På 1850-talet genomlevde Nykarleby en livlig period i kulturellt
hänseende. I ortsbornas och deras vänners ögon framstod
staden rent av som ett Paris i miniatyr. Musikaliska och dramatiska soiréer
avlöste varandra. En av de ivrigaste festarrangörerna var fortfarande
tullförvaltare Pehr Lundmark, som vanligen skötte den
musikaliska detaljen, medan Z. Topelius under sina besök på
hemorten arrangerade tablåer. Soiréerna försiggick mest
i rådman Lindqvists stora, avlånga sal. Resande teatertrupper
uppträdde såsom nämnts i det f.d. Lithénska; numera
Lybeckska magasinet vid Remahlsbacken. Musikstycken utfördes vid
dessa tillfällen 8-händigt på två pianon. Bland
teaterstycken, som uppfördes, märkes ”Blinda baron”,
vari bl.a. Janne Lybeck uppträdde.
Sjöfolk
och enklare borgerskap firade vid denna tid midsommarafton gemensamt
på Första Kampen strax norr om Kuddnäs, öster
om landsvägen. Ungdomen roade sig med änkelek (”sista paret
ut”), ringdanser och annan dans.
Kringresande sångare uppträdde som vi sett då och då.
År 1856 gav sångaren Bror B. Broms konsert i staden
i Dyhrs (Lithéns) övre våning, som stått obegagnad
i flera år, tills häradshövd. J. F. Barck flyttade
in där efter Wasa brand. Efter konserten var det dans. Pianisten Fanny Markén gav även konsert i Nykarleby före
branden. Bland andra musikanter som uppträdde i staden vid denna
tid var ”Stråkajob”, Johan Gestrin. 40) som
var sånglärare i Wasa h. elementarskola och följde med
denna till Nykarleby 18521856. Bassångaren Adrian Nordlund konserterade även någon gång i Nykarleby bl.a. 1859 på
Alörn.
39. Två Nykarlebyskönheter.
Foto. Herlers museum.
Den tidigare nämnde elementarskolkollegan Edvin Avellan,
gjorde vid denna tid sina iakttagelser rörande sällskapslivet
i staden. På en bal, som vicehäradshövdingarna H. A.
Qvickström och K. N. Sterenius arrangerat för sin principals,
häradshövding N. M. Barck, dotter och måg, fann han
fruntimren ”jämförelsevis nog anspråkslösa i
sin klädsel”. Till sitt sätt föreföll honom stadens
flickor okonstlade och naturliga. ”Säkert är, att deras lif åtminstone icke mycket pressats av snörlif i världen. Några voro till och med verkligen onätta, ehuru
man visst såg dem lika gärna som dessa myrlifvade modedockor,
hvilka man aldrig skådar utan att tänka på, huru kommande
generationer på förhand nästan ... mördas.”
Glada tyckte han stadens damer vara, och dansen tog dem i anspråk
av hjärtans grund, skriver han. Flera av dem såg ganska bra
ut, men det fanns bara en, som kunde kallas en skönhet av
första ordningen, nämligen den ännu ogifta 21-åriga
mamsell Mathilda Wilhelmina Barck. Avellan beskriver hennes skönhet
i hänförda ordalag: regelbundna anletsdrag, håret svart,
silkeslent och rikt, hyn varm och rosenfrisk, ögonen mörkblå
och uttrycksfulla. Växten hos den sköna var dock osmidig och
högra axeln sned på ett iögonenfallande sätt. Hennes
inre egenskaper motsvarade den yttre fägringen. ”Hon skall vara
mycket anspråkslös och alldeles icke höra till dessa sqvattrande
fjärilslynnen, hvilkas tankar röras i en sfer af bjefs och flärd
...”
Näst efter den eminenta skönheten mamsell Barck gjorde en dotter
till assessor Fontell i Jakobstad ett starkt intryck på magister
Avellan. Hon hade utomordentligt vackra ögon, ”men en oansenlig
växt, att man trodde henne vara ett barn ”.
Några Nykarlebyskönheter omtalar Avellan inte, men som vi
sett är hans intryck av sällskapslivet icke oangenämt.
Det kan man däremot inte säga om hans erfarenhet av stadens
handelsrörelse: ”Den handel, som i Nykarleby drifves, är
under all kritik”, skriver han. ”Jag känner icke bodarnas
antal, men det gör till fylles att omtala, att de flesta af dem hafva
dörrar, hvilka bestå af tvänne särskilda afdelningar,
alldeles såsom i Norrmark på några ställen. Bäst
man skall in i en bod, så är ena dörrafdelningen stängd,
och man vänder om med lång nästa. Eller ock är boden
helt och hållet tillsluten. En svart silkesduk kan man omöjligen
här erhålla, utan måste den beställas från
Jakobstad, såsom jag för min del också gjort. Tror man
sig kunna få växla en 10-rubels sedel, så bedrar man
sig alldeles. På en port står den prunkande titeln: Bokhandel.
Men lagret, som serveras av en gumma, skall innehålla endast barnböcker.”
