Hennes
högra armbåge vilade vanligen på en gammalmodig mässingsbeslagen ”inlagd” byrå, och vid hennes armbåge fanns
ett vitt papper med små lakritsbitar, som någon av eleverna alltid hämtade. De var avsedda för den torra, stygga hostan, som ibland
tog ord och anda av lärarinnan, när hon hade orsak att bli häftig. Då blev hela straffpredikan endast ett stammande med pekfingret
högt uppe: ”tyck-tyck-tycker du”! Så kom hostan och därmed avstannade all vidare predikan. Framför den nämnda byrån
stod alltid den som läste abcd eller innantill ur någon bok.
Nykarlebybarn på utflykt omkr. 1897. Foto Herlers museum. Från vänster: Anna Söderström, Ester Schalin, Lenni Heikel, Gerda Achrén,
Toini Ekroos, Josef Herler och Arnold Schalin.
Mamsell Sahlbom var under sin tid, d.v.s. 18201840, lärarinna åt
hela Nykarlebys herrskapsbarn, generation efter generation. Z. Topelius och hans syster, hans kusiner och hans blivande hustru, hennes systrar och bröder,
ja alla den tidens ungdomar hade gått i skola hos henne, liksom senare Hilda Olsons generation.
Mamsell Sahlbom, säger hennes forna elev,
lärde ej allenast abcd och lilla och stora katekesen, sömnad för flickorna m.m., utan hon lärde också sina elever att lyda, skicka
sig och tala sanning. Respekten för henne var stor, hos både gamla och unga. Betecknande nog för småstadsidyllen hände det dock
att någon av gossarna, som straffats med att sitta på skampallen i vrån, under ett obevakat ögonblick smög sig ut genom dörren
och sprang hem för att få tröst hos mamma. 6)
Topelius kommenterar sin forna lärarinnas bortgång 1840 med följande
ord: ”Sofve hon i ro efter sina långa mödor! I den unga tidens framåtskridande urverk var älven hon ett litet omärkligt
hjul. Hon har ledt den kring henne uppvexande generationens första famlande steg på bildningens omätliga bana och många af
dem hon ledde vandra nu framåt på egen hand... Nu först har den goda som bortgick hunnit det rätta slutet på sin abc-bok: Herren
vände sitt ansigte till oss och gifve oss en evig frid...” 7)
Z. Topelius' förste manlige lärare var den
äldre kusinen Frans A. Toppelius, som hade tjänst i Nykarleby som nådårspredikant för avlidne kapellanen Nils Mathesius'
änka. [Prästänkor hade rätt att bo kvar på prästgården ett år efter att prästen dött.] Han bodde på
Kuddnäs i södra vindskammaren 18241826. Det var han som lärde Zacharias de första grunderna i läsning och skrivning, men
hans snara bortflyttning till annan ort avbröt denna information. Det tidsödande stavningsarbetet fortsatte sedan någon kortare tid i moster
Sahlboms kammarskola, tills stud. Jakob Fredrik Blank hösten 1826 tog hand om unge Zacharias' bokliga uppfostran. För honom läste
även Sofie Topelius samt Alexander, Rosa och Matilda Lithén, men knappast några andra Nykarlebyungdomar. Denna undervisning den s.k. vindskammarskolan,
som bl.a. omfattade latin och botanik, pågick till slutet av 1828, då Topelius vann inträde i Uleåborgs trivialskola, där han
började på nyåret 1829.
Klockaren Erik Finström 8) med hustru, 3 söner och föräldrar inflyttade till Nykarleby
från Tavastehus och slog sig ned på Frill. Äldste sonen Edvard gick och läste tillsammans med Sofie Topelius m.fl. för informatorerna
efter Blank, åtminstone för stud. Berndt Ferdinand Forss, som torde ha följt närmast efter Blank. Forss var hemma från
Fiskars bruk och bodde hos Lithéns. Han betecknas av Emilia Lindqvist som supig och slarvig. Ungefär ett år senare undervisades hon i
stud. Johan Jacob Östrings 9) informatorsklass hos rådman Lithéns 18301832. Östring gav lektioner i de vanliga skolämnena,
såsom geografi, historia, religion, tyska, franska m.fl. ”Östring var nog en ordentlig man och måttlig enligt den tidens begrepp,
men herrarnas lif på orten var den tiden mera randigt”. 10) Östrings biograf och samtida R. Holsti skriver: ”Åren i Nykarleby
voro tvenne oskrifna blad, på hvilka intet annat stod än droppsupar och kortspel”. 11) Östrings andra vänner yrkade emellertid
på att dessa ord skulle borttagas ur levnadsteckningen, emedan de gav en oriktig bild.
