DEN TJUGUÅRIGE STUDENTEN.
Den 31 januari 1838 mötte Topelius, tjuguårig
student, bondflickan Greta på Kahra bondgård och gästgiveri. Mötet blev betydelsefullt och avsatte djupa och varaktiga spår
i skaldens liv och diktning. Därtill samverkade många faktorer, men de viktigaste förbliva naturligtvis själva de personligheter, som
då korsade varandras bana. Om bondflickan få vi icke veta något annat än det, som Topelius själv berättar i sina dagböcker.
Hurudan var han själv, vilka livserfarenheter hade han hunnit samla och forma?
Om sina föräldrar och sitt barndomshem hade Zachris
Topelius kunnat använda Geijers vackra vittnesbörd om sin barndom: »Jag tackar Gud för de bästa föräldrar. Minnet av
den lyckliga fläck, som deras hulda vård helgade, ligger som ett solsken i mitt bröst». . . » »Allt vad vårens
grönska har saftigt, vad ängens skugga har svalkande, den friska böljan har vederkvickande lukten av granris och blomster lantluft,
morgonluft allt detta lever och är närvarande i detta minne». . . Här få orden hänvisa på Kudnis
(senare ändrat till Kuddnäs) lantgård, som, belägen en knapp
kilometer utanför Nykarleby, av fadern hade bragts i ett mönstergillt skick. Zacharias
Topelius den äldre var en läkare med stadgat rykte, som efter år av mödor och motgångar hade nått fram till en tryggad
ekonomisk ställning. Samtidigt med läkarverksamheten följde han vaket med tidens olika kulturströmningar, verkade i Österbotten
med framgång för vaccinationen och är känd som en av Lönnrots föregångare på Kalevalaforskningens fält.
Med osedvanlig omtanke ägnade han sig åt uppfostran av sina två barn, Zachris och dennes två år yngre syster Sophie. I denna
uppfostran intog den etiska utvecklingen en central plats. Betecknande är, att berättelsen Moppe i Topelius' Läsning för barn är
en sannsaga: påverkad av fadern, hade den unge gossen i alldeles samma situation som i berättelsen givit bort sin oförlikneliga kälke
till en kamrat. Vi påminnas om de vackra raderna i Fältskärns berättelser:
»Vad återstår att besegra för den, som besegrat världen? Att besegra sig själv.»
Fadern dog, när Zachris
var endast 13 år, men den etiska grunden var lagd och blev bestående genom livet. Den stöddes kärleksfullt av modern, som också
var en sällsynt helgjuten karaktär, redig i sitt omdöme och outtröttligt verksam för sonens väl. Därom har denne själv
vittnat vid moderns död, då han var en mogen man, genom sin sköna dikt Min moder: odödliga
ord om moderskärlek och sonlig tacksamhet.
Under barnaåren utvecklar han en frodig men på samma gång ganska typisk pojkfantasi,
där krig med papperssoldater intar en bred plats. Mycket tidigt infinner sig läslusten. Hemma regleras den genom faderns vaksamma
ögon, men så sänds han till storskolan i Uleåborg, bor hos sin farbror, läkare som fadern, men söker sig gärna till
sina två fastrar, som hålla ett lånbibliotek, fullt med romaner av alla de slag. Där slukar han ohämmat böcker och fyller
tidigt sin hjärna med ett huller om buller av rövarhistorier och klassisk litteratur: Lafontaines fabler, Walter Scotts romaner, Leopolds och
Kellgrens dikter m.m. Redan av naturen tidigt utvecklad, påskyndar han därmed sin fantasis tillväxt; ännu i barnaåren, börjar
också han »författa»: han ställer upp sitt eget lånbibliotek med alster av de stora författarna i egen synnerligen
fri och lika kortfattad redaktion. På detta sätt har hans inbillningsliv mycket tidigt blommat upp i livligaste aktivitet.
Hans brådmogna
andliga utveckling med egendomligt bevarad barnslig friskhet visar sig i hans skolgång. Under skolåren i Uleåborg är
han hela tiden den yngste i klassen och likaså dess primus. Och vilken skillnad i ålder! Vid inträdet i läroverket är han 11
år, medan den äldste är 19 år. Som fjortonåring lämnar han skolan för att som privatelev på en genväg nå
fram till det akademiska medborgarskapet. Ett gunstigt öde låter honom beredas för studentexamen av ingen mindre än Runeberg,
i vars hem han bor under sitt första Helsingforsår. Femton år gammal vinner han den gyllene lyran.
