlbeck, har i sina häften nedtecknat många viktiga
sanningar, som borde beaktas av varje orkesterledare. Musikens svårighetsgrad
och vad den kräver av teknisk skicklighet är grundläggande. ”Psykologiska
hänsyn måste tas”, menar Ahlbeck. Snabba och svåra löpningar
t.ex. kan leda till frustration. Att spela eller sjunga med i ett musikaliskt
sammanhang är mycket stimulerande. Andan och samhörigheten mellan medlemmarna
berikar på många sätt. Men det kräver ofta även ansträngningar
och direkta uppoffringar. Vi som en längre tid fått vara med i Nykarleby
stråkorkester har upplevt glädjestunder, men även besvikelser.
Vår verksamhet har kanske i någon mån bidragit till att vår
nejd kunnat uppleva stunder av inspiration, även då vi inte lyckats
som vi önskat. Vi vill lyfta fram arbetarinstitutets bidrag som värdefullt.
Stöd oss även framledes. Hjälp oss ni alla att få med nya
friska krafter i stämmorna! |