Han tyckte även vid en kringvandring i staden, att blomsterodlingen
ej var synnerligen utvecklad, mest astrar och indisk krasse, men även
rosor och nejlikor i flera rätt vackra färger. Det första
intrycket av staden var ej obehagligt, menar Avellan. 41)
I en småstad som Nykarleby var det givetvis omöjligt att i
vardagslag upprätthålla någon ståndsskillnad. Alla
kände och var beroende av varandra. Barnen lekte med varandra, såsom
Topelius med torparbarnen Dahlsten och klockaren Finnströms gossar
samt med Bomännen, av vilka flera var hans roddare och fiskekamrater.
Mellan husbönder och tjänstefolk rådde ett patriarkaliskt
förhållande. Genom att hantverkare och arbetsfolk betjänade
herrskapen både utom och inom hemmet, kunde inga hemligheter bevaras
i den lilla staden. Allt var som en öppen bok och trots att gränserna
mellan de olika societeterna noga iakttogs i festligare sammanhang och
i sällskapslivet var känslan av gemenskap säkerligen stor.
Ståndshögfärd och struntförnämitet frodades
dock även i det lilla Nykarleby. En av de högfärdigaste
damerna berättas den rika fru Maria Hammarin 42) ha varit. Då den nya gravgården
invigdes den 21 juli 1833, strömmade mycket folk till för
att övervara den högtidliga akten. Fru Hammarin, som från
sitt fönster iakttog folkvandringen, skall då smått förargad
ha sagt: ”Ja, visst springer de dit nu allihopa”. Hon
blev enl. traditionen den första, som någon vecka senare jordades
där. 43)
Det fanns givetvis många bland ståndspersonerna, som enligt
tidens sed såg ned på ”folket”. Då ”stillapigan”,
senare köksan och hushållerskan Anna Kajsa Boman år
1801 gifte sig med sin husbonde kronofogden och assessorn Johan Bergbom,
väckte detta stor uppmärksamhet. Särskilt på Kuddnäs,
där hon tjänat, såg man henne över axeln till en
början, anmärkte såsom tidigare nämnts på hennes
uttal av främmande ord(!) o.s.v. Men snart vann hon allas aktning
för sin duglighet (s. 50 f.). När hon dog gick man med
sorgstav i likprocessionen, vilket får anses betyda, att man betraktade
henne nära nog som en jämlike. 44)
Många andra exempel kunde nämnas, men förbigås
här. Ett gammalt talesätt var, att då en person skulle
anställas, man i Nykarleby frågade: ”Vem är han?” (stånd och börd); i Jakobstad: ”Vad kan han?” (utbildning, yrkesskicklighet) och i Gamlakarleby: ”Vad har han?” (ekonomisk ställning).
I detta lilla samhälle, skriver Nyberg, rådde ingen
dåsig lättja. Handel och sjöfart spelade som vi sett en
betydande roll. Nykarleby var ännu vid denna tid en sjö- och
stapelstad inte blott till namnet, utan även till gagnet. Nästan
alla stadens handelsmän var ägare till ett eller flera fartyg.
På gatorna rörde sig sjöfolk av olika nationer. T.o.m.
negrer gästade stundom staden. På skeppsvarven vid hamnen vimlade
det av timmermän, smeder och hantverkare av olika slag. Skeppsbyggmästaren
gick där omkring som en hövding bland sitt folk och delade ut
sina order. Det höggs, hyvlades och spikades, så det var en
fröjd att se och höra. Kaptenerna övervakade sina blivande
fartygs byggnad och utrustning. Utrikeshandeln var livlig; man
importerade salt och kramvaror, möbler, porsliner m.m. och utskeppade
tjära och beck. Tjärvräkare och beckbrännare, senare
även rojare och visitörer [tullare] utökade den för
sjöfarten nödvändiga personalen. Fartygsutskjutningar med
åtföljande utrustning och proviantering satte hela befolkningen
i rörelse. Flickorna drömde om att bli en sjömans brud
och pojkarna om att bli sjömän, redare och handelsmän. 45)
Efter branden var situationen förändrad. Det gamla Nykarleby
var för alltid borta. Av de gamla familjerna var endast spillror
av husen Calamnius och Backman kvar, jämte den gamle Berger, Lybeckarna,
bröderna Dyhr och några till. Bland en ny generation av handelsmän
och redare märktes Carl Grundfeldt, M.
Sandström, C. W. Sundström, Alfr. Häggblom, G. M.
Hedström, Carl Nylund, Mikael och Alfred Gyllenberg, Aug. Waselius,
Carl Olson och Janne (”Kukku”) Kerrman, fabrikörerna Rechardt
och Rundman m.fl. Staden hade återuppstått i ny skepnad ur
grus och aska, men handeln och sjöfarten gick efter en ny glansperiod
på 1860-talet tillbaka, hamnen grundades upp, nöd- och hungerår,
skråtvångets avskaffande och näringstvångets upphävande
ruinerade handelsmännen och utarmade befolkningen. Staden stod inför
sin kanske svåraste kris, då seminariets etablering på
orten vände utvecklingen och gav Nykarleby en ny uppgift. |