Studentåren vistas han under
terminerna vid universitetet, där han studerar med läkarbanan som slutmål, under ferierna i hemstaden och på Alörn,
en ö utanför staden, där släktingar och goda vänner ha sina sommarvillor. Det är två mycket olika miljöer med därtill
hörande dagsinnehåll. Egentligen är han ju ett barn ännu under de första studentåren på samma gång som han i
intellektuellt avseende är brådmoget utvecklad. Men redan som fjortonårig abiturient är han angelägen om att verka fullvuxen,
och till hans första omsorger hör därför att skaffa sig pipa med tyåtföljande kardus {"omslag (oftast med kvadratisk
l. rektangulär sida) av papper för inpackning av varor, särsk. röktobak" enl. SAOB}; snus försmår han inte heller. Kortspel,
oftast med kamfiokort, Cucu, som han kallar det, idkar han gärna och ofta under dessa första studieår, med blygsamma penninginsatser; de
tidigare dagboksbladen redovisa förnumstigt för de växlande vinsterna och förlusterna. Schackspelets ädla konst är icke heller
honom främmande. Från första början besöker han med bevarad oberördhet värdshusen och dricker något glas öl
eller punsch med kamraterna, men han berusar sig icke. Ändå anklagar honom samvetet då och då för en alltför stor dragning
till det glada studentlivet. Så möter i dagboken i maj 1833, alltså kort före studentexamen, ett utbrott, fyllt av självbestraffning:
.
. . »håhhå jaja! kors sådan dag! till största delen bestående i bara nöjen. Nåssåh! Tusende
granater, pinnar, miljoner, syltfötter, ryssar och käringar!»
Men han ägnar sig också åt
ädlare nöjen. Dit få vi kanske räkna dansen, för vars rätta odling han tar danslektioner i mamsell Arppes dansskola. Fakta
lär han sig också; den unge Zachris är ingen vekling, det har fadern i god tid sörjt för, då han lät pojken gå
barfota om somrarna och om vintern gärna barhuvad och utan vantar på händerna tumla om i snödrivorna. Käckheten sitter i också
i Helsingfors: den 22 maj 1833 tar han med ett par kamrater en dopp i Finska vikens böljor utanför Helsingfors. Han intygar, att det var ett kraftprov:
»Efter
lång tvekan stego vi i hu! huhu! huhhuhuhuhu vah däh va kallt nå
men det gjorde ändå gott det salta vattnet. Gu signe första gången jag simmade i år. Vi gingo strax därpå
till Björkströms och togo var sin sup och 2 buteljer mjöd.»
Träget går han på teatern
och på de konserter huvudstaden bjuder på. Bokauktioner besöker han samvetsgrant och lägger sig till med ett aktningsvärt upplag
av böcker i vitt skilda genrer, helst håller han sig dock till det skönlitterära. Hans präktiga mor, som också efter mannens
död är i goda ekonomiska omständigheter, ser till att han är vid nödig kassa. Någon svårare slösare är Zachris
för all del icke; han har väl reda på penningens värde. Och studierna skötas ordentligt, om han också icke kan kallas en
plugghäst. Vid ingången av året 1838 får han räkna med ytterligare tre terminer, innan kandidatexamen kan tagas.
Trots
alla de kulturförmåner och den mångfald av förströelser, som huvudstaden erbjuder, är det dock hela tiden till den lilla
hemstaden där långt borta i Österbotten hans tankar helst söka sig. Han tvekar inte heller att i direkta jämförelser låta
den stolta huvudstaden ställas i skuggan och ljuset stråla över Nykarleby. Låt oss lyssna till, vad hans dagbok den 14 februari 1836
han hade alltså då för jämnt en månad sedan fyllt 18 år har att säga om Helsingforssocieteten och dess
nöjesliv:
»En picknick i Helsingfors vill säga så mycket som en danssalong, där ett utvalt (?)