Efter Östrings bortflyttning läste Emilia Lindqvist
och de andra barnen för stud. Rabbe Gyllenberg och för Anders Fredrik Schale 12), som var bodbetjänt hos Hammarins 18341842.
Emilia
Lindqvist hörde till dem bland stadens societet, som fick en särskild vårdad uppfostran. Hon gick sålunda med Sofie Topelius två
gånger i veckan till Juthbacka, där hon tog spellektioner för fru Catharina Charlotta Downer, 13) som sedan 1835 bodde där hos
sin svåger, tullförvaltare Pehr Lundmark. Denne var som bekant en entusiastisk musikvän. 14)
Utom Emilia Lindqvist, Z. Topelius' blivande
maka, läste hennes syster Mathilda, Lithéns flickor Sofia och Matilda samt Sofie Topelius för Östring, liksom gossarna Alexander och
Frans Lithén. Man läste, såsom tidigare nämnts, bl.a. tyska, franska och latin. Gossarna Lithén behövde ej läsa
latin; de skulle läsa tyska i stället. Bland flickorna var Sofie Topelius den ”lärdaste”; Zacharias lärde henne t.o.m. det
grekiska alfabetet.
Frans Lithén informerades ytterligare av Frans Toppelius på Orisberg och kom sedan till Jakobstads pedagogi. Man hoppades smått, att han därifrån skulle kunna bli s.k. ”knapperstudent”, d.v.s. student
utan att ha gått i trivialskola. Den unge Lithén visade en viss förslagenhet. På frågan huru han skulle kunna tentera tyska,
svarade han: ”nog kan jag, jag kan hålla en blå sedel (5 rubel) instucken i rockärmen så att den synes vid handleden!”
Enligt Nykarlebytraditionen skulle detta även ha lyckats, men Lithén finnes ej upptagen i Jakobstads pedagogis matrikel och togs således
knappast in där, utan förkylde sig och dog i lunginflammation (hetsig feber) i nämnda stad den 1 dec. 1836, blott 14 år gammal.15)
En av dem som öppnade skola på 1830-talet var den en gång så galante och vackre magistern och sjöofficeren Johan Isak Svahn. 16) Denne hade efter hemkomsten från irrfärder och äventyr på 1830-talet
öppnat skola för pojkar i sitt barndomshem. Många elever torde han dock ej ha haft. En av dem var sedermera medicinekandidaten Johan Julius
Lindqvist. 17) Svahn var redan sjuklig, led av någon nervsjukdom, möjligen fallandesot. En gång fick han under lärotimmen konvulsioner
och gav obehagliga läten ifrån sig. Barnen rusade skrämda ut och glömde sina mössor. Magisterns mor, Fru Svahn, samlade ihop mössorna
och förde dem ut till pojkarna. Julius Lindqvist kom hem och berättade att ”magistern börja' å skrik'.”
En annan, som
bedrev barnundervisning vid denna tid var ”Willas mommo”, kyrkväktaren Wilds hustru. Hon hade många elever och var en snäll gumma.
Länsmansänkan Köpingson, f. Lithén i Gamlakarleby, höll även på gamla dagar på 1830-talet en småbarnsskola i Daniel Juthes
gård, där hon bodde. Hon var så ofärdig i händerna, att hon med dem ej kunde tukta barnen. Hon knackade blott med fingerknogarna
i bordet, då hon trätte på dem. Fingrarna var inåtböjda och kunde ej rätas ut, endast tummarna var rörliga. Fötterna
var styva och inåtböjda. Det sades att hon tidigare varit begiven på starka varor och en gång av misstag kommit att ”klunka
ur en skedvattensflaska” och att hon som följd härav förlorat lemmarnas fulla bruk. Hon hade hushållat hos Lithéns i Nykarleby,
men började senare livnära sig med att undervisa barn. Hon satt på sin säng och lärde och kunde t.o.m. hantera riset, då
det behövdes. Hon var rätt karlavulen och rökte gärna. Hon kunde emellertid ej flinta eld på annat sätt än med en gammal
flintlåspistol: hon sköt på ett fnöske för att få eld på sin pipa.
