Axel Pensars
Chevrolet National 1928


När Ragnar Lilja, blivande borgmästare i Jakobstad inför flytten 1930 bjöd ut sin Chevrolet National av årsmodell 1928 åt sin hyresvärd Axel PensarBankgatan 4, blev frestelsen för stor för denne. Då Lilja fixade utskrivning av körkort var uppgörelsen klar.

Medan Lilja intog kronofogdestolen i Pedersöre härad, blev Chevroleten med de höga, smala hjulen kvar i Nykarleby. En fördel för den som skulle färdas i den tidens Nykarleby med sina mjuka gator. Färderna med Chevroleten var inte långa. Förutom till Jakobstad blev det turer till Munsala och Bonäs, där bekante Ture Granqvist skaffade sommarvilla. Vägen dit gick via Juthas och Bonäs gårdarna. Någon väg via Andrasjön fanns inte förrän långt fram i tiden. 1937 fick bilen en ”ballast” då Axel Pensar gifte sig med Ida, innehavare av textilaffärer i Helsingfors.

År 1938 mörknade horisonterna och inför vinterkriget hotades Chevroleten av militärens tvångsrekvirering, men befanns ha olämpligt höga, smala däck som inte fanns i tillräckligt antal i de militära reservdelsförråden. Inför det hotande krigsutbrottet fördes Chevroleten till en lada i västra Munsala och där stod den uppallad till fredsslutet då den bogserades tillbaka till Bankgatan 4. Bensin fanns inte att tillgå [trots att Pensar hade egen mack] och gengasaggregat [till vilka behövdes ”bilstickor”] var uteslutet för en enkel förflyttning.



Axel Pensars Chevrolet National 1928. Notera trollgumman i bakhjulet som syns bättre på förstoringen.
Kolorering: Peter Gullback.


Fortsatt uppallning till 1948 då en viss bensintilldelning för icke nödvändig körning tilläts. En fantastisk lekstuga för två barn blev den nu, med de rullgardiner den var försedd med i baksätet, som gjorde att den kunde bjuda på spännande halvmörker även soliga sommardagar. Nu stod den på pallbockar och dess längsta resa, ned till Dragsfjärd, var ett minne blott.

Från Olympiaåret 1952 började den åter rulla på gator och vägar, men endast från 1 maj till hösten. Årligen fördes nummerbrickorna till poliskammaren och ståtiden blev fram till följande 1 maj som blev datumet då det dagliga livet fick en nystart.

År 1957 tog de sovjetiska locktonerna hem segern, Chevroleten såldes till några Vexala-ynglingar för transporter på notisarna, som de smala däcken ansågs klara av utan vinterdäck. Med endast 42 000 km körkilometer bakom sig i sommarföre, var det med facit i handen en synnerligen dum affär att byta denna förkrigsbil med tjocka plåtar till en rostbenägen Moskwitj 407. Men alla känner ju till bilfeberns och reklamens makt över bilägaren!

Jag saknar Chevroleten med sin brölande signal som påminde om en uppretad älgtjur!


Lars Pensar, april 2021.


Läs mer:
Fordon.
(Inf. 2021-04-23)