häjyt, ”de elaka”, ogärningsmän som terroriserade sin omgivning
genom att ställa till knivslagsmål; dessa artade sig ofta till formliga krig med grannbyarnas ungdom (jfr byslagsmål)
H. förekom under åren 17901885 företrädesvis i de finska sydösterbottniska socknarna, främst Kauhava (jfr d.o.) och
Härmä (jfr Alahärmä och Ylihärmä).
H. var ofta ogifta unga män, t.ex. drängar, hantverkare eller soldater,
utan stadigvarande arbete eller bostad. Brist på arbetskraft rådde, varför också dessa misshagliga personer behövdes i arbetslivet
under högsäsongen. Särskilt populärt var det att bråka i samband med danser, marknader, kortspel och bröllop, som på
denna tid inte sällan blev verkliga blodsbröllop. Våldet tog sig vidare uttryck i rov och plundring samt annan skadegörelse i en stigande
spiral som kulminerade i så pass subtila brott som bedrägeri. H. drevs till detta av olika orsaker, bl.a. spelade svikna sociala förväntningar
(jfr tjärbränning [skall vara tjärhandel]), omåttlig alkoholkonsumtion (jfr våldsbrottslighet) och
rent okynne in. I betydande utsträckning var det fråga om en eskapistisk [”undflyende av verklighetens problem”] företeelse.
H. blev i samtiden och senare föremål för mytbildning i positiv anda, t.ex. i A. Järviluomas skådespel
Pohjalaisia (1914). Man diktade formliga mördarsånger om de märkligaste knivdåden; den mest kända visan är den som börjar
med orden: Isotalon Antti ja Rannanjärvi, ne jutteli kahden kesken. Ryktbarast av ”knivjunkarna”
var just Antti Isotalo (18311911), en välbeställd hemmansägare från Alahärmä, som på grund av sitt hetsiga lynne
fick sitta 12 år i tukthus för sina missgärningar. Vid sin sida hade Isotalo en annan förmögen bonde, Antti Rannanjärvi (182882)
från Ylihärmä; denne mötte slutligen själv sitt öde i form av en annan våldsman.
Förtjänsten av att
Isotalo och Rannanjärvi kuvades tillkommer i första hand ordningsmakten med länsmannen Adolf Hägglund (18381903), känd som
”Kauhavan herra”, i spetsen. Uppbragta pietister tog saken i egen hand och tillfogade bl.a. en skara hästtjuvar ett svidande nederlag i ett
våldsamt slagsmål vid Hirvijoki landsvägsbro i Kauhava (skildrat av Santeri Alkio i Puukkojunkkarit, 1894). Dom över Isotalo, Rannanjärvi
och deras anhang föll på tinget i Alahärmä 1869, men själva företeelsen ebbade ut först under de följande decennierna. Väckelserörelsen, folkskolan, ungdomsrörelsen och inte
minst emigrationen gav den slutliga dödsstöten åt h. Näringsstrukturen var
också förändrad i det att utbudet på arbetskraft numera översteg efterfrågan. (Y. Alanen, Puukkojunkkarien aika, 1931;
H. Ylikangas, Härmän häjyt ja Kauhavan herra, 1974, Puukkojunkkareitten esiinmarssi, 1976)
|