sällskap har samlat sig för att fördriva en ledsam söndagsafton. Samlingen måste vara gentile, ty gentiliessen är ju hemmastadd
i Helsingfors. Därför skall man vara rätt uppmärksam på sin lilla person, sitta skruvad och snörd och smal,
se nådigt omkring sig, och mycket liknöjd, tacka eller refusera den elastiska cavaljern, som även å sin sida tämmeligen vårdslöst
anhåller om den äran etcet. Och har han fått denna ära, ah, jag hör musiken spelar opp för tredje gången,
då, min nådiga, trippa mycket sirligt fram och glöm för all del ej en min, som nu är mycket modern, och betyder så
mycket som: 'Jag skulle lika gärna sitta'
Nu begynnes dansen: Rätt så, 'här är gruvligt trångt.'
Se likväl, min vän, med vilken grace man rör sig över terrainen. Ah, ett steg för fort eller för långsamt
vore gruvligt! Man konverserar också. Om baler, om koncerter, om värman, allt efter vars och ens munrede. Nå, Gudskelov,
nu är den dansen slut, och man får åter en stund vara fri.
Men tavlan blir alltför tråkig att fullfölja.
Evigt en och samma hovdamsmin, hos damerna, evigt samma meningslösa röra av cavaljerer på golvet. Somliga gå, somliga
stå, bägge för det de ej hava annat att göra. Somliga bekika damerna, somliga dra handskarna av och på igen och se mycket
bestyrsamma ut, bägge för att ge sig en rätt cavalierisk air. Man snusar, man kikar man spatserar, man skrattar, åt vad?
åt cavaljererna, åt damerna, åt sig själv, man ser fundersam ut och tänker ingenting, man gäspar med näsduken för
mund, man roar sig.
Äntligen är det slut, eller rättare, jag uthärdade ej till slutet utan gick under potpourrien.
Likväl hade jag dansat 1 Svensk quadrille, en Rysk dito, och 2 Françaiser, för att göra någonting. Ah ändå,
en dans i Nycarleby, en dans i H:fors, vilken skillnad!»
Adertonåringens ironi och unga fröjd
över konsten att ironisera kastar sitt lustiga glitter över orden. Men det är icke fråga om, att icke ironien vore äkta
om också den unge studenten säkerligen kunde konsten att glömma kritiklusten och oreflekterat roa sig också i denna miljö, där
man kanske ibland måste överanstränga sig en smula för att comm-eil-faut bära upp den ännu väl färska huvudstadsvärdigheten.
I hans hjärta var skillnaden mellan Helsingfors- och Nykarlebymiljön total och alltigenom till hemstadens favör.
Orsakerna till
att så förhöll sig äro lätta att finna. I Nykarleby omgavs han av den glada kretsen av jämnåriga nära anförvanter
och andra vänner och bekanta alltsedan barnaåren. Nykarleby-societeten ägde småstadens idylliska grundväsen; den hade ännu
bevarat något av 1700-talets friare syn på umgängeslivet, på samma gång som den naturligtvis redan hade berörts av romantikens
smäktande fläktar. Den bjöd på okonstlade nöjen, sådana som framför allt ungdomens yngre årgångar uppskattade:
lekar och upptåg, dessutom naturligtvis dansen, som sannerligen inte tvinade bort i blaserad trötthet, och som den bästa kryddan i allt
detta förtroligt prat om intet och allt, skalkaktigt skämt och enkelt allvar. Det småstadsborgerliga samhället med sin nedärvda
solida moral uteslöt icke ett ungdomligt umgängesliv i ganska fria former, fria just därför att de inramade så okonstlat friska
sinnen. Till och med den lätta kyssen mellan gosse och flicka ingick i detta kamratliv, den var också ännu halvt systerlig men gömde
ändå redan på något obestämt annat och sötare. Den äldre generationen såg intet ont däri. Under julferierna
i januari 1835 hade ett halvt dussin flickor samlats på Kudnis hos mamma Topelius och Zachris och Sophie, man hade lekt den ena leken roligare än
den andra, slutligen kom så stunden för allmänt uppbrott:
ȁ, sade Mamma, du kan just ta dig en
kyss av flickorna allesamman. Sagt och gjort, och så började jag med Sophie B. och slöt med Mathilda L. Ser du nu, vad
Mamma engång skaffade dig, sade Mamma och vi logo hjärteligen.»