Fru Köpingson undervisade mest den
lägre klassens barn i katekesen. Då Matts Boman d.y. lärde sig läsa hos henne var barnens antal 78. Hon var en bestämd gumma
och lärde ganska bra. Hon satt med riset framför sig och då något av barnen behövde agas sade hon: ”kom hit du” och
vederbörande fick sin näpst, kanske lindrigt nog, ty gumman var ej elak. Både hos henne och fru Fontell fick barnen sjunga morgon- och aftonpsalmer.
Maria Sarlin, som var en av eleverna, sade att hon ännu på gamla dagar hörde liksom en vacker sång om kvällarna som ett eko av
skolbarnens sång från flydda tider. 18)
Bland skolmamseller i staden på 1840-talet märkes även fröknarna Eufrosina 19) och Celina Kjemmer, 20) döttrar till råd- och handelsmannen Anders Kjemmer och hans hustru Margareta Gustava Laurin i Gamlakarleby.
Efter faderns död flyttade fröknarna Kjemmer till Nykarleby, där de bodde i övre våningen hos sjökapten Rundströms.
De var fattiga, den äldre Eufrosyne allvarsam, gick och sjöng för sig själv, Celina, den yngre glad och munter, sjöng alltid och
såg bra ut med långt och tjockt hår. 21) Maria Sarlin passade upp dem och fick för det 1½ mk i månaden.
Mamsellerna
Kjemmer höll skola för herrskapsbarn i början av 1840-talet. De hade många elever. Barnen läste ABC-boken och katekesen och lärde
sig skriva och räkna. Skolan upphörde 1847, då Eufrosyne dog och Celina gifte sig. 22)
Klockaränkan från
Nykarleby, Johanna Beata Fontell (f. Rein i Vasa 23.10.1776, d. i Nkby 7.2.1857) och hennes dotter Ulrika Fredrika Fontell 23) höll från
omkring 1841 skola för arbetarbarn på gammaldags ampert sätt. De bodde före branden vid Östra gatan. Efter branden bodde Fredrika
på Nygård hos Axel Backmans föräldrar. 24) Omkring 1852 var skolan inrymd hos snickare Johan Sundqvist 25) i ett mindre rum. Skoltiden
sträckte sig från kl. 912 och 25 e.m. Fredrika Fontell beskrevs som en kort och amper människa av gamla stammen, som pluggade
in vettet i barnen med hugg och slag. Hon hade riset bredvid sig. Den felande måste lägga ena eller båda händerna på bordet,
varpå hon slog på dem med riset. Straffet utföll redan om man stapplade på läxan, och eleverna kunde staka sig av idel rädsla.
Även luggar utdelades. Man stavade och läste i ABC-boken och tuppen värpte om någon skött sig hela dagen. Litet hemarbete förekom
även. Mor Fredrika var visserligen otålig och snar att straffa, men barnen lärde sig bra enligt den tidens uppfattning. Skolan upphörde
med hennes död 1859.
En alldeles annan lärarinnetyp var mamsell Emma Runeberg, 26) skaldens syster. Hanna (Sundström) Sarlin berättar, att sedan hon lärt sig stava, läsa, skriva och utföra litet handarbete hos Fredrika
Fontell, kom hon till mamsell Runeberg. Redan från första stunden måste man hålla av henne, berättar Hanna S. ”God morgon,
god morgon, mina kära barn!” var första hälsningen. Hon var en trevlig, skämtsam och omtyckt lärarinna, allas ”Moster”.
Fredrika Fontell däremot kallades ej för ”moster” utan endast Fredrika, ehuru hon redan på 1860-talet var till åren kommen.
Emma Runeberg behövde ej något ris, utan såg blott förebrående på den som förgått sig. Hon var mycket fattig
och försökte en tid driva ett sockerbageri, gjorde gravölskonfekt och bröllopskrokaner. Hon blev genom påverkan av pastorsadjunkterna Fredrik Östring och Nils Gustaf Malmberg pietist. Hon höll skola från
omkring 1852 till 1854, då hon gifte sig med den 32 år äldre Malaxprosten Jakob Wegelius och lämnade staden. Skolan var inrymd i skepparen
Rundströms 27) gård nr 27.
Bland mera tillfälliga lärarinnor må ytterligare nämnas Beata (Bata) Eklund, som
var en väl ansedd barnalärarinna i staden efter branden.
|