Som du vet fanns Nykarlebys första bensinförsäljning vid Norrtull där Köttkontrollen byggdes senare. Det var förmodligen ”Sundarna” som tidigt var verksamma
inom chaufförsyrket som betjänade vid ovanjord-cisternen. Vid decennieskiftet 1920 skaffade sig både K. J. Pensar [vid korsningen Kyrkogatan-Bankgatan 4] och Mantere [vid korsningen Gustav Adolfsgatan-Bankgatan]
bensinförsäljningstillstånd och riktiga mackar med cisterner under jord byggdes vid trottoarkanten. Det var förstås det ökande
bilbeståndet som föranledde.
Min far skaffade sig sin första bil, en Chevrolet National av 1928 års modell år 1930. Då var macken i bruk och bar namnet STANDARD, likaså
Manteres. (Jag ångrar att jag inte fick med mig den stora glasbollen med ”Standard” på när Bankgatan 4 såldes. Den blev
kvar i tvättstugan. Däremot tog jag till vara en hel del oljepumpar, skyltar o.s.v., som nu finns i Tekniska museet i f.d. Köttkontrollen.
Alltnog, bensinmacken var liksom den andra på
samma gata en handpumpmack med två 5 liters glasbyttor dom växelvis pumpades fulla och med självtryck tömdes genom en slang i bensintanken.
[Ett liknande arrangemang användes ännu i slutet på sjuttio- och början på åttiotalet när man köpte oljeblandad
bensin till mopeden.] Under kriget, då hade Nobel Standard bytt namn till Esso, var den nedgrävda cisternen
med litet bensin kvar ett ständigt orosmoment för min mor som oroade sig för en bombträff i den. Alltnog – efter kriget kom bensinförsäljningen
igång igen – mot strängt reglementerade kuponger som tillät en liten bensintilldelning. Bilarna gick på gengas som du vet [för
att få fyr användes ”bilstickor”] och i slutet på 40-talet sade min far upp kontraktet med Esso och
macken och cisternen försvann. Men jag har ett foto av macken framför huset. [Se nedan!] Mantere fortsatte försäljningen och macken där
stod kvar till slutet av femtiotalet, men var inte i bruk de sista åren. Då hade Elmer Holm inlett sin bensin- och servicekarriär i Granbergs uthus i mitten på 50-talet. |