Men om kyssarna således äro
en naturlig ingrediens i det ungdomsglada sällskapslivet i den lilla hemstaden, där släktbanden korsas och trasslas in i varandra och alla
känna sig höra samman som en enda stor familj, uppskattas de på samma gång till sitt fulla värde av den livlige ynglingen, som
finner ett nöje i att bokföra dem i sin dagbok. Den 5 juli 1835 har han följt två flickkamrater en bit på deras hemväg efter
en danstillställning på Kudnis. Han antecknar: »fick mig därföre en kyss av flickorna.» Den 17 augusti samma sommar anförtror
han åt dagboken apropå en dansafton: »Där fick jag mig oförhappandes en kyss av Johanna Svahn.» Hösten samma år
stannar han i Nykarleby och studerar där, och den 1 oktober sitter han i ett litet utvalt sällskap hos moster Margaretha Lithén och kusinerna
Rosalie och Mathilda och läser högt en novell, som äntligen klockan halv tolv på natten får sin förmodligen lyckliga avslutning,
och så får han åter anledning att anteckna: »Till en oförtjänt belöning för läsningen fick jag en kyss
av flickorna, nämligen av Rosalie, Mathilda och Alex:a Lalin. Ack, sade jag, för sådan lön ville jag väl läsa i flere herrans
veckor.» Den 14 januari 1836 har han nått fram till aderton år:
»Enligt föresats i dag rakat
mig för första gången. Rakkyssar. Jag längtar icke särdeles efter det manliga, karlavulna skägget. Hellre ville
jag se min haka slät ännu några år, och icke möjligen höra en flicka, när hon tar mig om hakan, utropa: 'fy vad du
är sträv.' »
Det kommer gratulanter fram på dagen, däribland flickor från kamratkretsen,
och dagboken tillägger som god avslutning på kvällen:
»Men en sak roade mig nu mest: nämligen en
rakkyss av samteliga, vilken oskattbara och intressanta hedersbevisning åt min haka måste göra den mycket produktiv, vilket vid akten önskades.»
Med
levande åskådlighet framträder i dessa små detaljer den ungdomsfriska naiviteten hos den glada ungdomsskaran. Till tidens pantlekar
hörde också den »vassa kyssen», då flickan hade en nål mellan de mjuka läpparna. Vältaligt karakteristiska
inblickar i hela denna ungdomliga idylltillvaro och särskilt den unge Zachris' uppskattning av den förtroliga samvaron med flickorna, där
han också synbarligen intog en privilegierad ställning, ge några smålustiga dagboksinteriörer. I augusti 1835 är hela det
muntra följet ute på Alörn, där man har tagit in för natten på en av familjevillorna:
»I
kväll flyttade flickorna dit opp i södra flygelsalen, och strax blev det mycket trevligt och livligt där oppe. Jag mådde som pärla
i gull. De voro icke mycket generade av mig, ty de sade jag var så beskedlig. Ah! bon ciel! »
Anteckningen
två dagar senare ger en åskådlig detalj, som kan anslutas till det ovanskrivna:
»Flickorna lågo
hela raden syskonsäng. En gång läto de dörren stå opp. Då såg jag långs hela den söta raden.»
Den
12 januari 1836 sitter han tillsammans med fyra flickor, alla kusiner till honom, i ett av deras flickrum. Dagboken berättar:
»Uti
flickorna C:s lilla trevliga kammare varm som en bastu och med brinnande brasa satt ett litet Quadruple cotterie bägge flickorna
L. och bägge d:o Calamniuses. Jag vet ej om jag störde deras överläggningar; de voro alltför beskedliga för att icke
räkna mig bland 'vi flickor'.» . . . . . »Resonnement om varjehanda roliga. 'Den Z., sade flickorna, vi anse honom
just som en flicka. Aldrig äro vi rädda om vad vi säga, när du hör på.' Deras förtroende smickrar mig.
Åtminstone är jag ingen spefågel, och jag bjuder till att tänka deras tankar efter.»
Flickornas
reflexion är betecknande, men den får icke tydas till Topelius' nackdel. Det fanns utan tvivel något lättrörligt vekt hos honom,
men det manliga saknades för den skull ingalunda. Han var icke bortklemad genom någon pjunkig uppfostran, ingen ömtålig drivhusplanta.
Men en inre naturlig förfining hörde samman med hans känsliga skaldeväsen, och vackert hade i hemmet hos honom utvecklats en etisk hänsyn
för allt och alla, som han kom i beröring med. Det var detta, som flickorna i släkt- och vänkretsen intuitivt kände och som gjorde
dem så trygga och föga »generade» i hans närvaro; de kunde lita på honom, inte bara på hans ord, utan också
på hans tankar och känslor, han intog aldrig någon maskulint övermodig attityd gentemot dem, tvärtom försökte han »tänka
deras tankar efter». Men å andra sidan är han allt annat än blind för de särskilda förmåner, just ur ynglingasynpunkt,
som denna förtroliga flickkamratlighet medför. Ty han är långtifrån okänslig för deras kvinnliga charm. Att få
vara med på ett hörn under intimare dräktsituationer: bon ciel! Den 14 augusti 1836 är man åter ute på Alörn, likasom
året förut, och logerar i den Hammarinska villan, flickorna i övre våningen. Arla på morgonen
kommer ett av de ståtliga Nykarlebyskeppen inseglande och fönstren fyllas av unga och gamla, som fröjdas
åt det granna skådespelet.
»Norra salongens stora fönster hade den bästa utsikt vid sådana
tillfällen. Nedanför stod jag, såg mera opp än ner, ehuru något bekymrad för farbror H., som verkeligen grep mig på
bar gärning. Men det var ett lustigt spektakel däroppe, där kommo de, den ena efter den andra, till fönstret, helt obekymrade och oberedda
på åskådare; den ena efter den andra tittade fram och försvann kanske litet förlägen; Varföre skulle farbror
H. skrämma mig dän? Men skadan gottgjordes på annat håll; sakta och dristigt klev jag opp; efter behörig förberedelse
och vederbörligt tillstånd slapp jag också in; Det var dock roligt att i tysthet ogenerad sitta där, rensa krusbär och
låss se ut genom fönstret.»
Hur fullständigt tillhör icke denna lilla situationsbild en helt
annan tid än vår! Våra dagars baddräkter ha i förening med sport och camping helt skingrat den romantiska klärobskyren kring
den unga kvinnans kropps behag, med revolutionerande verkningar i fråga om umgänget mellan könen. Men nu befinna vi oss på tröskeln
till det pryda viktorianska tidevarvet och upptäcka, att den »beskedlige» Zachris kan vara en listig skälm; de erotiska känslorna
ha redan vaknat och spela lustigt i gladaste dur inom honom. Och ändå är det, som om man befunne sig någonstädes i den idylliska
tiden före syndafallet. Kanske böra vi i detta sammanhang läsa några rader på latin för säkerhets skull
från ett så tidigt datum som den 6 oktober 1834, det är i Helsingfors alltså:
»Cubile me solum recipit, unquamque cum
aliqua recepturum?» 1) Orden få icke missförstås. För den köpta kärleken har han endast den starkaste indignation
till övers. Den 16-åriges kommentar en marknadsdag i januari är tydlig nog: »Oräkneliga glädjenymfer strövade kring
gatorna (de borde utrotas med eld och svärd).» Den stränga domen innehåller intet av socialt övermod; ett år senare annoterar
han från trängseln på gatorna påsklördagsnatten det starka intrycket av en trettonårs flicka »höljd i trasor
och slarvor», vars ansikte emellertid var så »skönt av betryck och lidande stämplat, att det av hjärtat gjorde mig ont
om den arma varelsen.» Och så följer den karakteristiska reflexionen:
1) Bädden mottager mig ensam,
skall den någonsin taga emot mig tillsammans med en annan.)
»Huru många, tänkte jag, bliva ej obemärkta eller fördärvas
på samhällets lägsta trappsteg, vilka måhända blivit jordiska änglar om ödet ställt dem på livets höjder!
Huru underligt är icke ödet! Huru outrannsakeliga Guds vägar!»
Det är den senromantiska liberalismen,
som hos den unge studenten lyser fram i dessa rader.
{Inf. 2007-08-16.}
*
|